Har gått och grunnat på det som F800åkare skrev att man kunde "valsa" röret mot ett mothåll genom att borra en försänkning och köra det i pelarborrmaskinen...
Dags för handling:
Demonterade de små mässingsrören som jag tidigare hade satt dit och gjorde rent i aluminiumgodset, mätte ut längd (djup från lägsta anliggningspunkten och upp mot delningsplanet) som var 28,5 mm, samt den del som sticker upp ovan delningsplanet som mätte 8,5 mm.
Kapade ånyo två stycken mässingsrör, värmde rören då dessa satt i pelarborrmaskinen, "valsade" ändan mot mothållet, men jag lyckades inte riktigt att få det att bli lika bra som fabrikstillverkat, men ett likadant stort(litet) hål i ena ändan.
Värmde dessa rör i andra ändan och värmde dessa för att applicera tenn som är mjukt, vilket gör att dom kan pressas på plats i sitt säte i aluminiumgodset.
Pressade med handkraft mot skruvstycket för att få dom på plats, krävde relativt stor kraft för att få en perfekt passning i godset.
Nu rengörning och återmontering på förgasarna och kontroll av funktion. Perfekt !
(Tack för tipsen och uppmuntrande ord på vägen, vilket gjorde att jag idag gjorde om hela arbetet och fick det lite snyggare.)
Det fungerade tidigare också, men bara vetskapen att det kunde blivit mer fackmannamässigt gjorde att jag valde att göra om allt.
Man kanske har någon form av bokstavskombination, vad vet jag om det, men ibland vill man få det perfekt...
Dock återstår ett litet problem, själva nålventilen på vänster förgasare sluter inte alltid riktigt tätt, vilket medför att bränslet kan orsaka en ytterst liten inkontinens på backen under hojen om man inte stänger av bensinkranen.
Jag lät cykeln stå med öppen bensinkran efter körning, efter först femton minuter kom det en liten droppe ur skvallerröret som leder ut under hojen på marken.
En droppe, ja men det är en droppe för mycket...
Blir till att leta upp någon form av renoveringssats som innehåller just dessa nålventiler, var vet jag inte var man skall hitta det till en så pass gammal 70-tals cykel, men jag får försöka leta och höra i affärerna.
Blir väl någon form av vinterterapi kan jag tänka mig att byta dessa, handgrepp och vilka verktyg som erfordras är numera väl inarbetade och sitter i muskelminnet
Jo, jag provade även att slipa in nålventilen som läcker mot sätet, men jag gjorde det bara med handkraft, vilket kanske inte är det ultimata sättet, men jag försökte åtminstone.
Några bilder från dagens skruvande:
Mvh BmwMats