Cykeln har stått avställd och har ej varit startad sedan början av 1982, dvs under 39 års tid.
Tror den inköptes 1977 / 1978 någon gång.
En av vinterns projekt är att återställa den i samma skick som den var då jag övningskörde på den och tog körkort, samt några år därefter.
Två år blev det på vägarna, var med om ett kolvras pga felaktigt tändstift (fel värmetal) som smälte sönder kolven.
Kontaktade Fram King i Helsingborg som hade delar på lager, bytte kolv, kolvringar, cylinderfotspackning och lite annat smått och gott.
Nu har tyvärr har de kromade detaljerna blivit ärjade och lite smårostiga av ytrost, då cykeln har varit magasinerad under många år i ett kallgarage, men det ser ut att det går att rädda dessa hyfsat.
Cykeln kommer inte att restaureras till nyskick, enbart i bra bruksskick så som den var när jag var yngre.
Började med att byta motorolja, plocka bort tanken, förgasaren och gjorde rent alltsammans som hade med bränslet att göra.
Nytt batteri (6 Volt) införskaffades, glapp var det i ljusströmställaren, tutan fungerar ej, glappkontakt i tändsystemet i lamphuset.
Det elektriska har gåtts över, bara tutan kvar som skall renoveras eller repareras. I övrigt fungerar det elektriska.
Tändningen har kontrollerats och varit demonterad, översyn av tändspole, uppmätt och korrekt.
Cykeln ville dock inte starta hur jag än kickade, men jag fick riva förgasaren igen och med ett mycket fint och tunn mässingstråd från en borste, gjordes kanalerna rena från avlagringar inuti förgasaren.
Det är många och trånga små kanaler i denna Dellortoförgasare.
När jag höll på att riva i det elektriska så förvånade det mig då jag såg att inuti lamphuset så satt det en parkeringsljuslampa strax ovanför H4-lampan, den har ju ingen funktion alls, då den sitter bakom själva reflektorn och inte lyser igenom.
Hur katten tänkte Italienarna som konstruerade denna lampan ???
(Se gärna bilder på hur det ser ut)
Nu var det dags för uppstart av cykeln, bensin fylldes på i den ytterst tomma tanken, första gången sedan 1982.
Bensinkranarna (det är två stycken) höll tätt, utom på den högra sidan som läcker när kranen är öppnad.
Den vänstra är tät och fin fortfarande efter dessa år.
Dock räckte det med att öppna den vänstra kranen till förgasaren.
Två kickande, och den stora 124cc motorn spann igång direkt utan pardon.
Tyst och fin i motorn, det karakteristiska 4-taktsljudet hördes i garaget och i tonerna av detta började jag småle åt att åter få njuta av den italienska sången från denna härliga maskin.
Körde motorn några minuter för att kontrollera att allt var som det skulle, kontrollerade med IR-mätare att avgasrör och cylindrar hade blivit jämnvarma.
Nu börjar resten av renoveringen, nämligen att få upp glansen på ALLT, byta olja i framgaffeln, justera och kontrollera bakre svingen, bromsar m.m.
Fortsättning följer i tråden om det möjligtvis är av intresse.
Kommentera GÄRNA om ni vill !!!
Mvh /GileraMats