Sida 1 av 1

Magerryckningar (surging)

InläggPostat: 2019-03-31/21:24
av Allan Ericsson
Refererande till trådar om ventiljustering ( t.ex. "Ventiljustering på R 1200 GSA"):
Jag undrar om det finns någon som kan spåna lite grand om varför det är så viktigt att ventilspelet är rätt injusterat för att inte motorn skall drabbas av s.k. surging (instabil gång vid låg last och lågt varvtal). Jag hoppas på lite gasväxlingsbetraktelser? Alltså inte teorier om blandningsförhållandet (lambda-värdet).

Jag har problemet på min KTM-cykel men dock inte på min BMW R1200GS. Båda cyklarna har lambdasond. KTM:en har nu en Booster Plug, som skall fetta på bensinblandningen, när motorstyrningen går i "open loop". Pluggen gav en förbättring men ingen helt felfri motorgång.
- Skall jag börja laborera med ventilspelen?
- Öka spelet för att minska "overlap"?
- ????????? … ???????

Re: Magerryckningar (surging)

InläggPostat: 2019-04-05/16:29
av Kovlingen
Är det inte så enkelt att motorerna är så snålt matade med bränsle att de blir lite ryckiga ?
Med div. eftermarknadsprylar får de lite fylligare matning och räcker till för att de ska gå jämnare .
Att sedan starta med att justera ventiler är nog inte fel för det är en stor del i hela förloppet .
Finns ju många saker att ta hänsyn till .
Bara min lilla fundering :)
10/4

Re: Magerryckningar (surging)

InläggPostat: 2019-04-05/20:05
av Allan Ericsson
Visst är det nog så att avgaskraven tvingar fram en bränslesnål blandning men BMW har ju tillfört någon med sin R1250-motor. Man har ju infört en lågeffekt- och lågvarvsinsugskamlob, som öppnar lite senare och stänger lite tidigare, så att overlappet, om det nu finns, minskat. Så jag har mina funderar om det finns fler parametrar än blandningsförhållandet att jobba med, t.ex. ventilernas öppnande resp. stängande, när man vill få bukt med magerryckningar. Därav min fråga om korrekt ventilspelets betydelse.
Också bara en fundering.

Re: Magerryckningar (surging)

InläggPostat: 2019-04-05/21:02
av Kovlingen
Alla saker påverkar på ett eller annat sätt . Skulle effektuttaget vara 50 hk och 1200 kubik
skulle det nästan inte vara märkbart eller något att bry sej i men ju mer kraven på effekt
och miljökrav ökar blir också kraven på att alla saker i linan lirar samma låt likt ett storband .
En som spelar fel tonart/ostämmt och hela skiten blir fel .
OBS jag ger mej inte in i djupare funderingar utan bara hur jag tänker .

Re: Magerryckningar (surging)

InläggPostat: 2019-04-05/21:58
av BrooklynS
Allan Ericsson skrev:Visst är det nog så att avgaskraven tvingar fram en bränslesnål blandning men BMW har ju tillfört någon med sin R1250-motor. Man har ju infört en lågeffekt- och lågvarvsinsugskamlob, som öppnar lite senare och stänger lite tidigare, så att overlappet, om det nu finns, minskat. Så jag har mina funderar om det finns fler parametrar än blandningsförhållandet att jobba med, t.ex. ventilernas öppnande resp. stängande, när man vill få bukt med magerryckningar. Därav min fråga om korrekt ventilspelets betydelse.
Också bara en fundering.


Korrekt ventilspel innebär korrekta ventiltider och därmed korrekt förbränning, något som definitivt påverkar ev "surging"...