Vill bara berätta, andra till gagn, vad som hände mig nu under vintern.
Jag tycker det är obehgligt att arbeta i närheten av vår bensenhaltiga bensin. Mycket cancerogen i synnerhet om man, som jag, håller på ofta och exponerar sig.
Gränslägesgivaren i tanken på min R1100S gick sönder och jag var tvungen att laga den. Detta medförde att jag inomhus jobbade med tanken och även måste prova att fylla den delvis och sedan ta isär igen.
Sålunda körde jag genom tanken och inspr.system utomhus med alkylat bensin för att rensa bort all farlig vanlig bensin och använde även alkylaten som "provbensin".
Inga problem att jobba med tankinnehållet med avseende på farliga ångår.
Däremot, och nu kommer det, tålde inte bränslepumpen denna korta hantering av alkylatbensin utan började ge ifrån sig skärande ljud.
Sålunda ny bensinpump monterad idag!
Slutsats: använd inte alkylatbensin i system där bensinpumpar är inblandade men gärna annars.
Jag hade läst bensinbolagens rek. som återges nedan men trodde inte det var så känsligt under så kort tid som ett par timmar med alkylatbensin närvarande.
[COLOR="RoyalBlue"]OKQ8 Alkylatbensin 4T
Motorbensin för fyrtakts bensinmotorer
OKQ8 Alkylatbensin 4T är en miljöanpassad bensin för användning som drivmedel i olika motorredskap med fyrtaktsmotorer........
Om denna bensin används i bilmotorer gäller inte garantin från tillverkaren på grund av att alkylatbensin inte uppfyller gällande bränslestandarder för bilmotorer.[/COLOR]