En varning ang. alkylatbensin

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

En varning ang. alkylatbensin

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-06/20:37

Vill bara berätta, andra till gagn, vad som hände mig nu under vintern.

Jag tycker det är obehgligt att arbeta i närheten av vår bensenhaltiga bensin. Mycket cancerogen i synnerhet om man, som jag, håller på ofta och exponerar sig.

Gränslägesgivaren i tanken på min R1100S gick sönder och jag var tvungen att laga den. Detta medförde att jag inomhus jobbade med tanken och även måste prova att fylla den delvis och sedan ta isär igen.

Sålunda körde jag genom tanken och inspr.system utomhus med alkylat bensin för att rensa bort all farlig vanlig bensin och använde även alkylaten som "provbensin".
Inga problem att jobba med tankinnehållet med avseende på farliga ångår.

Däremot, och nu kommer det, tålde inte bränslepumpen denna korta hantering av alkylatbensin utan började ge ifrån sig skärande ljud.

Sålunda ny bensinpump monterad idag!

Slutsats: använd inte alkylatbensin i system där bensinpumpar är inblandade men gärna annars.

Jag hade läst bensinbolagens rek. som återges nedan men trodde inte det var så känsligt under så kort tid som ett par timmar med alkylatbensin närvarande.



[COLOR="RoyalBlue"]OKQ8 Alkylatbensin 4T
Motorbensin för fyrtakts bensinmotorer
OKQ8 Alkylatbensin 4T är en miljöanpassad bensin för användning som drivmedel i olika motorredskap med fyrtaktsmotorer........

Om denna bensin används i bilmotorer gäller inte garantin från tillverkaren på grund av att alkylatbensin inte uppfyller gällande bränslestandarder för bilmotorer.[/COLOR]
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav crv » 2007-03-09/23:52

Tack för varningen Bengt! :eek:
Tyvärr så har Alkylaten många nackdelar men att den skulle döda pumpen på så kort stund hade jag nog inte heller väntat mig. När du har öppnat pumpen, för det tänker du väl göra? så tala om för oss vilken del i pumpen som inte pallade Alkylaten.
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-10/08:02

crv;8341 skrev:Tack för varningen Bengt! :eek:
Tyvärr så har Alkylaten många nackdelar men att den skulle döda pumpen på så kort stund hade jag nog inte heller väntat mig. När du har öppnat pumpen, för det tänker du väl göra? så tala om för oss vilken del i pumpen som inte pallade Alkylaten.


Trevligt med intrese även när man gör något tokigt;) men det heter väl något i stil med att "bara den som gör något gör också fel ibland":D

Jag har inte dissekerat pumpen än men den uppträder så, att när den jobbar mot tryckuppsättning vrålar den och man känna hur tanken småskakar medan när den får pumpa fritt ut mot atmosfären, skulle man inte ha reagerat för något större fel.

Tilläggas bör, att innan alkylat-äventyren, var pumpen till hörandes perfekt.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Hoppe » 2008-02-15/10:19

Hej,

Pro Superbike-serien ska ju köra på alkylatbensin denna säsong...undrar om de modifierar hojarna något? Nån som vet?

/Hans Olof
Hoppe
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-12-04/08:24

Inläggav Jörgen I Larsson » 2008-02-15/10:33

Dom ska köra på Aspen HP plus, det är kanske inte samma soppa som Bengt provade?

Men dom måste ju naturligtvis ändra mappningen och sånt för att få ut max men det är ju en annan sak än att behöva byta delar som bränslepump för att det skall fungera.

/Spiff
Jörgen I Larsson
 


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst