Extraljus.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Extraljus.

Inläggav Mimmi » 2007-02-08/19:36

Hej!

I nyaste numret av Vi Bilägare testas xenon-extraljus.
Det var alldeles remarkabla saker, vilket bra ljus och ljusbild de har! Tyvärr kostade de dyraste inte bara skjortan, utan dubbla skjortor t.om:eek: Över 5.000:-/stycket!!

Men det fanns billigare som gav fantastiskt bra ljus. De kostade bara en dryg tusenlapp/st. Kruxet med dem är att de inte är godkända...:(
Men om man inte är samvetsöm så...;)

Sådana extraljus skulle inte skämma ut sig på en GS exempelvis. Den modellen formligen tigger ju om att extrautrustas:p .

Fördelen med xenonlampor är ju förutom det höga ljusutbytet även den låga energiförbrukningen, vilket är bra, speciellt på en mc.

Tyvärr finns ännu inte denna test att tillgå på ViB´s hemsida, så jag kan inte länka dit.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Xenon

Inläggav 2660158 » 2007-02-10/11:59

Jag har tre st Hella Comet 200 xenon på min bil och det är helt otroligt vilket bra och framför allt långt ljus de ger.... jag gav ca 2500kr/st plus moms för dem... Touratech har ljus för ca 3800kr för GS...
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav Ankan » 2007-03-19/15:59

QUOTE=boxter;6866]Jag har tre st Hella Comet 200 xenon på min bil och det är helt otroligt vilket bra och framför allt långt ljus de ger.... jag gav ca 2500kr/st plus moms för dem... Touratech har ljus för ca 3800kr för GS...[/quote]

Hej.

Du skulle jätte gärna lägga upp bilder på dina x-tra lysen.

Har ideér på x-tra lyse till hojjen men jag vill ju inte ha några stora. Har tittat runt lite och fastnat lite för den här. Om jag förstod deras prislista rätt så skulle den rampen gå på ca 5000:-.

Bild
Tänkte man kunde sätta den under oljekylarintaget.

Är sugen på Touratech´s xenon för RT:n men tre o sex / styck känns lite mycket.
Bild

Aja, vi får se hut det blir. Skulle helst vilja ha orginal bi-xenon men det lär väl dröja...
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-03-19/17:37

Här kommer bild på mina lampor....
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav ekenstam50 » 2007-03-19/17:58

I Californien såg jag en BMW som kom åkandes med en frenetiskt blinkande lampa. Jag såg lyset innan jag såg hojjen, så att säga. Det vore en bra sak att ha. Troligen var det någon LED-lampa som var inmonterad i strålkastarhuset - har någon sett något sådant till salu. Det kan ju varit en egen uppfinning.
ekenstam50
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-07-14/01:00

Inläggav Thomas Pihl » 2007-03-19/18:34

Var kanske den här? http://www.kisantech.com/index.php?cat_id=2

Ingen aning om lagligheten i Sverige, men har mina tvivel.

/T
Thomas Pihl
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2007-02-08/01:00

Inläggav Lime » 2007-03-19/18:53

tpihl;8913 skrev:Var kanske den här? http://www.kisantech.com/index.php?cat_id=2

Ingen aning om lagligheten i Sverige, men har mina tvivel.

/T


Totalt olagligt. Frekvensblinkande ljus är till endast för utryckningsfordon, t.ex. polis under anonym utryckning (alltså utan ljud och blåljus) som förstärkning till blåljus.

Vågar inte svära på det helt och hållet, men jag har för mig att Trafiktimmen i P4 tog upp detta vid något tillfälle och att de då konstaterade att rent lagmässigt är det att jämställa med att köra med just blåljus på hojen. Det sista vågar jag dock inte helt stå för innan jag har letat igenom mitt arkiv med deras program.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Synas men inte se

Inläggav AnWi » 2007-03-19/19:16

Jag har ett par egentillverkade ljus på bågen. De är framför allt till för att synas inte för att lysa upp. Dessutom kostar de endast en spottstyver och någon timme i hobbyrummet att tillverka.
Länken visar tre bilder med montaget.
http://fuzzyfool.no-ip.com/AnWiFoto/Motorcykel/Extraljus/

Köpte LED-lampor på Clas Ohlson. De drivs med 12-volt. Smidigt. Dessutom drar de endast 2 watt per styck. Oerhört bra för batteri och generator.

Letade upp ett kromat rör med lämplig diameter och smältlimmade fast lampan i framkant. Dessförinnan hade jag förlängt anslutningen till lampan. Det finns sockel med fastkrimpt sladd att köpa. Fästet, för alltihop, tillverkade jag att ett par slaktade bak-reflexer till cykel. Sadelstolpen och mina störtbågar har ungefär samma diameter. På min RT kan jag sedan skjuta in lamporna under kåpan så de är helt skyddade från annat än smuts och stenskott.

Eftersom lamporna drar så lite ström jordar jag dem i störtbågen och har bara en ledare fram till lampan. Den går via (eller rättare sagt kommer att gå via) en strömbrytare. Mina lampor går på med tändningen. Det är OK med besiktningen men de vill att lamporna skall kunna stängas av.

De tre ljuspunkter motorcykeln får gör att den uppmärksammas mycket tidigare av bilar har jag märkt. Lampan är intensiv men bländar uppenbarligen inte. Bilar brukar inte blinka ens vid mörkerkörning.

En sak till. Jag ser inte ut som en polismotorcykel när jag kommer. Det gjorde jag uppenbarligen med de strålkastare som satt monterade när jag köpte bågen. Bilisterna bromsade utan synlig anledning och bar sig mer än vanligt okontrollerat åt när jag närmade mej. De ljusen tog jag genast bort.

/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Thomas Pihl » 2007-03-19/19:21

Du får/måste under mörker endast visa ett vitt ljus framåt och ett rött bakåt (för MC). Dubbelhalvljus räknas som ett ljus om dom är mindre än 20cm (vill jag minnas) från varandra. Så i mörker är det nog kört, men perfekt i dagsljus (där vi ju får ha hel, men ej blinkande, julgran framåt så länge den är vit).

/T
Thomas Pihl
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2007-02-08/01:00

Inläggav ansod » 2007-03-19/20:12

Instämmer med tpihl. Min förra mc hade två halvljuslampor som räknades som en tack vare att avståndet mellan dom var mindre än 20 cm. Det var rätt kul att besiktiga eftersom jag fick en anmärkning pga två hlavljus medan jaghävdade att det bara var ett. Efter en stunds dividerande och läsning i diverse dokument så fick även den aktuelle representanten för svensk bilprovning veta att 1+1=1.

tpihl - borde inte den procentsats du nämner vara högre efter ditt inlägg?
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Tko » 2007-03-23/18:41

AnWi;8916 skrev:Jag har ett par egentillverkade ljus på bågen. De är framför allt till för att synas inte för att lysa upp. Dessutom kostar de endast en spottstyver och någon timme i hobbyrummet att tillverka.
Länken visar tre bilder med montaget.
http://fuzzyfool.no-ip.com/AnWiFoto/Motorcykel/Extraljus/

Köpte LED-lampor på Clas Ohlson. De drivs med 12-volt. Smidigt. Dessutom drar de endast 2 watt per styck. Oerhört bra för batteri och generator.

Letade upp ett kromat rör med lämplig diameter och smältlimmade fast lampan i framkant. Dessförinnan hade jag förlängt anslutningen till lampan. Det finns sockel med fastkrimpt sladd att köpa. Fästet, för alltihop, tillverkade jag att ett par slaktade bak-reflexer till cykel. Sadelstolpen och mina störtbågar har ungefär samma diameter. På min RT kan jag sedan skjuta in lamporna under kåpan så de är helt skyddade från annat än smuts och stenskott.

Eftersom lamporna drar så lite ström jordar jag dem i störtbågen och har bara en ledare fram till lampan. Den går via (eller rättare sagt kommer att gå via) en strömbrytare. Mina lampor går på med tändningen. Det är OK med besiktningen men de vill att lamporna skall kunna stängas av.

De tre ljuspunkter motorcykeln får gör att den uppmärksammas mycket tidigare av bilar har jag märkt. Lampan är intensiv men bländar uppenbarligen inte. Bilar brukar inte blinka ens vid mörkerkörning.

En sak till. Jag ser inte ut som en polismotorcykel när jag kommer. Det gjorde jag uppenbarligen med de strålkastare som satt monterade när jag köpte bågen. Bilisterna bromsade utan synlig anledning och bar sig mer än vanligt okontrollerat åt när jag närmade mej. De ljusen tog jag genast bort.

/AnWi


Jag ser ut så här & det verkar övriga trafikanter uppmärksamma väl! Xenon på halvljus & 2 diodlampor på sidan om. Även BESIKTIGAD i precis detta utförande!!!

Imorgon är det vååååår
Tko
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2004-09-17/20:19


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst