Vad är så bra med Telelever-gaffeln?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vad är så bra med Telelever-gaffeln?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-15/16:15

Jag har en tråd som handlar om hur teleskopgaffel vs. Telelever uppför sig vid aktivering av ABS-system. Det blir så många utsvävning utanför kärnfrågan att jag startar den här tråden för att ni skall kunna gå till botten med hur bra eller dålig Telelevern är.

Min uppfattning är att Telelevern blev konkurrenskraftig först efter den uppdatering som gjordes i och med lanseringen av R1200GS. De äldre GS-ar jag provat blev jag aldrig sams med. De hade lite Earles-gaffelkänsla, dvs. de tenderade till att trycka upp gaffelkronan vid bromsning. (Jag åkte på den tiden cyklar med teleskopgaffel, t.ex. Honda XR600R, vars gaffelvinkel och därmed försprång enkelt kunde ändra genom att man klättrade upp på tanken samtidigt som man lade lite broms på framhjulet.) När jag så provade R1200GS, så tyckte jag att den snarare neg lite grand vid bromsning, så som en teleskopgaffel-cykel. Då kunde jag ta till mig den, trots att jag ännu inte begripit allt annat som var bra med den.

Min inledande fråga blir: Tycker ni att en R1200GS har en bättre Telelever än alla tidigare BMW-motorcyklar med Telelever? Föjdfrågan blir: Varför då?

För att ni skall få en bra start så lägger jag fram ett klippt från R1200GS press release:
Det som fick mig att slutligen acceptera lösning har jag hittat i texten och markerat med fet slit.

Refined Telelever ensures even greater rigidity
To date, no other system of front wheel guidance and support is able to match the functions and qualities of the BMW Telelever (introduced in 1993 on the four-valve Boxers). The revolutionary principle of the Telelever using a wishbone to relieve the telescopic arm of longitudinal and lateral forces ensures unprecedented, highly sensitive front-wheel response on all road surfaces, and a tracking stability never before seen. The big advantages of this design concept are supreme riding precision and accurate response, combined with excellent suspension comfort and anti-dive control.
Refinement and modification of the front wheel geometry has further improved the qualities of the Telelever on the R1200GS. The longitudinal arm is a new, extra-strong and light forged aluminium component. In the interest of superior handling, front wheel camber has been reduced by 5mm (0.20in to 110mm (4.33in), the steering head angle remains at 62.9 degrees in standard position. A change in front wheel kinematics eliminates brake dive to an insignificant residual effect and is designed to give the rider more detectable feedback. The superior stiffness of the Telelever has been further enhanced by increasing the diameter of the support tube from 35mm (1.38in´) to 41mm (1.61in´) and further contributes to the crisp and clear riding characteristics of the R1200GS.
An important detail is the holes drilled into the lower fork bridge. These efficiently distribute brake pressure to the steel flex, brake hoses, for the right and left brake callipers, without the need for an additional distributor unit.
Featuring fully encapsulated ball joints, with permanent lubrication and lifetime oil filling, the entire Telelever is completely maintenance-free.


-------------------------------------

OBS Detta är teknikdelen och det innebär att OT-spekulationer och allmänna diskussioner obönhörligen raderas. Klarar ni inte av att följa reglerna åker tråden raka vägen i papperskorgen så håll er på mattan nu. /Mod
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vad är så bra med Telelever-gaffeln?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-16/08:14

Moderator strök tydligen en trave svar - bland annat mitt - så jag gör ett nytt försök med att strikt hålla mig till ämnet.
Svaret på rubrikens fråga finns i den av Dig citerade texten från BMW.
Din fråga inne i texten kan jag inte besvara, då jag saknar erfarenhet av de två varianterna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad är så bra med Telelever-gaffeln?

Inläggav Erik Nilsson » 2019-02-16/08:56

Nu blir det lite äpplen och päron jämförelse, men feedbacken från framhjulet på min R1200GS är inte riktigt i nivå med hojen före.

Hojen före var dock en Husaberg FE450, så det är ju kanske inte en helt rättvis jämförelse.
Husan hade ju en ganska bra gaffel, endurohojar har ju i regel mer påkostade doningar än motsvarande gathojar.

Ska denna skillnad beskyllas på:
Telelevern?
Vikten av hojen?
Övrig chassigeometri?
Skillnaden i precision hos fjädring/dämpning?

Det vet jag inte, men många har nämnt att det är en nackdel med telelever, men jag törs inte ta det som fakta

Vidare är R1200GS den enda hoj jag kört med telelever så din fetstilta fråga kan jag inte svara på :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst