DustRat;13124 skrev:Tack för tipset!
Vad tror ni om punkasprej som ett alternativ? Fördelar och nackdelar!?
Lasse Funduro;13143 skrev:Jag antar att det är OK att använda spray (bortsett från risken med sprut genom ventilen) om man har däck med slang? Svårt att laga på annat sätt i fält?
Thomas Weglert;13122 skrev:...
Sammanfattning: Det går mycket bra att laga en punka med BMW:s kit även om det regnar kraftigt. Man bör ha några extra luftpatroner (jag hade 6 st) om man missar med någon. ........
Jompa;13157 skrev:Förlåt en okunnig: Finns detta kit som tillbehör (pris?) eller ingår det som standard i GSA? Under verktygsatsen..?
Hmm..
Jompa;13157 skrev:Förlåt en okunnig: Finns detta kit som tillbehör (pris?) eller ingår det som standard i GSA? Under verktygsatsen..?
Hmm..
Sportster;13159 skrev:Någon som provat Biltemas (nej, inte nu igen!) punkasprejflaska för mc?
Sportster;13159 skrev:Hubbiken, vad är det för liten fin handpump du använder? Vart köper man?
Thomas Weglert;13162 skrev:Till min GSA fanns:
En startnyckel i metall
En startnyckel i plast:eek:
I stort inga verktyg alls
Har köpt till verktygssats för 600 kr för att få bort bl a hjulen (ynkligt)
Ska i dag köpa ett nytt punkakit hos BMW i Solna. Jag återkommer
senare i dag om priset.
God förmiddag
Thomas Weglert
PS
Till min tidigare RT fanns både verktyg, 5 st nycklar och punkakit:)
Jompa;13183 skrev:Till min finns (enligt bok) verktygsats. Är dock tveksam om dessa hjälper vid punka?? Haknyckel? Som sagt..novis.
(förlåt bildkvaliten, tagit med mobil)
Thomas Weglert;13162 skrev:Har köpt till verktygssats för 600 kr för att få bort bl a hjulen (ynkligt)
Jompa;13183 skrev:Till min finns (enligt bok) verktygsats. Är dock tveksam om dessa hjälper vid punka?? Haknyckel? Som sagt..novis.
(förlåt bildkvaliten, tagit med mobil)
DustRat;13207 skrev:Hej Thomas
Jag funderade att också köpa den kompletteraden verktygssatsen till min 1200GS, fast då verkade det som om den skulle kosta mig över 1400 kr.
Kan detta vara samma sats som den du köpte?
Den jag "såg" verkade innehålla en hylsa för tändstift och framhjulsinsexen samt handtag, lite torxbist, några skiftnycklar (av typen bits) och en ficklampa!? Möljigtvis har jag glömt något.
Vad innehåller den satsen du köpte? Kanske har jag fått fel prisuppgift! :confused:
DustRat;13207 skrev:Hej Thomas
Jag funderade att också köpa den kompletteraden verktygssatsen till min 1200GS, fast då verkade det som om den skulle kosta mig över 1400 kr.
Kan detta vara samma sats som den du köpte?
Den jag "såg" verkade innehålla en hylsa för tändstift och framhjulsinsexen samt handtag, lite torxbist, några skiftnycklar (av typen bits) och en ficklampa!? Möljigtvis har jag glömt något.
Vad innehåller den satsen du köpte? Kanske har jag fått fel prisuppgift! :confused:
Gilbert;13139 skrev:Punkaspray är ett j-la klet, undvik det i största möjliga mån utav respekt för er "däckstekniker". Jag har en punkasats från louis.de, den är ännu oprovad på hojen, men två bildäck har blivit reparerade med stor framgång, och väskan sitter som gjuten melan "höjdjusteringspinnen" och sadelbottnen på GSA:n. Priset är 14.95€ för den stora satsen, sen finns en utan tygväska och patroner för 7.95€. Artikelnumren är 10032076 för den stora och 10032077 för den lilla och frakten 15€.
hubbiken;13171 skrev:Det är en Mount Zefal mini Double Jag har haft min i över femton år så just den modellen är det inte 100% säkert att man får tag på. Kolla i välsorterade cykelaffärer efter pumpar till mountainbikar. Man får pumpa på en del i ett bakdäck men den är alltid redo och väger inget jmf med CO2 partoner. Har man inte bråttom är det ett bra alternativ.
/mark
Thomas Weglert;13226 skrev:
Jula tar 198 kr för en liknande sats med strängar.
Thomas Weglert;13225 skrev:Bild på den verktygssats jag köpte för ca 600 kr. Verkar vara en dyr ficklampa
i den sats Du kollat:confused:
Jompa;13267 skrev:Är det samma som detta du menar? Kostar 189kr på Julas webbutik.
[COLOR="Green"]Ett komplett reparationsset inkl. plugg, så att du kan laga punkteringar på ditt däck. Endast till stålradialdäck.[/COLOR]
DustRat;13294 skrev:...Planerar att försöka lösa verktygsbehovet på något annat sätt än att köpa dem för överpris (?) från BMW. :rolleyes: Vi får se!
Thomas Weglert;13226 skrev:Detta punkakit liknar BMW:s i stort. Dock har BMW inte strängar att sticka in i hålet utan en ögla. Jag har hört att det kan vara lite knepigare att få till det med strängar. Jag väljer därför BMW originalkit som kostar ca 250 kr....
Guzzi-Leif;13254 skrev:Om man kör slanglöst och däcket gått undan från fälgsidan, hur funkar sprayer, småkompressorer och handpumpar när det gäller att föra ut däcket till tätning? Några knep?
Med vanlig tryckluft är det ju inga problem att knuffa ut däckssidan...
Martin Gyld;13495 skrev: till oljepåfyllningen. Lite oljefilm på fingret och smörj däcksidan och fälgen.
Gilbert;13481 skrev:Och jag har hört tvärtemot, att det är bökigare att få till det med BMW:s gummipluttar, och att "mina" gummiremmarna är betydligt tåligare mot stålcord än de andra pluggmodellerna som finns, men det är ju bara hörsägen. Att det följer med många snören är inte heller så tokigt, fick se att släpvagnen var utan luft i ena däcket idag. Det visade sig vara en spik så jag tog fram punkasatsen ur BMW:n och en halvtimme senare var däcket tillbaka på släpen utan att läcka luft, repade ett bildäck i höstas också, så nu är det 10 snören av 12 kvar.
Sportster;13572 skrev:En fråga bara: Hur mycket ström drar den från batteriet?
(Hoppas bara att det finns kräm kvar för elstarten när man pumpat klart)..
Sportster;13572 skrev:En till: Vet du om minikompressorerna från Jula och Clas Ohlson är likvärdiga?
(Jag har långt till Jula, men nära till Clas).
hubbiken;13566 skrev:.
.
.
Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...........................
Håll fingrarna från rotterande delar och pumpa på!
hubbiken;13566 skrev:Efter att jag pumpat däck efter grusbuset i helgen med min lilla Zefal var jag bra svettig och det eviga sökandet efter den högsta möjliga hastigheten med minsta möjliga ansträngning började ta form.
Jag pep till Jula o inhandlade en st minikompressor (bild 1).
Slakten tog en minut (bild 2).
Där satt det ett litet hjärta i en stor plastkropp.
Kapade bort det värdelösa uret inkl T-koplingen, kortade av slangen vars klämmor hade gräsliga kanter (bild 4), putsade av anslutningen med fint slippapper (bild 5), vred cylindertoppen 120 grader ut från motorn. För att hålla ner vikten och då slangklämmor är fula valde jag linda slanganslutningarna hårt med segeltråd och stryka med epoxy. (bild 3)
Fettade in allt på nytt.
Locktitade alla skruvar.
Byt till ett 12V-mini anslutning så kan man driva den från under-sadeln-uttaget. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...........................
Håll fingrarna från rotterande delar och pumpa på!
/mark
Thomas Weglert;13588 skrev: Tog ca 30 minuter och jag hade motorn igång hela tiden.
hubbiken;13589 skrev:Oj det var låååång tid. Jag provade lite hastigt och mätte inte tiden exakt men 1,5 bar till 2,5 tog under 10 minuter.
Jag gör ett nytt mer exakt prov i kväll så återkommer jag med resultaten.
:confused:
/mark
RuneO;13590 skrev:Hej
Tiden borde vara väldigt mycket beroende på däckets dimensioner. Ett 90/90-21, 110/80-19, 130/80-17 eller 150/80-17 drar nog väldigt olika tid för att öka trycket 1 bar.
Nån som minns matematiken från grundskolan och har orken.
hälsar
/Rune, 58, som borde hålla käft ibland!
RuneO;13590 skrev:Hej
Tiden borde vara väldigt mycket beroende på däckets dimensioner. Ett 90/90-21, 110/80-19, 130/80-17 eller 150/80-17 drar nog väldigt olika tid för att öka trycket 1 bar.
Nån som minns matematiken från grundskolan och har orken. Jag är glad att jag minns P = (U*U)/R, och Ohms triangel.
hälsar
/Rune, 58, som borde hålla käft ibland! Ska också köpa kompressor.
Thomas Weglert;13591 skrev:Jag slår vad om ett kilo luft att Mimmi reder ut detta
God förmiddag
Thomas Weglert
hubbiken;13589 skrev:Oj det var låååång tid. Jag provade lite hastigt och mätte inte tiden exakt men 1,5 bar till 2,5 tog under 10 minuter.
Jag gör ett nytt mer exakt prov i kväll så återkommer jag med resultaten.
:confused:
Gilbert;13478 skrev:Då kanske den här sidan kan komma till pass: http://www.r1200gs.info/misc/toolkit.html
hubbiken;13624 skrev:Ok tillbax från garraget. denna gång lite mer vetenskapligt:
Bakdäck R1200GS 150/70 17
Start: Tryck 1,45 Bar; Spänning på batteriet 12,81V
4 minuter pumpande senare utan motor på.
Slut: Tryck 3,0 Bar; Spänning på batteriet:12,56V
Motorn startade utan tvekan!
Mao från 1,45 till 3 bar på fyra minuter!
Hehehe
/mark
Marie;13656 skrev:Din kompressor är ju tämligen ny om jag förstod rätt.
Jag har för mig att HMR skrev för något år sedan att han använder en sådan kompressor till att höja trycket igen för asfaltskörning efter ett pass på grusvägar. Hans kompressor är alltså sannolikt tämligen välanvänd, och kanske sliten med åtföljande läckage mellan kolv och cylinder. Därav den långa pumpningstiden ???
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst