Laga punka är en baggis!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Laga punka är en baggis!

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-23/14:58

Mats Liifv och jag gjorde sällskap till Snöå Bruk för grusbusövningen. Efter ca 10 mil gruskörning halvvägs blev det åter asfalt i regn. Inte kul alls. Fingrarna var som istappar trots handtagsvärmen.

Plötsligt blev min hoj vinglig i framdelen och jag misstänkte punka på framdäcket. Har ingen tidigare erfarenhet av punka på hoj.

Stannade och gick av. Kunde konstatera att bakdäcket i stort var platt eller med uppskattningsvis 0.5 kg. Framdäcket helt ok

Nu regnade det ordentligt och jag funderade på åtgärd. Började plocka fram punkakitet och förberedde mig på lagning. När Mats dök upp letandes efter sin saknade kompis upptäckte vi en sten i däcket. En sylvass rackare som ätit sig in. Plockade bort stenen med en tång.

Följde anvisningarna och fick till sist in en plugg. Denna kom dock inte på plats som den borde varför jag drog ut den och började om. Nu gick det bättre. Den andra pluggen kom på plats.

Fuylde på med luft från tre patroner och fick däcket ganska ok. Tryckmätaren visade 1.5 kg vilket är ok för kortare färd. Vi hade bara ett par mil kvar till Snöå Bruk.

Fyllde sedan på till tre kg och körde 40 mil grus + många mil asfalt innan jag kom hem igen. Kollade trycket i garaget och mätaren visade 2.85. Således mycket bra.

Ska nu byta däck inför semestern.

Sammanfattning: Det går mycket bra att laga en punka med BMW:s kit även om det regnar kraftigt. Man bör ha några extra luftpatroner (jag hade 6 st) om man missar med någon.

Jag rekommenderar att ni som haft turen på er sida har två tuber med "klister", några pluggar och fler än tre patroner i bagaget.

Jag hade stor nytta av att ha förstorat upp bruksanvisningen. Hade jag inte gjort det hade jag inte kunnat läsa de små bokstäverna. Rekommenderas.

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav DustRat » 2007-05-23/15:08

Tack för tipset!
Vad tror ni om punkasprej som ett alternativ? Fördelar och nackdelar!?
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-23/15:52

DustRat;13124 skrev:Tack för tipset!
Vad tror ni om punkasprej som ett alternativ? Fördelar och nackdelar!?


Jag tänkte så här. Först en plugg. Om det läcker fortsätt med spray.

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav .Z. » 2007-05-23/18:56

Tack för den infon! Tänkte just fråga om detta då jag känner att en dylik sats är ett måste för semestern upp till norrland. Vad kostar en sats med lagningsprylar & patroner?

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav OscarH » 2007-05-23/20:22

Jag har använt punkasprej ett par gånger. Första gången var det antagligen en sten som hade punkterat. Då pumpade jag i och körde hem (ca 2mil) det fungerade helt perfekt. Jag märkte inte heller att trycket sjönk när hojen fick stå över natten eller när jag körde till däckfirman följande dag. Jag skulle tro att sprej fungerar bra upp till ca en normal stor spik.
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-05-23/20:25

Punkaspray är ett j-la klet, undvik det i största möjliga mån utav respekt för er "däckstekniker". Jag har en punkasats från louis.de, den är ännu oprovad på hojen, men två bildäck har blivit reparerade med stor framgång, och väskan sitter som gjuten melan "höjdjusteringspinnen" och sadelbottnen på GSA:n. Priset är 14.95€ för den stora satsen, sen finns en utan tygväska och patroner för 7.95€. Artikelnumren är 10032076 för den stora och 10032077 för den lilla och frakten 15€.
Bild
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Håller med Gilbert

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-23/21:27

Klet på spray endast i yttersta nödfall. Om man använt klet informera gärna den som skall kränga däcket.
Min ------- (nej, det är inte jag :) ) köpte en hoj och den ville inte hålla tätt. Han pumpade däcket hårt och lysnade efter en läcka. Inget. Så han skruvade ut ventilen ur mcdäcket, för att tappa ur all luft och då flyger det ut klet över nav-däck-hoj-garrage-vektyg! :eek:
Det tog en evighet att städa och man kan fortfarande se fläckar här och där i garragetaket. Vid krängningen var allt halt och kletigt samtidigt. :D Han var nog inte den förste och inte den siste att svära över klet på burk.

Har likaså använt louis lagningssats med framgång. Använder en liten, dock effektiv, handpump istället för CO2-patroner.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Punkaspay i däck med slang?

Inläggav Lars Levén » 2007-05-23/21:45

Jag antar att det är OK att använda spray (bortsett från risken med sprut genom ventilen) om man har däck med slang? Svårt att laga på annat sätt i fält?
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-23/21:50

Jag har med framgång, i såväl slang- som slanglöst däck, använt såndär fibermassa som hälls i förebyggande. Har dessutom fått genomgående goda omdömen vid olika tester. Enda problemet är balansering.
Åsså vet jag inte om det säljs fortfarande. Verkar vara något som kommer och går med några års mellanrum.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-05-23/22:34

Lasse Funduro;13143 skrev:Jag antar att det är OK att använda spray (bortsett från risken med sprut genom ventilen) om man har däck med slang? Svårt att laga på annat sätt i fält?

När du misslyckats med både lagningslapparna och reservframslangen som också funkar i bakdäcket så kan du prova punkasprayen. Min erfarenhet är att det inte funkar nå vidare då slang och däck inte siter fast i varandra och på det viset får aldrig punkasprayen ro att ta fast, funkar alltså sämre än på slanglösa och är det ett lite större hål blir det samma kladd i fälgen. Däcksjärn, liten handpump, laglappar och en innerslang...och att sköta sina egna däcksbyten så man får lite övning inför en eventuell skarp situation är i mina ögon bästa förutsättningarna för ett lyckat fältrep av slangdäck. Annars så kanske den absolut enklaste, renaste och troligen mest tidsödande repmodellen är att utnyttja bärgningsdelen i BMW-försäkringen, 300 spänn så blir man upplockad och skjutsad till närmsta däcksverkstad.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Punkasprej i slangdäck

Inläggav DustRat » 2007-05-23/23:04

Vi testade att fylla ett punkterat slangdäck med sprej, utan framgång. Hade för mig att punkasprej inte funkar på slangdäck.

Tipsen ovan är bra, men att kränga hårda, slanglösa däck kräver sin man/kvinna. Här är det extra viktigt att få det helt tätt mellan fälgen och däcket. Fick ett tips om att man kan använda sig av hårshampo som "tätningsmedel" om man nu har semesterpackningen med sig.

Men som sagt en innerslang i reserv trots slanglösa däck kan vara bra på äventyrsresan om man ofrivilligt slår sönder en fälg. Bara man nu lyckas kränga däcket.
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-24/01:18

Thomas Weglert;13122 skrev:...
Sammanfattning: Det går mycket bra att laga en punka med BMW:s kit även om det regnar kraftigt. Man bör ha några extra luftpatroner (jag hade 6 st) om man missar med någon. ........


Förlåt en okunnig: Finns detta kit som tillbehör (pris?) eller ingår det som standard i GSA? Under verktygsatsen..?
Hmm..
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Sportster » 2007-05-24/07:33

Någon som provat Biltemas (nej, inte nu igen!) punkasprejflaska för mc?
Den är ju liten och nätt att ha med, men räcker flaskan till ett bakdäck?
Hur mycket tryck får man i däcket?

Hubbiken, vad är det för liten fin handpump du använder? Vart köper man?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav DustRat » 2007-05-24/08:02

Jompa;13157 skrev:Förlåt en okunnig: Finns detta kit som tillbehör (pris?) eller ingår det som standard i GSA? Under verktygsatsen..?
Hmm..


Punkalagningssatsen fanns inte med till 1200GS. Själv köpte jag min från Touratech, den utan väska.
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-24/09:08

Jompa;13157 skrev:Förlåt en okunnig: Finns detta kit som tillbehör (pris?) eller ingår det som standard i GSA? Under verktygsatsen..?
Hmm..


Till min GSA fanns:
En startnyckel i metall
En startnyckel i plast:eek:
I stort inga verktyg alls

Har köpt till verktygssats för 600 kr för att få bort bl a hjulen (ynkligt)
Ska i dag köpa ett nytt punkakit hos BMW i Solna. Jag återkommer
senare i dag om priset.

God förmiddag
Thomas Weglert
PS
Till min tidigare RT fanns både verktyg, 5 st nycklar och punkakit:)
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Pumpa på!

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-24/12:26

Sportster;13159 skrev:Någon som provat Biltemas (nej, inte nu igen!) punkasprejflaska för mc?

Kan svara på två. Punkaspray ala Biltema är ok däcket blev inte välfyllt man kunde rulla fram hjälpligt. Av den anledningen en liten pump. Den får absolut inte frysa! Då blir den förstörd. Inte pumpen sprayen. :D
Sportster;13159 skrev:Hubbiken, vad är det för liten fin handpump du använder? Vart köper man?

Det är en Mount Zefal mini Double Jag har haft min i över femton år så just den modellen är det inte 100% säkert att man får tag på. Kolla i välsorterade cykelaffärer efter pumpar till mountainbikar. Man får pumpa på en del i ett bakdäck men den är alltid redo och väger inget jmf med CO2 partoner. Har man inte bråttom är det ett bra alternativ.
Och så kan man plundra en miniminikompressor (99kr Jula mfl.) på innandömmet och få en eldriven variant om man är böjd åt det hållet.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-24/18:45

Thomas Weglert;13162 skrev:Till min GSA fanns:
En startnyckel i metall
En startnyckel i plast:eek:
I stort inga verktyg alls

Har köpt till verktygssats för 600 kr för att få bort bl a hjulen (ynkligt)
Ska i dag köpa ett nytt punkakit hos BMW i Solna. Jag återkommer
senare i dag om priset.

God förmiddag
Thomas Weglert
PS
Till min tidigare RT fanns både verktyg, 5 st nycklar och punkakit:)

Till min finns (enligt bok) verktygsats. Är dock tveksam om dessa hjälper vid punka?? Haknyckel? Som sagt..novis.
(förlåt bildkvaliten, tagit med mobil)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Gilbert » 2007-05-24/21:20

Jompa;13183 skrev:Till min finns (enligt bok) verktygsats. Är dock tveksam om dessa hjälper vid punka?? Haknyckel? Som sagt..novis.
(förlåt bildkvaliten, tagit med mobil)

Den där satsen är det svårt att fixa punka med, och jag är ytterst tveksam att du ens har sådär mycket verktyg, mest troligt är din hoj utrustad med samma uruselt utrustade sats som nämndes tidigare i tråden. Ta av sadeln och plocka fram påsen så får du se hur mycket du har. Haknyckeln är för att justera fjäderförsänningen på framdämparen om jag inte missminner mig.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav DustRat » 2007-05-24/22:15

Hej Thomas

Thomas Weglert;13162 skrev:Har köpt till verktygssats för 600 kr för att få bort bl a hjulen (ynkligt)


Jag funderade att också köpa den kompletteraden verktygssatsen till min 1200GS, fast då verkade det som om den skulle kosta mig över 1400 kr. :eek:

Kan detta vara samma sats som den du köpte?

Den jag "såg" verkade innehålla en hylsa för tändstift och framhjulsinsexen samt handtag, lite torxbist, några skiftnycklar (av typen bits) och en ficklampa!? Möljigtvis har jag glömt något.

Vad innehåller den satsen du köpte? Kanske har jag fått fel prisuppgift! :confused:
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-25/07:37

Jompa;13183 skrev:Till min finns (enligt bok) verktygsats. Är dock tveksam om dessa hjälper vid punka?? Haknyckel? Som sagt..novis.
(förlåt bildkvaliten, tagit med mobil)



För att få bort bl a hjulen måste Du ha andra verktyg. Det finns ett speciellt
verktygsset för ca 600 kr. Jag köpte mitt i Umeå hos Two Wheels och fick den hemkört med en MC-kompis som var uppe och hämtade en ny hoj.

Utöver detta har jag dubbla punkakit, minikompressor och punkaspray.
Man behöver ju inte snåla med utrymmet när man har korvlådorna på:D

God morgon
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-25/07:41

DustRat;13207 skrev:Hej Thomas



Jag funderade att också köpa den kompletteraden verktygssatsen till min 1200GS, fast då verkade det som om den skulle kosta mig över 1400 kr. :eek:

Kan detta vara samma sats som den du köpte?

Den jag "såg" verkade innehålla en hylsa för tändstift och framhjulsinsexen samt handtag, lite torxbist, några skiftnycklar (av typen bits) och en ficklampa!? Möljigtvis har jag glömt något.

Vad innehåller den satsen du köpte? Kanske har jag fått fel prisuppgift! :confused:


Jag tycker Din beskrivning överensstämmer med vad jag har köpt för ca 600 kr hos Two Wheeös i Umeå. Jag återkommer om exakt innehåll.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-25/08:21

DustRat;13207 skrev:Hej Thomas



Jag funderade att också köpa den kompletteraden verktygssatsen till min 1200GS, fast då verkade det som om den skulle kosta mig över 1400 kr. :eek:

Kan detta vara samma sats som den du köpte?

Den jag "såg" verkade innehålla en hylsa för tändstift och framhjulsinsexen samt handtag, lite torxbist, några skiftnycklar (av typen bits) och en ficklampa!? Möljigtvis har jag glömt något.

Vad innehåller den satsen du köpte? Kanske har jag fått fel prisuppgift! :confused:


Bild på den verktygssats jag köpte för ca 600 kr. Verkar vara en dyr ficklampa
i den sats Du kollat:confused:

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-25/08:27

Gilbert;13139 skrev:Punkaspray är ett j-la klet, undvik det i största möjliga mån utav respekt för er "däckstekniker". Jag har en punkasats från louis.de, den är ännu oprovad på hojen, men två bildäck har blivit reparerade med stor framgång, och väskan sitter som gjuten melan "höjdjusteringspinnen" och sadelbottnen på GSA:n. Priset är 14.95€ för den stora satsen, sen finns en utan tygväska och patroner för 7.95€. Artikelnumren är 10032076 för den stora och 10032077 för den lilla och frakten 15€.
Bild


Detta punkakit liknar BMW:s i stort. Dock har BMW inte strängar att sticka in i hålet utan en ögla. Jag har hört att det kan vara lite knepigare att få till det med strängar. Jag väljer därför BMW originalkit som kostar ca 250 kr.

Jula tar 198 kr för en liknande sats med strängar.

Hur som helst så är det en liten kostnad i det stora hela. Man kanske får en punka vart femte år eller så. Vad vet jag.

Jag lägger ut en bild på BMW:s kit när jag hämtat det.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Sportster » 2007-05-25/15:29

hubbiken;13171 skrev:Det är en Mount Zefal mini Double Jag har haft min i över femton år så just den modellen är det inte 100% säkert att man får tag på. Kolla i välsorterade cykelaffärer efter pumpar till mountainbikar. Man får pumpa på en del i ett bakdäck men den är alltid redo och väger inget jmf med CO2 partoner. Har man inte bråttom är det ett bra alternativ.
/mark


Hittade kanske nåt liknande som Hubbiken använder. På Clas Ohlson (34-444) fanns en Zefal TX Mini för 89:-, 27cm lång och 125gram. Kan tydligen pumpa upp till 5 bar, så har man som sagt inte bråttom så borde nog denna funka för att extrapumpa efter att man fyllt i punkasprejen.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-25/15:49

Om man kör slanglöst och däcket gått undan från fälgsidan, hur funkar sprayer, småkompressorer och handpumpar när det gäller att föra ut däcket till tätning? Några knep?

Med vanlig tryckluft är det ju inga problem att knuffa ut däckssidan...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Sportster » 2007-05-25/17:39

Tänkvärt scenario, Guzzi-Leif!
Hittills i tråden har inget sagts om detta, vad jag förstår.
Har man råkat ut för detta så hjälper troligen inget man har med sig utmed vägen, utan man måste nog bli bärgad.
Antar att luften behöver ha både tryck och flöde för att kunna fånga däcksidan och trycka ut den igen.
Patroner och sprej har ju nackdelen att de är engångsgrejer, man får ingen andra chans när man står vid vägkanten och febblar.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav runeo » 2007-05-25/17:45

Som jag ser det!

Efter att ha krängt av ett slanglöst däck, tror jag nog inte man ska behöva vara rädd att däcket av sig själv ska lämna säkerhetskanten.

Å andra sidan, skulle så vara fallet och man inte har vatten och lite diskmedel med sig, kan man nog glömma att med patroner eller handpump poppa ut det.

Det krävdes ordentlig smörjning av varje del och 4 Kgs tryck för att poppa ur ett slangdäck i rätt position på en fälg för slanlöst.

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-25/19:41

Thomas Weglert;13226 skrev:
Jula tar 198 kr för en liknande sats med strängar.


Är det samma som detta du menar? Kostar 189kr på Julas webbutik.

[COLOR="Green"]Ett komplett reparationsset inkl. plugg, så att du kan laga punkteringar på ditt däck. Endast till stålradialdäck.[/COLOR]
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav DustRat » 2007-05-25/23:54

Thomas Weglert;13225 skrev:Bild på den verktygssats jag köpte för ca 600 kr. Verkar vara en dyr ficklampa
i den sats Du kollat:confused:


Oavsett om det är 600 eller 1400 kronor är det dyrt. Nu såg den verktygssatsen som jag såg något annorlunda ut på sprängskissen. Fast vad spelar det för roll hur de ser ut, bara de gör jobbet.

Planerar att försöka lösa verktygsbehovet på något annat sätt än att köpa dem för överpris (?) från BMW. :rolleyes: Vi får se!
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-28/08:14

Jompa;13267 skrev:Är det samma som detta du menar? Kostar 189kr på Julas webbutik.

[COLOR="Green"]Ett komplett reparationsset inkl. plugg, så att du kan laga punkteringar på ditt däck. Endast till stålradialdäck.[/COLOR]



Ja, och jag tycker BMW:s pluggar verkar säkrare.
God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-05-28/20:30

DustRat;13294 skrev:...Planerar att försöka lösa verktygsbehovet på något annat sätt än att köpa dem för överpris (?) från BMW. :rolleyes: Vi får se!


Då kanske den här sidan kan komma till pass: http://www.r1200gs.info/misc/toolkit.html
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav Gilbert » 2007-05-28/20:47

Thomas Weglert;13226 skrev:Detta punkakit liknar BMW:s i stort. Dock har BMW inte strängar att sticka in i hålet utan en ögla. Jag har hört att det kan vara lite knepigare att få till det med strängar. Jag väljer därför BMW originalkit som kostar ca 250 kr....

Och jag har hört tvärtemot, att det är bökigare att få till det med BMW:s gummipluttar, och att "mina" gummiremmarna är betydligt tåligare mot stålcord än de andra pluggmodellerna som finns, men det är ju bara hörsägen. Att det följer med många snören är inte heller så tokigt, fick se att släpvagnen var utan luft i ena däcket idag. Det visade sig vara en spik så jag tog fram punkasatsen ur BMW:n och en halvtimme senare var däcket tillbaka på släpen utan att läcka luft, repade ett bildäck i höstas också, så nu är det 10 snören av 12 kvar.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav Martin Gyld » 2007-05-28/22:15

Guzzi-Leif;13254 skrev:Om man kör slanglöst och däcket gått undan från fälgsidan, hur funkar sprayer, småkompressorer och handpumpar när det gäller att föra ut däcket till tätning? Några knep?

Med vanlig tryckluft är det ju inga problem att knuffa ut däckssidan...


Råkade ut för ovannämnda!:mad: Punkan lagade jag med BMW:s sats och nu till oljepåfyllningen. Lite oljefilm på fingret och smörj däcksidan och fälgen. Ta spännbandet att använda på färjan. Lägg det runt däckets omkrets och dra åt ordentligt. Pumpa med en liten 12V kompressor från Clasisjön. :)
Kör lugnt
Martin Gyld
Användarvisningsbild
Martin Gyld
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2005-04-20/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-29/07:47

Martin Gyld;13495 skrev: till oljepåfyllningen. Lite oljefilm på fingret och smörj däcksidan och fälgen.

Olja??? Olja??:eek:
Jag har fått lära mig att spott, snor, diskvatten, tvål mm. men aldrig olja eftersom det är halt för evigt och vid låg däcktryck och med slang kan fälgen+ däcket dra av ventilen.
Skit i oljan o lägg en liten tvålbit typ en 1/3 av en hotelltvål i vertygsväskan. Blanda med saliv eller vatten som det aldrig är ont om i svenska myllan.
Tvålen är även bra att ha om man blir skitig efter mekandet!

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Kit typ BMW

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-29/07:59

Gilbert;13481 skrev:Och jag har hört tvärtemot, att det är bökigare att få till det med BMW:s gummipluttar, och att "mina" gummiremmarna är betydligt tåligare mot stålcord än de andra pluggmodellerna som finns, men det är ju bara hörsägen. Att det följer med många snören är inte heller så tokigt, fick se att släpvagnen var utan luft i ena däcket idag. Det visade sig vara en spik så jag tog fram punkasatsen ur BMW:n och en halvtimme senare var däcket tillbaka på släpen utan att läcka luft, repade ett bildäck i höstas också, så nu är det 10 snören av 12 kvar.



Bifogar bilder på BMW:s kit.
Bild 1
Oöppnad förpackning: Ask med bruksanvisning, kniv och "klister". Tre st patroner (räcker för 1.5 kg), adapter mellan patron och ventil, verktyg och
pluggar.

Bild 2
Del av förpackning

Bild 3
Själva pluggen

Pluggens utformning käns rätt. Midjan gör att jag lättare kan tänka mig hur det ser ut på insidan. Jag återkommer med bild inifrån när jag byter däck om ett par veckor.

God morgon
Thomas Weglert

PS
Har med mig på långturer: Två punkakit, punkaspray samt kompressor (99 kr på Jula)
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Sportster » 2007-05-29/14:14

Frågan kanske ha varit uppe förut, men är det nån som provat den lilla "Mini Fuss Pumpe" från tyska Louis??
Kostar 29,95 euro, aluminium, 10 bar och väger 220 g.
Kolla på http://www.louis.de och sök på art-nr 10003629.

Är den nåt att ha??
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

En liten elpump

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-29/18:46

Efter att jag pumpat däck efter grusbuset i helgen med min lilla Zefal var jag bra svettig och det eviga sökandet efter den högsta möjliga hastigheten med minsta möjliga ansträngning började ta form.
Jag pep till Jula o inhandlade en st minikompressor (bild 1).
Slakten tog en minut (bild 2).
Där satt det ett litet hjärta i en stor plastkropp. :)
Kapade bort det värdelösa uret inkl T-koplingen, kortade av slangen vars klämmor hade gräsliga kanter (bild 4), putsade av anslutningen med fint slippapper (bild 5), vred cylindertoppen 120 grader ut från motorn. För att hålla ner vikten och då slangklämmor är fula valde jag linda slanganslutningarna hårt med segeltråd och stryka med epoxy. (bild 3)
Fettade in allt på nytt.
Locktitade alla skruvar.
Byt till ett 12V-mini anslutning så kan man driva den från under-sadeln-uttaget. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...........................
Håll fingrarna från rotterande delar och pumpa på! :D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Sportster » 2007-05-29/20:26

Återigen en jätteintressant idé, Hubbiken!
Kompressorn blir ju hur liten och smidig som helst.

En fråga bara: Hur mycket ström drar den från batteriet?
(Hoppas bara att det finns kräm kvar för elstarten när man pumpat klart).

En till: Vet du om minikompressorerna från Jula och Clas Ohlson är likvärdiga?
(Jag har långt till Jula, men nära till Clas).
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Cowabunga!

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-29/21:38

Sportster;13572 skrev:En fråga bara: Hur mycket ström drar den från batteriet?
(Hoppas bara att det finns kräm kvar för elstarten när man pumpat klart)..

Det är nog ingen fara om du bara skall fylla på. Är du ändå orolig för batteriet dra på motorn eller använd kompissensmc med motor igång. :D
Sportster;13572 skrev:En till: Vet du om minikompressorerna från Jula och Clas Ohlson är likvärdiga?
(Jag har långt till Jula, men nära till Clas).

Jag gissar att det bara är plasthöljet som skiljer.
http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/images/products/S/Hi/344929_X_2004-06-29_163837.jpg
Prova och kika i affären genom springorna i höljet.
Observera att strömuttaget är 8A så det är inte helt säkert att man kan driva den från en 12V uttag på en R1200. (Den från Jula hade ingen märkning.)
Om någon har provat säg till!?!

Ifall du plockar isär cylindern på kompressorn dra inte åt de tre skruvarna för mkt för då bottnar kolven och går inte runt.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav DustRat » 2007-05-29/22:51

hubbiken;13566 skrev:.
.
.
Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...........................
Håll fingrarna från rotterande delar och pumpa på! :D


Imponerande Mark,
nu är det ju riktigt intressant att skaffa sig en kompressor att ta med sig på resan ! :cool:

Synd att jag tvivlar lite på mitt tekniska kunnande, tummen sitter nästan mitt i handen, men å andra sidan kan detta bli ett "tekniskt projekt" att roa mig med. (Det är klart att jag nu också vill ha min egen kompressor!)
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-30/07:15

hubbiken;13566 skrev:Efter att jag pumpat däck efter grusbuset i helgen med min lilla Zefal var jag bra svettig och det eviga sökandet efter den högsta möjliga hastigheten med minsta möjliga ansträngning började ta form.
Jag pep till Jula o inhandlade en st minikompressor (bild 1).
Slakten tog en minut (bild 2).
Där satt det ett litet hjärta i en stor plastkropp. :)
Kapade bort det värdelösa uret inkl T-koplingen, kortade av slangen vars klämmor hade gräsliga kanter (bild 4), putsade av anslutningen med fint slippapper (bild 5), vred cylindertoppen 120 grader ut från motorn. För att hålla ner vikten och då slangklämmor är fula valde jag linda slanganslutningarna hårt med segeltråd och stryka med epoxy. (bild 3)
Fettade in allt på nytt.
Locktitade alla skruvar.
Byt till ett 12V-mini anslutning så kan man driva den från under-sadeln-uttaget. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...........................
Håll fingrarna från rotterande delar och pumpa på! :D

/mark


Det var just en sådan slimmad kompressor jag lånade av HMR för att fylla på från trycket av tre patronet (1.5 kg) till 3 kg. Tog ca 30 minuter och jag hade motorn igång hela tiden.

Min nya nittioniokronors ligger på operationsbordet för åtgärd:) Mycket listigt och tack för att Du la ut detta med bilder.

God morgon
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Hmmm....

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-30/07:27

Thomas Weglert;13588 skrev: Tog ca 30 minuter och jag hade motorn igång hela tiden.

Oj det var låååång tid. Jag provade lite hastigt och mätte inte tiden exakt men 1,5 bar till 2,5 tog under 10 minuter.
Jag gör ett nytt mer exakt prov i kväll så återkommer jag med resultaten.
:confused:

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav runeo » 2007-05-30/08:00

hubbiken;13589 skrev:Oj det var låååång tid. Jag provade lite hastigt och mätte inte tiden exakt men 1,5 bar till 2,5 tog under 10 minuter.
Jag gör ett nytt mer exakt prov i kväll så återkommer jag med resultaten.
:confused:

/mark


Hej

Tiden borde vara väldigt mycket beroende på däckets dimensioner. Ett 90/90-21, 110/80-19, 130/80-17 eller 150/80-17 drar nog väldigt olika tid för att öka trycket 1 bar.

Nån som minns matematiken från grundskolan och har orken. Jag är glad att jag minns P = (U*U)/R, och Ohms triangel.

hälsar
/Rune, 58, som borde hålla käft ibland! Ska också köpa kompressor.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-30/08:05

RuneO;13590 skrev:Hej

Tiden borde vara väldigt mycket beroende på däckets dimensioner. Ett 90/90-21, 110/80-19, 130/80-17 eller 150/80-17 drar nog väldigt olika tid för att öka trycket 1 bar.

Nån som minns matematiken från grundskolan och har orken.

hälsar
/Rune, 58, som borde hålla käft ibland!


Jag slår vad om ett kilo luft att Mimmi reder ut detta:D

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Mimmi » 2007-05-30/12:54

RuneO;13590 skrev:Hej

Tiden borde vara väldigt mycket beroende på däckets dimensioner. Ett 90/90-21, 110/80-19, 130/80-17 eller 150/80-17 drar nog väldigt olika tid för att öka trycket 1 bar.

Nån som minns matematiken från grundskolan och har orken. Jag är glad att jag minns P = (U*U)/R, och Ohms triangel.

hälsar
/Rune, 58, som borde hålla käft ibland! Ska också köpa kompressor.


Thomas Weglert;13591 skrev:Jag slår vad om ett kilo luft att Mimmi reder ut detta

God förmiddag
Thomas Weglert


Hej!

Eftersom Thomas kastat handsken, kan jag inte låta bli att ta upp den...:):p

Ja, grundskolans matematik lär inte förslå i detta fallet...
Jag är ingen lysande matematiker på något sätt, långt därifrån. Dels är det länge sedan jag tog min examen, 1976, och dels har jag inte praktiserat matematiken i någon större utsträckning sedan dess. Jag har aldrig arbetat som konstruktör eller liknande, så det har bara handlat om vanliga enkla formler i exempelvis ellära och mekanik jag använt. Men å andra sidan sitter de sakerna i huvudet...

Detta specifika fall är faktiskt mera komplicerat än vad det vid första anblicken ger sken av.
För att räkna ut volymen i en ring använder man Guldins 3:e regel som lyder:
p2 d2 R = 4,93 d2R
2
(jag lyckades inte överföra den korrekta formelns utseende från word, men uttydd lyder den: "pi i kvadrat genom 2 x d i kvadrat = 4,93 x d i kvadrat x R")

Som synes lite att räkna på...
Dessutom har man i detta fallet elasticiteten i en gummislang med ett gummihölje, (däcket) att ta hänsyn till...

För att kunna räkna ut ett exakt värde torde man vara van vid just dessa beräkningar, en mycket skicklig matematiker, eller åtminstone civ. ing;)

Så tyvärr, Thomas, mera än så här kan jag inte reda ut detta fallet. Ditt kilo luft får Du nog behålla:) ...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

En 1/2 timme är verkligen i överkant.

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-30/17:38

hubbiken;13589 skrev:Oj det var låååång tid. Jag provade lite hastigt och mätte inte tiden exakt men 1,5 bar till 2,5 tog under 10 minuter.
Jag gör ett nytt mer exakt prov i kväll så återkommer jag med resultaten.
:confused:


Ok tillbax från garraget. denna gång lite mer vetenskapligt:

Bakdäck R1200GS 150/70 17

Start: Tryck 1,45 Bar; Spänning på batteriet 12,81V
4 minuter pumpande senare utan motor på.
Slut: Tryck 3,0 Bar; Spänning på batteriet:12,56V
Motorn startade utan tvekan!
Mao från 1,45 till 3 bar på fyra minuter!
Hehehe :D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav DustRat » 2007-05-30/21:19

Gilbert;13478 skrev:Då kanske den här sidan kan komma till pass: http://www.r1200gs.info/misc/toolkit.html


Jättebra tips på verktygssajt! Tack för den!

:)
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-31/01:43

hubbiken;13624 skrev:Ok tillbax från garraget. denna gång lite mer vetenskapligt:

Bakdäck R1200GS 150/70 17

Start: Tryck 1,45 Bar; Spänning på batteriet 12,81V
4 minuter pumpande senare utan motor på.
Slut: Tryck 3,0 Bar; Spänning på batteriet:12,56V
Motorn startade utan tvekan!
Mao från 1,45 till 3 bar på fyra minuter!
Hehehe :D

/mark


Din kompressor är ju tämligen ny om jag förstod rätt.
Jag har för mig att HMR skrev för något år sedan att han använder en sådan kompressor till att höja trycket igen för asfaltskörning efter ett pass på grusvägar. Hans kompressor är alltså sannolikt tämligen välanvänd, och kanske sliten med åtföljande läckage mellan kolv och cylinder. Därav den långa pumpningstiden ???
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Sportster » 2007-05-31/07:12

Kan även tänka mig att toleranserna i en såpass billig pump inte är
så snäva, utan prestanda kan nog skilja en del från pump till pump.

Hur lång livslängd kan man förvänta sig på pumparna?
Används den bara som punkahjälp så blir den förhoppningsvis inte
mycket använd, men vad tråkigt det vore om den är kass NÄSTA
gång man får en punka!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Jag hade kasserat den om den var så slö.

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-31/07:19

Marie;13656 skrev:Din kompressor är ju tämligen ny om jag förstod rätt.
Jag har för mig att HMR skrev för något år sedan att han använder en sådan kompressor till att höja trycket igen för asfaltskörning efter ett pass på grusvägar. Hans kompressor är alltså sannolikt tämligen välanvänd, och kanske sliten med åtföljande läckage mellan kolv och cylinder. Därav den långa pumpningstiden ???


Tvivlar inte på det du säger Marie.
Jag var inte efter att analysera HMR kompressorslitage utan ville visa på att det tar inte en 1/2 timme att pumpa däcket. Det var så det framstod. Att man måste sköta en grunka tillverkad av kinesika barn på köksbordet är ett understatement.
Så en gång för alla: SMÖRJ KOLVEN DÅ OCH DÅ så lever era kompressorer längre!
O juste med olja!:D
Kör dom inte längre än påfyllning av ett-par däck. Om ni bjuder friskt på luft bland vänner låt den svalna innan.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Nästa

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst