Min BMW har hittills fungerat klanderfritt sen jag köpte den i höstas. Jag äger dock även som en del kanske noterat (från mitt nick bl.a) en indisktillverkad Royal Enfield Bullet som jag köpte ny 2000. Den är utrustad med Lucas elsystem vilket borgar för många härliga kvällar i garaget
Nu senast när jag skulle ta den i bruk för säsongen hade jag problem med spänningsfall i strömmatningen, mätte bara 2 V uppe vid tändlåset. Det elschema jag hade fått från Hitchcocks i England som säljer delar sa mig att matningen gick från batteriet till tändningslåset och sen vidare till amperemetern och vidare ut till tändning och övrigt elsystem. Det kändes logiskt så jag klippte helt enkelt av den röda kabel som gick in i kabelstammen nere bakom tanken och den som kom ut uppe i lykthuvudet och ersatte med en ny jag drog utanpå stammen och anslöt till tändlåset. Då gick cykeln men amperemetern gav fortfarande inget utslag så jag undrade om laddningsregulatorn packat ihop, eller om amperemetern pajat.
När jag och brorsan i fredags bet i det sura äpplet och skar upp kabelstammen visade det sig dock vara på ett annat sätt... Den röda sladden från batteriet går FÖRST direkt till amperemetern (logiskt på ett sätt då den ju ska mäta nettoström till eller från batteriet).
Från amperemetern går sedan en röd/gul kabel genom kabelstamme ner till laddningsregulatorn. MITT PÅ denna, INNE I KABELSTAMMEN (!) är sen anslutet en röd sladd som går till tändningslåset. Och den anslutningen, mina vänner, var i sanning 'indisk' till sin natur. Runt en centimeter isolering på den rödgula har helt enkelt skalats av och sen har den röda sladden lindats runt och 'förseglats' med ett par varv eltejp. Inte en tillstymmelse till kontaktstift, lödtenn eller överhuvudtaget nåt som skyddar mot korrosion, och detta på en
kontaktpunkt där ALL ström hojen förbrukar ska passera! Visst, kör man
dagligen med hojen kanske själva strömmen hindrar korrosion men i mitt
fall var det tämligen grönt av ärg... Det gick åt en del lödvatten innan den
naya anslutningen till tändlåset kunde tennas ihop med kabeln för
säker framtida funktion.
Men sen gick hojen som en klocka och tog oss till den tillställning
söder om Gnesta dit jag lovat brorsan ståndsmässig Bullettransport.
Den festen kräver en utläggning i sig som säkert skulle roa
läsekretsen, men det får bli en annan historia