CO2-utsläpp

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

CO2-utsläpp

Inläggav CG Arvidsson » 2007-03-18/17:22

Hörde häromdagen i radion att motorcyklar och lastbilar stod för den största ökningen av CO2-utsläpp.Men inte ett ord om att båda ökat i antal eller att lastbilarna släpper ut någotsånär lika över året och vi under ett mindre antal månader. Tänk vad man kan göra med statistik. Skulle vara roligt att veta hur många motorcyklar det går på en lastbil vad gäller utsläpp.Vad släpper en modern cykel ut egentligen, vi kanske kan hamna bland miljöbilarna. Och räknar man på årsbasis är vi nog ganska snälla mot miljön.Nä, gör något åt alla onödiga lastbilstransporter, alla lager behöver inte ligga på vägarna.Nu ska jag inte kasta mer sten i glashuset, på jobbet bränner jag 630kg. i timmen till 2x 2250 hkr. Men då går det i 500 knutar.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Inläggav Gunsan » 2007-03-18/21:57

Det var en rätt dålig artikel i DN motor som tog upp ämnet i lördags.

Varför jag sågar den var för att man bara talade om att utsläppen ökat.
Det saknades ju analys.
Varför hade det blivit som det blivit, vad grundade man statestiken på vad gällde MC och moped?
Självklart kan ju alla spekulera och gissa, men vi kanske gissar fel.. vem vet.

Ledsen att jag har tvär ton, har precis fått ordning på bilen efter att något rix-pucko satte kniven i ena däcket.. och då fick det bli byte till sommardäck runt om nu istället för om någon vecka..:eek:
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Det är falsk matematik!

Inläggav Michael Fored » 2007-03-19/00:27

Gunsan;8870 skrev:Varför hade det blivit som det blivit, vad grundade man statestiken på vad gällde MC och moped?
Självklart kan ju alla spekulera och gissa, men vi kanske gissar fel.. vem vet.


Statistik kan vara en kraftfullt verktyg att visa det man vill visa. Man kan alltså uppfatta sig som ärlig trots att man egentligen inte är särskilt tydlig med sanningen. DN valde att okritiskt presentera siffror från vägverket. På Vägverket brukar de inte vara särskilt tydliga med sanningen. I synnerhet inte när det gäller statistik kring motorcyklar

Siffrorna om utsläppen från tvåhjuliga fordon stämmer säkert men det låter oerhört mycket värre än vad det är eftersom Håkan Johansson på Vägverket tydligen väljer att blåsa upp den relativa ökningen av utsläppen.

Alltså, i jämförelse med år 1990 har koldioxidutsläppen från tvåhjuliga fordon år 2006 ökat med 117%. Det här innebär en ökning av det årliga utsläppet med 0,06 miljoner ton. Under samma tid har utsläppen från lastbilar ökat med drygt 1 miljon ton till 4 miljoner ton. Personbilarnas bidrag 2006 var 12,3 miljoner ton. Hänger ni med i siffrorna?

Enlig DN stod lastbilar och bussar tillsammans för 33,4% av koldioxidutsläppen år 2006. Motsvarande andel var för personbilar 65,9% medan motorcyklar och mopeder tillsammans bidrog med 0,70%.

Från 1990 till 2006 ökade de årliga utsläppen med omkring 1,3 miljoner ton. År 1990 stod lastbilar och bussar för 28,1% av koldioxidutsläppen. Personbilarnas utsläppsandel var 71,5% och tvåhjulingarna stod för 0,35%.

Att ge motorcyklarna skulden för en möjlig försämring av miljön är inte ett exempel på en fullständig och opartisk redovisning av statistiken! :rolleyes:
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Gunsan » 2007-03-19/08:39

Visst har du rätt Michael.
Men varför ställer man sig inte frågan om hur begåvat det är med ny-producerade mopeder med två-taktsmotor. Att hälla ut stora delar av bensinen rakt ut i naturen utan att förbränna.

Jag har katen kvar på Benny, jag gör vad jag kan för miljön när det passar ;-)
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-03-19/09:10

Frågan är ju snarast hur mycket mer CO2-utsläpp från personbilar vi skulle få om alla som valt att ha MC/Moped som pendlingsfordon istället körde bil. Min egen pendlingshoj drar t.ex. runt 0,35 i stan och bilen runt 0,8, så det är ganska lätt att räkna ut fördelen med att köra MC så stor del av året som möjligt.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav ekenstam50 » 2007-03-19/11:17

När jag läste artikeln blev jag rätt generad över att vara journalist. Det här med statistik gnuggas man rätt hårt i på journalisthögskolan. Meningen är ju att journalisterna ska kunna statistik och presentera den på ett vettigt sätt. DNs sätt var helt åt helvete. Det bättre vinklingen vore att slå ned på att lastbilarnas utsläpp ökar så mycket och att det är en följd av att "lagren ligger på vägarna" som Grinall påpekade.
ekenstam50
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-07-14/01:00

Bara att konstatera ...

Inläggav SvenG » 2007-03-19/11:23

... att det finns lögn, förbannad lögn och statistik :eek:
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav PierreC » 2007-04-05/22:56

Jag försöker så gott det går använda pedaldriven tvåhjuling när jag förflyttar mig, bla till och från jobbet. Men då åtgår ju en större mängd mat, och det borde ju även resultera i utsläpp av en större mängd metangas från mig. Så det kanske inte är så bra ändå?? :D

/Pierre
PierreC
 

Inläggav HMRHMR » 2007-04-06/07:31

ekenstam50;8894 skrev:När jag läste artikeln blev jag rätt generad över att vara journalist. Det här med statistik gnuggas man rätt hårt i på journalisthögskolan. Meningen är ju att journalisterna ska kunna statistik och presentera den på ett vettigt sätt.

Det synes mig som om just journalister är den yrkesgrupp som har sämst mattekunskaper av alla yrkesgrupper. Oklart varför det är så men gissningsvis är nästan alla journalister samhällsvetare och mycket få är naturvetare.

Tyvärr får denna samlade inkompetens allvarliga politiska konsekvenser p g a våldsamt vilseledande information i viktiga sammanhang. Rapport i TV är t ex en plats där man oavsiktligt (får jag hoppas) sprider desinformation om allt från vindkraftens ekonomi till konsekvenser av skatteförändringar.

Om du nu tillhör de få undantagen inom kåren som faktiskt begriper siffror så har du en gigantisk uppgift framför dig. Lycka till!

Fiffan, jevvla helvete allså!

Hur är det med motorjournalister då? Kan dom något om fordonsteknik? Eller kan dom bara köra på bakhjulet? Eftersom jag sysslat med fordonsutveckling i många år så vet jag att det brister här & där. Jag har en bekant som är freelance(motor)journalist i TV & tidningar. För honom förklarade jag varför jag tror att folk blir motorjournalister:

Antag att du älskar allt som har med motorer att göra men antag oxå att du -

- Har så dåliga mattekunskaper att du inte kan bli fordonskonstruktör.
- Är en värdelös bilförare så att du inte kan köra rally.
- Har tummen mitt i handen så att du inte kan meka med motorer.

Vad återstår? Jo att bli motorjournalist...... ;)
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-06/10:12

HMR;9917 skrev:
*SNIPP*

Fiffan, jevvla helvete allså!

Hur är det med motorjournalister då? Kan dom något om fordonsteknik? Eller kan dom bara köra på bakhjulet? Eftersom jag sysslat med fordonsutveckling i många år så vet jag att det brister här & där.

*SNIPP*



Där sa' du ett ord i rättan tid!
Glädjande nog verkar dock allas vår egen "MC-Folket" vara på väg upp ur en avgrundsdjup svacka av teknisk gallimatias - delvis tack vare en viss journalists minskade produktion.

On Topic:
En liten point kan man väl hitta om just CO2 och mc: Om mc'n drar ungefär lika mycket soppa som bilen (och det gör den tyvärr ofta) och bara kan medföra en passagerare + ganska lite last, då är det ett ganska ineffektivt sätt att resa....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-06/12:17

PierreC;9912 skrev:Jag försöker så gott det går använda pedaldriven tvåhjuling när jag förflyttar mig, bla till och från jobbet. Men då åtgår ju en större mängd mat, och det borde ju även resultera i utsläpp av en större mängd metangas från mig. Så det kanske inte är så bra ändå?? :D

/Pierre


Hade jag inte förstört vänsterknäet genom att bärande en gipsskiva trampa igenom ett uppbrutet bjälklag vid en husrenovering för 27 år sedan, så hade jag också gärna använt pedalhoj. Men som det nu är kommer jag inte ens en kilometer, och dessutom kan jag dåliga dagar inte köra en bil med traditionell koppling utan måste ha automatlåda. Däremot kan jag köra mc även de dagar knäet är som sämst.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav PierreC » 2007-04-06/13:04

Marie;9923 skrev:Hade jag inte förstört vänsterknäet genom att bärande en gipsskiva trampa igenom ett uppbrutet bjälklag vid en husrenovering för 27 år sedan, så hade jag också gärna använt pedalhoj. Men som det nu är kommer jag inte ens en kilometer, och dessutom kan jag dåliga dagar inte köra en bil med traditionell koppling utan måste ha automatlåda. Däremot kan jag köra mc även de dagar knäet är som sämst.


AJ! Knepigt... Tänkte föreslå hoppstylta istället, men vid närmare eftertanke kanske inte det heller är helt optimalt. ;)

Då kan jag ännu mer förstå att du kör så mycket MC som du verkar göra.

/Pierre
PierreC
 

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-07/06:41

Nu har jag inte läst artikeln men om den inkluderade skotrar och moppar så förstår jag att utsläppen ökar. Hur många ungar har kvar caten och har inte trimmat sina moppar ?. Caten hjälper förvisso inte till att minska Co2 utsläppen men den minskar andra utsläpp. Dessutom som lök på laxen så är mycket fortfarande 2 taktare som blåser ut oljerök utan speciellt effektiv förbränning... Tyvärr så är tidningarna i mina ögon klåpare. När man läser artiklar som man har yrkeskunskap om och vet att det inte är en siffra rätt hur mycket är då fel i de artiklar man inte vet någonting om?. Senast när jag läste hur dom "hackade" Swedbank så blir man mörkrädd. Vilka inkompetenta stolpskott. Ursäkta språket men vet man inte vad man gör så ska man antingen ta reda på det eller helt enkelt inte skriva om det....I Swedbank fallet så var det inte ens Swedbank dom gav sig på utan en vanlig pc och en router hemma hos en privat person....Vad hade det med bankens säkerhet att göra?Men för att få sälja lösnummer så trycker man en löpsedel "Så enkelt länsar hackern ditt konto".......När "hacket" beror på folk som installerar allt skit som kommer med spam och inte har ett antivirus program och inte heller säkrar upp sina trådlösa nät....
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav chpalm » 2007-04-07/16:43

Oj vilken svart loska som kom upp när hostade. Kasta spjut i radhus är inte bra då kan man träffa grannen:D

Du har givetvis rätt men i det stora hela är du ute och cycklar och det helt upp åt väggarna.

/C

Fredrik Åkesson;9946 skrev:Nu har jag inte läst artikeln men om den inkluderade skotrar och moppar så förstår jag att utsläppen ökar. Hur många ungar har kvar caten och har inte trimmat sina moppar ?. Caten hjälper förvisso inte till att minska Co2 utsläppen men den minskar andra utsläpp. Dessutom som lök på laxen så är mycket fortfarande 2 taktare som blåser ut oljerök utan speciellt effektiv förbränning... Tyvärr så är tidningarna i mina ögon klåpare. När man läser artiklar som man har yrkeskunskap om och vet att det inte är en siffra rätt hur mycket är då fel i de artiklar man inte vet någonting om?. Senast när jag läste hur dom "hackade" Swedbank så blir man mörkrädd. Vilka inkompetenta stolpskott. Ursäkta språket men vet man inte vad man gör så ska man antingen ta reda på det eller helt enkelt inte skriva om det....I Swedbank fallet så var det inte ens Swedbank dom gav sig på utan en vanlig pc och en router hemma hos en privat person....Vad hade det med bankens säkerhet att göra?Men för att få sälja lösnummer så trycker man en löpsedel "Så enkelt länsar hackern ditt konto".......När "hacket" beror på folk som installerar allt skit som kommer med spam och inte har ett antivirus program och inte heller säkrar upp sina trådlösa nät....
Fredrik
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-07/20:53

pang;9981 skrev:Oj vilken svart loska som kom upp när hostade. Kasta spjut i radhus är inte bra då kan man träffa grannen:D

Du har givetvis rätt men i det stora hela är du ute och cycklar och det helt upp åt väggarna.

/C


????? Vad menar du fattar inte riktigt????
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav chpalm » 2007-04-08/08:11

Det var bara ditt uppkast om medias outgrundliga kunskapsnivå som fick mig att reagera.

Bankvärlden vet att alla klientdatorn kan tas över så att en MiM attack eller MiM liknande attack mot kunden kan genomföras, i tekniskt mening är det den enskildes problem (som du skriver). Men så fungerar det inte i verkligheten, där är det i hög grad bankernas problem. Gröna eller blå spelar ingen roll alla drabbas negativ av publicitet om IT tekniska bedrägerier, andra bedrägerier med för den delen, dom är vanligare än vad folk tror.

Bankerna kan informera kunderna bättre, men det kostar pengar, därför vinner media diskussionen.

- Sverige har INTE någon kontrollerande myndighet som aktivt utför kontroll av IT säkerheten.

- Sverige har inte tvingande lagstiftning rapport och publicerings skyldighet.

Du ska inte irritera dig på hur verkligheten förvrängs, du ska underhållas av det.

/Christer
ps:
Tysklands motsvarighet till FI (Finans Inspektionen) arbetar intimt tillsammans med BSI (Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik) och genomför årliga kontroller och det finns en lagstiftning som tvingar till företagen att publicera IT säkerhets insidenter, där är medias rapportering saklig och trist.

Fredrik Åkesson;9992 skrev:????? Vad menar du fattar inte riktigt????
Fredrik
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-08/09:06

Jo du har nog rätt.Man in the middle attacker är trots allt något som man själv får ta ansvar för om ens egen dator eller router inte är skyddade på ett rimligt sätt.Men nog är det bättre med en trist och saklig rapportering än massa bullshit som är fullt med fakta fel.Aja åter till ämnet.Det jag ville peka på var att artikeln om utsläpp är säkert inte korrekt med tanke på hur ofta dom skriver korrekta saker :( Man ska nog se den oförvanskade statistiken innan man tolkar den...
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav chpalm » 2007-04-08/11:23

Jag väntar med spänning på den dagen, men hinner säkert bli jordgubbe innan media rapporteringen blir saklig!

Jag har länge funderat på varför avgasutsläpp från Mc, bil och lastbil mäts utsläppsenhet per kilometer (typ CO2/Km) istället för utsläppsenhet per timme, så mäts fartyg, flygplan och värmekraftanläggningar samt diseleldade tåg.

Bränsletsenergi omvandlas till värme och andra energiformer när den förbränns inte nödvändigtvis när den rör sig i storstäderna blir inte många kilometer på timme om vi bortser från arla morgon stund, men då ska vi ju stå och vänta vid alla rödljus.

Det skulle bli enklare att jämföra dom olika transportmedel som finns med en enhetlig mätenhet.

Verkningsgraden på bensinmotorn skulle kanske bli samtalsämnet för dagen bara för att verkningsgraden är urusel.

Jag vill ha en diselhoj http://www.m1030.com/ :D

/Christer


Fredrik Åkesson;10013 skrev:Jo du har nog rätt.Man in the middle attacker är trots allt något som man själv får ta ansvar för om ens egen dator eller router inte är skyddade på ett rimligt sätt.Men nog är det bättre med en trist och saklig rapportering än massa bullshit som är fullt med fakta fel.Aja åter till ämnet.Det jag ville peka på var att artikeln om utsläpp är säkert inte korrekt med tanke på hur ofta dom skriver korrekta saker :( Man ska nog se den oförvanskade statistiken innan man tolkar den...
Fredrik
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst