Batterifråga - omstart

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-02/15:48

Dennis Johansson skrev:Men Gunnar, passar ett sådant direkt och sedan skall man väl annars ha en annan laddare för de batterierna.

Ja, Shorai-batteriet passar direkt, utan några som helst modifieringar.
Just i det här fallet kan det vara bästa valet, eftersom ett Litium-jon-batteri tål att stå utan underhållsladdning - det har nästan ingen självurladdning alls, så kopplar man bara ur det far det inte illa av att stå utan underhållsladdning.

Vill man ändå ha en underhållsladdare ansluten hela tiden, är det korrekt att en speciell laddare rekommenderas - den laddar varje cell för sig, för att få optimal laddning. För "vanlig" laddning (där man laddar upp batteriet och sedan kopplar ur laddaren) går det enligt tillverkaren bra med en vanlig "dum" laddare, med enbart spänningsreglering. Däremot kan en "intelligent" laddare, typ CTEK eller Optimate, förstöra batteriet om den börjar pulsladda och ha sig - och det har man ingen kontroll alls över.

Jag har en gammal enkel laddare, som verkar fungera utmärkt. Till vinterns underhållsladdning tänker jag skaffa en Shorai-laddare, dom är inte särskilt dyra (runt en femhundring).
(F650GS/F800GS är lite dum - den drar lite ström hela tiden, så batteriet klarar sig inte över vintern utan att laddas på då och då -och att koppla ur batteriet är inte heller en bra lösning, eftersom hojen då tappar bort serviceintervallen - när man återansluter lyser "service" i displayen, och för att få bort det krävs en servicedator.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Ante » 2014-04-26/06:16

Det finns ju belastningsprovare till batteri. Då ser ni ju direkt om batterierna är bra eller dåliga. Det har de oftast på större mackar, bilverkstäder et.c. Eller kollar ni med ampere och voltmeter.

Jag använde mig av en batteriprovare flitigt förra året på en arbetsplats i Norge. Jag orkade inte stå och lyssna på alla utlägg i timmar från kunder.

Testade, bra, halvbra, kasst. That´s it.


Sen om man har tur, kan man kan man få igång ett kasst batteri om det är sulfaterat te.x .
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Thomas Stadin » 2014-05-06/17:00

I helgen var det bankörning på Kinnekulle Ring.
Eftersom kursen startar redan kl 07 på morgonen sov vi över i närheten och min Fireblade med ett <1 år gammalt Shorai Li-Ionbatteri stod parkerad utomhus nattetid.
Tempen kröp ner mot nollan under nätterna.
Då det var dags att bege sig till banan gick det bara inte att få igång hojen utan startkablar trots förvärmning enl konstens alla regler.

Det känns som om det är dags att återgå till ett hederligt AGM igen.

Någon som vill köpa ett Shorai Li-Ionbatteri med tillhörande laddare? :)
Betyget som jag sätter på Li-Ion för mc blir ett solklart: Dyrt OCH Värdelöst
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Dennis Johansson » 2014-05-09/04:54

Thomas Stadin skrev:I helgen var det bankörning på Kinnekulle Ring.
Eftersom kursen startar redan kl 07 på morgonen sov vi över i närheten och min Fireblade med ett <1 år gammalt Shorai Li-Ionbatteri stod parkerad utomhus nattetid.
Tempen kröp ner mot nollan under nätterna.
Då det var dags att bege sig till banan gick det bara inte att få igång hojen utan startkablar trots förvärmning enl konstens alla regler.

Det känns som om det är dags att återgå till ett hederligt AGM igen.

Någon som vill köpa ett Shorai Li-Ionbatteri med tillhörande laddare? :)
Betyget som jag sätter på Li-Ion för mc blir ett solklart: Dyrt OCH Värdelöst


Jag har sett en del på youtube angående Shorai.
Till min BMW modell som filmen handlade om uppdaterade de tydligen batterityp två gånger innan de fick ett som tydligen skall fungera.
Det jag ej begriper med Shorai är att de skall försöka stila med att få i et så litet batteri som möjligt och då påstås ha större kapacitet.
Men den kapaciteten finns endast om det är varmt o gött ute om någonsin.
Istället borde de nyttja originalstorleken och fylla upp sin batterityp till samma storlek, då kanske det skulle fungera hyggligt vid kyla.
Jag hade Shorai på min DRZ 400S. Det var andra fel på den också. Men 2013 på evenemanget i Svenska rallyts spår var det fler en jag som mala på starten på morgonen som hade Shorai och då var det väl svalt.

Dessutom tror jag detta malande kan bli skadligt i längden för startmotor och elektronik.
Om spänningen faller och man skall få ut samma umf, måste strömmen öka för att få ut samma effekt.
JAg tror ej elektroniken gillar detta.
Att behöva köra varv efter varv på startmotorn mår den ej heller bra av med hög ström och låg spänningen.

Så nej. Innan den tekniken utvecklats rejält, köper ej jag fler Shorai batterier.
Skall jag banta mer vikt på hojen, kan jag börja med mig själv istället :( :oops: ;) :roll:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Marie » 2014-05-09/11:25

Dennis Johansson skrev:Skall jag banta mer vikt på hojen, kan jag börja med mig själv istället :( :oops: ;) :roll:


Du som redan är så liten?
Du skulle du ju försvinna alldeles, och faktiskt skulle jag sakna dig här.... :cry:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Thomas Stadin » 2014-05-09/12:11

Dennis Johansson skrev:Det jag ej begriper med Shorai är att de skall försöka stila med att få i et så litet batteri som möjligt och då påstås ha större kapacitet.


Både volym och vikt är ca 1/3 av AGM medan priset är ca 3x.
Att klämma in 3x Shorai på hojen kanske hade fått den att starta i kylan men då till en kostnad av ca 4.500:- medan ett vanligt AGM löser problemet till en kostnad av 600:-

Du har alldeles rätt ang startmotorn.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Izvor » 2014-05-21/21:07

God kvæll

Ær det någon hær på forumet som har testat eller har hørt nåt om dessa batterier:

http://bmw-moto.it/index.do?BatteryFly+ ... _for=%21X1

http://www.xgearshop.com/dettagli.asp?s ... categoria=
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re:

Inläggav blundborg » 2015-04-25/13:48

Johnny Kinnunen skrev:
Helmetrock;15658 skrev:.......
Annars är de riktigt fina! Jag har satt en sådan mini cigaretttändarplugg på den lösa kabeln till laddaren, som jag antar att du har på motorn, och så kan jag ha den till praktiskt taget alla hojar!

Förlåt mig min inkompetens, men var hittar man en sån cigarettändarplugg och hur sätter man fast en sån på ex. Ctek Zafir90?
Svårt att se på Ctek bilden hur en sån plugg skulle kunna fästas..
Kanske lättare (men ack så dyrare!) att köpa en BMW laddare..?
Finns det fler här som gör så för att kunna använda icke BMW laddare direkt i xra uttaget vid sidan på hojjen?
:confused:
Hur lång tid, ca, behöver en MC (AGM 12v 14Ah, batteri) för att bli fulladdad efter ha stått i garage 4veckor med "enbart" klocka som drar ström?


På CTEKs ciggplugg sitter en röd plastcylinder i toppen. Den går att vrida och ta bort så man kan plugga in i motoruttaget. Jag har en CTEK MXS 5.0 där en CTEK-kabelsats ingick. Den visar laddstatus med 3 lampor Röd, orange och grön. Den sköter sig själv och laddar när det behövs. Man kan också göra "recond" på batteriet men inte varje år! Allt har funkat bra i 3 år. Nu lagom till Kul på hoj i morgon så händer konstiga saker. Kan inte starta. Instrument belysningen lyser svagt och vid något tillfälle rörde sig varvräknaren! Fick tips om att det nog var jordproblem. När jag lossat bat visade det fulladdat på CTEK. När jag kopplat in igen så varnade CTEK för polvändning, men det var det inte. Har nu skrapat rent polerna men kan inte hitta den grova jordkabelns anslutning till ramen då den försvinner in i kabelstammen (för att skrapa där också). Hann inte ta den till verkstad så har någon tips och kan ringa på 0709-646700 så jag kan komma med på Kulpåhjul i morgon?

Har nu också testat med laddningkabel från bat. minus till ramen som gav bra kontakt men ursprungliga problemet kvarstar - bara glödande instrumentlampor. Kopplade då in ett bilbatteri som fick dem att lysa fullt. Tryckte på startknappen och då utlöste något relä. Nog ska man väl kunna koppla in ett bilbatteri utan att bränna något?
blundborg
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2010-06-14/12:07

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-08/15:35

Jag har upptäckt ett "omvänt problem".

Originalbatteriet i min hoj höll alltså i 13 år och 12 800 mil - och var inte kass ens då. Efter att cykeln stått cirka två veckor, gick den inte att starta, när vi skulle ut på en resa torsdag - lördag under Kristi himmelsfärd - men efter en halvtimmas laddning startade den prompt, och jag hade inga problem under nämnda resa. Cykeln startade omedelbart varje gång.
Det blev dock till att byta direkt efter hemkomsten, för söndag morgon skulle vi till Korsika, och där hade det måhända inte varit så kul med ett definitivt adjö från batteriet.

Alltnog: Originalbatteriet fick under vinteruppehållen en slurk ström från min BMW originalladdare varannan helg, och det tog erfarenhetsmässigt i runda slängar tolv timmar, innan den gröna dioden tändes.

Nu har jag för andra gången laddat det nya batteriet - likadant som det förra. Första laddningen någonsin för 3 veckor sedan - efter att hojen stått stilla i cirka två veckor - tog tolv timmar, som väntat, men efter att jag jackat in laddaren igår kväll, tog det bara några timmar, innan den gröna dioden lyste!

Tar alltså ett nytt batteri emot laddning snabbare? Eller laddar det ur långsammare? Eller var detta någon form av tillfällighet?
Det lär jag förstås få reda på efter nya laddningar varannan helg denna vinter, men jag blev nyfiken på, vad som ligger bakom.

Någon, som kan skingra min okunnighets dimmor?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Batterifråga - omstart

Inläggav Anders Nedemark » 2015-11-08/16:08

Bror Gårdelöf skrev:Första laddningen någonsin för 3 veckor sedan - efter att hojen stått stilla i cirka två veckor - tog tolv timmar, som väntat, men efter att jag jackat in laddaren igår kväll, tog det bara några timmar, innan den gröna dioden lyste!


Jag underhållsladdar mitt batteri på samma sett som du under vintern. Varannan vecka laddar jag fullt och tar sedan ur laddaren. Det tar ungefär 60 min att gröna lampan på laddaren börjar lysa. Har också BMW Org. laddare och batteri.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-08/16:15

Men det förra batteriet ville alltså ha 12 timmar på sig för den proceduren (liksom det nya, första gången laddaren kopplades in).
I och för sig är cykeln av 2002 års modell, och jag köpte den i november 2007, så redan då hade batteriet fem och ett halvt år på nacken - men det är onekligen viss skillnad på en timma och tolv!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Peter Björkdahl » 2015-11-08/21:16

Bror, jag trycker att du till stor del redan besvarat dig själv. Ja, ett nytt batteri tar lättare laddning mest tror jag det beror på ett lägre inre motstånd. Dessutom har ett slitet batteri högre självurladdning.

Sedan beror det såklart på om det nya batteriet har en annorlunda teknisk konstruktion än det ersatta vilket det sannolikt har. Utvecklingen har gått mot högre laddmottaglighet, högre startström, mindre vattenförbrukning och lägre självurladdning. En av få saker nya batterier blivit sämre på att de klarar dåligt av att stå urladdade.

//Peter Björkdahl
Senast redigerad av Peter Björkdahl 2015-11-08/22:03, redigerad totalt 1 gång.
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-08/21:35

Tack!
Batteriet ifråga (Exide, om jag inte minns fel) ser alltså ut exakt som det batteri, som satt i hojen vid nyleverans, är köpt på Beviks i Linköping (auktoriserad BMW-handlare och -verkstad) och märkt med BMW:s logga.
Men tillverkaren kan förstås ha vidareutvecklat produkten utan att ändra utanverket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Mimmi » 2018-04-11/20:27

Hej!
För att inte ytterligare med OT fördärva den oljetråd där Kovlingen skrev det nedanstående av mig citerade skriver jag mitt inlägg här.

Kovlingen skrev: //Köpte även ett superbatteri ? ? Odyssey men det drog inte igång motorn efter 2 år .
//


Då har Du haft otur min käre Kovling!
Jag köpte det första Odysseybatteriet våren 2006 till min dåvarande mc, K100RS "Röd Kalle". Eftersom Marie köpte den av mig finns den ju fortfarande i huset och batteriet är fortfarande i toppskick efter i dagarna 12 år.

Det andra köpte jag våren 2007 till den R1150GS, "Gullan", jag köpte då. Den maskinen köpte min bror av mig så jag har full kontroll även på den. Batteriet är efter 11 år fullständigt friskt på den också.

Mitt tredje köpte jag april 2010 till min då nyinköpta K1100LT Highline "Wolfgang". Även det batteriet är helfriskt efter 8 år.
Så jag vidhåller min rekommendation av nämnda batterifabrikat/typ. Det handlar i alla tre fallen om PC 680.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Föregående

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst