El-anslutning GPS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

El-anslutning GPS

Inläggav MacHans » 2007-05-31/00:28

Jag tänker montera min Garmin Quest på min K 1200 RS inför semestern. Jag har köpt en monteringssats från Touratek (tror jag de heter!). Mitt bekymmer är hur jag ordnar strömförsörjningen. Det följer med en cig-anslutning i satsen, men det verkar bökigt att dra till den befintliga kontakten. Har någon ett annat förslag? Vilken kabel skall jag ansluta till och hur gör jag det? Grenkontakt? Permanent eller demonterbart - det sista alternativet vore önskvärt!

Tacksam för tips och idéer!

Hälsningar/MacHans
MacHans
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-05-23/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-05-31/08:17

Om du inte tänkte montera bort hela fästet när du inte använder GPSen så skulle nog jag rekommendera att plocka bort kåpor och dra sladden från fästet och sedan in i 12v uttaget. Det är nog enklast?

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Helmetrock » 2007-05-31/17:28

Jag har en 1150R Rockster, med en Quest 2 och ett Touratechfäste.

Jag monterade en liten plåt uppepå luftfilterburken, och i den satte jag en cigg-hona och drog kablar till batteriet, och sen drog jag GPS-kabeln på undersidan av tanken, den behöver inte demonteras men det är lite pilligt...

Jag drog 6mm kablar till honan för att kunna ha att ladda batteriet genom den då det sitter riktigt illa till annars!

Är du intresserad kan jag leta fram lite bilder!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Serge P-Gibert » 2007-05-31/22:41

MacHans;13652 skrev:Jag tänker montera min Garmin Quest på min K 1200 RS inför semestern. Jag har köpt en monteringssats från Touratek (tror jag de heter!). Mitt bekymmer är hur jag ordnar strömförsörjningen. Det följer med en cig-anslutning i satsen, men det verkar bökigt att dra till den befintliga kontakten. Har någon ett annat förslag? Vilken kabel skall jag ansluta till och hur gör jag det? Grenkontakt? Permanent eller demonterbart - det sista alternativet vore önskvärt!

Tacksam för tips och idéer!

Hälsningar/MacHans


Jag lämnade hojen till BMW i solna montering av GPS el-sats + extra cig-uttag för ladning av mobil,mm. Pris 2000:- inkl. 1 års garanti. Snygg blev det också.:D
ps. jag kan ta bort GPS hållaren och gömma sladen ds.
"the VENUE"
Carpe Diem på en R1200GS
Användarvisningsbild
Serge P-Gibert
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-09-14/01:00

Inläggav MacHans » 2007-06-11/23:13

Tack för tipset! Jag tar tacksamt emot bilder om du har några! Ev. kan du sända dem till m in e-postadress: hwkj@hotmail.com.

Tack äne ne gång! /Hasse
MacHans
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-05-23/01:00

Inläggav MacHans » 2007-06-11/23:19

Tack för tipset! Tänkte nog försöka fixa det själv ändå! / Hasse
MacHans
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-05-23/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-12/10:20

Hej
Kolla http://www.clover.se för kontakter och ev komplett kabelpiska
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Ju färre kontakter, ju mindre bekymmer.

Inläggav AnWi » 2007-06-12/19:26

Jag har GPS-kablaget anslutet direkt till batteriet på båda mina bågar. Alldeles bortsett från att det är oerhört mycket lättare att dra fram en kabel som saknar kontakter än en kabel med diverse anslutningar.

Ju färre kontakter det finns på vägen destå mindre risk finns det för kortisar, glapp och annat strul. Jag hade lite ofog med GPSen i början på min R100RT. De försvann helt när jag anslutit GPSen direkt* till batteriet.

När jag installerade GPSen på min R1200ST köpte jag ett nytt fäste och monterade det och sladden på samma sätt. Inga problem av något slag.

Kontakter är en ständig källa till bekymmer. En av de vanligaste felorsakerna också.

/Anders

*) Alltid via en säkring förståss!
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst