Bäst efter djupurladdning?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bäst efter djupurladdning?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-16/17:50

Idag råkade färdkamraten glömma sina varselljus, medan vi åt lunch. När vi kom ut, verkade batteriet helt dött. Lyckligtvis fanns en utförslöpa alldeles invid parkeringen. Där kunde jag skjuta igång honom utan problem, varpå cykeln gick problemfritt under de knappa femton milen hem.

Vad är bästa tillvägagångssätt efter en djupurladdning? Räcker dessa femton mil, eller är det klokt att koppla in en intelligent laddare i något dygn? Behov av rekonditionering? Som laddaren kan fixa?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bäst efter djupurladdning?

Inläggav Peter Björkdahl » 2022-04-17/10:21

Några varningsklockor som ljuder här.
Antar att ni redan hade kört 15mil innan lunchen, fungerar laddningen bra med minst 14V?
Hur mycket förbrukar varselljusen, känns lite kort tid att hinna ladda ur batteriet? Kanske dags för ett nytt ändå?
Jag skulle ladda upp batteriet hemma även efter 15mil då de varit djupurladdat. Nya kalciumlegerade batterier har låg självurladdning och vattenförbrukning men klarar djupa urladdningar dåligt, fördelen här är att det var under en förhållandevis kort stund.

Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Bäst efter djupurladdning?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-17/10:30

Tack, Peter. Jag tyckte också, att batteriet hade laddat ur på kort tid. LED lär ju inte dra mycket ström. Hans hoj har några år på nacken, så det kan mycket väl vara då, att batteriet är på väg att tacka för sig. Jag tipsar honom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bäst efter djupurladdning?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-17/20:17

Batteriet är ett två år gammalt LiFePO4, laddat med därför avsedd laddare.
Ett sådant skall ju tåla en vinter utan laddning(?), men när han kollade före säsongens första körning, var det tomt.

Hojen är inte en BMW. Strömtjuv under vintervilan?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bäst efter djupurladdning?

Inläggav Peter Björkdahl » 2022-04-20/13:36

Jag vet inte hur känsliga den batteritypen är för djupa urladdningar. Men mäta strömförbrukning i serie med en av polerna går enkelt med en multimeter.

Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Bäst efter djupurladdning?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-20/20:14

Jag gissar, att han låter sin verkstad ta en titt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst