Sida 1 av 1

Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-23/21:30
av BmwMats
Gjorde en traditionell service på en av mina gamla K75'or idag och bland annat upptäckte jag att slutväxelns olja var gråaktig och icke transparent i utseendet när jag tömde ut den.

Cykeln har rullat sedan i höstas med denna olja, uppskattningsvis 1500 mil under dessa vintermånader.
Brukar syna oljan vid byte, men jag kanske inte har reagerat tidigare över färg och lukt, men jag känner mig osäker om det brukar se ut så här.

Tyvärr hade jag inte möjlighet att ta några bilder på oljan vid bytet idag.
Minimalt med metallpartiklar på pluggens magnet torde ju borga för att kronhjul och drev verkar vara i ordning.

Någon som har synpunkter eller idéer på om det är normalt med oljans färg ?

Bakgrundsfakta: Cykeln körs ca 4000-4200 mil +/- om året i alla väderlekar, allt från sommartemperaturer till minusgrader (-17 i vintras).

Servar hojen var 1000 mil ungefär mot 750 som rekommenderat, dvs fyra gånger per år.

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-23/22:21
av BrooklynS
Fukt i oljan... Kondens/läckage/igensatt luftning/läckande luftning osv


Brooklyn Garage

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-24/00:02
av BmwMats
Skall kontrollera luftningen längst upp. Får bli i morgon. Tack för tipset !

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-24/08:10
av Håkan
Absolut, det var kommit in vatten/fukt i slutväxeln. Därav gråfägrad olja.

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-24/08:55
av BmwMats
Håkan skrev:Absolut, det var kommit in vatten/fukt i slutväxeln. Därav gråfägrad olja.


Lite förvånande att det kan komma in så pass mycket fukt så att oljan blir missfärgad, då slutväxeln ser ut att vara felfri gällande läckage av olja.
Dock kanske avluftningen på ovansidan tar in vatten/fukt vid upprepade körningar i kall väderlek då den värms upp och luften expanderar för tillfället, för att sedan minska i densitet och fuktig luft sugs in via avluftningen när hojen parkeras och det är många minusgrader... :?

Nåväl, har inte tänkt på det tidigare vårar då jag bytt denna oljan, för resterande gånger under året som jag servar hojen och byter olja så har jag vad jag kommer ihåg och minns, har den sett ut som normalt.

Håkan, kan slutväxel på något sätt ta skada av detta, kör ju dagligen rätt långt. Minst 11-17 mil varje dag året om och hojen används och får rulla kontinuerligt. Men påverkas metallen invändigt (kronhjul och drev) av oljebemängd olja under ca 3 månader mellan bytena ?

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-24/10:47
av Håkan
BmwMats skrev:Håkan, kan slutväxel på något sätt ta skada av detta, kör ju dagligen rätt långt. Minst 11-17 mil varje dag året om och hojen används och får rulla kontinuerligt. Men påverkas metallen invändigt (kronhjul och drev) av oljebemängd olja under ca 3 månader mellan bytena ?

Svårt att svara på... Det är klart att det inte är bra, byt olja ofta är det råd jag kan ge.

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-24/10:50
av BmwMats
Var ute till garaget och tog några bilder på hoj och slutväxel.

Första bilden visar avluftningen på ovansidan slutväxeln. (Bry dig inte om sölet på sidan, det är bara vanlig 5-56 för att få loss skruvar och bultar innan jag lossar hela härligheten). Den var torr som fnöske och fri från oljesöl innan jag sprutade på rostlösaren.

Kände lite på plasthatten över avluftningen, den satt lite fast, men då jag vred lite på den så släppte den taget. Förmodligen hade O-ringen under torkat fast i plasthatten.

Andra och tredje bilden visar avluftning och O-ring.

Fjärde bilden visar den avtappade oljans färg.

Femte bilden vilken sorts Hypoidolja/transmissionsolja jag använt.

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-26/11:14
av peterus
Nog ser det ut som vatten i oljan alltid,
Det är troligen vattnet i den fuktiga luften som kondenserar i växeln.
Detta uppstår gärna om man kör i kall/fuktig väderlek och korta sträckor

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-26/11:59
av Thomas Stadin
peterus skrev:Nog ser det ut som vatten i oljan alltid,
Det är troligen vattnet i den fuktiga luften som kondenserar i växeln.
Detta uppstår gärna om man kör i kall/fuktig väderlek och korta sträckor


Jag vet att slutväxeln blir rejält varm om man ligger på och belastar.
Kan vattnet "koka bort" igen och olja återfå sitt vanliga utseende, eller kommer den för alltid att vara gråfärgad?

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-26/12:45
av peterus
Thomas Stadin skrev:
peterus skrev:Nog ser det ut som vatten i oljan alltid,
Det är troligen vattnet i den fuktiga luften som kondenserar i växeln.
Detta uppstår gärna om man kör i kall/fuktig väderlek och korta sträckor


Jag vet att slutväxeln blir rejält varm om man ligger på och belastar.
Kan vattnet "koka bort" igen och olja återfå sitt vanliga utseende, eller kommer den för alltid att vara gråfärgad?


Vattnet kan teoretiskt sett "koka" bort men det brukar vara svårt i ett slutet utrymme.
Det måste ventileras bort ordentligt.
Det är inte värt att chansa tycker jag eftersom det är så lite pengar att byta.

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-27/14:45
av BmwMats
peterus skrev:
Thomas Stadin skrev:
peterus skrev:Nog ser det ut som vatten i oljan alltid,
Det är troligen vattnet i den fuktiga luften som kondenserar i växeln.
Detta uppstår gärna om man kör i kall/fuktig väderlek och korta sträckor


Jag vet att slutväxeln blir rejält varm om man ligger på och belastar.
Kan vattnet "koka bort" igen och olja återfå sitt vanliga utseende, eller kommer den för alltid att vara gråfärgad?


Vattnet kan teoretiskt sett "koka" bort men det brukar vara svårt i ett slutet utrymme.
Det måste ventileras bort ordentligt.
Det är inte värt att chansa tycker jag eftersom det är så lite pengar att byta.


Tack även för ditt svar Peterus (och din följdfråga Thomas).
Kan vara att 11-17 mil om dagen inte räcker till för att hålla borta kondensen som bildas, då detta bara har uppmärksammats denna vinter med varierande temperaturer varje dag.

Jag är inte orolig, men däremot nyfiken varför detta uppstår. Tror jag har fått svar på mina frågor och därmed nöjd nu efter era svar (Tack Håkan) !

Tusen mil mellan mina servicar (750 mil enligt serviceschemat) så jag får nog vara nöjd ändå.
Ytterst minimalt med metallpartiklar runt magnetpluggen påvisar ju också att slutväxeln mår bra.
(mikroskopiskt lite, bara lite missfärgning på torkpappret vid rengörning).

Byter transmissionsolja fyra gånger per år, så den kommer ju alltid att vara "färsk" även om den går många mil mellan varje byte.

Dock kanske jag kommer att använda mig av en något billigare olja än BMW-original, men så länge den är klassad som AP-5 så torde det väl fungera, eller hur Peterus ? (eller är det att vara dumsnål ?)

Mvh BmwMats

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-27/15:29
av Bror Gårdelöf
Närbesläktat till trådens ämne är, att min bilverkstad påpekat, att det är en fördel att byta olja i bilmotorn, när våren kommit, eftersom vinterkörning ger större risk för kondensproblem. Då lär ändå ett vevhus vara avsevärt varmare än en slutväxel.

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-27/15:43
av Thomas Stadin
BmwMats skrev:Dock kanske jag kommer att använda mig av en något billigare olja än BMW-original, men så länge den är klassad som AP-5 så torde det väl fungera, eller hur Peterus ? (eller är det att vara dumsnål ?)

Mvh BmwMats


De gånger slutväxeloljan bytts på verkstad har de fyllt på Castrol Syntrax Long Life 75W-90 (API GL-5) i mina BMW-slutväxlar.
Jag har även sådan olja hemma och byter själv emellanåt.
Kostar ett par hundra per liter.
Vad kostar BMW-oljan?

"
SYNTRAX LONG LIFE 75W-90

Castrol Syntrax Longlife 75W-90 är en helsyntetisk multigrade olja för slutväxlar. Det är Castrols primära rekommendation för slutväxlar i tunga fordon, och är godkänd av MAN, Scania and ZF. Speciellt utvecklad och godkänd av BMW för konventionella differentialer (dock ej med limited slip).
"

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-27/18:17
av Håkan
BmwMats skrev:Tusen mil mellan mina servicar

Jag skulle vilja föreslå att du byter oljan i slutväxeln var 500:de mil.
Det är så liten volym/kostnad att jämföra med kostnaden för ett slutväxelhaveri...
I en hypoid/palloid växel av BMW´s typ fungerar kuggarna som en kvarn, de mal sönder oljemolekylerna. Oljefilmen har lättare att brista. Och förstås även den vattenbemängda oljan har försämrad bärighet.

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-27/21:07
av BmwMats
Thomas Stadin skrev:De gånger slutväxeloljan bytts på verkstad har de fyllt på Castrol Syntrax Long Life 75W-90 (API GL-5) i mina BMW-slutväxlar.
Jag har även sådan olja hemma och byter själv emellanåt.
Kostar ett par hundra per liter.
Vad kostar BMW-oljan?

Castrol Syntrax Longlife 75W-90 är en helsyntetisk multigrade olja för slutväxlar. Det är Castrols primära rekommendation för slutväxlar i tunga fordon, och är godkänd av MAN, Scania and ZF. Speciellt utvecklad och godkänd av BMW för konventionella differentialer (dock ej med limited slip).
"



Letade lite i mina MC-pärmar men hittade inte kvittot så här på kvällen, men tror att jag betalade några hundralappar per liter hos en välrenomerad MC-servicefirma i Göteborg för några år sedan.
Jag köpte ett par flaskor på samma gång, har räckt till mina tre K75'or under några års tid.

Det är ju samma olja för slutväxel såsom till växellådorna, så det blir ju en del vid varje byte.

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-27/21:25
av BmwMats
Håkan skrev:
BmwMats skrev:Tusen mil mellan mina servicar

Jag skulle vilja föreslå att du byter oljan i slutväxeln var 500:de mil.
Det är så liten volym/kostnad att jämföra med kostnaden för ett slutväxelhaveri...
I en hypoid/palloid växel av BMW´s typ fungerar kuggarna som en kvarn, de mal sönder oljemolekylerna. Oljefilmen har lättare att brista. Och förstås även den vattenbemängda oljan har försämrad bärighet.



Håkan, mycket stort tack för denna informationen !

500 mil innebär i snitt 33 dagar mellan bytena för min del... En gång i månaden ungefär, men det kanske man skall tänka på...
Intressant det du nämner att kuggarna mal sönder oljemolekylerna. Det är sådant man inte tänker på alla gånger.
Blir nog så att jag gör så fortsättningsvis och byter varje månad denna oljan såsom du rekommenderar.

Stort tack än en gång Håkan ! ;)

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-27/22:12
av BmwMats
Bror Gårdelöf skrev:Närbesläktat till trådens ämne är, att min bilverkstad påpekat, att det är en fördel att byta olja i bilmotorn, när våren kommit, eftersom vinterkörning ger större risk för kondensproblem. Då lär ändå ett vevhus vara avsevärt varmare än en slutväxel.


Har tidigare arbetat en kort tid som servicetekniker på bilverkstad och själv sett detta på många bilar, där man öppnar motoroljelocket, så har det varit en tjock grå "gegga" på insidan av densamma.
Mycket vanligt tyvärr...

Dock har jag aldrig sett detta på min BMW-motorcykel, även om jag tagit bort motorkåporna för vevhuset och studerat insidan på dessa, så har dom alltid varit rena och utan någon som helst form av "gegga".
Ändå rullar hojen året runt och även i dom bistraste och kallaste vintermånaderna med ner mot 20-21 minusgrader, då risken för kondensproblem är som störst.
Jag förmodar att en liten MC-motor blir varmare snabbare än en större konventionell bilmotor..., eller så har BMW lyckats med sin vevhusvenilation på ett bättre sätt.

När det gäller motoroljan på mina hojar så ser dom alltid nästan ut som färsk ny olja, trots 1000 mils bytesintervall, kanske något mörkare, men alltid fräsch och fin trots vinterkörning.

Intressant det här ämnet, tror att man lätt kan spinna vidare på detta ämne i en evighet om så önskas... ;)

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-28/14:06
av peterus
BmwMats skrev:
Håkan skrev:
BmwMats skrev:Tusen mil mellan mina servicar

Jag skulle vilja föreslå att du byter oljan i slutväxeln var 500:de mil.
Det är så liten volym/kostnad att jämföra med kostnaden för ett slutväxelhaveri...
I en hypoid/palloid växel av BMW´s typ fungerar kuggarna som en kvarn, de mal sönder oljemolekylerna. Oljefilmen har lättare att brista. Och förstås även den vattenbemängda oljan har försämrad bärighet.



Håkan, mycket stort tack för denna informationen !

500 mil innebär i snitt 33 dagar mellan bytena för min del... En gång i månaden ungefär, men det kanske man skall tänka på...
Intressant det du nämner att kuggarna mal sönder oljemolekylerna. Det är sådant man inte tänker på alla gånger.
Blir nog så att jag gör så fortsättningsvis och byter varje månad denna oljan såsom du rekommenderar.

Stort tack än en gång Håkan ! ;)


En GL5-olja ska klara den belastning som sker i betydligt tuffare axlar än en liten MC utan att skjuvas sönder.
De har en begränsad livslängd så klart men det är främst slitagpartiklar (och vatten) som begränsar livslängden.

/Peter

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-28/14:09
av peterus
BmwMats skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Närbesläktat till trådens ämne är, att min bilverkstad påpekat, att det är en fördel att byta olja i bilmotorn, när våren kommit, eftersom vinterkörning ger större risk för kondensproblem. Då lär ändå ett vevhus vara avsevärt varmare än en slutväxel.


Har tidigare arbetat en kort tid som servicetekniker på bilverkstad och själv sett detta på många bilar, där man öppnar motoroljelocket, så har det varit en tjock grå "gegga" på insidan av densamma.
Mycket vanligt tyvärr...

Dock har jag aldrig sett detta på min BMW-motorcykel, även om jag tagit bort motorkåporna för vevhuset och studerat insidan på dessa, så har dom alltid varit rena och utan någon som helst form av "gegga".
Ändå rullar hojen året runt och även i dom bistraste och kallaste vintermånaderna med ner mot 20-21 minusgrader, då risken för kondensproblem är som störst.
Jag förmodar att en liten MC-motor blir varmare snabbare än en större konventionell bilmotor..., eller så har BMW lyckats med sin vevhusvenilation på ett bättre sätt.

När det gäller motoroljan på mina hojar så ser dom alltid nästan ut som färsk ny olja, trots 1000 mils bytesintervall, kanske något mörkare, men alltid fräsch och fin trots vinterkörning.

Intressant det här ämnet, tror att man lätt kan spinna vidare på detta ämne i en evighet om så önskas... ;)



En vanlig bilmotor blir inte varm förrän efter c:a 30-45 minuter så många motoroljor blir inte tillräckligt varma för att "koka bort" vattnet i oljan.
En MC-motor har mindre massa och blir därför varmare fortare samtidigt som de oftast inte används när det är minusgrader. Ja, olja kan diskuteras i oändlighet :)

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-28/14:59
av BmwMats
Stort tack för din information Peterus ! :)

Ja det är lätt att halka in på detta med olja, kan diskuteras i oändlighet... ;)

Mvh BmwMats

Re: Gråfärgad transmissionsolja AP-5 för slutväxel ?

InläggPostat: 2019-03-28/15:52
av Bror Gårdelöf
peterus skrev: En vanlig bilmotor blir inte varm förrän efter c:a 30-45 minuter så många motoroljor blir inte tillräckligt varma för att "koka bort" vattnet i oljan.

Se där en konkret orsak till, att längre resor är snällare mot motorn än enbart kortare körningar. Det har jag "vetat hela mitt liv" - men Du levererar en bra faktabakgrund.