Batteri och laddare 1150R

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Batteri och laddare 1150R

Inläggav Helmetrock » 2007-03-26/19:45

Jag har funderat på att köpa en laddare till hojen, något åt Ctek hållet, och då undrar jag om det finns några större konkurrenter till dem, och sen undrar jag om skillnaden mellan onyx och de laddarna med sifferbeteckningar, de är ju dyrare, men siffrorna är ju ganska lika...

Dessutom måste jag byta batteri på Rockstern, och om någon har tips på bra batterier som passar, det hade varit fint med typ optima eller running bull eller liknande eftersom original är extremt klent!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Batteri och laddare.

Inläggav Mimmi » 2007-03-26/21:56

Helmetrock;9275 skrev:Jag har funderat på att köpa en laddare till hojen, något åt Ctek hållet, och då undrar jag om det finns några större konkurrenter till dem, och sen undrar jag om skillnaden mellan onyx och de laddarna med sifferbeteckningar, de är ju dyrare, men siffrorna är ju ganska lika...

Dessutom måste jag byta batteri på Rockstern, och om någon har tips på bra batterier som passar, det hade varit fint med typ optima eller running bull eller liknande eftersom original är extremt klent!


Hej!

Jag upprepar den rekommendation om batterier som jag gjort flerfaldiga gånger. Odyssey Reinblei! Jag satte ett sådant i Kalle, och han startar snabbt och snällt merd det batteriet. Nu senast har jag monterat ett sådant i Gullan. Hon startar lätt och med bra snurr på motorn, precis som en (lättstartad)bil.
Dessa batterier finns att köpa hos (bl.a) http://www.clp.se/?page=143.
Till 1150GS är det PC680MJ. Men om det är samma på Rockster vet jag ej, även om jag tror att det är samma på den modellen. Men sök i referenslistan, så får Du klart besked.

Jag har skrivit om monteringen på tråden "Mimmis Tips". Det är en adapter till +kabeln som måste tillverkas, vilken jag beskriver därstädes.

Beträffande laddare så rekommenderas bl.a CTEK 3600 just för dessa batterier, enär de mår bra/bör ha lite högre spänning vid underhållsladdning än vad vanliga laddare avger. Denna högre spänning får man på vinterläget på laddaren. Det var rena slumpen som gjorde att jag hade en sådan laddare redan innan jag köpte det första Odyssey-batteriet. Men om man ändå skall ha en laddare, så kan man ju lika gärna köpa en sådan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst