På tal om...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

På tal om...

Inläggav Mimmi » 2007-04-19/20:49

... Biltema. För någon vecka sedan var jag inne på den lokala mc-firman här i Kinna. Jag köpte olja till Gullan, Spectro så klart:) .

Jag står och småpratar lite om ditten och datten med Stefan, den ene delägaren. Då kommer det in en ung grabb i verksta´n. Han frågar om han kan få hjälp med sin hoj, det finns ingen som helst broms på bakhjulet.

--- Dä´kan la ja titta på mä´en gång... säger Stefan och går ut på gården, följd av grabben och Nyfikna Mimmi:p .

Hojen, en Honda NSR 125 står utanför ena porten, och Stefan lägger sig på knä vid bakhjulet. Ur fickorna plockar han fram nödiga verktyg och demonterar raskt bakre bromsbeläggen. Ner med någon finger på vänsterhanden i bromsoket, klämmer på bromspedaklen med högerhanden.

--- Hmmmm...märkelit...kôlvera rör se ju söm dum´ska...
Han plockar upp bromsbeläggen, tittar på dom och utbrister:

--- Aha, här ä´felet!
Han vänder dem om och läser på baksidan och utbrister med ett fnysande:

--- BILTEMA!!!
Grabben ser storögt på och utbrister med en blandning av gråt och förtvivlan i rösten:

--- Dä´ä´inte JAG sôm satt dit dôm, ja köpt´en begagnader, å ja har inte rört brumsera!
Det var lätt avhjälpt, eftersom det är en HONDA-firma så tog det inte mera än några minuter innan det satt originaldelar på plats.

Vad var då felet? Jo, bromsbeläggen var lite för stora, på så sätt att friktionsmaterialet gick upp över bromsskivan. Detta hade till följd att när beläggen var slitna så mycket som skivans tjocklek, då "bottnade" beläggen mot varann, och klämde alltså inte ett dugg på bromsskivan!

Ett livsfarligt fel som dock upptäcktes i tid!

(Dialogen är så gott jag kan återgiven på dialekt; dvs Kinna-dialekt, en variant av marbo-dialekten, som i sin tur är en del av sydvästgötskan)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Mimmi, när Du är som............

Inläggav Mimmi » 2007-04-20/07:35

Mimmi;10771 skrev:... Biltema. För någon vecka sedan var jag inne på den lokala mc-firman här i Kinna. Jag köpte olja till Gullan, Spectro så klart:) .

Jag står och småpratar lite om ditten och datten med Stefan, den ene delägaren. Då kommer det in en ung grabb i verksta´n. Han frågar om han kan få hjälp med sin hoj, det finns ingen som helst broms på bakhjulet.

--- Dä´kan la ja titta på mä´en gång... säger Stefan och går ut på gården, följd av grabben och Nyfikna Mimmi:p .

Hojen, en Honda NSR 125 står utanför ena porten, och Stefan lägger sig på knä vid bakhjulet. Ur fickorna plockar han fram nödiga verktyg och demonterar raskt bakre bromsbeläggen. Ner med någon finger på vänsterhanden i bromsoket, klämmer på bromspedaklen med högerhanden.

--- Hmmmm...märkelit...kôlvera rör se ju söm dum´ska...
Han plockar upp bromsbeläggen, tittar på dom och utbrister:

--- Aha, här ä´felet!
Han vänder dem om och läser på baksidan och utbrister med ett fnysande:

--- BILTEMA!!!
Grabben ser storögt på och utbrister med en blandning av gråt och förtvivlan i rösten:

--- Dä´ä´inte JAG sôm satt dit dôm, ja köpt´en begagnader, å ja har inte rört brumsera!
Det var lätt avhjälpt, eftersom det är en HONDA-firma så tog det inte mera än några minuter innan det satt originaldelar på plats.

Vad var då felet? Jo, bromsbeläggen var lite för stora, på så sätt att friktionsmaterialet gick upp över bromsskivan. Detta hade till följd att när beläggen var slitna så mycket som skivans tjocklek, då "bottnade" beläggen mot varann, och klämde alltså inte ett dugg på bromsskivan!

Ett livsfarligt fel som dock upptäcktes i tid!

(Dialogen är så gott jag kan återgiven på dialekt; dvs Kinna-dialekt, en variant av marbo-dialekten, som i sin tur är en del av sydvästgötskan)


....bäst:)

God morgon
Thomas Weglert
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-04-20/12:12

Förhoppingsvis allom till lärdom
och
förbaskat roligt återgivet:) :)


Edit:
Helt nytt för mig att Biltema är inne i den delen av MC-branchen där säkerhet och funktion är en hederssak.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-20/13:13

Biltema säljer ju inte ens bromsbelägg till Mc vad jag kan se.Måste varit något riktigt svartbygge....
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Lite dialekt...

Inläggav Mimmi » 2007-04-21/20:39

Hej!


Eftersom jag försökte skriva på lokala dialekten och skrev lite om den var detta ett lustigt sammanträffande: http://www.bt.se/edrum.jsp?article=264955
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav TouchMan65 » 2007-04-22/18:13

Heeeeh Biltema med MC-grejor? Hrrrrrm måste vara något annat förre ägaren satt dit och trodde skulle passa, för att få det billigare?
Dialekter ja. Kul och intressant grej det där. Roligt att härma, men kanske inte låter bra. :D
Sporttouringmaster & MV-COACH - Har händerna på de rätta ställena.
Användarvisningsbild
TouchMan65
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2007-04-18/18:12


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst