Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?
Postat: 2019-03-23/21:30
Gjorde en traditionell service på en av mina gamla K75'or idag och bland annat upptäckte jag att slutväxelns olja var gråaktig och icke transparent i utseendet när jag tömde ut den.
Cykeln har rullat sedan i höstas med denna olja, uppskattningsvis 1500 mil under dessa vintermånader.
Brukar syna oljan vid byte, men jag kanske inte har reagerat tidigare över färg och lukt, men jag känner mig osäker om det brukar se ut så här.
Tyvärr hade jag inte möjlighet att ta några bilder på oljan vid bytet idag.
Minimalt med metallpartiklar på pluggens magnet torde ju borga för att kronhjul och drev verkar vara i ordning.
Någon som har synpunkter eller idéer på om det är normalt med oljans färg ?
Bakgrundsfakta: Cykeln körs ca 4000-4200 mil +/- om året i alla väderlekar, allt från sommartemperaturer till minusgrader (-17 i vintras).
Servar hojen var 1000 mil ungefär mot 750 som rekommenderat, dvs fyra gånger per år.
Cykeln har rullat sedan i höstas med denna olja, uppskattningsvis 1500 mil under dessa vintermånader.
Brukar syna oljan vid byte, men jag kanske inte har reagerat tidigare över färg och lukt, men jag känner mig osäker om det brukar se ut så här.
Tyvärr hade jag inte möjlighet att ta några bilder på oljan vid bytet idag.
Minimalt med metallpartiklar på pluggens magnet torde ju borga för att kronhjul och drev verkar vara i ordning.
Någon som har synpunkter eller idéer på om det är normalt med oljans färg ?
Bakgrundsfakta: Cykeln körs ca 4000-4200 mil +/- om året i alla väderlekar, allt från sommartemperaturer till minusgrader (-17 i vintras).
Servar hojen var 1000 mil ungefär mot 750 som rekommenderat, dvs fyra gånger per år.