Värsta felet?!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Värsta felet?!

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-28/22:26

Vilka är de värsta galenskaper du upptäckt på en mc i samband med begagnatköp? Sånt där man inte kan förstå hur tidigare ägare kunnat leva/köra med.

Några tokgalna fel du hittat på en sproillans ny båge?

Just nu funderar jag själv på hur man klarar att kröka (den rejält tilltagna) bakaxeln på en Suzuki 250, årsmodell -82. Upptäckte att hjulet vred sig som en orm när axeln roterades (och den var aningen svår att få ur navet också!)...

Ett av de mest svårdiagnosticerade fel jag haft på någon ny mc var på en Guzzi som gick bra på låga varv, sackade läääänge vid gaspådrag för att sedan fara iväg som en oljad blixt (nåja). Hela innanmätet i centrifugalregulatorn visade sig vara fullt av borrspån från tillverkningen av glidhylsan...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-05-29/07:31

Guzzi-Leif;13496 skrev:
Några tokgalna fel du hittat på en sproillans ny båge?



Min "favorit" får bli när jag fick fukt i strömbrytaren till ESAn och den kortade så att systemet trodde den var intryckt intermittent. Följden blev att när jag var ute och körde så bytte fjädringen inställning på dämpningen var 10 sekund.

In i kurvan med sportläge, komfort läge i APEX (lite smågungig) med värsta nedlägget och sedan normal i utgången. Jag trodde att jag höll på att få en tvåhjulspunka alternativt att bakhjulet höll på att lossna. :D


MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Josef » 2007-05-29/09:05

Jag köpte 1998 en CB650 -81, hemkommen blev det som vanligt att byta alla vätskor. Döm om min förvåning när jag upptäcker att bromsvätskan i behållaren på styret har konsistensen av riktigt tjock gelé, fick skrapa ur behållaren med en skruvmejsel:eek:


När jag köpte min skoter (ny) i vintras var ena gaffelbenet fullt av vit emulsion och gaffelns skrapgummin kärvade så illa att den i det närmaste var stelbent, den lilla rörelse som gick att frambringa förde ett fruktansvärt oljud. Batteriet dog dessutom efter första natten i minusgrader.

När jag 2002 köpte en ny Husaberg var elen felkopplad vid leverans så batteriet fick ingen laddning. Som tur var funkade inte elstarten något vidare även med fullt batteri så att kicka blev jag snart van vid...
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

För min del...

Inläggav AnWi » 2007-05-29/12:19

...är det hittilldags
http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=1111

Ännu är inte felet lokaliserat. Skall investera i en tillräckligt noggrann voltmeter för att komma till rätta med orsaken.

Att ha bågen under laddning på natten är inget reellt problem. Att inte förstå orsaken till problemet gör mig gråhårig och sömnlös.


/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-05-29/14:25

Min BMW har hittills fungerat klanderfritt sen jag köpte den i höstas. Jag äger dock även som en del kanske noterat (från mitt nick bl.a) en indisktillverkad Royal Enfield Bullet som jag köpte ny 2000. Den är utrustad med Lucas elsystem vilket borgar för många härliga kvällar i garaget :)

Nu senast när jag skulle ta den i bruk för säsongen hade jag problem med spänningsfall i strömmatningen, mätte bara 2 V uppe vid tändlåset. Det elschema jag hade fått från Hitchcocks i England som säljer delar sa mig att matningen gick från batteriet till tändningslåset och sen vidare till amperemetern och vidare ut till tändning och övrigt elsystem. Det kändes logiskt så jag klippte helt enkelt av den röda kabel som gick in i kabelstammen nere bakom tanken och den som kom ut uppe i lykthuvudet och ersatte med en ny jag drog utanpå stammen och anslöt till tändlåset. Då gick cykeln men amperemetern gav fortfarande inget utslag så jag undrade om laddningsregulatorn packat ihop, eller om amperemetern pajat.

När jag och brorsan i fredags bet i det sura äpplet och skar upp kabelstammen visade det sig dock vara på ett annat sätt... Den röda sladden från batteriet går FÖRST direkt till amperemetern (logiskt på ett sätt då den ju ska mäta nettoström till eller från batteriet).
Från amperemetern går sedan en röd/gul kabel genom kabelstamme ner till laddningsregulatorn. MITT PÅ denna, INNE I KABELSTAMMEN (!) är sen anslutet en röd sladd som går till tändningslåset. Och den anslutningen, mina vänner, var i sanning 'indisk' till sin natur. Runt en centimeter isolering på den rödgula har helt enkelt skalats av och sen har den röda sladden lindats runt och 'förseglats' med ett par varv eltejp. Inte en tillstymmelse till kontaktstift, lödtenn eller överhuvudtaget nåt som skyddar mot korrosion, och detta på en
kontaktpunkt där ALL ström hojen förbrukar ska passera! Visst, kör man
dagligen med hojen kanske själva strömmen hindrar korrosion men i mitt
fall var det tämligen grönt av ärg... Det gick åt en del lödvatten innan den
naya anslutningen till tändlåset kunde tennas ihop med kabeln för
säker framtida funktion.

Men sen gick hojen som en klocka och tog oss till den tillställning
söder om Gnesta dit jag lovat brorsan ståndsmässig Bullettransport.
Den festen kräver en utläggning i sig som säkert skulle roa
läsekretsen, men det får bli en annan historia :)
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Saik78 » 2007-05-30/15:46

En kompis skulle kolla på en VFR -87 i Enköping. jag hänkade som second opinion. Hojen höll på att rasa ihop bara man titta på den, skakade och vibrerade som en tvättmaskin vid varv över 2000. Lacken såg ut som den hade blivit utsatt för ett bombanfall. Hälften av mätarna och reglagen funkade inte, kedjan gick att lyfta av bakdrevet, så sliten var den.
Killen som sålde den påstod att den gick fint att marscha i 180 knyck, att kedjan var nybytt och det bästa av allt, att det var en -89, det stod fel i regbeviset!
Behöver jag nämna att det inte blev någon affär!!
Saik78
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-05-28/12:49


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst