Hojen gnisslar!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hojen gnisslar!

Inläggav Danne » 2007-05-25/21:30

Har problem med en gnisslande k 75:a. Varje gång jag har bromsat så börjar gnisslet. Trycker jag in bromshandtaget några mm så slutar det för att några sekunder senare åter komma tillbaka.

Jag har smetat på kopparpasta på baksidan av beläggen men utan något resultat. Tycker att det var rejält "dammigt" när jag plockade bort plastskydden. Kan det vara kolvarna som inte går tillbaka helt efter en bromsning?Går det i så fall att smörja upp dem på något sätt utan att behöva riva ner hela oket och vad ska man använda för att smörja dem med?

Eller är det något annat som kan vara fel?

Hojen har inte varit i min ägo mer än ett par veckor och jag märkte inte av gnisslet vid provkörningen. Fraktade därefter hojen 50 mil på släpet.
Jag vet att ni har kunskapen här på forumet och jag tar tacksamt emot tips!

Trist oljud på en annars så tyst och fin hoj...

Hälsningar Danne
Danne
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-04-09/21:23

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-05-25/22:25

Danne;13283 skrev:Har problem med en gnisslande k 75:a. Varje gång jag har bromsat så börjar gnisslet. Trycker jag in bromshandtaget några mm så slutar det för att några sekunder senare åter komma tillbaka.

Jag har smetat på kopparpasta på baksidan av beläggen men utan något resultat. Tycker att det var rejält "dammigt" när jag plockade bort plastskydden. Kan det vara kolvarna som inte går tillbaka helt efter en bromsning?Går det i så fall att smörja upp dem på något sätt utan att behöva riva ner hela oket och vad ska man använda för att smörja dem med?

Eller är det något annat som kan vara fel?

Hojen har inte varit i min ägo mer än ett par veckor och jag märkte inte av gnisslet vid provkörningen. Fraktade därefter hojen 50 mil på släpet.
Jag vet att ni har kunskapen här på forumet och jag tar tacksamt emot tips!

Trist oljud på en annars så tyst och fin hoj...

Hälsningar Danne


Det verkar ju troligt att beläggen inte går tillbaka ordentligt. På min K100RT kärvade själva beläggen i anliggningsytorna mot oken (alltså 'kanterna' av själva metallplattan) pga ytrost och smuts. Ett par tag med en finhuggen fil och lite, lite koppar- eller aluminiumpasta på anliggningsytorna mellan ok och kanten på beläggen brukar göra susen! Själva bromskolvarna kan förvisso också kärva, men där ska man vara försiktig med att smörja eftersom gummitätningarna kan ta skada av fett. Det finns speciellt, vaselinbaserat smörjmedel för ändamålet, men kärvar kolvarna brukar det i alla fall vara läge att renovera oket eftersom det oftast beror på korrosion (tyvärr inte sällan orsakat av slarv med byte av bromsvätska - vätskan är hygroskopisk, dvs den tar upp vatten ur luftens fuktighet, med två ödesdigra konsekvenser; dels blir den korrosiv, och dels sjunker kokpunkten så man kan få ångbildning och bromsbortfall vid hård bromsning!).
Kolla alltså oken noga, och framför allt - byt bromsvätska bums om du inte är 100% säker på att det är gjort nyligen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Danne » 2007-05-26/00:43

gunnare;13288 skrev:Det verkar ju troligt att beläggen inte går tillbaka ordentligt. På min K100RT kärvade själva beläggen i anliggningsytorna mot oken (alltså 'kanterna' av själva metallplattan) pga ytrost och smuts. Ett par tag med en finhuggen fil och lite, lite koppar- eller aluminiumpasta på anliggningsytorna mellan ok och kanten på beläggen brukar göra susen! Själva bromskolvarna kan förvisso också kärva, men där ska man vara försiktig med att smörja eftersom gummitätningarna kan ta skada av fett. Det finns speciellt, vaselinbaserat smörjmedel för ändamålet, men kärvar kolvarna brukar det i alla fall vara läge att renovera oket eftersom det oftast beror på korrosion (tyvärr inte sällan orsakat av slarv med byte av bromsvätska - vätskan är hygroskopisk, dvs den tar upp vatten ur luftens fuktighet, med två ödesdigra konsekvenser; dels blir den korrosiv, och dels sjunker kokpunkten så man kan få ångbildning och bromsbortfall vid hård bromsning!).
Kolla alltså oken noga, och framför allt - byt bromsvätska bums om du inte är 100% säker på att det är gjort nyligen!



Jag borstade beläggen rena och det var inte lite damm... därefter gjorde jag kanske ett misstag och smetade på ett tunnt lager kopparpasta på hela baksidan av belägget. Misstänker att det nog är på sin plats att se över oken men efter att ha tittat i Haynes boken blir jag tveksam. Såg att demontering av bromsok hade 4 skiftnycklar= experienced doityourself mekaniker vilket jag tyvärr ej kan räknas till.

Är det kostsamt att lämna in hojen för en översyn av bromsoken? Kan man, trots de 4 nycklarna, ge sig på det själv och i så fall har någon ett bra tillvägagångssätt? Visst har jag Haynesboken men en förklaring på svenska vore inte så dumt.

Som sagt, ingen experienced DIY Mechanic men envis som synden...och med en brinnande lust att lära.

Hälsningar Danne
Danne
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-04-09/21:23

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-05-26/08:30

Danne;13295 skrev:Jag borstade beläggen rena och det var inte lite damm... därefter gjorde jag kanske ett misstag och smetade på ett tunnt lager kopparpasta på hela baksidan av belägget. Misstänker att det nog är på sin plats att se över oken men efter att ha tittat i Haynes boken blir jag tveksam. Såg att demontering av bromsok hade 4 skiftnycklar= experienced doityourself mekaniker vilket jag tyvärr ej kan räknas till.

Är det kostsamt att lämna in hojen för en översyn av bromsoken? Kan man, trots de 4 nycklarna, ge sig på det själv och i så fall har någon ett bra tillvägagångssätt? Visst har jag Haynesboken men en förklaring på svenska vore inte så dumt.

Som sagt, ingen experienced DIY Mechanic men envis som synden...och med en brinnande lust att lära.

Hälsningar Danne


Det du kan göra är att - förutom rengöring av beläggen (var noga med kanterna!) - är att även rengöra oken så beläggen rör sig lätt.
Lätt kärvande bromskolvar kan man 'motionera' genom att pressa tillbaka kolvarna helt med en polygrip eller dylikt, och trycka ut dom genom att pumpa med bromshandtaget, och upprepa proceduren ett antal gånger. Se bara upp så inte kolvarna 'ploppar ur', ha beläggen eller något annat lika tjockt emellan när du 'pumpar'! Att fetta in baksidan av beläggen är inte fel, men det är kanterna (som 'styr' beläggen i oket) som är det viktiga.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Danne » 2007-05-26/09:33

Tackar för tipsen. Jag ska ge mig på kanterna noga så får vi se annars får man väl testa med nya belägg. En rengöring av oken behövs men vad rekomenderar du/ni för medel när oken ska rengöras?


Hälsningar Danne
Danne
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-04-09/21:23

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-05-26/11:41

Danne;13308 skrev:Tackar för tipsen. Jag ska ge mig på kanterna noga så får vi se annars får man väl testa med nya belägg. En rengöring av oken behövs men vad rekomenderar du/ni för medel när oken ska rengöras?


Hälsningar Danne


Mekanisk rengöring av anliggningsytorna (finhuggen fil) brukar vara det enda som funkar. Själva oket i övrigt kan du göra ren med Bräkleen eller annat bromsrengöringsmedel. Avfettning är mindre lämpligt, dels rår det inte på inbränt bromsdamm, dels kan det angripa gummitätningarna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Gnisslet borta...peppar peppar...

Inläggav Danne » 2007-05-27/22:27

Filade ner kanterna som du förselog Gunnare och drog på lite pasta. Gav mig ut och peppar peppar gnisslet var borta. Hoppas nu att det håller i sig.

Ett stort tack till dig Gunnare för din hjälp.

Hälsningar Danne
Danne
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-04-09/21:23

Inläggav Albert » 2007-05-28/20:15

...har du provat att montera "skrik-plåtarna" ?... det finns en tunn plåt som man ska/kan montera mellan brombelägg och bromskolv vars funktion är att just minska/eliminera skirkanda bromsar... du kan ju alltid skylla på att du servat den på en Volvo verkstad...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst