Inkoppling av elektronik

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inkoppling av elektronik

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-05-20/21:32

Förr räckte det med MC kort, nu måste man ha "BUS" kort om man skall kör BMW kan man kanske skriva med tanke på att elförsörjningen på en modern BMW hoj är via CAN BUS.

Nu till frågan:

JAg har installerat ett Peltor intercom för ett knappt år sedan och därefter jobbat på att få ner ljudvolym i hjälm och öron för att kunna höra bra. Nu när jag har kommit en bit på vägen så har det blivit allt tydligare att jag har ett vinande ljud som kommer in via intercommen.

Ljudet består av två delar, en del som är ett ganska konstant vinande och en del som är "förbrukar beroende". När jag kör hör jag en komponent som ändrar sig med varvtalet och bromsar jag hör jag servopumpen osv.

Jag tror att jag har gått igenom de avstörningstrix som jag har kommit på men det ligger kvar.

Kan någon ge mig ett bra tips på hur man skall komma tillrätta med detta.

Jag matar intercommen med 12V från hojen.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Ett partre tips

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-21/08:08

Jag vet inte vilka trix du gjort eller ej.
Börja med att ta mata intercomen från ett sepparat batteri så du vet om det kommer genom strömmatningen. Om du har andra enheter som GPS, MP3 mm. inkopplade, loss med dessa.
Prova att tillfälligt flytta intercomenheten till ett annat ställe. Du kan ha otur och din nuvarande placering kan vara mindre bra.
Prova om du har möjlighet ett provköra den på en annan hoj av samma modell. Det kan vara så att det är din mc som är speciel och orsakar störningen.

Antar att du talat med Peltor om detta.

Lycka till

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-05-24/19:51

hubbiken;12975 skrev:Jag vet inte vilka trix du gjort eller ej.
Börja med att ta mata intercomen från ett sepparat batteri så du vet om det kommer genom strömmatningen. Om du har andra enheter som GPS, MP3 mm. inkopplade, loss med dessa.
Prova att tillfälligt flytta intercomenheten till ett annat ställe. Du kan ha otur och din nuvarande placering kan vara mindre bra.
Prova om du har möjlighet ett provköra den på en annan hoj av samma modell. Det kan vara så att det är din mc som är speciel och orsakar störningen.

Antar att du talat med Peltor om detta.

Lycka till

/mark


Hej och tack för svaren

1. Jag har provat på två olika ställen på hojen med boxens placering, samt vridit den 90 grader "i alla dimensioner".
2. Jag har valt att mata den direkt från batteriet ( via ett relä som dras av spänning från CAN bussen coh via säkring förstås). Förr brukade man ju i avstörnings sammanhang anse att batteriet var bästa avstörningskondensatorn.
3. Jag skall prova med att mata med separat batteripack för att avgöra om det är kabel eller "eterburen" störning. Tack för tipset
4. Att flytta den till annan hoj är mer jobb än det är värt, det tar ett par timmar att flytta fram och tillbaka + att jag måste hitta en annan BMW CAN bus hoj.

Är det någon som har provat med avstörnings kondingar på en CAN bus hoj?

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inkoppling av elektronik

Inläggav CG Arvidsson » 2007-05-24/21:01

Du har med största säkerhet störningar från generatorn. Jag har ett BEAHR- interkom sedan flera år. PÅ min 1200 RT matas det över ett störningsfilter/relä direkt från batteriet. Tillslaget av reläet sköts av en ledning från baklyset, med andra ord , du har ström till intercomet så fort cykeln startat. Mitt intercom är helt fritt från störningar och ljudkvaliten perfekt upp till frugans protester mot hastigheten, 180+.Tips, dold strömbrytare.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-05-24/21:10

grinnall;13195 skrev:Du har med största säkerhet störningar från generatorn. Jag har ett BEAHR- interkom sedan flera år. PÅ min 1200 RT matas det över ett störningsfilter/relä direkt från batteriet. Tillslaget av reläet sköts av en ledning från baklyset, med andra ord , du har ström till intercomet så fort cykeln startat. Mitt intercom är helt fritt från störningar och ljudkvaliten perfekt upp till frugans protester mot hastigheten, 180+.Tips, dold strömbrytare.


1. Var har du för störningsfilter, ett vanligt bilradio filter?
2. 180+ låter fantastiskt, nu är det inte intercommet utan min hörsel som sätter stopp. Jag pratar telefon med andra i väldigt höga farter och vad jag säger hörs men jag kan inte höra vad de säger för det dränks i hjälmbuller. Jag skall väl i och för sig vänta med att säga var min maxhastighet ligger för en konversation numera sedan jag har optimerat hela kedjan. Jag fick mina EARfoon hörselskydd igår.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inkoppling av elektronik

Inläggav CG Arvidsson » 2007-05-26/20:38

Surfa in på motocom.dk som är ombud BEAHR-produkter. Det är ett kombinerat relä/störningsfilter, Canbus-system. Storlek som en halv tändsticksask som man fäster nägonstans med kardborre. En liten lysdiod indikerar vid drift. Alla kablar följer med,busenkelt att koppla in. Lycka till.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst