Jag har ett par egentillverkade ljus på bågen. De är framför allt till för att synas inte för att lysa upp. Dessutom kostar de endast en spottstyver och någon timme i hobbyrummet att tillverka.
Länken visar tre bilder med montaget.
http://fuzzyfool.no-ip.com/AnWiFoto/Motorcykel/Extraljus/Köpte LED-lampor på Clas Ohlson. De drivs med 12-volt. Smidigt. Dessutom drar de endast 2 watt per styck. Oerhört bra för batteri och generator.
Letade upp ett kromat rör med lämplig diameter och smältlimmade fast lampan i framkant. Dessförinnan hade jag förlängt anslutningen till lampan. Det finns sockel med fastkrimpt sladd att köpa. Fästet, för alltihop, tillverkade jag att ett par slaktade bak-reflexer till cykel. Sadelstolpen och mina störtbågar har ungefär samma diameter. På min RT kan jag sedan skjuta in lamporna under kåpan så de är helt skyddade från annat än smuts och stenskott.
Eftersom lamporna drar så lite ström jordar jag dem i störtbågen och har bara en ledare fram till lampan. Den går via (eller rättare sagt kommer att gå via) en strömbrytare. Mina lampor går på med tändningen. Det är OK med besiktningen men de vill att lamporna skall kunna stängas av.
De tre ljuspunkter motorcykeln får gör att den uppmärksammas mycket tidigare av bilar har jag märkt. Lampan är intensiv men bländar uppenbarligen inte. Bilar brukar inte blinka ens vid mörkerkörning.
En sak till. Jag ser inte ut som en polismotorcykel när jag kommer. Det gjorde jag uppenbarligen med de strålkastare som satt monterade när jag köpte bågen. Bilisterna bromsade utan synlig anledning och bar sig mer än vanligt okontrollerat åt när jag närmade mej. De ljusen tog jag genast bort.
/AnWi