Bagsterfundering.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bagsterfundering.

Inläggav Mimmi » 2007-04-07/15:35

Hej!

Som jag tidigare nämnt så har jag utrustat Gullan med en Bagster, som jag faktiskt lärt mig uppskatta mer och mer. Men nu till min fundering. Hur mår tankens lackering av att vara instängd under Bagsterhöljet? Det är ju ganska knöligt och "pellit" att de- o montera, så jag tänker inte göra det i onödan. Vid tvätt så har jag undvikit att spola in vatten mellan höljet och tanken, men det är svårt att inte få in vatten där. Då har jag lossat överdraget i kanterna och låtit det luftas om jag så säger.
Hur länge kan jag låta överdraget sitta på plats utan att tankens lackering tar skada?
Tacksam för lite råd i detta ämne från någon med erfarenhet av detta spörsmål.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-04-07/16:03

Mimmi;9970 skrev:Hej!

Som jag tidigare nämnt så har jag utrustat Gullan med en Bagster, som jag faktiskt lärt mig uppskatta mer och mer. Men nu till min fundering. Hur mår tankens lackering av att vara instängd under Bagsterhöljet? Det är ju ganska knöligt och "pellit" att de- o montera, så jag tänker inte göra det i onödan. Vid tvätt så har jag undvikit att spola in vatten mellan höljet och tanken, men det är svårt att inte få in vatten där. Då har jag lossat överdraget i kanterna och låtit det luftas om jag så säger.
Hur länge kan jag låta överdraget sitta på plats utan att tankens lackering tar skada?
Tacksam för lite råd i detta ämne från någon med erfarenhet av detta spörsmål.


Kan bara säga hur jag gör utan att lägga någon lackgaranti på det:D

Vi har kört med Bagster i ca 10 år och på min K75 hade jag den längsta sammanhängande tiden ca 7 år.
Jag tog aldrig under själva driftsäsongen hänsyn till att tanken hade ett fodral utan tvättade hoj och "bagstertank" precis som vanligt. Vid säsongens slut tog jag av fodralet och putsade tanken. Ingen synbar påverkan av lacken.

På Ylvas R1100R har exakt samma hantering pågått i fyra år nu utan lackpåverkan.

Skall man behöva ta hänsyn till bagsterkonceptet vid tvätt, tycker jag det blir för jobbigt och skulle då välja bort det.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav chpalm » 2007-04-07/16:07

Tja, allt som ligger mot en lackerad yta och eventuellt kan röra sig oberoende av lacken kommer att orsaka repor.

Om Bagstern ska skydda mot hårt slitage en begränsad tid så tror jag att det är en bra sak. Extraklädseln i bilen visade sig vara en bra sak under den tiden baksätet befolkas av småbarn.

Problemet med fukt under Bagstern som pekar på är nog inget större problem om den tas av lite då och då så att den får torka, lacken kan behöva en extra vaxning då och då tror jag, vatten kryper uppåt i trånga utrymmen och kondensfukt bildas vid temperatur växligar.

Sammantaget är jag skeptisk.

/Christer

Mimmi;9970 skrev:Hej!

Som jag tidigare nämnt så har jag utrustat Gullan med en Bagster, som jag faktiskt lärt mig uppskatta mer och mer. Men nu till min fundering. Hur mår tankens lackering av att vara instängd under Bagsterhöljet? Det är ju ganska knöligt och "pellit" att de- o montera, så jag tänker inte göra det i onödan. Vid tvätt så har jag undvikit att spola in vatten mellan höljet och tanken, men det är svårt att inte få in vatten där. Då har jag lossat överdraget i kanterna och låtit det luftas om jag så säger.
Hur länge kan jag låta överdraget sitta på plats utan att tankens lackering tar skada?
Tacksam för lite råd i detta ämne från någon med erfarenhet av detta spörsmål.
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00

Bagsterfundering

Inläggav tagevj » 2007-04-13/19:41

Hej Mimmi
Först vill jag gratulera Dig till att ha blivit med Gullan. Ni kommer att få en rolig hojsäsong. Tycker ochså det är kul att du är så aktiv på forumet.:D
Till din fråga. Har haft Bagster i 2 år utan några som helst synliga skador. Tvättar som du gör försiktigt och unviker att spruta " under kanterna". De gånger jag har lyft upp bagstern har det inte funnits bågon fukt vad jag sett. Tror det är viktigt som sas i ett tidigare inlägg att Bagstern inte rör sig, därför vilktigt att dra åt remmarna så den sitter hårt. Har skyddstejpat på ställen jag tror det finns risk det skall skava, tex under remmarn där de går över kanter.
Användarvisningsbild
tagevj
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-11-02/01:00

Hade Bagster på Funduron

Inläggav DustRat » 2007-04-14/15:03

Själv körde jag med Bagsterfodral på Funduron i 3 säsonger (tror jag). Fodralet var såpass krånglig att ta av och på så den fick sitta på mest hela tiden. Jag tvättade och spolade den helt ohämmat med vatten och tvättmedel. Faktiskt så att jag medvetet spolade rikligt med vatten för att försöka spola bort eventuella sandpartiklar.

Nu var det ju plasttank på hojen som knappast var speciellt hård i lacken. Dock fanns där ingen risk för rost. När det väl var dags att ta av Bagsterfodralet för sista gången, vill jag minnas att tanken var i klart gott skick. De repor som hade kommit, fanns där pga att jag inte hade haft fodralet som skydd. Fodralet hade inget angrepp av mögel när jag lämnade ifrån mig grejerna.

Kanske skall man tejpa på utsatta ställen om man använder Bagster, men jag vill nog göra med andra väskor också. På 1150 GS:en satt en originalväska på tanken. Förvisso tvättade/torkade jag av tanken regelbundet inför användandet och hade tejp nere vid fästet vid sadeln. Tanken var i alldeles utmärkt skick efter 7 säsonger.
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Bagster

Inläggav Velocette » 2007-08-14/10:40

Jag har Bagster til min R80ST og R75RT. Och jag har två stk. bagsterveskor.
Sen byter jag emellan efter behov. Jättepraktisk.
Lufter ibland efter vask. Inga repor.
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Inläggav 2658996 » 2007-08-14/10:53

Hej Mimmi!

Jag har haft min Bagster i 4 år utan lackproblem på mina plastkåpor. Jo förresten, i framkant så fäster man med ett par metall-clips som skavt lite på lacken. Men detta kan nog enkelt undvikas om man är lite försiktig.

Ursäkta men jag kidnappar tråden och ställer ytterligare en bagsterfråga...... d.v.s. dragkjedjan på min bagsterväska börjar gå sönder :(
Vart i stockholmstrakten kan man få hjälp med att renovera en stackars dragkedja tro? Tacksam för rekommendation.

Tack!
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav pommes » 2007-08-14/15:06

Izze;18340 skrev:Ursäkta men jag kidnappar tråden och ställer ytterligare en bagsterfråga...... d.v.s. dragkjedjan på min bagsterväska börjar gå sönder :(
Vart i stockholmstrakten kan man få hjälp med att renovera en stackars dragkedja tro? Tacksam för rekommendation.

Tack!


Borde väl vilken skräddare som helst klara av men en som defenitivt fixar det är http://www.bilskraddarna.com/.
De har hjälpt mig med sufflett och säten i corvetten.
pommes
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2004-08-03/07:23

Inläggav 2658996 » 2007-08-15/10:44

pommes;18348 skrev:Borde väl vilken skräddare som helst klara av men en som defenitivt fixar det är http://www.bilskraddarna.com/.
De har hjälpt mig med sufflett och säten i corvetten.


Tack pommes, det var exakt en sådan rekommendation jag var ute efter! :)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav AnWi » 2007-08-15/13:07

Passar också på att låna tråden lite.

Har beställt Bagsters Minea samt tanköverdrag till min R1200ST. Utmaningen är att jag har BMW originalmontage av GPS, dvs den är monterad på tanken.

Via trevligt bemötande från lokal MC-affär och Sunbike.se har jag fått lov att ta hem grejerna för att testa om det fungerar. Det skall bli så spännande.

Troligen får jag göra ingrepp in tanköverdraget, men det kan jag leva med. Bara inte tankväskan och GPSen kolliderar.

Alternativet, som återstår är BMW lilla tankväska.


/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Det passade riktigt bra!

Inläggav AnWi » 2007-08-20/15:00

Det ser ut att räcka med ett fyrkantigt hål i tanköverdraget, just där GPS-fästet i tanken sitter.
Minea-väskan kolliderar inte med GPSen så det borde bli hur bra som helst.

En fråga, ni som monterat tanköverdraget. Vad har ni fäst remmarna i?
Remmarna fram går i en båge. Det borde väl gå att hitta något bra.
Remmarna på sidorna fram har hål för en skruv...
Remmarna på sidorna bak har plasthakar.
Remmen längst bak är en ögla.

Skall man "klä av" sidorna och fästa remmen innanför? Säkert snyggast.

Alla tips och eventuella bilder mottages tacksamt. Jag har inte mer än hunnit titta som hastigast men det fanns inte ett uns av monteringsanvisning med till grejerna.

- Måste kännas underbart att tillverka helt självinstruerande prylar. Vad skall man med instruktioner till, det är ju ändå ingen som läser dom:D


/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst