Indikering för friläge/neutral

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Indikering för friläge/neutral

Inläggav Boxer-Mange » 2007-06-17/12:24

På många BMW mc finns det dels en grön lampa som visar neutralläge och dels växelindikatorn som visar "N" i neutralläge. Visar dessa två exakt samma sak, dvs hämtar de sin "info" på samma sätt?

Jag brukar alltid vara mesig när jag startar och trycker in kopplingen om mc:n har bakhjulet i marken, bara för att vara säker på att ingen växel "halkar i". På centralstödet däremot är jag riktigt djärv :cool: och startar utan kopplingen intryckt.

Finns det fog för denna mesighet eller kan man lita på växelindikatorn (eller växellådan för den delen)? Hur gör ni andra när ni startar?
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav Gabbe » 2007-06-17/13:29

Jag har märkt det att jag kan starta min när växel är i.
Känns inte helt rätt? Åtminstone inte om man inte har dragit in kopplingen.
Har också märkt i vissa lägen att jag får en nolla i displayen fast neutrallampan inte tänds, vilket borde svara på din första fråga i alla fall. Den brukar tändas efter en stunds väntan och den brukar också ligga i neutral när nollan visas.

Den ena kontakten hittas i kopplingsschemat för motorn (grön lampa) och den andra i chassieschemat (v-lägeskontakt/display).

Vad som förbryllar mig med mitt "problem" är att kontakten för neutrallampan sitter kopplad till startreläet och då borde inte motorn starta i det läget om man inte drar in kopplingen?
Jag får nog kolla om detta händer de gånger jag inte får gröna lampan att lysa.
Troligen en seg kontakt som behöver bytas.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Olika mellan hojar

Inläggav Forsrännaren » 2007-06-17/15:51

Vissa hojar tror jag man kan starta med en växel i så länge som kopplingen är intryckt. Men de flesta har numera Den varianten att neutral skall vara inkopplad. Men du kan väl starta rt'n med växel i, bara inte stödet är ute?
(så länge som kopplingen hålls intryckt)
Forsrännaren
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-01-09/11:27

Inläggav Boxer-Mange » 2007-06-17/20:43

Jag tror att min R12RT går att starta med växel i och koppling intryckt, men jag gör aldrig det så jag vet inte säkert.

Vad jag skulle vilja slippa är att tvångsmässigt, som en extra säkerhetsåtgärd, hålla in kopplingen varje gång jag startar - trots att neutralen är i.

Gabbe;14861 skrev:Den ena kontakten hittas i kopplingsschemat för motorn (grön lampa) och den andra i chassieschemat (v-lägeskontakt/display).


Detta betyder ju att man har två oberoende "bevis" på att neutralen är i, och därmed skulle man ju lugnt kunna strunta i kopplingen.

Vid närmare eftertanke undrar jag om jag har blivit väldigt lat. Hur jobbigt är det egentligen att hålla in kopplingen i några sekunder...
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav Gabbe » 2007-06-17/22:59

Forsrännaren;14870 skrev:Vissa hojar tror jag man kan starta med en växel i så länge som kopplingen är intryckt. Men de flesta har numera Den varianten att neutral skall vara inkopplad. Men du kan väl starta rt'n med växel i, bara inte stödet är ute?
(så länge som kopplingen hålls intryckt)


Snacket har helt gått ifrån ursprungliga frågan, men jag har startat min i växel utan att dra in kopplingen. Kan ju sluta illa eftersom det oftast är väldigt nära att bakhjulet är i marken, spec. vid ojämnt underlag.

Jag har märkt det att jag kan starta min när växel är i.
Känns inte helt rätt? [COLOR="Blue"]Åtminstone inte om man inte har dragit in kopplingen.[/COLOR]
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-17/23:19

Gabbe;14909 skrev:Snacket har helt gått ifrån ursprungliga frågan, men jag har startat min i växel utan att dra in kopplingen. Kan ju sluta illa eftersom det oftast är väldigt nära att bakhjulet är i marken, spec. vid ojämnt underlag.


Det där är olika på olika hojar, när det går att starta och inte.
På min K1200RS går det att starta motorn med växel ilagd, om kopplingen hålls in OCH sidostödet är infällt. Med sidostödet utfällt och växel i stannar motorn även om den är igång. Hojen har både grön 'frilägeslampa' och växellägesindikator, och dessa två har hittills alltid varit överens.

På vår R850R -95 går det enbart att starta motorn i neutralläget.
Dessutom stannar motorn om sidostödet fälls ut, oavsett växelläge.
Hojen har bara 'frilägeslampa', ingen växellägesindikator.

Min 'gamla' K100RT -85 gick att starta med växel i om man drog in kopplingen.
Sidostödet gav den blanka katten i, motorn startade och gick snällt med stödet utfällt. Å andra sidan for sidostödet upp av sig självt så fort det var obelastat, så det fanns ändå ingen risk att man åkte iväg med utfällt sidostöd. Den hojen hade också både frilägeslampa och växellägesindikator - någon enstaka gång hände det att de indikerade olika (typ att friläget var i och lampan lyste, men displayen visade att 1:an eller 2:an var i).

Jag föredrar det som det är på K1200RS:en. Dels är det praktiskt att kunna starta maskinen när den står på sidostödet - eftersom motorn stannar om man då lägger i en växel, känns det rätt ofarligt. Dels är det bra att kunna starta motorn med växel ilagd (och kopplingen intryckt), om man t ex skulle få 'kärringstopp' vid en korsning i tät trafik. Tar tid och är stressande om man måste i med friläget först.

R850R:en är förvisso 'idiotsäker', men det är opraktiskt att inte kunna ha motorn igång med sidostödet ute. Plus att det kan bli 'fippel' och stress vid motorstopp, eftersom friläget måste i innan man kan starta om.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst