Extra kylfläkt på R1250GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Extra kylfläkt på R1250GS

Inläggav Mats Jönsson » 2024-03-02/08:12

Efter att ha kört en hel del i hög värme (30°+) funderar jag på att montera en kylfläkt på den vänstra kylaren för att dels få en effektivare kylning (så den enda fläkten inte behöver arbeta så hårt), dels för att "fördela" värmen från motorn även till mitt vänstra ben så det högra inte behöver "lida" mer än det vänstra. ;)

Jag funderar på att montera denna kylfläkt: https://boxerpower.nl/boxerpower-webshop/after-market-accessoires/additional-fan-kit-r1200-1250-gs-adv-lc-twalcom

Här är monteringsanvisningen: https://boxerpower.nl/components/com_jshopping/files/demo_products/OK-TT__-Kit-ventola-aggiuntiva-R1200_1250GS-ADV-RallyHP.pdf

Tankar kring denna idé? Har någon gjort detta montage?

Observera att jag inte misstror BMW:s tekniker att de skulle konstruera ett undermåligt kylsystem som inte klarar av att kyla motorn utan detta handlar endast om att fördela värmen mellan vänster och höger ben. Och som bonus att slippa höra kylfläkten snurra intill konstant när det är varmt.
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Extra kylfläkt på R1250GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-02/09:39

Hur gammal är hojen? Har Du kollat, om kylarna behöver rengöras? Jag vet inte, hur det är med de (delvis) vätskekylda boxrarna, men K-modellerna med tvärställd vev är kända för, att kylaren kan bli igensatt av lort, flugor etc.
Min K 1200 RS var inte särskilt känslig, men även den behövde få kylaren rengjord efter kanske 10 000 mil.

BMW säljs ju även i Sydeuropa, och det vore konstigt, om modellerna inte klarar +30 grader!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Extra kylfläkt på R1250GS

Inläggav Mats Jönsson » 2024-03-02/16:46

Det är en 2021:a som i somras hade gått 6000 mil. Jag har inte haft problem med kylningen av motorn, den har varit effektiv med tanke på omständigheterna. Men när det är över 30 grader varmt så får fläkten arbeta en hel del när man kör inne i tätorterna. När man då bara har en fläkt på ena sidan så känns det efter en stund i högerbenet. Hade detta problem nere i bland annat Montpellier (Frankrike) i somras där det var runt 35 grader. Denna stadstrafik lider av hjärtinfarkt stora delar av de ljusa timmarna. Det innebär en hel del ”filtrering” i låg fart för oss MC-åkare. Det gör att kylfläkten får arbeta väldigt mycket för att hålla motortemperaturen på rätt nivå.

Så tanken på montering av denna extra kylfläkt är inte för att kylningen av motorn är undermålig utan mer för att fördela en del av värmen till mitt vänstra ben så det högra inte behöver ta hela ”smällen”.

Ja, jag känner till att K-serien lider av kylningsproblem. Min son har en K1300S som kylde dåligt på grund av att kylaren var igensatt, dock inte mellan lamellerna utan på insidan. Efter en genomspolning av kylaren fungerar den igen.
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst