Skruvdubb hur börja?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Skruvdubb hur börja?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-10-07/11:52

Vintern nalkas så lurar på att dubba mina TKC70 som sitter på Africa Twinnen då dessa är såpass slitna att byte till nästa år är oundvikligt iaf. Vet ju att vår käre BMWMats gjort ett inlägg där han redovisar för skruvdubbens exelens. Dock fundrar jag på hur fasiken jag ska börja då jag har ett Blankt däck att börja med. Så jag har följande tre frågor

1. Hur bör jag tänka runt placering av dubben? tätt i mitten eller tätt på sidorna? Samma fram och bak?
2. Behöver man "förborra" för skruvdubb?
3. Jag antar att det kan vara lurt att sänka däcktrycket så att man kanske kan få lite mer gummikontakt för när det inte är isigt då dubben knappast hjälper mycket i kontakt med asfalten. Är jag ute och cyklar med den tanken?
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Skruvdubb hur börja?

Inläggav BmwMats » 2020-10-07/12:06

Bifogar bild på mina dubbdäck till hojen.

Däcken är TKC80 som dubbades initialt med vanliga bildubb av en däckfirma här i trakten.
Därefter när dom gamla bildubben var slitna, har jag ryckt ur dessa och skruvat in skruvdubben på dom gamla platserna som bildubben satt, dock sitter dom inte så bra i och med att hålen är något för stora för dom nya som skall skruvas i gummit utan något hål först.

Jag skall kompletteringsdubba dessa däck nu snart igen, men sätter skruvdubben nära dom gamla hålen så att dom biter lite bättre i gummit, men ändå i en hel gummiklack.

Titta på dubbarnas placering, bilden visar både fram och bakhjul.

Vet inte hur dina TKC70 ser ut, men misstänker att dom påminner om mina TKC80.

Återkom gärna med fler frågor, jag är på väg till jobbet om en stund och har lite dåligt med tid just för tillfället.

Mvh BmwMats
Bilagor
Skruvdubb i däck.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skruvdubb hur börja?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-10-07/12:54

Tack för uttömande svar. Du behöver inte stressa med svaren är ju gott om tid innan vintern kommer. Skönt att läsa att det är "självborrande" skruv :D

Är du nöjd med den mängden skruvar du har?

Framhjulet på TKC70 är väldigt likt men bakhjulet är lite annorlunda. men tror jag kan använda ett liknande mönster även på det.
Bild

Har du labbat något med däcktrycket eller kör du med standard?
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Skruvdubb hur börja?

Inläggav Kovlingen » 2020-10-07/14:40

En stor gissning är att lite lägre däcktryck vintertid gör att fler dubb når marken.
Låg risk för varmgång i vinterföre .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Skruvdubb hur börja?

Inläggav BmwMats » 2021-01-20/02:45

Ecklesiastik skrev:Tack för uttömande svar. Du behöver inte stressa med svaren är ju gott om tid innan vintern kommer. Skönt att läsa att det är "självborrande" skruv :D

Är du nöjd med den mängden skruvar du har?

Framhjulet på TKC70 är väldigt likt men bakhjulet är lite annorlunda. men tror jag kan använda ett liknande mönster även på det.
Bild

Har du labbat något med däcktrycket eller kör du med standard?


Har missat din fråga tidigare, men skall försöka svara här...

Jo jag är nöjd med antal skruv i däcken, men jag har för lite erfarenhet av dubbdäck, men det har fungerat finfint hittills under de år jag har kört med dubbdäck på hojen.
Jämfört med tidigare vintrar där jag kört med halvdana sommardäck och sladdat fram på snöiga landsvägar, så är det ju ett enormt lyft då det gäller friktionen mot vägbanan som oftast har bestått av snömodd eller blankis.

Gällande lufttryck i ringarna, så har jag provat lite olika lufttryck då jag upplever cykeln instabil i vissa hastigheter.
Det beror möjligtvis på att dubbarna "rider" på vägbanan och man tappar exaktheten som annars vore fallet om enbart själva däckets gummi vidrör vägbanan.

Fram har jag använt 1,8 bars tryck vid minusgrader, baktill ligger jag runt 2,0 bar.
Observera att dessa däckstryck har jag uppmätt vid kontroll i något varmare miljöer, kan kanske ändras en del efter att man tagit ut cykeln och kört i rejält kyliga temperaturer.

Som lägst har jag kört åtskilliga mil i minus -21 grader.
Hade ingen större lust att lägga mig på alla fyra och kontrollera däckstryck när jag kommit fram halvt ihjälfrusen och stelfrusen om min lekamen :lol:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skruvdubb hur börja?

Inläggav Olof Eriksson » 2021-01-20/09:09

-21 grader oj då är man inte sugen att lägga mycket tid ute med sin hoj, när man väl kommit dit man skall.

Jag föredrar i alla fall då en stor kopp med varmt the och kanske lite varma mackor till. Eller om jag har lite tur så är bastun på och man kan krypa in där och kanske ta en p-öl i bara mässingen.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Skruvdubb hur börja?

Inläggav BmwMats » 2021-01-20/10:27

Hehehe... Det har hänt att jag ringt hem från jobbet på morgonen och bett min hustru starta bastun, så den varit varm när jag kommit hem på vintrarna ;)

Det svåra är att få av sig alla kläder och lyckas stappla sig ner till bastun när man är så genomkall och frusen :lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skruvdubb hur börja?

Inläggav Olof Eriksson » 2021-01-20/12:08

Ja ibland är motoriken i fingrana inte som dom brukar vara. Och det är svårt att få dom att göra det jag vill. ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst