Dum batterifråga...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Dum batterifråga...

Inläggav Mr_C » 2007-05-15/20:50

Hej!

Har en R 1150 RT som på vintrarna får stå ensam i ett garage utan tillgång till el.

Vad är bästa sättet för att få batteriet att överleva vintern? Jag orkar inte skruva sönder hela hojen bara för att få fram batteriet och undrar om någon av dessa två hemsnickrade metoder kan vara något att ha:

1 Koppla loss alla anslutningar till batteriet så att åtminstone klocka och annat inte drar ur det.

2 Ställa ett stort fritidsbatteri bredvid hojen och parallellkoppla det till hojens batteri.

Någon av metoderna som räddar batteriet över vintern eller finns det något ännu bättre tips?

Batteriamatören... :-)
Mr_C
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2006-06-05/21:26

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-15/21:08

Mr_C;12587 skrev:Hej!

Har en R 1150 RT som på vintrarna får stå ensam i ett garage utan tillgång till el.

Vad är bästa sättet för att få batteriet att överleva vintern? Jag orkar inte skruva sönder hela hojen bara för att få fram batteriet och undrar om någon av dessa två hemsnickrade metoder kan vara något att ha:

1 Koppla loss alla anslutningar till batteriet så att åtminstone klocka och annat inte drar ur det.

2 Ställa ett stort fritidsbatteri bredvid hojen och parallellkoppla det till hojens batteri.

Någon av metoderna som räddar batteriet över vintern eller finns det något ännu bättre tips?

Batteriamatören... :-)


Om du absolut vidhåller utgångsvärdena:
-Ladda batteriet full-fullt, gärna långsamt och portionsvis.
-Kör bort till vinteridet och koppla bort jordkabeln.
-Ta med batteriet i din aftonbön. Varje kväll, vintern lång!

Har du tur, allrahelst om det är fryskallt i garaget hela vintern, överlever batteriet en säsong till.

Och du: Dumma frågor existerar inte här! Men halvdryga svaranden som jag, det finns det...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-05-15/22:43

Det finns lösningar på allt!

[url="http://www.kjell.com/"]Kjell & Co[/url] säljer en solcellsdriven underhållsladdare för rimliga 249 kr. :)
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Hmmmm...

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-16/07:53

HMR;12601 skrev:Det finns lösningar på allt!

[url="http://www.kjell.com/"]Kjell & Co[/url] säljer en solcellsdriven underhållsladdare för rimliga 249 kr. :)


Har någon provat?
Seriöst?
Funkar den?
Har användning för en liknande tillämpning, men Classe säljer en massa skit med.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-16/08:14

Det är så jag håller mina batterier i båten vid liv under vintern. Solcellen som normalt sitter på en stång i aktern ligger i sittbrunnen och genererar tillräckligt med spänning för att hålla igång batterierna (Har en genomskinlig press så lite ljus kommer in. Frågan är om det funkar i ett garage som oftast är lite mörka. Eventuellt om det går att ha solcellen utanför och dra sladdar in till batteriet. Om risk finns för stöld av solcellen så är nog ett enkelt bilbatteri som man kan ta hem och ladda mellan varven en bättre lösning.

Edit: Jag har ingen solcell från Kjell eller Claes utan en 50W från NAPS
men den är dimensionerad för att driva kylskåp och sånt.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-16/10:43

Spiff;12628 skrev:Edit: Jag har ingen solcell från Kjell eller Claes utan en 50W från NAPS
men den är dimensionerad för att driva kylskåp och sånt.

Ok så det är en ganska så stor och dyr solcell?

Min fråga var om den produkten CO eller Kjell säljer.

Räcker en dyl minisolcell att underhålla batterier? Eller är det bara skräp?

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-16/13:21

jo min kostade nog några tusen.

För att underhållsladda ett batteri går det knappt åt någon ström alls så det är nog inget problem men den får inte ge för hög spänning för då kokar du bort vattnet i batteriet (om det nu inte är ett gelbatteri) då måste man ha en regulartor (som kanske kostar en tusenlapp) sen behövs nog en diod så att man inte laddar ur batteriet när det är mörkt.
Det är nog lite att fundera på innan en sån lösning är 100%

Edit: Om du har en regulator behövs ingen diod, den är inbyggd.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Mr_C » 2007-05-19/12:15

Tack för tipsen.

Kan berätta att den lilla kompisen idag vägrade att starta efter att ha stått ensam i 2-3 veckor i garaget. Det känns som att det inte kan vara helt rätt. Nog för att de kan vara lite känsliga men detta är ju löjligt.

Har ett alarm inkopplat som enligt uppgift skall dra försumbara strömstyrkor men antingen är det larmet som är boven eller så har generatorn problem.

Jaja, man skall väl ha något att göra antar jag. :)
Mr_C
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2006-06-05/21:26

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-19/13:05

Mr_C;12866 skrev:Tack för tipsen.

Kan berätta att den lilla kompisen idag vägrade att starta efter att ha stått ensam i 2-3 veckor i garaget. Det känns som att det inte kan vara helt rätt. Nog för att de kan vara lite känsliga men detta är ju löjligt.

Har ett alarm inkopplat som enligt uppgift skall dra försumbara strömstyrkor men antingen är det larmet som är boven eller så har generatorn problem.

Jaja, man skall väl ha något att göra antar jag. :)


Gammalt batteri? Är det halvrisigt blir självurladdningen påtaglig och dessutom har det svårare att både ta emot och lämna ifrån sig de små elektronerna.

Var det alldeles toppladdat innan de 2-3 veckorna?

Modernare BMW och batterier är för övrigt en lite sorglustig historia. Mitt första var kaputt efter endast 1½ säsong trots varsam omvårdnad...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Boxer-Mange » 2007-05-19/13:58

Guzzi-Leif;12869 skrev:Modernare BMW och batterier är för övrigt en lite sorglustig historia. Mitt första var kaputt efter endast 1½ säsong trots varsam omvårdnad...


Även mitt 1½ år "nya" gelbatteri gav upp. Varsam omvårdnad i mitt fall var ständig underhållsladdning med BMW originalladdare för CAN-bus. Har fått höra att man då laddar sönder batteriet :confused: och laddar nu bara ibland under säsong och ca var 3:e vecka (över natten) vid längre avställning.

Framtiden får utvisa om denna metod är bättre. Fast egentligen verkar det bara vara TUR om man får ett bra batteri som håller länge - och vad den turen beror på skulle jag bra gärna vilja veta!
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-19/18:13

Boxer-Mange;12874 skrev:Även mitt 1½ år "nya" gelbatteri gav upp. Varsam omvårdnad i mitt fall var ständig underhållsladdning med BMW originalladdare för CAN-bus. Har fått höra att man då laddar sönder batteriet :confused: och laddar nu bara ibland under säsong och ca var 3:e vecka (över natten) vid längre avställning.

Framtiden får utvisa om denna metod är bättre. Fast egentligen verkar det bara vara TUR om man får ett bra batteri som håller länge - och vad den turen beror på skulle jag bra gärna vilja veta!


Hade också BMW originalladdare (men inte för CAN-bus) inkopplad över vintern till det förra batteriet. Såvitt jag kan begripa gick något inuti laddaren åt häcklefjäll och garantin var slut så 999:- fladdrade ut i cyberspace.

Numera vinterladdar jag en gång/månad med en Biltemaladdare som påstås vara OK för gelbatterier (men som har en aning för hög spänning enligt batteriets datablad). Hittills har det funkat bra.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-19/19:23

Eftersom jag inte bara är beemer-åkare utan även är segelbåtsåkare så är batteri ett mycket intressant ämne (det är fint med hårt bregott och kall öl). Här har jag läst lite om laddning http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf
Det man kan tyda och som är av intresse för MC är att det kanske inte är GEL-batteri utan AGM-batteri vi har, det är inte silikat som ger en gel utan det är glasfibermatta som ligger som en svamp mellan plattorna. Samma problem är det med båda, det går inte att återfylla vätska om man gasar batteriet. Därför tror inte jag att det är så bra att låta laddaren ligga på under hela vintern. Det andra är att ett AGM-batteri vill ha lite högre spänning 14,7V istället för 14,4V för att bli fulladdat. (vet inte om det spelar så stor roll på en MC däremot är det av yttersta vikt för kall öl på segelbåten men där är det i alla fall mest ekonomiskt med vanliga batterier).
Ju kallare man förvarar ett batteri desto bättre är det om det är fulladdat. Ett fulladdat batteri fryser vid -70 grader och har mycket låg självurladdning när temperaturen är låg.

/jorgen
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Gabbe » 2007-05-20/12:58

Spiff;12899 skrev:Eftersom jag inte bara är beemer-åkare utan även är segelbåtsåkare så är batteri ett mycket intressant ämne (det är fint med hårt bregott och kall öl). Här har jag läst lite om laddning http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf
Det man kan tyda och som är av intresse för MC är att det kanske inte är GEL-batteri utan AGM-batteri vi har, det är inte silikat som ger en gel utan det är glasfibermatta som ligger som en svamp mellan plattorna. Samma problem är det med båda, det går inte att återfylla vätska [COLOR="Blue"]om man gasar batteriet[/COLOR]. Därför tror inte jag att det är så bra att låta laddaren ligga på under hela vintern. Det andra är att ett AGM-batteri vill ha lite högre spänning 14,7V istället för 14,4V för att bli fulladdat. (vet inte om det spelar så stor roll på en MC däremot är det av yttersta vikt för kall öl på segelbåten men där är det i alla fall mest ekonomiskt med vanliga batterier).
Ju kallare man förvarar ett batteri desto bättre är det om det är fulladdat. Ett fulladdat batteri fryser vid -70 grader och har mycket låg självurladdning när temperaturen är låg.

/jorgen


Det stämmer säkert, men frågan är om det ens är möjligt att skada batteriet med vinterladdning om man använder en Ctek Zafir 90 (XS 3600 i pdf-filen)? Den blinkar till kanske en sekund varje kvart (eller något i den stilen) och ligger i övrigt bara i stand-by och håller koll på spänningen.
För att gasa ur batteriet borde det behövas lite mer ström som t.ex. i de gamla "osmarta" laddarna, som trycker på trots att de inte behöver. Men jag måste säga att jag är osäker trots att jag läste igenom pdf-filen ifall det är skadligt att låta den stå med puls-laddning hela tiden.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-20/15:59

Gabbe;12937 skrev: Men jag måste säga att jag är osäker trots att jag läste igenom pdf-filen ifall det är skadligt att låta den stå med puls-laddning hela tiden.


Jo jag har en sån också men vet inte om den kan göra skada om den sitter ansluten hela vintern. Det går antagligen inte att få något vettigt svar ur tillverkaren heller. Har BMWs specialladdare samma funktion?
Jörgen I Larsson
 

Oem laddare

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-21/07:50

Är det bara jag som får uppfattningen att BMW originalladdare sabbar BMWs batterier om man anväder den för underhållsladdning??

Använder Ctek typ XS7000 sedan 5 år tillbaka och är mkt nöjd med den. Boost funktionen har skakat liv i många batterier som varit på sluttampen så att de fungerade lätt en säsong till.
Köpte en XS3600 till jobbet och de 12V acc som avvändes till fältbruk. Detta resuterade i att alla 12V batterier levde mer än dubbelt så långt liv än tidigare när de laddades med 200 kronors laddare.
Satsa på en bra laddare det lönar sig i längden.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-21/09:03

Har den lilla också boostfunktion?
500 pix för en bra laddare är ju ingen förmögenhet.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=734653279&pf_id=SE-608016


EDIT: skriv ihop punkt nu
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-21/09:26

Spiff;12979 skrev:Har den lilla också boostfunktion?
500 pix för en bra laddare är ju ingen förmögenhet.


Nej, den lilla har ingen boostfkn. Har man dock några båtbatterier eller vill bli poppis bland grannar och mcpolare är det bättre att köpa den större.:D
Det som är på plussidan för den lilla är att man får en sladd med anslutningar som kan sitta kvar på hojensbatteri och det är bara att koppla till laddaren genom en liten kontakt.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-21/12:47

typiskt... då måste jag köpa en till :D

Den lilla har fungerat kanon till min C1:a, speciellt med sladden, jag tror att den finns att köpa separat om man vill ha enkel laddning av flera batterier.

/jorgen
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Marie » 2007-05-21/20:05

Spiff;12989 skrev:typiskt... då måste jag köpa en till :D

Den lilla har fungerat kanon till min C1:a, speciellt med sladden, jag tror att den finns att köpa separat om man vill ha enkel laddning av flera batterier.

/jorgen


Ja sladden finns att köpa separat för under femtiolappen, men man kan också tillverka en egen med en kontakt från Kjell&Co, ett par ringkabelskor och en stump elkabel...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Mr_C » 2007-05-22/19:32

Hej igen!

Kul med alla proffsiga kommentarer.

Igår blev jag glad. Funderade på vad det kan vara och tror mig ha kommit på lösningen. Jag har ett sådant där finurligt larm som tar kontakt med såväl telefonsystem som satteliter men har hojen i ett betonggarage i undre planet och min gissning är att larmet hela tiden försöker sända för att etablera kontakt men ständigt misslyckas och situationen är som att ha en GSM-telefon som hela tiden sänder. Givetvis måste det suga ut vilket batteri som helst i längden.

I morgon ämnar jag fixa starthjälp till hojen och sedan köra 10, 20 mil med någorlunda högt varvtal (generatorn laddar bäst så?) och så får man väl se hur det går. Nu vet jag inte om jag lyckas rädda detta batteri men den kommande lösningen kommer att bli att kedja fast hojen i väggen och koppla ur larmet när man har den i hemmagaraget.
Mr_C
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2006-06-05/21:26

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-22/20:10

Mr_C;13074 skrev:.. min gissning är att larmet hela tiden försöker sända för att etablera kontakt men ständigt misslyckas och situationen är som att ha en GSM-telefon som hela tiden sänder. Givetvis måste det suga ut vilket batteri som helst i längden.

Ska kolla imorgon om det är någon på jobbet som vet om det är så det funkar. Kanske beror på tillverkaren men i så fall tycker jag att dom har gjort fel =)
Den borde prova mer och mer sällan just för att inte försöka i onödan.

Mr_C;13074 skrev:I morgon ämnar jag fixa starthjälp till hojen och sedan köra 10, 20 mil med någorlunda högt varvtal (generatorn laddar bäst så?) och så får man väl se hur det går. Nu vet jag inte om jag lyckas rädda detta batteri men den kommande lösningen kommer att bli att kedja fast hojen i väggen och koppla ur larmet när man har den i hemmagaraget.

Är inte expert på generatorer men jag tror att växelströmsgeneratorer ger rätt bra laddning vid vanligt varvtal. Gamla likströmsgeneratorer gav mer ju högre varv det var men _tror_ inte det är så nu. Guzzi-Leif kan säkert ;)
OM det stämmer så är en lång tur på vanligt varvtal bättre än att stå och varva som en tok i 10 min :D

/jorgen
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Mimmi » 2007-05-22/20:43

Spiff;13076 skrev:Är inte expert på generatorer men jag tror att växelströmsgeneratorer ger rätt bra laddning vid vanligt varvtal. Gamla likströmsgeneratorer gav mer ju högre varv det var men _tror_ inte det är så nu. Guzzi-Leif kan säkert ;)
OM det stämmer så är en lång tur på vanligt varvtal bättre än att stå och varva som en tok i 10 min :D

/jorgen


Hej!

Visserligen är jag inte Guzzi-Leif, men jag svarar ändå. En växelströmsmaskin av den typ som sitter i en BMW ger full effekt redan vid ca 3000 rpm. Att varva mera än så är ur laddningssynpunkt fullständigt onödigt. Eftersom generatorerna i de flesta BMW-modeller är uppväxlade litegrann, en vanlig siffra är 1:1,2, infaller 3000 varv på generatorn lite tidigare än motsvarande motorvarvtal.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-22/21:46

Mimmi;13078 skrev:Hej!

Visserligen är jag inte Guzzi-Leif, men jag svarar ändå. En växelströmsmaskin av den typ som sitter i en BMW ger full effekt redan vid ca 3000 rpm. Att varva mera än så är ur laddningssynpunkt fullständigt onödigt. Eftersom generatorerna i de flesta BMW-modeller är uppväxlade litegrann, en vanlig siffra är 1:1,2, infaller 3000 varv på generatorn lite tidigare än motsvarande motorvarvtal.


Åsså blev det exaktemente på en måte som jag inte brukar vara i närheten av! Heders, teknik-Mimmi!

Ett litet tillägg bara:
Ett batteri som stått och tjurat en längre tid, behöver också laddas och lirkas med en längre tid och vid flera tillfällen för att eventuellt återuppstå från de avlidna. Modern och finurlig laddare under några dygn alternativt upprepade nöjesturer i kvällssolen kan krävas innan du kan slå fast om batteriet är färdigt för återvinningscentralen eller ej.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-23/08:57

Mr_C;13074 skrev:
Jag har ett sådant där finurligt larm som tar kontakt med såväl telefonsystem som satteliter men har hojen i ett betonggarage i undre planet och min gissning är att larmet hela tiden försöker sända för att etablera kontakt men ständigt misslyckas och situationen är som att ha en GSM-telefon som hela tiden sänder. Givetvis måste det suga ut vilket batteri som helst i längden.


Vad heter larmet?

Det är som du säger telefonen ligger och lyssnar efter nät och det drar ur batteriet ganska fort. Anledningen till att mobiler normalt har lång stand-by tid är att de inte gör nått =) Men om de inte har kontakt med nätet håller dom på och jobbar rätt mycket.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav SvenG » 2007-05-23/09:29

Spiff;12979 skrev:Har den lilla också boostfunktion?
500 pix för en bra laddare är ju ingen förmögenhet.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=734653279&pf_id=SE-608016


Enda skillnaden på XS3600 och Zafir 90 är laddströmen, 0.8 resp 3.6A för XS3600 mot 0.5A resp 3.3A för Zafir 90 om jag inte minns fel. Dvs det tar något längre tid att ladda med Zafir 90, 18 timmar för ett fullt urladdat batteri på 60Ah, jämfört med XS3600, 17 timmar.
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Slutet på historien?

Inläggav Mr_C » 2007-06-25/08:13

Jag kopplade som sagt bort larmet och med starthjälp körde jag bågen till ett garage med el. Där fick den stå i två, tre dygn, med en sådan där modern fantastisk laddare som verkar göra allt själv utan att man behöver tänka på hur man skall göra, och efter den lilla insatsen så verkar batteriet fungera utmärkt.

Tänker i framtiden bara koppla in larmet när jag är ute och kör och ställer hojen på främmande platser över natten. Nu står den i ett låst garage och är fastkejdad i en betongvägg och det får räcka som säkerhet.

Bara att hålla tummarna för att batteriet inte tagit stryk av upplevelsen så att det håller i några år.

