Underhållsladda UTAN ständig 220V tillgång

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Underhållsladda UTAN ständig 220V tillgång

Inläggav Erik Mårtensson » 2023-12-15/17:11

I det garage där jag vinterförvarar min mc har jag fram tills nu haft tillgång till sedvanlig 220V uttag. Perfekt för att underhållsladda mc-batteriet (CTEK-laddare). Har fungerat i flera år. Av olika skäl försvinner nu 220V uttaget.
FRÅGA: kan jag använda någon form av Powerbank som jag kopplar in med en viss regelbundenhet (1 gång/vecka?) för att under en viss tid (4h?) underhållsladda mc-batteriet??? Vilken kapacitet bör i så fall Powerbanken ha?
Om jag glömmer att koppla loss den från batteriet, finns det då en risk för att laddningen efter ett tag går "bakvägen" och i stället tömmer mc-batteriet och laddar Powerbanken?
(Till alla er el-kunniga, ursäkta om sista fråga är dum och felaktigt formulerad...)
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Underhållsladda UTAN ständig 220V tillgång

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-15/17:46

Erik Mårtensson skrev: Om jag glömmer att koppla loss den från batteriet, finns det då en risk för att laddningen efter ett tag går "bakvägen" och i stället tömmer mc-batteriet och laddar Powerbanken?

På dina övriga frågor har jag inget svar, men på den, som jag citerar ovan, är svaret tyvärr ja - i alla fall så långt, som att batteriet kan tömmas.
Hur ofta detta faktiskt inträffar, vet jag inte - men risken är känd.
OBS! Detta gäller, om du laddar via hojens "telefonkontakt"- med batteriet fortfarande monterat i hojen.
Om du laddar det urtagna batteriet direkt på polerna, vet jag inte, ifall risken kvarstår.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underhållsladda UTAN ständig 220V tillgång

Inläggav Vertice » 2023-12-15/19:52

Lite osäker vart jag fick tips om en C-TEK laddar som kan ladda och även ladda från ett standard 12V tex bilbatteri/solceller.

Har ett kallgarage utan möjlighet till fast 230 VAC matning.
Men det funkar felfritt att ladda upp alla MC som jag har i garaget utan extern strömförsörjning.

Vill du underhållsladda så koppla laddaren till ett tex bilbatteri så kan du ladda många dygn tack vare internt batteri plus det externa batteriet.

Inte den billigaste produkten men vad gör vi inte för våra MC som står stilla under vintern.

https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... el/cs-free
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Underhållsladda UTAN ständig 220V tillgång

Inläggav Erik Mårtensson » 2023-12-16/09:02

Tack för tipset, kände inte till denna CTEK-modell, (men billig var den som sagt inte...).
Har du eller någon annan en uppfattning om hur länge ett vanligt fullladdat bilbatteri kan duga för att "mata" en sådan CTEK-laddare som i sin tur enbart behöver underhållsladda mitt mc-batteri? Pratar vi veckor eller månader?
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Underhållsladda UTAN ständig 220V tillgång

Inläggav Vertice » 2023-12-16/19:34

Erik Mårtensson skrev:Tack för tipset, kände inte till denna CTEK-modell, (men billig var den som sagt inte...).
Har du eller någon annan en uppfattning om hur länge ett vanligt fullladdat bilbatteri kan duga för att "mata" en sådan CTEK-laddare som i sin tur enbart behöver underhållsladda mitt mc-batteri? Pratar vi veckor eller månader?


Har själv ett avdankat 90Ah batteri som ej längre duger som startbatteri till SUVen.
Laddar efter parkeringen av 4 MC i kallgarage på hösten samt en omgång till inför när minusgraderna kommer, till det räcker det gamla batteriet utan problem.
Kopplar ur minus polen på batteriet sedan får MCn stå med uppladdat batteri till våren över vintern.
Alla MC startar felfritt till våren.

Det blir nog att praktiskt prova om du önskar konstant underhållsladdning.
Tänker om man har ett 60Ah batteri och laddar 2Ah/dygn skulle det räcka 30 dgr, så mycket kan inte ett fulladdat batteri dra? Har inte mätt hur stora förlusterna är laddaren.
Men, kanske enklast bara ladda upp det interna batteriet och kolla till 2ggr/månad?
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Underhållsladda UTAN ständig 220V tillgång

Inläggav Erik Mårtensson » 2023-12-29/10:09

Vertice skrev:Lite osäker vart jag fick tips om en C-TEK laddar som kan ladda och även ladda från ett standard 12V tex bilbatteri/solceller.

Har ett kallgarage utan möjlighet till fast 230 VAC matning.
Men det funkar felfritt att ladda upp alla MC som jag har i garaget utan extern strömförsörjning.

Vill du underhållsladda så koppla laddaren till ett tex bilbatteri så kan du ladda många dygn tack vare internt batteri plus det externa batteriet.

Inte den billigaste produkten men vad gör vi inte för våra MC som står stilla under vintern.

https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... el/cs-free


Här kommer lite information om ovan nämnda CTEK-laddare, CS FREE som jag har köpt men blev väldigt besviken på av ett specifikt skäl som jag tror är relevant för oss mc-ägare:
Nämnda modell KRÄVER att du kommer åt batteriets poler direkt, och den kan/får BARA anslutas med bifogade krokodilklämmor. Någon adapterkabel från batteriets poler som medger "snabbkoppling" finns inte ens att köpa :(
Naturligtvis inget problem att ta bort kåpor mm för att komma åt batteriets poler inför en hel vintersäsong, men är man (som jag) lat och har flera mc och inte bara underhållsladdar dessa under vintersäsongen, så blir det ett (i-lands) problem...
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Underhållsladda UTAN ständig 220V tillgång

Inläggav Micce1980 » 2023-12-29/19:29

1900kr på Amazon
https://www.amazon.se/CTEK-Maintainer-P ... 116&sr=8-1

Precis, någon snabbkoppling till denna finns inte idag. Den som de har idag är för klen anser de då den "Free" även kan användas som starthjälp och då leverera mer ström än de befintliga enligt c-tek då. På min 1200 behöver kåpan demonteras men den ska ju ändå bara in på laddanslutningen och inte direkt på pluspolen
.
IMG_4418.jpg
IMG_4418.jpg (107.4 KiB) Visad 1254 gånger
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Underhållsladda UTAN ständig 220V tillgång

Inläggav Erik Mårtensson » 2023-12-30/10:38

Micce1980 skrev:1900kr på Amazon
https://www.amazon.se/CTEK-Maintainer-P ... 116&sr=8-1

Precis, någon snabbkoppling till denna finns inte idag. Den som de har idag är för klen anser de då den "Free" även kan användas som starthjälp och då leverera mer ström än de befintliga enligt c-tek då. På min 1200 behöver kåpan demonteras men den ska ju ändå bara in på laddanslutningen och inte direkt på pluspolen
.
IMG_4418.jpg


"Lyckliga" dig som har en lätt åtkomst till batteripolerna. För att komma åt dessa på min R1200CL måste jag:
- ta bort 4 mindre sidokåpor
- lyfta av tanken
Inget man (jag) gör om det inte gäller en vinterförvaring...

Vad menar du med "laddanslutningen och inte direkt på pluspolen"? Klämmer du inte fast den röda krokodilklämman på batteriets pluspol?
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Underhållsladda UTAN ständig 220V tillgång

Inläggav Micce1980 » 2023-12-30/11:15

Erik Mårtensson skrev:
Vad menar du med "laddanslutningen och inte direkt på pluspolen"? Klämmer du inte fast den röda krokodilklämman på batteriets pluspol?


Nej det sitter väl en BMS, batteriövervakning så minus på motorblock eller valfri chassidel och minus på denna. Plus sitter dessutom så till att man annars behövt plocka ur batteriet mer eller mindre. En liten kåpa med en skruv i måste bort. Sen har jag en Ctek 5.0 med snabbkoppling men den kan inte användas så ofta då det oftast inte finns tillgång till ena uttag

Hittade en bild jag lånade på nätet:
positive connection 2.jpg
positive connection 2.jpg (64.91 KiB) Visad 1221 gånger


.

IMG_4615.jpg
IMG_4615.jpg (76.31 KiB) Visad 1221 gånger
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst