gunnare;13288 skrev:Det verkar ju troligt att beläggen inte går tillbaka ordentligt. På min K100RT kärvade själva beläggen i anliggningsytorna mot oken (alltså 'kanterna' av själva metallplattan) pga ytrost och smuts. Ett par tag med en finhuggen fil och lite, lite koppar- eller aluminiumpasta på anliggningsytorna mellan ok och kanten på beläggen brukar göra susen! Själva bromskolvarna kan förvisso också kärva, men där ska man vara försiktig med att smörja eftersom gummitätningarna kan ta skada av fett. Det finns speciellt, vaselinbaserat smörjmedel för ändamålet, men kärvar kolvarna brukar det i alla fall vara läge att renovera oket eftersom det oftast beror på korrosion (tyvärr inte sällan orsakat av slarv med byte av bromsvätska - vätskan är hygroskopisk, dvs den tar upp vatten ur luftens fuktighet, med två ödesdigra konsekvenser; dels blir den korrosiv, och dels sjunker kokpunkten så man kan få ångbildning och bromsbortfall vid hård bromsning!).
Kolla alltså oken noga, och framför allt - byt bromsvätska bums om du inte är 100% säker på att det är gjort nyligen!
Jag borstade beläggen rena och det var inte lite damm... därefter gjorde jag kanske ett misstag och smetade på ett tunnt lager kopparpasta på hela baksidan av belägget. Misstänker att det nog är på sin plats att se över oken men efter att ha tittat i Haynes boken blir jag tveksam. Såg att demontering av bromsok hade 4 skiftnycklar= experienced doityourself mekaniker vilket jag tyvärr ej kan räknas till.
Är det kostsamt att lämna in hojen för en översyn av bromsoken? Kan man, trots de 4 nycklarna, ge sig på det själv och i så fall har någon ett bra tillvägagångssätt? Visst har jag Haynesboken men en förklaring på svenska vore inte så dumt.
Som sagt, ingen experienced DIY Mechanic men envis som synden...och med en brinnande lust att lära.
Hälsningar Danne