Men preliminärt så är slutet gott!
Mr_C
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2006-06-05/21:26

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-06-26/01:13

Jag skulle vilja återknyta till Mr C´s ursprungsfråga om hur man får ett mc batteri att överleva ståendes i ett (storstads) garage utan möjlighet till el/laddning. Dessutom under ganska lång tid, från nov-april.
Det är en R1200gsa och även jag har ingen lust att ta loss batteriet..
Räcker det att ta en kortare sväng, ca 10minuter var 6e vecka för att batteriet ska "må gott" eller är det överoptimistiskt?
Vad annars för råd mer än ta bort jordkabel och hoppas på att värmen i garaget fortsätter att ligga så pass "lågt" som ca 16-18grader vintertid samt ta med batteriet i kvällsbönen... ? :o
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Marie » 2007-06-26/10:17

Jompa;15549 skrev:Jag skulle vilja återknyta till Mr C´s ursprungsfråga om hur man får ett mc batteri att överleva ståendes i ett (storstads) garage utan möjlighet till el/laddning. Dessutom under ganska lång tid, från nov-april.
Det är en R1200gsa och även jag har ingen lust att ta loss batteriet..
Räcker det att ta en kortare sväng, ca 10minuter var 6e vecka för att batteriet ska "må gott" eller är det överoptimistiskt?
Vad annars för råd mer än ta bort jordkabel och hoppas på att värmen i garaget fortsätter att ligga så pass "lågt" som ca 16-18grader vintertid samt ta med batteriet i kvällsbönen... ? :o


Jag ser två rimliga alternativ (och så min egen favorit).
1)
Byt olja och gör annan service inför vintern. Toppa upp batteriet hemma med laddare över natten innan du kör till garaget (eller ta en rejäl omväg till garaget ~10 mil) och ställ in den i garaget. Lossa anslutningen till en batteripol och ta med batteriet i din aftonbön hela vintern. Starta för Guds skull inte hojen förrän du skall köra till våren! 10-minuterssvängar ger dig dels inte full återladdning, dels får du en massa sura förbränningsprodukter i motoroljan så motorn lär inte må väl..... (och saltet under 10-minuterssvängarna lär orsaka dig ett rejält tvättjobb om du inte vill att aluminiumen på hojen skall se ut som om hojen bogserats baklänges genom helvetet...)

2)
Byt olja och gör service inför vintern. Kör till garaget. Bit ihop och säg en rad fula ord, och sätt sedan igång att skruva... Plocka ur batteriet och ta med det hem, och underhållsladda en gång per månad under vintern (eller låt det stå med en CTEK-laddare hemma). Förvara batteriet så svalt du kan, t.ex. på balkongen. Ett fulladdat batteri fryser inte förrän vid -70°C och så kallt lär det inte bli i Blöteborg....

[SIZE="1"]3, Maries favorit)
Fortsätt att köra hela vintern på samma sätt som under sommaren. Aluminiumen lär se ut som kriget, men du har ju haft kul.... :cool:[/SIZE]

Vad all 'kul' elektronik i en modern BMW tycker om att stå utan spänning ett antal månader har jag ingen aning om, men låter du den stå och suga ström hela vintern så lär du behöva ett nytt batteri på vårkanten och kanske elektroniken därigenom ÄNDÅ blivit spänningslös under tiden. I så fall är alt. 3 det enda som håller....

En 2000-tals MB CL500 klarar inte två veckor i garage utan laddare, annars är batteriet tomt och elektroniken har fått totalt frispel. DYRT, DYRT, DYRT...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-12-12/01:51

HMR;12601 skrev:Det finns lösningar på allt!

[url="http://www.kjell.com/"]Kjell & Co[/url] säljer en solcellsdriven underhållsladdare för rimliga 249 kr. :)


hubbiken;12623 skrev:Har någon provat?
Seriöst?
Funkar den?
Har användning för en liknande tillämpning, men Classe säljer en massa skit med.

/mark


Kanske detta kan vara nåt? Både 12v och 220v i samma solcellspanel... Hmmm..?
http://www.clp.se/?page=158&display=207:221
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst