Xenon-ljus provat och jämfört

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Xenon-ljus provat och jämfört

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-31/19:09

Nu har jag installerat Xenon H1 på R1100S:ens halvljus.

Lampan har den varmaste färgen och sålunda också största ljusutbytet.

Bilder bifogas nedan.
Matn.spänningen är ca 14V i bägge fallen och spänningsfallet fram till lamporna är ca. 0,3 V.
Vanliga H1-lampan är av den dyrbarare typen där 20m längre ljusbild och 50%mer ljus utlovas på kartongen som lampan ligger i.
Tyvärr hade jag ingen aldeles vanlig H1 att ta med i provet men förhoppningsvis hade den varit synbart sämre än sin dyrare variant, dock ingen stor skillnad, som tidigare prov med H4 visat mellan dessa typer.

Nu är det ju snö som inverkar gynsamt på ljuset men jag tycker ändå förbättringen är väl värd.

Om någon vill ha tydligare bilder, så mailar jag gärna över dem
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Vilket bra ljus!

Inläggav mlw » 2007-01-31/23:02

Hej Bengt.
Det var ju en otroligt skillnad med xenon :eek: , så det måste jag genast införskaffa. Har du något tips om var man köper ett bra xenon kit, och är det något speciellt man ska tänka på?

PS. går det att montera för helljuset också? är väl H7 om jag minns rätt.

/Micke
mlw
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2006-03-07/12:56

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-01/06:45

mlw;6320 skrev:Hej Bengt.
Det var ju en otroligt skillnad med xenon :eek: , så det måste jag genast införskaffa. Har du något tips om var man köper ett bra xenon kit, och är det något speciellt man ska tänka på?

PS. går det att montera för helljuset också? är väl H7 om jag minns rätt.

/Micke


Xenonkungen är bra att ha att göra med. Ca 900:- för H1-lampa drivdon och kablar med bra vattentäta kontakter.

Du bör mata drivdonet via ett halvljusrelä, ty de flesta hojar har ett skrämmande spännigsfall fram till lampan. Så och BMW!! Brukar vara 10-15 %

Stämmer att helljuset är H7. Rekommenderas inte eftersom tändtiden är väldigt lång på Xenon-röret. Du får vänta minst fem sekundär innan du har ett acceptabelt helljus.
Dessutom blir det väldigt svårt att hitta plats för två stycken drivdon. På R1100s:en finns det bara en enda plats, som jag ser det och den tas upp av halvljusdrivdonet.

Skillnad om man har H4 och bara "flyttar" den redan tända ljusbågen och bara behöver ett drivdon.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav IceFox » 2007-05-26/22:27

Bengt Allevad;6301 skrev:Lampan har den varmaste färgen och sålunda också största ljusutbytet.


Vill inte vara negativ, men ju varmare lampa desto mindre ljus får du.


Här är en liten tabell om nån är intresserad :p

Färg--------Temperatur---Ljus
-------------(Kelvin)-----(Lumen)
Guldgul ------3000K-------3600 (Ljusast)
Kristallvitt----4300K-------3500
Ljusblått ---- 6000K-------3400
Mörkblått ----8000K-------3300
Violet/Lila ---10000K------3200

Kan för övrigt rekomendera Xetronic Digital. Smidiga och praktiska kitt som finns för just motorcyklar, säljs bla. av [url="http://www.xtralights.com/"]här[/url].
IceFox
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-05-26/22:11

Inläggav Bengt Allevad » 2007-05-27/04:29

IceFox;13350 skrev:Vill inte vara negativ, men ju varmare lampa desto mindre ljus får du.


Här är en liten tabell om nån är intresserad :p

Färg--------Temperatur---Ljus
-------------(Kelvin)-----(Lumen)
Guldgul ------3000K-------3600 (Ljusast)
Kristallvitt----4300K-------3500
Ljusblått ---- 6000K-------3400
Mörkblått ----8000K-------3300
Violet/Lila ---10000K------3200

Kan för övrigt rekomendera Xetronic Digital. Smidiga och praktiska kitt som finns för just motorcyklar, säljs bla. av [url="http://www.xtralights.com/"]här[/url].


Men... din tabell visar ju att det varmaste ljusets rör också har det största ljus-utbytet. Har jag missat något??
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav IceFox » 2007-05-27/07:52

Sorry, var lite för trött igår.
Nej du har inte missat nått, bara jag som är koko :p
IceFox
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-05-26/22:11

Inläggav IceFox » 2007-05-27/08:00

Vad menar du?
Ljusutbytet är ju verkningsgraden angiven i lumen per watt
IceFox
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-05-26/22:11

Inläggav Gabbe » 2007-05-27/12:23

IceFox;13356 skrev:Vad menar du?
Ljusutbytet är ju verkningsgraden angiven i lumen per watt


Låga Kelvin-värden är varma och höga värden kalla.
Höga färgtemperaturer (mätt i Kelvin) avger kallt ljus.

Troligen bara en missuppfattning, men Bengt har rätt.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Albert » 2007-05-28/20:10

...ok. Skarpt ljus... men... hur funkar det i regn, snöglopp, osv ?
Dvs, hur är självbländningseffekten - den ser ut att vara påtaglig vid jämförelse av dessa två exempel, samt att mörker gränsen blir mkt skarpare...

Det jag är van att använda är Phillips +30% H4 och 2x100W => ca 300W helljus. På halvljus är jag van vid 3x 55W +30% i bred ljusbild.
Det du visar är en mycket smal ljusbild...
Hur är det att köra med på landsväg, smal, kuperad ?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Forsrännaren » 2007-06-17/15:57

Bengt Allevad;13353 skrev:Men... din tabell visar ju att det varmaste ljusets rör också har det största ljus-utbytet. Har jag missat något??


Jag tror ordet varmaste inte är i fysikalisk mening utan våglängsdområde. Mer gult och rött ljus (lägre våglängd) ger "varmare" upplevelse på ljuset. Men är dessutom det som ger bäst kontrastkänsla för ögonen. Blått ljus har jag för mig att vi har svårt att hantera med ögat, dvs rörelser och skärpa blir sämre.
Ur säkerhetssynpunkt tror jag det gula ljuset är att föredra men det blåa ger mest uppseende ur estetisk synvinkel.

Biolog/kemisten i forsrännaren som vaknade...
;)
Forsrännaren
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-01-09/11:27

Kelvin vs lumen

Inläggav Albert » 2007-12-03/09:01

Är tabellen verkligen korrekt ?
Det är precis tvärt om med lysrören jag använder inomhus gällande Kelvin värdena... 3200 (warm white) ger dåligt ljus jmf med 3800 (cool white)... o jag vill helst ha 4200 vilket man fick av de gamla 40W's rören...

Jag känner igen ljuset på samma sätt som det illustreras på denna länk/sida:
Under rubriken: "HID Xenon Motorcycle Conversion Kits"

http://www.xtralights.com/index.asp?PageAction=VIEWCATS&Category=10&smc=1196667837210

"Click on above lights to see HID in action"

Se vidare länk:
http://www.xtralights.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=13

Givetvis inser jag att exponeringstiden och bländar öppning påverkar den bild en kamera ger.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-12-03/21:19

Jag har monterat xenon på snart sagt alla fordon, att säga att det är en imponerande skillnad är ingen överdrift, och i snöfall är det en enorm skillnad åt andra hållet, självbländningen är, trots det betydligt större ljusflödet betydligt mindre, klart vilsammare för ögonen. Jag har fastnat för ljustemperaturen 6000k och har handlat mina satser här: http://www.vvme.com/ om man beställer 5 eller fler satser (1 sats=2 sken) så hamnar man på wholesaleprislistan och priset inklusive frakt, moms och tull blir då någon tia över 600, dvs just över 300kr per sken. För den som är stadd vid kassa finns det mindre balllaster och även 50W-satser som ska ge ca 1,5 ggr så mycket ljus som de vanliga 35w. http://www.hid50.com/ är ett exempel på leverantör av smidigare och starkare ballaster.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav AnWi » 2007-12-04/20:10

Om man funderar på Xenon till en R1200ST som har två stycken H4-lampor är det då HID Conversion Kits - Bi-Xenon Model som gäller med vad de kallar H4-3 eller får man långsam tändning av helljuset då?

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-12-04/20:55

AnWi;25038 skrev:Om man funderar på Xenon till en R1200ST som har två stycken H4-lampor är det då HID Conversion Kits - Bi-Xenon Model som gäller med vad de kallar H4-3 eller får man långsam tändning av helljuset då?

/Anders


Det beror på hur Xenon-röret med H4-sockel hanteras. Har du en förflyttning av ljusbågen med hjälp av en elektromagnet blir omkopplingen mellan hel/halv momentan.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-12-04/21:31

Bengt Allevad;25049 skrev:Det beror på hur Xenon-röret med H4-sockel hanteras. Har du en förflyttning av ljusbågen med hjälp av en elektromagnet blir omkopplingen mellan hel/halv momentan.

H4-3 är just elektromagnetiskt omkopplad, H4-4 är "äkta" Bi-Xenon med dubbla ljusbågsrör och dubbla balllaster, H4-2 är xenon på halvljus och en 60w halogenlampa på helljus.
Bild
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav PierreC » 2007-12-23/12:24

Forsrännaren;14871 skrev:Jag tror ordet varmaste inte är i fysikalisk mening utan våglängsdområde. Mer gult och rött ljus (lägre våglängd) ger "varmare" upplevelse på ljuset. Men är dessutom det som ger bäst kontrastkänsla för ögonen. Blått ljus har jag för mig att vi har svårt att hantera med ögat, dvs rörelser och skärpa blir sämre.
Ur säkerhetssynpunkt tror jag det gula ljuset är att föredra men det blåa ger mest uppseende ur estetisk synvinkel.

Biolog/kemisten i forsrännaren som vaknade...
;)


Stämmer, försök att fokusera på tex en Julbelysning med blåa dioder.....
PierreC
 


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron