Mr_C;12587 skrev:Hej!
Har en R 1150 RT som på vintrarna får stå ensam i ett garage utan tillgång till el.
Vad är bästa sättet för att få batteriet att överleva vintern? Jag orkar inte skruva sönder hela hojen bara för att få fram batteriet och undrar om någon av dessa två hemsnickrade metoder kan vara något att ha:
1 Koppla loss alla anslutningar till batteriet så att åtminstone klocka och annat inte drar ur det.
2 Ställa ett stort fritidsbatteri bredvid hojen och parallellkoppla det till hojens batteri.
Någon av metoderna som räddar batteriet över vintern eller finns det något ännu bättre tips?
Batteriamatören...
HMR;12601 skrev:Det finns lösningar på allt!
[url="http://www.kjell.com/"]Kjell & Co[/url] säljer en solcellsdriven underhållsladdare för rimliga 249 kr.
Spiff;12628 skrev:Edit: Jag har ingen solcell från Kjell eller Claes utan en 50W från NAPS
men den är dimensionerad för att driva kylskåp och sånt.
Mr_C;12866 skrev:Tack för tipsen.
Kan berätta att den lilla kompisen idag vägrade att starta efter att ha stått ensam i 2-3 veckor i garaget. Det känns som att det inte kan vara helt rätt. Nog för att de kan vara lite känsliga men detta är ju löjligt.
Har ett alarm inkopplat som enligt uppgift skall dra försumbara strömstyrkor men antingen är det larmet som är boven eller så har generatorn problem.
Jaja, man skall väl ha något att göra antar jag.
Guzzi-Leif;12869 skrev:Modernare BMW och batterier är för övrigt en lite sorglustig historia. Mitt första var kaputt efter endast 1½ säsong trots varsam omvårdnad...
Boxer-Mange;12874 skrev:Även mitt 1½ år "nya" gelbatteri gav upp. Varsam omvårdnad i mitt fall var ständig underhållsladdning med BMW originalladdare för CAN-bus. Har fått höra att man då laddar sönder batteriet :confused: och laddar nu bara ibland under säsong och ca var 3:e vecka (över natten) vid längre avställning.
Framtiden får utvisa om denna metod är bättre. Fast egentligen verkar det bara vara TUR om man får ett bra batteri som håller länge - och vad den turen beror på skulle jag bra gärna vilja veta!
Spiff;12899 skrev:Eftersom jag inte bara är beemer-åkare utan även är segelbåtsåkare så är batteri ett mycket intressant ämne (det är fint med hårt bregott och kall öl). Här har jag läst lite om laddning http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf
Det man kan tyda och som är av intresse för MC är att det kanske inte är GEL-batteri utan AGM-batteri vi har, det är inte silikat som ger en gel utan det är glasfibermatta som ligger som en svamp mellan plattorna. Samma problem är det med båda, det går inte att återfylla vätska [COLOR="Blue"]om man gasar batteriet[/COLOR]. Därför tror inte jag att det är så bra att låta laddaren ligga på under hela vintern. Det andra är att ett AGM-batteri vill ha lite högre spänning 14,7V istället för 14,4V för att bli fulladdat. (vet inte om det spelar så stor roll på en MC däremot är det av yttersta vikt för kall öl på segelbåten men där är det i alla fall mest ekonomiskt med vanliga batterier).
Ju kallare man förvarar ett batteri desto bättre är det om det är fulladdat. Ett fulladdat batteri fryser vid -70 grader och har mycket låg självurladdning när temperaturen är låg.
/jorgen
Gabbe;12937 skrev: Men jag måste säga att jag är osäker trots att jag läste igenom pdf-filen ifall det är skadligt att låta den stå med puls-laddning hela tiden.
Spiff;12979 skrev:Har den lilla också boostfunktion?
500 pix för en bra laddare är ju ingen förmögenhet.
Spiff;12989 skrev:typiskt... då måste jag köpa en till
Den lilla har fungerat kanon till min C1:a, speciellt med sladden, jag tror att den finns att köpa separat om man vill ha enkel laddning av flera batterier.
/jorgen
Mr_C;13074 skrev:.. min gissning är att larmet hela tiden försöker sända för att etablera kontakt men ständigt misslyckas och situationen är som att ha en GSM-telefon som hela tiden sänder. Givetvis måste det suga ut vilket batteri som helst i längden.
Mr_C;13074 skrev:I morgon ämnar jag fixa starthjälp till hojen och sedan köra 10, 20 mil med någorlunda högt varvtal (generatorn laddar bäst så?) och så får man väl se hur det går. Nu vet jag inte om jag lyckas rädda detta batteri men den kommande lösningen kommer att bli att kedja fast hojen i väggen och koppla ur larmet när man har den i hemmagaraget.
Spiff;13076 skrev:Är inte expert på generatorer men jag tror att växelströmsgeneratorer ger rätt bra laddning vid vanligt varvtal. Gamla likströmsgeneratorer gav mer ju högre varv det var men _tror_ inte det är så nu. Guzzi-Leif kan säkert
OM det stämmer så är en lång tur på vanligt varvtal bättre än att stå och varva som en tok i 10 min
/jorgen
Mimmi;13078 skrev:Hej!
Visserligen är jag inte Guzzi-Leif, men jag svarar ändå. En växelströmsmaskin av den typ som sitter i en BMW ger full effekt redan vid ca 3000 rpm. Att varva mera än så är ur laddningssynpunkt fullständigt onödigt. Eftersom generatorerna i de flesta BMW-modeller är uppväxlade litegrann, en vanlig siffra är 1:1,2, infaller 3000 varv på generatorn lite tidigare än motsvarande motorvarvtal.
Mr_C;13074 skrev:
Jag har ett sådant där finurligt larm som tar kontakt med såväl telefonsystem som satteliter men har hojen i ett betonggarage i undre planet och min gissning är att larmet hela tiden försöker sända för att etablera kontakt men ständigt misslyckas och situationen är som att ha en GSM-telefon som hela tiden sänder. Givetvis måste det suga ut vilket batteri som helst i längden.
Spiff;12979 skrev:Har den lilla också boostfunktion?
500 pix för en bra laddare är ju ingen förmögenhet.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=734653279&pf_id=SE-608016
Jompa;15549 skrev:Jag skulle vilja återknyta till Mr C´s ursprungsfråga om hur man får ett mc batteri att överleva ståendes i ett (storstads) garage utan möjlighet till el/laddning. Dessutom under ganska lång tid, från nov-april.
Det är en R1200gsa och även jag har ingen lust att ta loss batteriet..
Räcker det att ta en kortare sväng, ca 10minuter var 6e vecka för att batteriet ska "må gott" eller är det överoptimistiskt?
Vad annars för råd mer än ta bort jordkabel och hoppas på att värmen i garaget fortsätter att ligga så pass "lågt" som ca 16-18grader vintertid samt ta med batteriet i kvällsbönen... ?
HMR;12601 skrev:Det finns lösningar på allt!
[url="http://www.kjell.com/"]Kjell & Co[/url] säljer en solcellsdriven underhållsladdare för rimliga 249 kr.
hubbiken;12623 skrev:Har någon provat?
Seriöst?
Funkar den?
Har användning för en liknande tillämpning, men Classe säljer en massa skit med.
/mark
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst