Håkan skrev:Absolut, det var kommit in vatten/fukt i slutväxeln. Därav gråfägrad olja.
BmwMats skrev:Håkan, kan slutväxel på något sätt ta skada av detta, kör ju dagligen rätt långt. Minst 11-17 mil varje dag året om och hojen används och får rulla kontinuerligt. Men påverkas metallen invändigt (kronhjul och drev) av oljebemängd olja under ca 3 månader mellan bytena ?
peterus skrev:Nog ser det ut som vatten i oljan alltid,
Det är troligen vattnet i den fuktiga luften som kondenserar i växeln.
Detta uppstår gärna om man kör i kall/fuktig väderlek och korta sträckor
Thomas Stadin skrev:peterus skrev:Nog ser det ut som vatten i oljan alltid,
Det är troligen vattnet i den fuktiga luften som kondenserar i växeln.
Detta uppstår gärna om man kör i kall/fuktig väderlek och korta sträckor
Jag vet att slutväxeln blir rejält varm om man ligger på och belastar.
Kan vattnet "koka bort" igen och olja återfå sitt vanliga utseende, eller kommer den för alltid att vara gråfärgad?
peterus skrev:Thomas Stadin skrev:peterus skrev:Nog ser det ut som vatten i oljan alltid,
Det är troligen vattnet i den fuktiga luften som kondenserar i växeln.
Detta uppstår gärna om man kör i kall/fuktig väderlek och korta sträckor
Jag vet att slutväxeln blir rejält varm om man ligger på och belastar.
Kan vattnet "koka bort" igen och olja återfå sitt vanliga utseende, eller kommer den för alltid att vara gråfärgad?
Vattnet kan teoretiskt sett "koka" bort men det brukar vara svårt i ett slutet utrymme.
Det måste ventileras bort ordentligt.
Det är inte värt att chansa tycker jag eftersom det är så lite pengar att byta.
BmwMats skrev:Dock kanske jag kommer att använda mig av en något billigare olja än BMW-original, men så länge den är klassad som AP-5 så torde det väl fungera, eller hur Peterus ? (eller är det att vara dumsnål ?)
Mvh BmwMats
BmwMats skrev:Tusen mil mellan mina servicar
Thomas Stadin skrev:De gånger slutväxeloljan bytts på verkstad har de fyllt på Castrol Syntrax Long Life 75W-90 (API GL-5) i mina BMW-slutväxlar.
Jag har även sådan olja hemma och byter själv emellanåt.
Kostar ett par hundra per liter.
Vad kostar BMW-oljan?
Castrol Syntrax Longlife 75W-90 är en helsyntetisk multigrade olja för slutväxlar. Det är Castrols primära rekommendation för slutväxlar i tunga fordon, och är godkänd av MAN, Scania and ZF. Speciellt utvecklad och godkänd av BMW för konventionella differentialer (dock ej med limited slip).
"
Håkan skrev:BmwMats skrev:Tusen mil mellan mina servicar
Jag skulle vilja föreslå att du byter oljan i slutväxeln var 500:de mil.
Det är så liten volym/kostnad att jämföra med kostnaden för ett slutväxelhaveri...
I en hypoid/palloid växel av BMW´s typ fungerar kuggarna som en kvarn, de mal sönder oljemolekylerna. Oljefilmen har lättare att brista. Och förstås även den vattenbemängda oljan har försämrad bärighet.
Bror Gårdelöf skrev:Närbesläktat till trådens ämne är, att min bilverkstad påpekat, att det är en fördel att byta olja i bilmotorn, när våren kommit, eftersom vinterkörning ger större risk för kondensproblem. Då lär ändå ett vevhus vara avsevärt varmare än en slutväxel.
BmwMats skrev:Håkan skrev:BmwMats skrev:Tusen mil mellan mina servicar
Jag skulle vilja föreslå att du byter oljan i slutväxeln var 500:de mil.
Det är så liten volym/kostnad att jämföra med kostnaden för ett slutväxelhaveri...
I en hypoid/palloid växel av BMW´s typ fungerar kuggarna som en kvarn, de mal sönder oljemolekylerna. Oljefilmen har lättare att brista. Och förstås även den vattenbemängda oljan har försämrad bärighet.
Håkan, mycket stort tack för denna informationen !
500 mil innebär i snitt 33 dagar mellan bytena för min del... En gång i månaden ungefär, men det kanske man skall tänka på...
Intressant det du nämner att kuggarna mal sönder oljemolekylerna. Det är sådant man inte tänker på alla gånger.
Blir nog så att jag gör så fortsättningsvis och byter varje månad denna oljan såsom du rekommenderar.
Stort tack än en gång Håkan !
BmwMats skrev:Bror Gårdelöf skrev:Närbesläktat till trådens ämne är, att min bilverkstad påpekat, att det är en fördel att byta olja i bilmotorn, när våren kommit, eftersom vinterkörning ger större risk för kondensproblem. Då lär ändå ett vevhus vara avsevärt varmare än en slutväxel.
Har tidigare arbetat en kort tid som servicetekniker på bilverkstad och själv sett detta på många bilar, där man öppnar motoroljelocket, så har det varit en tjock grå "gegga" på insidan av densamma.
Mycket vanligt tyvärr...
Dock har jag aldrig sett detta på min BMW-motorcykel, även om jag tagit bort motorkåporna för vevhuset och studerat insidan på dessa, så har dom alltid varit rena och utan någon som helst form av "gegga".
Ändå rullar hojen året runt och även i dom bistraste och kallaste vintermånaderna med ner mot 20-21 minusgrader, då risken för kondensproblem är som störst.
Jag förmodar att en liten MC-motor blir varmare snabbare än en större konventionell bilmotor..., eller så har BMW lyckats med sin vevhusvenilation på ett bättre sätt.
När det gäller motoroljan på mina hojar så ser dom alltid nästan ut som färsk ny olja, trots 1000 mils bytesintervall, kanske något mörkare, men alltid fräsch och fin trots vinterkörning.
Intressant det här ämnet, tror att man lätt kan spinna vidare på detta ämne i en evighet om så önskas...
peterus skrev: En vanlig bilmotor blir inte varm förrän efter c:a 30-45 minuter så många motoroljor blir inte tillräckligt varma för att "koka bort" vattnet i oljan.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst