Diagnosinstrument nyare BMW

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav Lars Hillman » 2023-07-10/19:42

Vilket diagnosinstrument rekommenderar ni till en 1250GS?

Jag är mekaniker och tänker fortsätta att serva/reparera min egen mc själv även om jag bytt till en lite nyare (2019).

Jag hoppas att ni kan komma med tips, fördelar och nackdelar med de olika instrumenten som finns på marknaden?
Lars Hillman
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-06-07/19:08

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav BmwMats » 2023-07-10/20:32

God kväll och välkommen till vårat forum Lars ! :-)

Jag gillar också att kunna serva och renovera mina hojar själv. Har läst lite och sett att dom två vanligaste diagnosinstrumenten för BMW äro följande:

- BMW GS911 (Dyrt med kanske det bästa verktyget där man använder en dator till diagnosinstrumentet).
- MotoScan (en applikation för Androidtelefon). Gratis applikation att ladda ner, men i gratisversionen så är den väldigt begränsad. För att få tillgång till snarlika och mycket avancerade funktioner såsom i GS911 så måste man betala för den skarpare versionen.
Du måste även köpa en blåtandskoppling för din hoj.

Jag har köpt en sådan blåtandskoppling för mina BMW, fungerar finfint att koppla upp sig till applikationen i telefonen, men jag vet inte hur jag skall bära mig åt för att köpa den skarpare versionen av MotoScan.
Det går att köpa i appen står det, men hur katten trycker man in pengar i telefonen ??? :lol: :D :shock:

Det finns troligtvis andra användare här som vet hur man gör det, men jag står undrande själv och är lite strandsatt hur jag går tillväga.

Personligen tror jag att MotoScan är väl så bra, men då skall man ha den skarpare köpeversionen av applikationen.

Än en gång - Välkommen hit Lars ! :-)

Mvh BmwMats

P.S. Bifogar två skärmdumpar från MotoScan från min mobiltelefon.
Bilagor
Screenshot_20230710_213635_de.wgsoft.motoscan.jpg
Screenshot_20230710_213657_de.wgsoft.motoscan.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav BmwMats » 2023-07-12/09:27

Har du sökt och hittat någon information gällande diagnosutrustning för din hoj Lars ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav Lars Hillman » 2023-07-12/19:09

Jag har tittat som hastigast på Bikescan, MotoScan och Hex GS-911.
Av dessa tre lutar det mot USB-versionen av GS-911, dyrast kanske men den bör ha ett visst andrahandsvärde tycker jag.
Lars Hillman
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-06-07/19:08

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-07-12/22:16

Nu har jag Gerts Motor hyfsat nära, men om dom lägger av (rykten) så kommer jag att göra servicen själv. Hittade en intressant YT kanal för ett tag sedan. Han använde Motoscan.
https://www.youtube.com/@TheOldMechanic
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav Vertice » 2023-07-13/20:55

Nån som har gjort nån jämförelse mellan de tre systemen, vad saknas eller vad finns extra?

Är själv förespråkare av GS-911 och har använt det i många år med framgång, har nu sålt den gula versionen och har uppgraderat till den röda sista då vi har flera nya maskiner i familjen.


Lars Hillman skrev:Jag har tittat som hastigast på Bikescan, MotoScan och Hex GS-911.
Av dessa tre lutar det mot USB-versionen av GS-911, dyrast kanske men den bör ha ett visst andrahandsvärde tycker jag.
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav Falken » 2023-07-15/22:15

Jag valde att sälja min GS-911 till förmån för Motoscan. Jag hade köpt wifi-varianten då jag inte har någon fast uppkoppling där jag förvarar hojen, utan jag brukade dela internet från min mobil till enheten. Alltför ofta tyckte jag att GS-911:an behövde uppdateras till nyaste mjukvaruversion, vilket tyvärr behövde ske genom inkoppling i dator. Det gick alltså inte att använda enheten innan den var uppdaterad. Om företaget hade släppt en uppdatering och jag befunnit mig ute på långresa skulle jag alltså inte kunna läsa av några felkoder. Det fick jag också bekräftat från tillverkarna och det tyckte jag inte kändes bra, så jag bytte till Motoscan. Inget att invända på så här efter några års användning. Den enheten tar jag också med mig när jag är ute på långresa.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav BmwMats » 2023-07-16/08:54

Skulle vilja rådfråga någon (kanske dig Falken) hur man uppgraderar MotoScan.
Är helt novis på sånt.
Kanske vi kan ta det i PM eller liknande frampå om du har tid ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav Olof Eriksson » 2023-07-16/17:28

Falken skrev:Jag valde att sälja min GS-911 till förmån för Motoscan. Jag hade köpt wifi-varianten då jag inte har någon fast uppkoppling där jag förvarar hojen, utan jag brukade dela internet från min mobil till enheten. Alltför ofta tyckte jag att GS-911:an behövde uppdateras till nyaste mjukvaruversion, vilket tyvärr behövde ske genom inkoppling i dator. Det gick alltså inte att använda enheten innan den var uppdaterad. Om företaget hade släppt en uppdatering och jag befunnit mig ute på långresa skulle jag alltså inte kunna läsa av några felkoder. Det fick jag också bekräftat från tillverkarna och det tyckte jag inte kändes bra, så jag bytte till Motoscan. Inget att invända på så här efter några års användning. Den enheten tar jag också med mig när jag är ute på långresa.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Jag har en GS-911 Och för att läsa av felkoder via mobil eller läsplattan upplever inte jag det du beskriver.

Jag tycker den funkar så här, krävs på tex långtur. Jag kopplar den med hjälp av wifi direkt till mobilen. Som i sin tur inte har internetkoppling eftersom den då har pekat default gateway emot GS-911. Och på detta sätt omöjligt kan kolla efter uppdateringar.

Men väl hemma i garaget så uppdaterar jag den varje vår. Och visst tar det en stund. Men då gör jag något annat. :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav Falken » 2023-07-16/22:19

BmwMats skrev:Skulle vilja rådfråga någon (kanske dig Falken) hur man uppgraderar MotoScan.
Är helt novis på sånt.
Kanske vi kan ta det i PM eller liknande frampå om du har tid ?

Mvh BmwMats
Absolut Mats, vi kan åtminstone försöka. Skriv mig ett PM vid tillfälle.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav Falken » 2023-07-16/22:26

Olof Eriksson skrev:
Falken skrev:Jag valde att sälja min GS-911 till förmån för Motoscan. Jag hade köpt wifi-varianten då jag inte har någon fast uppkoppling där jag förvarar hojen, utan jag brukade dela internet från min mobil till enheten. Alltför ofta tyckte jag att GS-911:an behövde uppdateras till nyaste mjukvaruversion, vilket tyvärr behövde ske genom inkoppling i dator. Det gick alltså inte att använda enheten innan den var uppdaterad. Om företaget hade släppt en uppdatering och jag befunnit mig ute på långresa skulle jag alltså inte kunna läsa av några felkoder. Det fick jag också bekräftat från tillverkarna och det tyckte jag inte kändes bra, så jag bytte till Motoscan. Inget att invända på så här efter några års användning. Den enheten tar jag också med mig när jag är ute på långresa.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Jag har en GS-911 Och för att läsa av felkoder via mobil eller läsplattan upplever inte jag det du beskriver.

Jag tycker den funkar så här, krävs på tex långtur. Jag kopplar den med hjälp av wifi direkt till mobilen. Som i sin tur inte har internetkoppling eftersom den då har pekat default gateway emot GS-911. Och på detta sätt omöjligt kan kolla efter uppdateringar.

Men väl hemma i garaget så uppdaterar jag den varje vår. Och visst tar det en stund. Men då gör jag något annat. :)
Du har rätt Olof. Jag var tvungen att gå tillbaka i mailhistoriken jag hade med skaparna bakom GS-911 och läsa vad de skrev till mig. Läsa felkoder går som du säger bra, men "servicefunktionerna" krävde uppkoppling. 2020 var detta, kan så klart ha ändrats sedan dess. De ändrade faktiskt en punkt i sin information på hemsidan om just detta efter våran brevväxling.
Fint att du verkar nöjd med enheten i alla fall.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav BmwMats » 2023-07-16/23:17

Falken skrev:
BmwMats skrev:Skulle vilja rådfråga någon (kanske dig Falken) hur man uppgraderar MotoScan.
Är helt novis på sånt.
Kanske vi kan ta det i PM eller liknande frampå om du har tid ?

Mvh BmwMats
Absolut Mats, vi kan åtminstone försöka. Skriv mig ett PM vid tillfälle.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Jo men absolut, jag skriver ett PM till dig i morgon om jag får lite tid över.
Tack på förhand !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav BmwMats » 2023-07-17/17:01

Falken skrev: Skriv mig ett PM vid tillfälle.


PM Skickat...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst