Skadar "jumpstart" elektroniken på en R1250 GSA?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Skadar "jumpstart" elektroniken på en R1250 GSA?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-10-04/21:14

Det är ju populärt att använda s.k. jumpstarter när batteriet sviktar och mc inte går att starta. Moderna jumpstarters är ju små, effektiva och kan både starta en mc och fungera som reservenergi åt telefoner och annan elektronik.
Nu är frågan om elektroniken skadas i en modern mc när man använder en jumpstarter??
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Skadar "jumpstart" elektroniken på en R1250 GSA?

Inläggav hedberg » 2021-10-05/17:51

Hej
Jag använde en jumpstarter på Stena färjan i september då jag skulle köra av i Tyskland (mitt batteri gav upp strax innan vi körde på Kiel färjan dagen innan så jag fick putta på hojen) kunde sedan köra till närmsta verkstad för batteri byte.Kunde inte under de följande 400 milen märka att elektroniken hade tagit någon skada av starthjälpen.Detta var ju på en 1200 Gs 2016! men borde väl inte vara någon skillnad på en 1250.Vet inte exakt hur en jumpstarter funkar men skulle förvåna mig om den levererar mycket högre spänning än 12-13volt!men däremot mycket ström är väl logiskt.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst