Helsystem till R1200 GS / GSA ? Värt det?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Helsystem till R1200 GS / GSA ? Värt det?

Inläggav Bumse » 2007-05-17/01:58

Någon här som har monterat helsystem på sin GS /GSA?

Ger det märkbar körglädje? Värt pengarna?

Vilka helsystem finns det,på Akrapovics hemsida såg jag bara slipon.

Har i dagsläget Remus slipon,har för mej att de har helsystem men finns det då möjlighet att bara köpa rören från cylindrarna och bakåt?
Omfattar helsystemet bortagning av katalysatorn,även denna är ju annars en effektstrypare.

Tacksam för tips & trix,länkar till vettiga sajter som säljer (kanske ni handlat hos med full belåtenhet) :)
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Är kvaliteten SÅ dålig?

Inläggav Marie » 2007-05-17/14:14

Bumse;12720 skrev:Någon här som har monterat helsystem på sin GS /GSA?

Ger det märkbar körglädje? Värt pengarna?

Vilka helsystem finns det,på Akrapovics hemsida såg jag bara slipon.

Har i dagsläget Remus slipon,har för mej att de har helsystem men finns det då möjlighet att bara köpa rören från cylindrarna och bakåt?
Omfattar helsystemet bortagning av katalysatorn,även denna är ju annars en effektstrypare.

Tacksam för tips & trix,länkar till vettiga sajter som säljer (kanske ni handlat hos med full belåtenhet) :)


STACKARE!

R1200GS kom väl så sent som 2004? Du menar väl inte att originalsystemet redan gått sönder? :confused:
Nog vore det i så fall ändå läge att göra reklamation till BMW. Kanske kan du få reparation till viss del som goodwill?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-05-17/15:59

Bumse;12720 skrev:Någon här som har monterat helsystem på sin GS /GSA?.....

Du borde väl få åtminstone ett svar som inte bara är ordbajseri så här kommer det då nåt som i allafall knyter an till ämnet och frågeställningen: Jag har ett Remus helsystem på min GSA, man byter ut, precis som namnet antyder hela systemet från cylindrarna och bakåt så katalysatorn är inte längre med. Jag har inte kört så mycket med det ännu, men det känns som att det ger klart märkbar effektskillnad i normal körning och även orken på tomgång och varv strax däröver blir märkbart bättre. Jag har en kamrat som kör vanlig GS och har ett BOS helsystem monterat, han upplever ungefär samma skillnader.

Du kan handla bara själva "byxröret" då du redan har slipon och klara dig undan med "måttliga" pengar. Beroende på om det är en GS eller GSA du har så finns det några olika leverantörer av byxrör, en del passar tydligen inte GSA då den originalmonterade motorbågen kan hamna ivägen för Lambda-sonderna, och på vanliga GS kan det bli likadant om man monterat motorbåge.

Till 2006 års modell gjordes en ändring av centralstödet vilket gör att den del byxrör inte passar alla årsmodeller så se till att du får rätt. Jag handlade mitt system från http://www.ks-parts.de/ de var hjälpsamma och bra att göra affärer med. Jag mailade och berättade vad jag hade för maskin och begjorde förslag och priser på det de hade att erbjuda.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav Sportster » 2007-05-17/16:23

Håller helt med dig Gilbert, om ordbajseri! Bumse ställde ju en konkret fråga och borde ju kunna förvänta sig sansade svar, i stil med ditt.
Lätt att man känner sig förlöjligad och tillplattad efter sånt svar som kom från Marie. :(

Tillbaka till Bumse´s fråga så har jag själv kollat efter sk Y-rör till min GS och sett att bl a på tyska eBay finns ibland auktioner på sådana, både nya och begagnade. Priserna brukar kunna ligga nånstans mellan 100-250 eur.
Har även för mig att enbart byte av Y-rör ger en större effektökning än enbart byte att ljuddämparen. Byter man båda så blir det ju givetvis mest.
Det är ju dessutom helt lagligt att ersätta katalysatorn med ett Y-rör.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Vår miljö ??

Inläggav Räven » 2007-05-17/17:18

Det finns en anledning till att våra hojar har avgasrening.
" " Ljudämpare.
Några sketna kw extra är verkligen sketna i ordets rätta mening.
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Kan du precissera

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-17/17:26

Sportster;12757 skrev:Det är ju dessutom helt lagligt att ersätta katalysatorn med ett Y-rör.

Jag undrar vad det finns för stöd för ditt påstående att det är lagligt?

"Motorcykel med förbränningsmotor som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha avgassystem (avgasrör och ljuddämpare) som uppfyller kraven i kapitel 9 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §)."
= typgodkänt avgasrör och ljuddämpare.
Är yröret typgodkänt?
Ett byte till ett yrör (utan typning för modelen) kan inte bli laglig.
Förklara jag får inte ihop det.:o

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Bumse » 2007-05-17/17:44

Marie;12746 skrev:STACKARE!

R1200GS kom väl så sent som 2004? Du menar väl inte att originalsystemet redan gått sönder? :confused:
Nog vore det i så fall ändå läge att göra reklamation till BMW. Kanske kan du få reparation till viss del som goodwill?


Läs en gång till och läs rätt så behöver du inte göra onödiga inlägg om du inte har någon info att komma med.
Det gällde eftermarknads helsystem,alltså inte orginalsystemet.Inget är sönder.
Montering av ett sådant och effekt,ökade smile gropar.

Har ni inget som rör min fråga så är jag tacksam att ni låterbli att spamma tråden.
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Inläggav Sportster » 2007-05-17/18:20

hubbiken;12766 skrev:Jag undrar vad det finns för stöd för ditt påstående att det är lagligt?

"Motorcykel med förbränningsmotor som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha avgassystem (avgasrör och ljuddämpare) som uppfyller kraven i kapitel 9 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §)."
= typgodkänt avgasrör och ljuddämpare.
Är yröret typgodkänt?
Ett byte till ett yrör (utan typning för modelen) kan inte bli laglig.
Förklara jag får inte ihop det.:o

/mark


Vad jag menade med "lagligt" är att bilprovningen inte bryr sig om katalysator finns eller ej. Bilprovningen mäter inte avgasvärden på mc som t ex på bilar.
Om man bara byter katen mot ett y-rör och bibehåller original ljuddämpare så håller sig, efter vad jag förstått, ljudnivån under gränsvärdet. Vid sk helsystem blir saken en annan.
Jag har inte juridiskt mer stöd i min tes än att frågan om att katen måste finnas eller ej har tidigare diskuterats i detta forum. Jag fick då uppfattningen att den inte krävdes vid besiktning, förutsatt att ljudnivån var okej.
Så mitt ordval var något raljant då jag nämnde "lagligt", men innebörden var att jag har uppfattningen att hojen godkäns vid besiktning även utan kat.
Bilprovningen lyssnar mest på ljudnivån samt att avgasrören sitter fast ordentligt, skulle jag tro.
Är du inne på tanken med sk helfordonsgodkännande?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Helmetrock » 2007-05-17/18:27

Tja jag vet inte om ett Y rör är typgodkänt, men till min Remus Revolutiondämpare fick jag med ett TÃœV intyg!

I Touratechkatalogen står det en hel sida med en bild på ett Y rör och en Remusburk, och dessa är visst godkända tillsammans!

Sen så kan man ju räkna med att tar man bort katten så får motorn lägre motstånd, alltså lägre bränsleförbrukning vid samma acceleration! Om nu inte motorstyrningen inte krånglar till det vilket jag inte känner till...
hubbiken;12766 skrev:Jag undrar vad det finns för stöd för ditt påstående att det är lagligt?

"Motorcykel med förbränningsmotor som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha avgassystem (avgasrör och ljuddämpare) som uppfyller kraven i kapitel 9 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §)."
= typgodkänt avgasrör och ljuddämpare.
Är yröret typgodkänt?
Ett byte till ett yrör (utan typning för modelen) kan inte bli laglig.
Förklara jag får inte ihop det.:o

/mark
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Det förklarar det hela

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-18/08:56

Sportster;12776 skrev:Vad jag menade med "lagligt" är att bilprovningen inte bryr sig om katalysator finns eller ej. Bilprovningen mäter inte avgasvärden på mc som t ex på bilar.

Jag förstår, men det är mkt viktigt att skilja på vad BP kollar och vad som är lagligt. Trodde att det kommit något undantag eller tolkning av VVFS som jag missat. Jag har jobbat med vissa av dessa frågor. Det finns dom som vill förändra den slappa och relativt godtyckliga attityden som BP har vid mcbesiktningar. Det vore både bra och dåligt.
Sportster;12776 skrev:Är du inne på tanken med sk helfordonsgodkännande?
Eftersom det finns avgasvärden vid ett helfordonsgodkännande (min tolkning av vad jag fått för uppgifter), som förändras kraftigt vid en ändring till det sämre, är det högst sannolikt att ändringen kräver en ombesiktning och ett godkännade på ändringen. Alltså minst en besiktning av enstaka förändring.
Risken är i förlängningen, att vi kommer att få ett analt efterlevande som i Tyskland där allt är efterlevt av TUV by the book. ;)

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Låt Er inte luras av maknadsföring

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-18/09:17

Helmetrock;12779 skrev:Tja jag vet inte om ett Y rör är typgodkänt, men till min Remus Revolutiondämpare fick jag med ett TÃœV intyg!

I Touratechkatalogen står det en hel sida med en bild på ett Y rör och en Remusburk, och dessa är visst godkända tillsammans!...

Bilprovningen är velig på denna pkt. I vissa fall har de godkänt intyg från TUV som ett lagligt intyg i andra fall inte. I slutändan väljer de mäta ändå och då buller, inget annat. Konsekvensen verkar saknas. Tyvärr. Så återigen är vi på det enskila fallet och det enskila godtycket hos besiktningsmannen eller stationen.
TUVs intyg krävs på lite diverse i Tyskland som styren, avgas, mm. Används på tok för ofta som en hävarm för att vi skall köpa just avgas. För få säljare har koll på huruvida det de säljer är lagligt eller bara råkar bli, trots allt, godkänt.
Lagar och förordningar som stiftas utan att man kollar hur det efterlevs är inte bra. Då är det bättre att de inte finns.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Sportster » 2007-05-18/11:55

hubbiken;12820 skrev:Eftersom det finns avgasvärden vid ett helfordonsgodkännande, som förändras kraftigt vid en ändring, är det högst sannolikt att ändringen kräver en ombesiktning och ett godkännade på ändringen.

/mark


Vid helfordonsgodkännande för mc, finns det avgasvärden även där?
Om nu inte bilprovningen mäter avgasvärdena på mc, vad spelar de
då för roll i praktiken?
Min uppfattning är att mc idag inte lyder under utsläppsreglerna och
att en katalysator på mc bara är en option för miljövännen.
Men ute i Europa kanske lagarna är andra?
Jag börjar känna mig osäker nu, men det du säger Hubbiken kanske är
att allt blivit en soppa med diffust regelverk?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav ZiP » 2007-05-18/12:27

Bumse;12720 skrev:Någon här som har monterat helsystem på sin GS /GSA?

Ger det märkbar körglädje? Värt pengarna?

Tacksam för tips & trix,länkar till vettiga sajter som säljer (kanske ni handlat hos med full belåtenhet) :)


AC Snitzer fram och BOS bak (kortad 14cm) + KN + 98oktan.

Jag bor vid Helsingborg och vill du kolla eller prova min innan du handlar, så ordnar vi det.
"ZiP"/R1200GS-05
Användarvisningsbild
ZiP
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2005-05-05/01:00

Hej hopp

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-18/17:04

Jag är inte specialist på avgaser utan på akustik. Jag kommer tyvärr inte att bringa klarhet i detta. De gångerna jag grävt i denna "avgassoppa" har jag fått motstridiga uppgifter beroende vem man talar med och vilken individ dessutom. Det finns inga enkla svar, men en sak är säker man jobbar på att få det klarare. När det blir färdigt det är det ingen som vet.:D
Sportster;12830 skrev:Vid helfordonsgodkännande för mc, finns det avgasvärden även där?

Det beror på, mc är fordon och vi har utsläppskrav på alla fordon. Naturvårdsverket har enligt uppgift dessa. (Kan tyvärr inte ta fram värdena för mc så här bums.)
Sportster;12830 skrev:Om nu inte bilprovningen mäter avgasvärdena på mc, vad spelar de
då för roll i praktiken?
Ja det borde bidra till en renare miljö. :D Håller med det är lite lustigt att det sätter upp värden som sedan inte efterlevs eller att man knappt vet hur de tolkas.
Sportster;12830 skrev:Min uppfattning är att mc idag inte lyder under utsläppsreglerna och
att en katalysator på mc bara är en option för miljövännen.

Inte enligt Naturvårdsverket och delvis även SVBP. Det finns rätt tydliga riktlinjer att man skall begränsa utsläpp från alla (nya/re) fordon och att ändringar inte får ske under fordonets livstid till det sämre. (Vissa typer av mc är undantagna. enduro, trial..)
Sportster;12830 skrev:Men ute i Europa kanske lagarna är andra?

Ja delvist och de är i vissa fall inte helt harmoniserade med de svenska. EU jobbar på det.
Sportster;12830 skrev:Jag börjar känna mig osäker nu, men det du säger Hubbiken kanske är
att allt blivit en soppa med diffust regelverk?
Du är inte ensam att vara osäker, tycker dock att du träffar huvet på spiken, eftersom det är så luddigt verkar VV och SVBP (då menar jag inte på stationerna utan de högre upp) välja att sticka huvet i sanden och hoppas på att det ordnar sig. Om det finns någon som vet mer om helfordonsgodkännaden/avgaskrav/motorcykel yttra Er.
Slutligen: tänk på miljön, om extra nedskitning av planeten är värt ett par extra hästar när man redan har hundra så visst go4it.
Det är dock skönt att göra lite för miljön om man nu ändå håller på att förbruka fosilabrännslen för nöjes skull.

/mark
Och mina grannar bränner friskt gräs och grenar och skitar ner så in i hel--te.:mad:
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Josef » 2007-05-18/20:44

Att byta systemet på en hexhead gör oftast en viss positiv skillnad på effekten och kanske tom vridet.

Vill man ha en hoj som är roligare och går bättre är det dock mer effektivt att lägga sina pengar på fjädring.

Vill man ha en ÄNNU roligare hoj för samma pengar uppgraderar man den svagaste komponenten av alla (dvs föraren). Här behövs ingen dyr hårdvara, bara lite slipning på programvaran!
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Helmetrock » 2007-05-18/21:08

Josef;12848 skrev:Att byta systemet på en hexhead gör oftast en viss positiv skillnad på effekten och kanske tom vridet.

Vill man ha en hoj som är roligare och går bättre är det dock mer effektivt att lägga sina pengar på fjädring.

Vill man ha en ÄNNU roligare hoj för samma pengar uppgraderar man den svagaste komponenten av alla (dvs föraren). Här behövs ingen dyr hårdvara, bara lite slipning på programvaran!


Det klokaste på flera år:rolleyes:

Men är det inte så att för samma acceleration går det åt mindre bensin med lätt trimmad/flödesförbättrad motor än original med kat och tät dämpare?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst