Batterifråga - omstart

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Batterifråga - omstart

Inläggav niklas.r » 2007-06-27/20:12

Jag blir inte riktigt klok när jag läser batteritrådarna, så jag gör en omstart med min specifika fråga: R1100R -2000, jag har bara kört 300 mil sen jag köpte den. Batteriet ser splitternytt ut och det står "BMW Gelbatterie 12 V 19 Ah" på det. En BMW-kollega påpekade att jag borde underhållsladda var 3e vecka under säsong, trots att jag kör dagligen. Motiveringen skulle vara att all elektronik drar ur batteriet i längden. Det låter inte vettigt att generatorn inte skall kunna försörja batteriet med laddningsmängd. Än så länge har jag inte haft några problem och har aldrig laddat. Vad gäller?

Nästa fråga: Jag har ett eluttag(intag!) i sidan på motorn som är BMW original extrautrustning. Tanken med den är väl att man ska slippa montera ur batteriet? Vilken laddare ska jag använda när det blir dags att ställa av, som passar batteriet och elsockeln?

Niklas R
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-27/20:35

niklas.r;15651 skrev:Jag blir inte riktigt klok när jag läser batteritrådarna, så jag gör en omstart med min specifika fråga: R1100R -2000, jag har bara kört 300 mil sen jag köpte den. Batteriet ser splitternytt ut och det står "BMW Gelbatterie 12 V 19 Ah" på det. En BMW-kollega påpekade att jag borde underhållsladda var 3e vecka under säsong, trots att jag kör dagligen. Motiveringen skulle vara att all elektronik drar ur batteriet i längden. Det låter inte vettigt att generatorn inte skall kunna försörja batteriet med laddningsmängd. Än så länge har jag inte haft några problem och har aldrig laddat. Vad gäller?

Nästa fråga: Jag har ett eluttag(intag!) i sidan på motorn som är BMW original extrautrustning. Tanken med den är väl att man ska slippa montera ur batteriet? Vilken laddare ska jag använda när det blir dags att ställa av, som passar batteriet och elsockeln?

Niklas R


Om du kör dagligen, och inte har några problem, ser jag ingen som helst anledning till att du skulle behöva underhållsladda batteriet.

Det är riktigt att 'uttaget' i sidan på motorn kan användas för batteriladdning. En bra och prisvärd laddare för MC är CTEK Safir, som finns hos bl a Clas Ohlson, Biltema och flera MC-handlare för ca 500 kr. Till laddaren medföljer en adapterkabel med ringkabelskor, som kan monteras permanent på batteriet - när du ska ladda är det bara att plugga i laddarens kabel i kontaktstycket. Vill du ladda via uttaget på motorn, kan du köpa till en adapterkabel med rätt kontakt, eller göra en själv (materialet kostar någon tjuga).

Fördelen med CTEK-laddaren är, att den är 'intelligent' och kan flera bra trick. Den jobbar med intervall- och pulsladdning, vilket dels innebär att den kan vara inkopplad länge (hela vintern t ex) och håller då batteriet i god kondition, dels att den kan 'väcka' batterier som stått urladdade lite för länge och har svårt att ta emot laddning.

BMW:s egen laddare är sämre, och dyr - t o m BMW själva säljer CTEK-laddare för hälften av vad en BMW-laddare kostar!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-06-27/20:41

niklas.r;15651 skrev:Jag blir inte riktigt klok när jag läser batteritrådarna, så jag gör en omstart med min specifika fråga: R1100R -2000, jag har bara kört 300 mil sen jag köpte den. Batteriet ser splitternytt ut och det står "BMW Gelbatterie 12 V 19 Ah" på det. En BMW-kollega påpekade att jag borde underhållsladda var 3e vecka under säsong, trots att jag kör dagligen. Motiveringen skulle vara att all elektronik drar ur batteriet i längden. Det låter inte vettigt att generatorn inte skall kunna försörja batteriet med laddningsmängd. Än så länge har jag inte haft några problem och har aldrig laddat. Vad gäller?

Nästa fråga: Jag har ett eluttag(intag!) i sidan på motorn som är BMW original extrautrustning. Tanken med den är väl att man ska slippa montera ur batteriet? Vilken laddare ska jag använda när det blir dags att ställa av, som passar batteriet och elsockeln?

Niklas R


Ingen underhållsladding behövs om batteriet är i normalt bra skick. Utan att säga något exakt men ett par veckor mellan körpassen klarar batteriet utan att underhållsladdning behöver komma ifråga; så pass liten är "elektronikförbrukning".

För egen del underhållsladdar jag bara två gånger under hela vinteruppehållet trots att elektroniken är inkopplad men härom kan det nog råda delade meningar.

En bra laddare är Cetec, som har styrutrustning för att hantera gelbatterier.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-06-27/21:01

För GEL ska det var Ctek 3600 eller motsvarande vad den nu heter som clas olsson har, 800 har inte tillräckligt hög spänning för dem!

Annars är de riktigt fina! Jag har satt en sådan mini cigaretttändarplugg på den lösa kabeln till laddaren, som jag antar att du har på motorn, och så kan jag ha den till praktiskt taget alla hojar!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-27/21:49

Helmetrock;15658 skrev:För GEL ska det var Ctek 3600 eller motsvarande vad den nu heter som clas olsson har, 800 har inte tillräckligt hög spänning för dem!



Här hittar du info om vilka CTEK-laddare som kan passa:
http://www.ctek.com/SE/laddare.asp
CTEK Zafir 90, som t ex Clas Ohlson säljer för 495 SEK, är alldeles utmärkt även för GEL-batterier: http://www.ctek.com/SE/zafir90/egenskaper.asp
Även XS800 duger bra för underhållsladdning: http://www.ctek.com/SE/XS800/egenskaper.asp
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

om batteriet igen

Inläggav spico » 2007-06-27/22:56

Det verkar så att batteriet är ett spännande ämne.
Den som jag beskriver här är gemensam fysik.

Vanligen behöver inte bry om batteriet om allting rätt inställd i elektroniken. (laddnings krets) Men även i en bra laddnings kretsen jobbar bara i ca 80 - 90% av batteriets spännings / kapacitets området som inte är den bästa.

Grundproblemet är att fordons nominella arbetes spänning är 12 Volt!
Det innebär att alla elektronik och lampor är gjorda för detta! (12V)
Självklart det finns tolerans för en viss avvikelse.
Likadan ett vanligt blybatteri nominella spänning är 12 V.
Dom flesta elektronik i hela världen blev skapat genom tiderna för just 12V för att ett blybatteri med 6 cell är exakt 12 V.

Problemet är att ladda ett blybatteri fullt upp kräver egentligen 2,45V/cell = 14,7V PRECIS!
Om detta underskreds då batteriet laddas aldrig helt upp, om detta överskreds då går sönder.

Då att ladda batteriet behövs en laddnings krets (generator) som tillförse hela elektroniken med en spänning på 14,7V eftersom hela elektroniken direkt kopplad på batteriet! Det innebär att laddningen (generatorn) skall ha en överspänning av 22.5% jämfört med nominella spänningen som matar hela elektroniken.

Om man räknar ut en vanlig glödlampa som får så mycket överspänning som är 22% högre en nominella då den lampan har en överbelastning på nästan ca 50% på effekt sidan!
Detta är inte riktig sanningen eftersom en glödlampa inte är linjerät av effekt/spännings/ström kurvan. Glödlampans glödtråds resistans är mycket temperatur beroende, dvs. högre spänning skapar högre ström och högre temperatur som följd och högre temperatur orsakar högre resistans som motverkar för en lägre ström.
Men Ni kan se problematiken. Det är ganska gemensam att glödlampans livslängd förkortas kraftig! Och det inte mycket bättre med halogen lampor heller.

Det inte så illa på elektronik sidan (styrkretsar, datakretsar osv.) eftersom nästan all elektronik idag har reglerat strömförsörjning som klarar en viss spänning området. Däremot dom är ganska känsliga för underspänning! ( omboot i den minsta fel – spänningsdropp)

All elektronik har en viss karakteristik genom spännings förändringar (inre resistans) och generator har en karakteristik genom varvtal / temperatur / belastning / styrkretsens förmåga att styra laddning spänningen för generator.
Dessa är så många faktorer att vanligen spänningen aldrig kan ligga på en förutbestämd nivå utan det pendlar runt om kring 14 – 14,6V och i sämsta fall 13 – 13,8V. Detta kan sjunka ner till runt om kring 12V vid tomgång.

Allt dessa är en kompromiss i en fordon att ha en bra laddnings spänning så att det ska ligga närmast till den spänningen som behövs att ladda batteriet fullt. Och en kompromiss mot elektroniken – lamporna så att den klarar uppgifterna med bibehållet pålitlighet och livslängd!


Så även om man har en relativt rätt inställd elektronik (laddning) kan hända att laddnings spänningen ligger under den optimala 14,7V. Det räcker med en spänningsavvikelse på -0,2 0,3V då laddas aldrig batteriet fullt utan vanligen kan ligga på 70 – 90%. Det påverkas batteriet negativt även på det sättet att en aldrig fullt laddad batteri blir â€
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-06-28/07:56

Helmetrock;15658 skrev:.......
Annars är de riktigt fina! Jag har satt en sådan mini cigaretttändarplugg på den lösa kabeln till laddaren, som jag antar att du har på motorn, och så kan jag ha den till praktiskt taget alla hojar!

Förlåt mig min inkompetens, men var hittar man en sån cigarettändarplugg och hur sätter man fast en sån på ex. Ctek Zafir90?
Svårt att se på Ctek bilden hur en sån plugg skulle kunna fästas..
Kanske lättare (men ack så dyrare!) att köpa en BMW laddare..?
Finns det fler här som gör så för att kunna använda icke BMW laddare direkt i xra uttaget vid sidan på hojjen?
:confused:
Hur lång tid, ca, behöver en MC (AGM 12v 14Ah, batteri) för att bli fulladdad efter ha stått i garage 4veckor med "enbart" klocka som drar ström?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-06-28/09:12

Kopierat från http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/mc/category/en_artikkel.asp?articleid=2300&categoryid=category02

AGM batteri används av BMW Motorrad från och med tillkomsten av modellen R 1200 GS samt på
K 1200 S, K 1200 R och R 1200 ST. (OBS! Ej R 1200 RT).

Eftersom dessa MC har CAN-bus elsystem krävs en laddare som är kompatibel med motorcykelns elsystem om man ska ladda genom strömuttaget. