Jordens idiotiska blinkers !!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Jordens idiotiska blinkers !!

Inläggav Mattias Ling » 2007-03-31/07:53

Hej

Är det någon som har flyttat "bytt plats " för avstängningen av blinkers ??

Kan man byta plats med tutan på vänster ?( Skifta kablaget nånstans menar jag )

Finns det något man kan köpa ?

Mvh Mattias
/ Mattias

F650GS 2010
Användarvisningsbild
Mattias Ling
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2007-04-17/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-31/12:43

Mattias L;9540 skrev:Hej

Är det någon som har flyttat "bytt plats " för avstängningen av blinkers ??

Kan man byta plats med tutan på vänster ?( Skifta kablaget nånstans menar jag )

Finns det något man kan köpa ?

Mvh Mattias


Omdömet i rubriken är jag helt enig med dig om. Däremot är jag inte övertygad om att ett skifte tuta-återställning skulle avhjälpa så värst mycket.

Finns det ingen tillbehörsfirma som marknadsför ombyggnadssats till "japanstandard"? :mad:
Varför ha tre knappar till det man kan sköta med EN???? :eek: :confused:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Blinkers

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-03-31/13:12

Alla som klagar på blinkersarr. har förmodligen inklusive mig själv tyckt att detta är världens dummaste systen. Men ger man det en schans, man har ju inget val, så upptäcker man att det inte var så dumt ändå.
Efter ett tag sitter det i ryggmärgen och man är knappt medveten att man använder det och har man även automatisk avstängning så är det faktiskt ett moment mindre. Jag blir så trött på detta klankande bla av journalister som kan höja en BMW till skyarna i tester men inte gilla blinkersarr. Kör mer och vänj er. Likaså alla hojar man kör om/möter med blinkers på, vad vill dom?
Svänga, byta fil, närdå? nu? om 500m? 3km? visa för andra att lampan funkar?
Alla MC fabrikat borde ha detta innovativa system.
Tycker jag och JA,
jag är världsmästare och har alltid rätt.:) :) :p .
Torgeir Nilsen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Blinkerssystem.

Inläggav Mimmi » 2007-03-31/13:59

De Soto;9556 skrev:Alla som klagar på blinkersarr. har förmodligen inklusive mig själv tyckt att detta är världens dummaste systen. Men ger man det en schans, man har ju inget val, så upptäcker man att det inte var så dumt ändå.
Efter ett tag sitter det i ryggmärgen och man är knappt medveten att man använder det och har man även automatisk avstängning så är det faktiskt ett moment mindre. ...
Torgeir Nilsen
Torslanda



Hej!

Jag håller med Dig helt och hållet!:)
Systemet ÄR jättebra; dock med följande reservationer:
Vansinnigt att ta bort den automatiska återgången som fanns åtminstone på K100!:mad:

Förr var reglagen för små, men med det nya utförandet har det blivit mycket bättre. BMW tycks tro att alla förare har "händer som dasslock", vilket ju naturligtvis icke är fallet!
Men fortfarande så skulle jag vilja ha både kopplings- och bromshandtag lite närmre styret, även fast jag har dem i "närmsta" läget...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Mattias Ling » 2007-03-31/17:02

Helt idiotiskt att ha återställning på höger sida DET stör när man skall köra aktivt i korsningar och accelerera :)
Gasa etta 2a trea Ja då ska man släppa grepet om gasrullen med tummen för att stänga av blinkers :mad:

Härligt Marie !

Roligt att nån tycker som jag !

Mvh Mattias
/ Mattias

F650GS 2010
Användarvisningsbild
Mattias Ling
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2007-04-17/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-31/17:47

Mattias L;9561 skrev:Helt idiotiskt att ha återställning på höger sida DET stör när man skall köra aktivt i korsningar och accelerera :)
Gasa etta 2a trea Ja då ska man släppa grepet om gasrullen med tummen för att stänga av blinkers :mad:

Härligt Marie !

Roligt att nån tycker som jag !

Mvh Mattias


Jag tycker också som du fast med tillägget att det räcker gott med en knapp där återställning sker automatiskt eller genom att trycka inåt, precis som på... Åsså ska den förstås sitta på den minst belastade sidan, den vänstra.

Självklart kan man lära sig även BMWs system - jag är inte särskilt begåvad men heller inte dum i huvudet! Å andra sidan kunde man lära sig vissa bandschaktares fotgasreglage också - de där som gasar fullt när man släpper pedalen...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-03-31/20:01

Jag är ytterligare en som instämmer med att detta är ett idiotiskt system.
Automatisk avstängning är bra men det innebär väl inte att man måste ha 3 knappar?
Jag såg på en site tror det var i amerikat, där man kunde bygga om så att man tryckte ytterligare en gång på blinkersreglaget för att stänga av.
Alltså när jag blinkar vänster trycker jag en gång till på vänster föra att stänga av och likadant till höger. Sen kommer jag inte ihåg vad funktionen på avstängningsknappen blev.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Kärringen mot strömmen....

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-31/21:18

.... tror jag det heter och jag har skrivit det förr.

En stor anledning att jag håller kvar vid BMW är just blinkersknapparna och även handtagsarmaturena i övrigt.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-31/22:36

Bengt Allevad;9578 skrev:.... tror jag det heter och jag har skrivit det förr.

En stor anledning att jag håller kvar vid BMW är just blinkersknapparna och även handtagsarmaturena i övrigt.



Ja det här har vi käftat om många gånger förr....
Vi har olika åsikt helt enkelt.
Jag gillar BMW
TROTS
1) De helidiotiska blinkersreglagen
2) De ynkligt små sidoväskorna med onödigt många nyckelhål

Jag är väl som gammal droskdonna på Mercedes van att man sköter alla trafikreglage med vänsterhanden. Blinkers, hel/halvljus, vindrutetorkare/spolare och farthållare.

Visst kan jag lära mig att använda BMWs blinkersreglage (och övriga reglagearmaturer vid höger och vänster handtag), men jag kommer aldrig någonsin att tycka att de är tillnärmelsevis lika bra som motsvarande på t.ex. Yamaha
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav skylt » 2007-04-01/08:39

Min hoj HAR automatisk avstägning har jag märkt :)
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Inläggav Sportster » 2007-04-01/11:02

Tycker inte alls att blinkersreglagen är så idiotiska som i synnerhet journalister vill göra gällande!
Det är bara att vänja sig och tillslut känns det naturligt.
Höger tumme om man vill åt höger och vänster tumme om man vill åt andra hållet, och man återställer alltid på ETT ställe oavsett. Logiskt...!

Enda dumma är att det är mycket lätt att ofrivilligt sätta på blinkersen om man lyft handen (för att hälsa) och sedan sätter tillbaka den. Om då tummen pekar ut lite så kan den lätt nudda knappen utan att man märkt det (t ex med tjocka handskar på).

Men jag vill ändå framhålla Harley´s blinkersarrangemang. Delvis likt BMW genom att på-knapparna sitter på respektive handtag, men på H-D återställs det automatiskt. Inte på tid utan en lägeskännare ger signal att hojen lutats och rätats upp igen, vilket säger att du genomfört svängen!
Bra va! Även Harley har visst mått av IQ!!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Marie » 2007-04-01/11:22

Sportster;9593 skrev:Men jag vill ändå framhålla Harley´s blinkersarrangemang. Delvis likt BMW genom att på-knapparna sitter på respektive handtag, men på H-D återställs det automatiskt. Inte på tid utan en lägeskännare ger signal att hojen lutats och rätats upp igen, vilket säger att du genomfört svängen!
Bra va! Även Harley har visst mått av IQ!!


Jaha? Och hur stänger man då av om man vänsterblinkat för att markera start från vägkanten? Genom att vingla? :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-04-01/12:26

Tacka vet jag på det sättet som Mitsuzuka har löst det på sina cyklar.
Man överför signalerna via bluetooth från specialhjälmen (som ingår vid nyköp), vilken läser av dina tankarna när du vill svänga.
Verkar funka riktigt bra enligt de som har testat... http://www.mitsuzuka.co.jp
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Blinkers

Inläggav malmbo » 2007-04-01/13:57

Varför inte köpa ett tillbehör som automatiskt stänger av blinkersen som monteras på gaffelbenen en mycket smartpryl.
http://www.advrider.co.uk
malmbo
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-05-06/04:58

Inläggav Sportster » 2007-04-01/17:19

Marie;9596 skrev:Jaha? Och hur stänger man då av om man vänsterblinkat för att markera start från vägkanten? Genom att vingla? :D


Grattis, Marie! Du hittade kryphålet i texten, och dessutom på 1:a april! :D :D
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Serge P-Gibert » 2007-04-01/21:54

skylt;9585 skrev:Min hoj HAR automatisk avstägning har jag märkt :)


Jag har märkt att på min R1200GS 07 årsmod. Om jag har t.ex. blinkar höger och sedan svänger och gasar på, märker jag att när jag är i si sådär 80km/h stänger blinkersen automatiskt av. Har andra upplevt detta?:confused:
"the VENUE"
Carpe Diem på en R1200GS
Användarvisningsbild
Serge P-Gibert
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-09-14/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-04-02/06:53

Inte vid en speciell hastighet men den slår av efter 10 sek eller 200 meter.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Gabbe » 2007-04-02/10:46

Jag körde min första riktiga runda på 17 år igår och har kanske glömt bort det japanska blinkersundret, för jag tyckte att det funkar ganska bra på BMW'n som det är. Automatisk återgång hade förstås piggat upp...
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-04-02/14:21

Gabbe;9673 skrev:Jag körde min första riktiga runda på 17 år igår och har kanske glömt bort det japanska blinkersundret, för jag tyckte att det funkar ganska bra på BMW'n som det är. Automatisk återgång hade förstås piggat upp...


Problemet för min del är ju att jag kört japanskt sen -71. Plus att jag fortfarande har en japansk hoj i garaget.
Jag har ett litet h-e att vänja mig, ibland blir det bra ibland så går signalhornet igång och bilisterna undrar vad fasicken jag tutar för. Stökigt blir det.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-02/21:12

Diskussionen känns igen från tiden när varje fabrik själv bestämde om fotbromsen skulle sitta på höger eller vänster sida. Klart man kunde lära sig! Fast dumt var det och till misstag ledde det...

Ännu skojigare var förresten Indian mc; de hade gasen i vänster rullhandtag och tändförställning i höger - enligt myten för att sheriffen oftast var högerhänt och skulle kunna hantera puffran under ways.
Måhända har BMWs blinkerskonstruktör en simultanförmåga som bara KRÄVER att få levas ut...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Serge P-Gibert » 2007-04-02/21:38

Spiff;9655 skrev:Inte vid en speciell hastighet men den slår av efter 10 sek eller 200 meter.


Ska testa och kolla vad som gäller! Hastighet, meter, eller tid?:confused:
"the VENUE"
Carpe Diem på en R1200GS
Användarvisningsbild
Serge P-Gibert
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-09-14/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-04-03/08:24

Guzzi-Leif;9708 skrev:Diskussionen känns igen från tiden när varje fabrik själv bestämde om fotbromsen skulle sitta på höger eller vänster sida. Klart man kunde lära sig! Fast dumt var det och till misstag ledde det...

Ännu skojigare var förresten Indian mc; de hade gasen i vänster rullhandtag och tändförställning i höger - enligt myten för att sheriffen oftast var högerhänt och skulle kunna hantera puffran under ways.
Måhända har BMWs blinkerskonstruktör en simultanförmåga som bara KRÄVER att få levas ut...


Lol, det hade jag nästan glömt. Tog ju mitt Mc-kort på en silverpil med bromsen på "fel" sida. Men förmågan att ställa om sig var lättare i ungdomens dagar :) .
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Peter Ö » 2007-04-03/08:44

Spiff;9655 skrev:Inte vid en speciell hastighet men den slår av efter 10 sek eller 200 meter.

Enligt BMW fungerar automatiken när man kör 30km/tim eller mer. Detta för att den inte ska slå av vid stoppljus och krypkörning. Och nog fungerar det så på min R1200GS-05.
Användarvisningsbild
Peter Ö
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1995-09-19/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-04-03/16:18

Klockers!
Då vet vi hur det funkar. =)

Nu skall bara någon utveckla den inverterade funktionen för bilar så att elektroniken slår på blinkers lagom före en korsning man tänkte svänga i.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Roma55 » 2007-04-03/21:53

Spiff;9756 skrev:
Nu skall bara någon utveckla den inverterade funktionen för bilar så att elektroniken slår på blinkers lagom före en korsning man tänkte svänga i.


Där har du något att jobba med :) .
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Automatik...

Inläggav Mimmi » 2007-04-03/22:04

Hej!

Nu börjar snart någon tro att jag är sponsrad av Wunderlich, min hov- och livleverantör:) , men de har faktiskt en blinkersavstängningsautomatik till de R-modeller som saknar denna viktiga funktion. Tyvärr är den ganska dyr, den kostar 142:59€. Men så är det säkert kvalitet också...;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-03/22:08

Mimmi;9789 skrev:Hej!

Nu börjar snart någon tro att jag är sponsrad av Wunderlich, min hov- och livleverantör:) , men de har faktiskt en blinkersavstängningsautomatik till de R-modeller som saknar denna viktiga funktion. Tyvärr är den ganska dyr, den kostar 142:59€. Men så är det säkert kvalitet också...;)


Definitivt en grej att sätta upp på din önskelista inför födelsedagen. Du skulle verkligen behöva den eftersom du uppenbart blivit väldigt bortskämd under åren med "Kalle"...;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav .Z. » 2007-04-03/22:09

Jag kommer aldrig att gilla systemet riktigt än fast jag äntligen slutat tuta nu i tid & otid, har aldrig haft problem att vänja mig vid olika system men detta:eek:

Det största problemet som jag ser det är ju att det är så förtvivlat långt mellan alla knappar, bulkigt & stort liksom. Verkar som att man ska ha jättehänder för att det ska kännas ergonomiskt...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Handstorlek.

Inläggav Mimmi » 2007-04-03/22:15

.Z.;9793 skrev:...Det största problemet som jag ser det är ju att det är så förtvivlat långt mellan alla knappar, bulkigt & stort liksom. Verkar som att man ska ha jättehänder för att det ska kännas ergonomiskt...

//Larsa


Hej!

Ja, det är ju precis det jag skrev om i ett tidigare inlägg i denna tråd! Man skall vara skapt med "händer som dasslock":) för att det skall fungera riktigt bra. De flesta tjejer måste ha rejäla problem med reglagen. Jag har inte direkt små "frökenhänder", de är åtminstone ganska kraftiga efter allt grovarbete jag sysslat med, men jämfört med en man så är de nog små ändå, och jag tycker att reglagen är för "långt bort" för mig. Det är flera av knapparna jag inte når utan att släppa greppet om handtaget...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Blä!

Inläggav Mimmi » 2007-04-03/22:18

Marie;9792 skrev:Definitivt en grej att sätta upp på din önskelista inför födelsedagen. Du skulle verkligen behöva den eftersom du uppenbart blivit väldigt bortskämd under åren med "Kalle"...



Hej!

Vad menar Du med det egentligen...:confused: :rolleyes: :)
Jovisst blev jag bortskämd av Kalle på många sätt. Men ändå så tycker jag att Gullan är bättre på många andra punkter. Trots att hon framifrån ser ut som en högdräktig sugga...:eek:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-03/22:19

.Z.;9793 skrev:Det största problemet som jag ser det är ju att det är så förtvivlat långt mellan alla knappar, bulkigt & stort liksom. Verkar som att man ska ha jättehänder för att det ska kännas ergonomiskt...



Där har du definitivt en poäng! Många gånger är jag glad åt mina "barnmorskehänder". De är underbara många gånger när man mekar, ibland kommer jag åt där t.o.m. Mimmi går bet. Men när det gäller BMWs reglage så skulle dasslock till nävar vara mera ändamålsenligt....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-03/22:24

Mimmi;9797 skrev:Vad menar Du med det egentligen...:confused: :rolleyes: :)


Nja, vänskapen med dig förbjuder mig att avslöja ditt personliga rekord i antal hm "långdistansblinkning" på Gullan...:D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav .Z. » 2007-04-03/23:21

Mimmi;9796 skrev:Det är flera av knapparna jag inte når utan att släppa greppet om handtaget...

Dessutom så är det detta sökande efter knapparna innan man vant sig. Jag fick länge titta ned för att hitta reglagen & hel/halvljuskontakten var ett elände i mörkret när jag snabbt ville blända ned. Att jag dessutom blev i princip blind av denna idiotiska bländande plastskiva (lyktskyddet) gjorde ju inte saken bättre. Den åkte av ganska så omgående & egentligen så borde man ju reklamera skiten. Ja nu blev det offtopic som vanligt :o
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Blinkers

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-04-04/21:27

Hej, upptäckte en ny finess med blinkersknapparna idag, öppnade instruktionsboken idag och jag är väl som många andra: funkar ingenting; läs instruktionsboken. Håller man inne bägge knapparna så tänds varningsblinkers och man stänger av på vanligt sätt. Detta tycker jag är kanonbra för att med några blinkningar visa bakomvarande att nu jävlar har jag bromsat hårt och står nästan stilla. Detta tillämpas mer och mer i högfrekvent stadstrafik.
Och JA, jag har dasslock.
Torgeir Nilsen
Torslanda
RT 07
GS 04
75/5 71
GTO 66
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

På...

Inläggav Mimmi » 2007-04-04/22:13

De Soto;9863 skrev:...
Och JA, jag har dasslock.
Torgeir Nilsen
Torslanda
RT 07
GS 04
75/5 71
GTO 66


... toa eller nedanför handlederna:confused: :D
För på toa har jag det också...:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Självmål

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-04-04/23:36

Okej det var självmål, men det bjur jag på!
För övrigt tycker jag att sådanadära fluffiga lock, på toa för h-e, skall lagstiftas bort.
Torgeir Nilsen
Torslanda
;)
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-04-05/08:14

Roma55;9570 skrev:Jag såg på en site tror det var i amerikat, där man kunde bygga om så att man tryckte ytterligare en gång på blinkersreglaget för att stänga av.
Alltså när jag blinkar vänster trycker jag en gång till på vänster föra att stänga av och likadant till höger.


Detta system finns på Henry Danielson. I alla fall på den Harley Parkinson Sportser jag hade för några år sedan. Det funkar fullständigt värdelöst! Det absolut sämsta jag stött på faktiskt.

Ett tryck och blink börjar. Efter ett antal meter så stängs blinket automatiskt av. OK. Tyvärr stängs det ibland av för snabbt så man måste trycka en gång till. Men trycker man för tidigt så stänger man själv av blinket. Dvs man måste alltid först kolla om det blinkar eller ej innan man trycker. Annars vet man ju inte om man sätter på eller stänger av.

Direkt livsfarligt vid vänstersväng när man har all uppmärksamhet på trafiken. Man har noll koll på om det blinkar eller ej.

Jag anser att alla system som fungerar olika vid olika tillfällen är fel. Dvs att ett viss knapptryckning har olika effekt beroende på vad som hänt tidigare. Min Ericsson mobil kryllar av sådant och kan därför inte manövreras utan glasögon.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-04-05/08:26

.Z.;9803 skrev:Att jag dessutom blev i princip blind av denna idiotiska bländande plastskiva (lyktskyddet) gjorde ju inte saken bättre. Den åkte av ganska så omgående & egentligen så borde man ju reklamera skiten.

Du spenderar för mycket pengar på för mycket plast. Lyktskyddet nedan kostar c:a 25 kr på närmaste byggmaterialhandel. Spraya med svart färg före :eek: montage och du har inga problem med reflexer.

Bild

Vill du ha en lite mer elegant lösning så kan du köpa svart sträckmetallgaller för en spottstyver på Biltema.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-04-05/10:49

HMR;9881 skrev:Detta system finns på Henry Danielson. I alla fall på den Harley Parkinson Sportser jag hade för några år sedan. Det funkar fullständigt värdelöst! Det absolut sämsta jag stött på faktiskt.

Ett tryck och blink börjar. Efter ett antal meter så stängs blinket automatiskt av. OK. Tyvärr stängs det ibland av för snabbt så man måste trycka en gång till. Men trycker man för tidigt så stänger man själv av blinket. Dvs man måste alltid först kolla om det blinkar eller ej innan man trycker. Annars vet man ju inte om man sätter på eller stänger av.

Direkt livsfarligt vid vänstersväng när man har all uppmärksamhet på trafiken. Man har noll koll på om det blinkar eller ej.

Jag anser att alla system som fungerar olika vid olika tillfällen är fel. Dvs att ett viss knapptryckning har olika effekt beroende på vad som hänt tidigare. Min Ericsson mobil kryllar av sådant och kan därför inte manövreras utan glasögon.


Den var inte rolig, där ser man vad man måste vara uppmärksam för konsekvenserna av en till synes bra funktion.
Tack för varningen för jag var faktiskt lite inne på att försöka hitta denna funktion till BMW.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav LC4 » 2007-04-07/19:48

Helt ok med en knapp på varje sida, men avstängnings knappen har de satt på det sämsta stället, väldigt jobbigt i stats trafik när man ska gasa o växla ofta. Hade det varit vanligt el system så hade jag bytt plats med tutan för länge sen,
Användarvisningsbild
LC4
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-03-31/20:24


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst