Hur varmt kan man förvara sin hoj?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur varmt kan man förvara sin hoj?

Inläggav niklas.r » 2007-04-29/20:26

Ja rubriken låter som en underlig fråga. Men saken är den att jag håller på att
förhandla till mig ett utrymme i bostadsrättsföreningen till nattuppställing såväl som säsongsvila för en R1100R. Utrymmet ligger i direkt anslutning till ett pannrum och temperaturen ligger mellan 30 och 40 grader. Har ej mätt än dock.

Kan detta vara OK? Även under vintervila? Jag kan inte tänka mig att plast- och polymerdetaljer skulle åldras vid så måttlig värme.

Niklas R
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Inläggav Marie » 2007-04-29/20:35

niklas.r;11346 skrev:Ja rubriken låter som en underlig fråga. Men saken är den att jag håller på att
förhandla till mig ett utrymme i bostadsrättsföreningen till nattuppställing såväl som säsongsvila för en R1100R. Utrymmet ligger i direkt anslutning till ett pannrum och temperaturen ligger mellan 30 och 40 grader. Har ej mätt än dock.

Kan detta vara OK? Även under vintervila? Jag kan inte tänka mig att plast- och polymerdetaljer skulle åldras vid så måttlig värme.

Niklas R


Möjligen bör du nog plocka ur batteriet under vinterförvaringen....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-29/22:30

Om man absolut skall försöka hitta något att oroa sig för, skulle det väl snarare vara den låga relativa luftfuktighet som torde komma av den höga tempen. Uttorkning av gummidetaljer i förväg?

Äsch; nog tusan skall väl det där bli bra!?!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Varmgarage?

Inläggav Karl Bergman » 2007-04-29/22:54

niklas.r:
Under några år i slutet av nittiotalet jobbade jag i Saudi Arabien och åkte naturligtvis även där hoj, en R1100RS. Hade den med hem som flyttsaksfordon och innan avresan stod den ca en månad förvarad i en container ute på kajen i Jeddha. Kan gissa att det varit riktigt hett därinne i containern för värmeljusen jag hade handlat på Ikea och haft som julpynt och som nu skulle återbördas till hemlandet hade runnit ut ur kartongen och ut över golvet i containern.
Hojåkning är för övrigt en ovanlig aktivitet för de flesta i det landet, normala människor gillar inte när fartvinden är hetare än en hårfön.
Den lägsta temperatur jag noterade under den tiden var +18 grader en tidig morgon, vid jultiden tror jag det var. Temperaturer omkring 40 till 45 var vanligast men några gånger passerade kvicksilvret med flera grader + 50.
Problem eller skavanker på hojen har jag inte märkt, nackdelarna med värmen var nog mest påtagliga för föraren. Hojen är fortfarande i min ägo och fullt "fit for fight" även om den inte kommer ut så ofta numera.
Mvh // Karl
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Inläggav Gunsan » 2007-04-30/09:31

Guzzi-Leif;11357 skrev:Om man absolut skall försöka hitta något att oroa sig för, skulle det väl snarare vara den låga relativa luftfuktighet som torde komma av den höga tempen. Uttorkning av gummidetaljer i förväg?


Jag har förvarat i torrluftscontainer över vintern två gånger.
Strålande bra är det, inget äckligt garagedamm heller.

För övrigt brukar försvaret använda just torrluft för att fixa långtidsförvaring.
Så att luftfuktigheten är låg kan ju bara vara fördel, ingen risk för rost och annan äcklig oxidation.
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Inläggav Sportster » 2007-04-30/10:44

En annan tanke är att den stackars bostadsrättsföreningen som måste ha en
kraftigt värmeläckande panna, då det går åt ganska många kW för att värma
upp en källarlokal till 40 grader!!! Speciellt vintertid!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-30/10:48

Gunsan;11366 skrev:Jag har förvarat i torrluftscontainer över vintern två gånger.
Strålande bra är det, inget äckligt garagedamm heller.

För övrigt brukar försvaret använda just torrluft för att fixa långtidsförvaring.
Så att luftfuktigheten är låg kan ju bara vara fördel, ingen risk för rost och annan äcklig oxidation.


Helt korrekt!
Teknisk materiel och annat som kan ta skada av hög relativ luftfuktighet (RF) har i långliga tider skyddats genom torrluftförvaring (aggregat eller kasetter) där RF dessutom övervakats, mer eller mindre avancerat. Orsaken har förstås varit att man förvarade materielen i ouppvärmda utrymmen där RF såväl varierar starkt som når alltför höga nivåer.
Numera, med avancerad materiel och ännu mer "ögat på pengarna", torrluftsansluts faktiskt också materiel som är i drift. Bara att trycka in slangen från de mobila aggregaten i därför avsedda uttag vid vila/stillestånd.

Vad jag ursprungligen menade, var att värmen knappast kan skada; den enda klimatparametern som möjligen kan bli lite extrem är just RF men att det säkert saknar (negativ) betydelse.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Boss » 2007-04-30/13:39

Är du den som brukar lägga på nya däck inför varje säsong så är det ju ok, annars får du nog börja med det.
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Varmhållning.

Inläggav Mimmi » 2007-05-02/21:50

Hej!

Jag har under många år i mitt ganska varma pannrum vinterförvarat alltifrån mopeder, motorcyklar till diverse trädgårdsmaskiner. Jag har inte på något sätt märkt av någon försämring av plast, gummi eller annat. Inte ens på gamla motorcyklar med skinn/läderklädda sadlar och dynor märktes att dessa torkade eller hårdnade.

Jag har också under många år arbetat i ångcentraler där det verkligen kan vara *varmt*, utan att märka någon försprödning på gummidetaljer eller andra material som förvaras därstädes.

Däremot solstrålning och värme försämrar alla sorters material. Att exempelvis förvara gummiartiklar i ett växthus är ingen bra idé. De flesta av oss har väl sett någon ifrån Arizona importerad gammal bil. Rostiga är de inte, men de brukar se helt uppbrända ut.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst