Turbulens vindruta R1200GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Turbulens vindruta R1200GS

Inläggav Pelle » 2007-02-02/15:53

Hej.

Vet inte hur jag ska bete mig med mina 186 cm i strumplästen för att undvika "dånet" runt huvet!?:confused:
Ja, egentligen handlar det ju bara om två alternativ : Antingen sågar man ner rutan eller köper en som är högre. Att ställa sig och såga i rutan är nog inte min grej. Det kommer att gå åt skogen. Dessutom så vill jag inte kapa ner den så mycket som vissa har gjort här på forumet eftersom jag inte tycker att det är så snyggt....Återstår att skaffa en annan ruta. Pratade med en av säljarna som jobbar på BMW i Solna och han sa att man kan ta Adventure rutan och sätta på GS:en till det facila priset av ca 5.000 kr!!:eek: :eek: Va F-n!:mad: Touratech har inget som passar mig, men möjligen Wunderlich. Deras stora ruta är 515 mm hög och skulle ev kunna passa mig...Pris ca 2.000 kr. Mycket pengar ,men överkomligt.
Fråga : Är det nån som har den rutan på en GS? Eller har nån nåt annat tips om hur jag ska bete mig?

Nu är det februari och snart kommer våren...


Mvh Pelle
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Vindruta

Inläggav CG Arvidsson » 2007-02-02/23:22

Gå in på moto-ps.de och länka vidare till Z-technic. Där finns många rutor. Jag har en på min 1200 RT som jag kört halva sommaren med och är mycket nöjd med. Köpte den hos Baehr i Tyskland,han som gör förträffliga intercom.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-02-03/00:34

Jag har nyligen kapat ned min ruta som bilderna från signaturen HMR visat och vid din längd fungerar det garanterat bra för etapper på något 10 tal mil och ser i mitt tycke inte sämre ut än ett antal korta rutor som säljs. Men skall man på långresa med dagsetapper över 50 mil blir det troligen lite tröttande vindtryck mot huvudet (men ingen turbulens) och för den skull tänker jag nog köpa den där Wunderlichrutan och sätta på för just dessa tillfällen.

Tittade på de där hos Z-technic och de ser inte dumma ut heller

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav runeo » 2007-02-03/09:56

Hej

Har kört lika långt, 10000 km var, med 1200gs och gsa. Rutkonstruktionen på gsa tillsammans med de små läpparna är totalt överlägsen gs-rutan. Mycke mindra känslighet för sidvind bl.a.

Om jag inte slutat röka 20/12 -87 kan man nog röka cigarr bakom gsa-rutan. ;)

Sen kan jag inte se nåt problem med nerkapad ruta, att det skulle vara tröttande. Sitter man lämpligt lutad mot fartvinden och vinden inte är turbulant pga dålig ruta så är aldrig långresor problem. Tycker att gs-rutan i original är väl turbulent vid axlarna och det upplever jag som tröttande.

Köpte min 1200R med den lilla Speedster rutan som sticker upp 10 cm ovanför instrumenten. Monterade bort den när jag hade 250 km kvar av vägen från Umeå, när jag hämtade cykeln. Blev så behagligt med tystnaden i hjälmen och ostörd luft på kroppen. Ska kapa ner den rutan så att den bara precis sticker upp ovanför nätarna!

Må bra
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-02-03/11:21

Gustav;6439 skrev: Men skall man på långresa med dagsetapper över 50 mil blir det troligen lite tröttande vindtryck mot huvudet (men ingen turbulens) och för den skull tänker jag nog köpa den där Wunderlichrutan och sätta på för just dessa tillfällen.
Gustav


RuneO;6443 skrev:Hej

Sen kan jag inte se nåt problem med nerkapad ruta, att det skulle vara tröttande. Sitter man lämpligt lutad mot fartvinden och vinden inte är turbulant pga dålig ruta så är aldrig långresor problem.
/Rune


Fullt möjligt att jag överdriver lufttrycket Rune. Jag köpte hojen i november och har inte provat ordentligt och är lite ovan vid sittställningen ännu eftersom jag lutade framåt betydligt mer på förra hojen. Körde utan ruta en vecka också och helt klart var det en befrielse jmf med orginal rutan vilket ledde till antagande att kapning var en säkrare väg till lugn i hjälmen än att experimentera med olika tilläggs rutor att sätta på överkanten o dyl

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav runeo » 2007-02-03/13:38

Gustav;6450 skrev:Fullt möjligt att jag överdriver lufttrycket Rune. Jag köpte hojen i november och har inte provat ordentligt och är lite ovan vid sittställningen ännu eftersom jag lutade framåt betydligt mer på förra hojen. Körde utan ruta en vecka också och helt klart var det en befrielse jmf med orginal rutan vilket ledde till antagande att kapning var en säkrare väg till lugn i hjälmen än att experimentera med olika tilläggs rutor att sätta på överkanten o dyl

Gustav


Jo!

