av Bror Gårdelöf » 2022-10-26/17:53
Jag har varit med om något liknande - en gång - med min R 1250 RT. Det är ju samma spis.
Omständigheterna var lite speciella. Vi hade marschat någon timma på Autobahn och kom ikapp en lång, stillastående kö. Vi fick så småningom veta, att en bil brakat av vägen och börjat brinna, så det är inte konstigt, att detta tog tid - men det visste vi inte då. Motorerna hade gått på tomgång i 10 - 15(?) minuter, dagen var varm, och kylfläktarna hade jobbat, som de skulle. Vi stängde av och väntade. Inget hände. Eftersom vi råkade stå vid en Ausfarht, beslutade vi att köra av Autobahn och äta lunch på lämpligt ställe. Då orkade min startmotor inte dra runt! När kompisarna insett min belägenhet, klev de av och skulle hjälpa mig att skjuta hojen in på nämnda Ausfahrt. Det var lite uppför, så hjälp behövdes. Men jag gjorde ett sista försök. Då klarade startmotorn jobbet, och motorn startade prompt.
Vi körde någon mil och hittade ett lunchställe. Därefter gick motorn problemfritt under resans återstående drygt 400 mil, och så har det förblivit.
Jag har funderat i följande banor: En kall motor är inte lika tät som en varm. Var min spis lite för varm - och lite för tät? Roger Gross har förtalt mig, att dessa motorer har en automatisk dekompressionsventil (manuell sådan fanns ju på gamla hojar med kickstart), som skall hjälpa startmotorn. Kan den ha mankerat?
Jag har inte svaret - men att motorer, som fått stå en halvtimma startat snällt, skulle ju kunna bero på, att de svalnat!
Å andra sidan: Om detta är problemet, borde väl BMW ha upptäckt det vid det här laget?
(Gamla engelska hojar med Lucassystem lär ha haft någon komponent, som kunde få hela hojen att lägga av, när den var varmkörd. Alla försök att starta var förgäves. Men om motorn fick svalna, startade den prompt. Komponenten ifråga fick namnet The Prince of Darkness.)