Ecklesiastik skrev:Tack för uttömande svar. Du behöver inte stressa med svaren är ju gott om tid innan vintern kommer. Skönt att läsa att det är "självborrande" skruv
Är du nöjd med den mängden skruvar du har?
Framhjulet på TKC70 är väldigt likt men bakhjulet är lite annorlunda. men tror jag kan använda ett liknande mönster även på det.
Har du labbat något med däcktrycket eller kör du med standard?
Har missat din fråga tidigare, men skall försöka svara här...
Jo jag är nöjd med antal skruv i däcken, men jag har för lite erfarenhet av dubbdäck, men det har fungerat finfint hittills under de år jag har kört med dubbdäck på hojen.
Jämfört med tidigare vintrar där jag kört med halvdana sommardäck och sladdat fram på snöiga landsvägar, så är det ju ett enormt lyft då det gäller friktionen mot vägbanan som oftast har bestått av snömodd eller blankis.
Gällande lufttryck i ringarna, så har jag provat lite olika lufttryck då jag upplever cykeln instabil i vissa hastigheter.
Det beror möjligtvis på att dubbarna "rider" på vägbanan och man tappar exaktheten som annars vore fallet om enbart själva däckets gummi vidrör vägbanan.
Fram har jag använt 1,8 bars tryck vid minusgrader, baktill ligger jag runt 2,0 bar.
Observera att dessa däckstryck har jag uppmätt vid kontroll i något varmare miljöer, kan kanske ändras en del efter att man tagit ut cykeln och kört i rejält kyliga temperaturer.
Som lägst har jag kört åtskilliga mil i minus -21 grader.
Hade ingen större lust att lägga mig på alla fyra och kontrollera däckstryck när jag kommit fram halvt ihjälfrusen och stelfrusen om min lekamen
Mvh BmwMats