Spjällhus - Injustering

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Spjällhus - Injustering

Inläggav BmwMats » 2021-01-20/02:12

I en sidotråd togs det upp en diskussion angående öppningsvinkel av spjället vid fullgas, tänkte att det kunde vara på plats med en liten förklaring hur man går tillväga för att justera in detta korrekt.

I detta exempel tog jag fram ett spjällhus till en insprutare, men det fungerar ju även fint på en förgasare av samma konstruktion som detta gällande spjället.

Själva spjället sitter på sin spjällaxel och påverkas av en yttre arm eller "löphjul" som gaswiren drar i.
Grundläget är att spjället skall stänga helt i sitt viloläge på en sådan här konstruktion som visas här, vissa andra modeller har ett visst justerbart "tomgångsläge" där en viss del av luftgenomsläppet är justerbart med en tomgångsskruv som påverkar själva spjället.

Vid fullgas skall alltså spjället stå i 90 graders vinkel mot öppningen så att all luft kan passera obehindrat. Det finns oftast en klack där den yttre armen/löphjulet för wiren skall bottna.
Det går att justera in detta stoppet m.h.a en justerskruv för att uppnå exakt full öppning.

Vissa spjällhus/förgasare har även en luftflödesjustering i form av servomotor eller justerskruv för att automatiskt kompensera tomgångsregleringen vid belastning av motorn. (exempelvis på en bil där AC'n slår till).

Själva armen (wirens löphjul) för spjällaxeln bör injusteras så att wiren skall vara något slack när gasen inte påverkas i tomgångsläget, medans vid fullgas skall fullt spjälläge uppnås.
Ofta sitter det en spiralfjäder vid wireändans nedre del mot spjällhuset som kommer att komprimeras (belastas) något OM wiren dras för hårt vid fullgas så att inte wiren skall dras sönder.

Denna lilla artikel togs fram nu inatt när jag satt och tittade igenom forumets aktiva trådar, hoppas att det kanske kan vara informativt för den som nu vill skruva lite och kanske få lite mer tips inför reparationer och byggande av sommarens garageprojekt.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_3028.JPG
IMG_3029.JPG
IMG_3030.JPG
IMG_3031.JPG
IMG_3032.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Spjällhus - Injustering

Inläggav BmwMats » 2021-01-20/02:24

Bild 1 visar spjällarmens returfjäder samt ändlägesklack som skall bottna mot spjällhusets klack i ovankant av bilden vid fullgas. (bilden visar dock spjällets läge i viloläge utan att ha vridit på spjället)

Bild 2 visar hur spjällarmens plåtarm möter spjällhusets klack vid fullgas.
(det bör finnas en justerskruv för att uppnå exakt 90 graders öppning av själva spjället så att all luft kan passera obehindrat).

Var observant att innan all justering släppa på skruvarna till själva kontakten för tomgångsgivarkontakten (den där svarta plastkontakten med tre stift), så att inte den hindrar själva injusteringen av spjället.
Det finns även justering i form av två små skruvar för denna vid infästningen till spjällhuset.

Två olika typer av tomgångsgivarkontakten finns normalt på marknaden.
- Ena typen består av en mikroswitch som påverkas vid 0% spjällöppning (kortsluts) och vid minsta gaspådrag öppnar.
- Den andra varianten innehåller en potentiometer som registrerar HUR mycket gaspådrag / spjällöppning och skickar dessa värden till elektroniken i insprutningen.

För båda varianterna så gäller att dessa justeras in exakt om dessa har ändrats från sitt ursprungsläge.

Lycka till !

/BmwMats
Bilagor
IMG_3034.JPG
IMG_3035.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst