Gabbe;14909 skrev:Snacket har helt gått ifrån ursprungliga frågan, men jag har startat min i växel utan att dra in kopplingen. Kan ju sluta illa eftersom det oftast är väldigt nära att bakhjulet är i marken, spec. vid ojämnt underlag.
Det där är olika på olika hojar, när det går att starta och inte.
På min K1200RS går det att starta motorn med växel ilagd, om kopplingen hålls in OCH sidostödet är infällt. Med sidostödet utfällt och växel i stannar motorn även om den är igång. Hojen har både grön 'frilägeslampa' och växellägesindikator, och dessa två har hittills alltid varit överens.
På vår R850R -95 går det enbart att starta motorn i neutralläget.
Dessutom stannar motorn om sidostödet fälls ut, oavsett växelläge.
Hojen har bara 'frilägeslampa', ingen växellägesindikator.
Min 'gamla' K100RT -85 gick att starta med växel i om man drog in kopplingen.
Sidostödet gav den blanka katten i, motorn startade och gick snällt med stödet utfällt. Å andra sidan for sidostödet upp av sig självt så fort det var obelastat, så det fanns ändå ingen risk att man åkte iväg med utfällt sidostöd. Den hojen hade också både frilägeslampa och växellägesindikator - någon enstaka gång hände det att de indikerade olika (typ att friläget var i och lampan lyste, men displayen visade att 1:an eller 2:an var i).
Jag föredrar det som det är på K1200RS:en. Dels är det praktiskt att kunna starta maskinen när den står på sidostödet - eftersom motorn stannar om man då lägger i en växel, känns det rätt ofarligt. Dels är det bra att kunna starta motorn med växel ilagd (och kopplingen intryckt), om man t ex skulle få 'kärringstopp' vid en korsning i tät trafik. Tar tid och är stressande om man måste i med friläget först.
R850R:en är förvisso 'idiotsäker', men det är opraktiskt att inte kunna ha motorn igång med sidostödet ute. Plus att det kan bli 'fippel' och stress vid motorstopp, eftersom friläget måste i innan man kan starta om.