Två vägar, nedkapad liten eller ingen ruta, alternativt GSA-rutan med vingarna!

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav kjellf » 2007-02-03/19:41

Som andra har skrivit ovan, högre ruta ger inte mycket possitivt. Problemet är inte att rutan är för låg utan att den är för smal. Det är turbulens som ger bullret men i alla fall för mig är turbulensen är inte ovanför mig utan vid sidorna om huvudet.

Jag gick till min lokale plastskräddare, fick en tunn plastskiva (vi är klubbkamrater i en annan mc-klubb) och klippte till en egen ruta. Rutan är inte perfekt men den är bättre än orginalet. Ett alternativ som jag nog ska testa någon gång är Touratechs kåpa. Den kostar ca 5 500 kr men man får testa den innan köp om man har vägarna förbi Lidköping.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Inläggav .Z. » 2007-02-03/19:58

Vet inte om jag är petig men jag tycker inte att GSArutan är sådär optimal, är 1.84 & tycker att det bullrar en del. Kom fram till att högsta läget funkade bäst ändå...

Köpte dock Touratechs lilla spoiler. med den & rutan i nedersta läget så blev det förbaskat bra! Vet dock inte hur den hjälper på GS?

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Sportster » 2007-02-04/10:40

Någon som provat Tobinator?
Den lösningen sägs ju minska vacuumet bakom kåpan genom att släppa in luft i underkant på kåpan. Kanske man kan vinkla kåpan mera också.
Verkar vara lätt att montera då det bara är några stag som skruvas mellan kåpan och fästet.

Intressant om nån kört med detta på en (1150) GS och kan rapportera.

Mvh
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Pelle » 2007-02-05/09:47

Hej.

Tackar för era tankar om detta. Kollade på moto-ps.de, men de rutorna känns inte så mycket högre....:) Jag tror det är höjden jag vill åt:rolleyes: Det lutar nog trots allt åt Wunderlichrutan....


Mvh Pelle:)
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Liten ruta vs stor

Inläggav uttern » 2007-02-07/23:36

Tjo på er!
Kalla mig lat o bekväm men om man kapar rutan på 1200GS blir inte körställnigen lite lidande då? Man sitter ju ganska upprätt på en sådan hoj och har inte den naturliga lutningen framåt som på en sporthoj.
En annan sak (det här får jag nog äta upp) när det är blött väder ute så är det ganska skönt att sitta bakom en schyst ruta, ja ja visst jag kan åka bil o allt det där, men jag som pendlar med hojen in till stockholm varje dag skulle gärna uppskatta en bra lösning på det här turbulensproblemet. Stockholmsköer är inte roliga, så kan man undvika att ta bilen så...

Andra sommaren på G med hojen, sortrivs med den förutom just turbolensen...:(
uttern
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2005-11-08/15:29

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-02-08/09:19

Det är inte så att det är hjälmen som är boven.Själv led jag oerhört av turbulensproblem och bytte hjälmen.Problemen är väck.:)
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Claes Jonsson » 2007-02-08/12:20

Rutan kan ju ställa till det bullermässigt.
Jag har provat lite olika höga rutor på mina F650. Men inga breda, så jag vet inte hur det blir. Ju högre desto sämre.
Och det kan ju minska med en bra hjälm.

Jag köpte en slags stödkrage i somras som skall skydda nacken vid en ev. marksyning. Och med den på blir vindbruset mindre. Riktigt behagligt faktiskt.
Fast det krävdes en liten inkörningsperiod med den på. Det blir mindre utrymme att luta hjälmen vid kurvtagning, eller hålla huvudet plant.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Pelle » 2007-02-20/13:10

Tackar för alla tipsen:)

Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Tobinators = stops the buffeting??

Inläggav Sportster » 2007-03-18/18:36

Igår var det vårens första åktur på min 1150GS och allt kändes super förutom att jag höll på att tappa plomberna när jag körde över 100 km/h!
Orsaken var den vibrerande luftturbulens som denna tråd handlar om, och nu har jag fått känna på det själv.
Det "durar" (värmländska?) rejält i hjälmen och detta verkar inget kul att stå ut med under långturer.

Jag har läst om nåt som kallas "Tobinators" och som är några extra stag som man lyfter upp glaset med, se http://www.stopthebuffeting.com.
Tycker detta verkar vara värt att prova då man inte gör nån åverkan på kåpglaset, och man kan alltså lätt återställa om det inte funkar.
Priset i England är ca 870:- Sv kr inkl frakt och det verkar lätt att montera.

Nån som provat Tobinators och/eller har synpunkter??
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Göran Björling » 2007-04-05/12:28

Hej!
Jag köpte Torbinator kittet till min 1200 GS.Ok det finns mer justeringsmöjligheter men i vissa lägen tar rutan i styret! så totalt sett blev det en besvikelse kanske något mindre buller (L186cm hjälm Scubert C2)
Det slutade med att Torbinatorkittet plockades bort och sticksågen togs fram 3ggr. Tycker att jag funnit en bra kompromiss, men lugnast bullermässigt är att ta väck hela rutan
Göran Björling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 1996-02-27/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-05/20:18

Jag tror fortfarande på hjälmen.Har man en hjälm som inte passar huvudformen tex en för rund hjälm så måste man köpa en storlek för stor för att den ska gå på huvudet och den centimetern får man då extra vid öronen vilket skapar massa ljud...Säger som han på mc poolen den hjälmen som passar dig är tyst....
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav .Z. » 2007-04-06/08:34

Fredrik Åkesson;9904 skrev:Jag tror fortfarande på hjälmen.Har man en hjälm som inte passar huvudformen tex en för rund hjälm så måste man köpa en storlek för stor för att den ska gå på huvudet och den centimetern får man då extra vid öronen vilket skapar massa ljud...Säger som han på mc poolen den hjälmen som passar dig är tyst....
Fredrik

Självfallet så gör hjälmens passform oerhört mycket för ljudnivån men det som avhandlas här är ju mer turbulensen som uppstår bakom vindrutan & den är ju en sak för sig... Hjälmen kan ju vara tyst men detta med att huvudet kastas fram & tillbaks är ju nog irriterande. Däremot så kanske hjälmen ytterform kan påverka turbulensen?

Som jag skrev tidigare så har jag hittat en mycket bra lösning till GSA som jag tyckte bullrade tillräckligt mycket, Touratechs lilla vindrutespoiler. Med den på & rutan i lägsta läget så blir det fantastiskt bra för mig med mina 1.84 cm!

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav runeo » 2007-04-06/08:58

.Z.;9918 skrev:Självfallet så gör hjälmens passform oerhört mycket för ljudnivån men det som avhandlas här är ju mer turbulensen som uppstår bakom vindrutan & den är ju en sak för sig... Hjälmen kan ju vara tyst men detta med att huvudet kastas fram & tillbaks är ju nog irriterande. Däremot så kanske hjälmen ytterform kan påverka turbulensen?

//Larsa


Hej

Tror att det är väldigt viktigt att få in en del av luftströmmen innanför rutan, så långt ner/fram som möjligt.

På min förra GS så monterad jag 1 cm tjocka mellanlägg mellan rutan och den lägre, främre infästningan. Detta hjälpte till att minska tryckskillnaden framför och bakom rutan, och väldigt mycket av den pulserande tryckytjämningen försvann!

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Rutan från Axess

Inläggav uttern » 2007-04-12/16:11

Hallo igen!
Är det någon som har testat rutan de säljer på Axessi Gbg?
den är 14 cm högre och 5cm bredare än originalrutan.
Kostar 1395:- plus frakt...

//Uttern
uttern
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2005-11-08/15:29

Jag köpte rutan...

Inläggav Hubbiken2 » 2007-04-24/12:45

...efter att du postat din fråga. Styv och fin, bra passform, gjord av en fransk firma som har många hojprodukter. Fick bara slipa/forma brickan som sitter på utsidan under justerskruven. Inte så kantig som originalet.
Provkörning: Mkt bra, gräver ett redigt "laminärt" hål i lufthavet, tom frugan bak känner av ändringen. Nästan lite farligt då man är uppe i 90 utan att märka av det. :) Bara en vanesak.
Mindre vibrationer än original vid tomgång, inga vibrationer vid fart.
Ett fynd för 1400 pix om man jmf med OEM.
Skall foga med en bild när jag kommer ihåg det.
> typ nu :)

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Coolers

Inläggav uttern » 2007-04-27/15:40

Låter nästan för bra för att vara sant:D
Ska bums (passande uttryck) slänga iväg en beställning!

Ha en riktigt skön valborg!

/Uttern
uttern
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2005-11-08/15:29


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst