Diagnosinstrument nyare BMW

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav Lars Hillman » 2023-07-10/19:42

Vilket diagnosinstrument rekommenderar ni till en 1250GS?

Jag är mekaniker och tänker fortsätta att serva/reparera min egen mc själv även om jag bytt till en lite nyare (2019).

Jag hoppas att ni kan komma med tips, fördelar och nackdelar med de olika instrumenten som finns på marknaden?
Lars Hillman
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-06-07/19:08

Re: Diagnosinstrument nyare BMW

Inläggav BmwMats » 2023-07-10/20:32

God kväll och välkommen till vårat forum Lars ! :-)

Jag gillar också att kunna serva och renovera mina hojar själv. Har läst lite och sett att dom två vanligaste diagnosinstrumenten för BMW äro följande:

- BMW GS911 (Dyrt med kanske det bästa verktyget där man använder en dator till diagnosinstrumentet).
- MotoScan (en applikation för Androidtelefon). Gratis applikation att ladda ner, men i gratisversionen så är den väldigt begränsad. För att få tillgång till snarlika och mycket avancerade funktioner såsom i GS911 så måste man betala för den skarpare versionen.
Du måste även köpa en blåtandskoppling för din hoj.

Jag har köpt en sådan blåtandskoppling för mina BMW, fungerar finfint att koppla upp sig till applikationen i telefonen, men jag vet inte hur jag skall bära mig åt för att köpa den skarpare versionen av MotoScan.
Det går att köpa i appen står det, men hur katten trycker man in pengar i telefonen ??? :lol: :D :shock:

Det finns troligtvis andra användare här som vet hur man gör det, men jag står undrande själv och är lite strandsatt hur jag går tillväga.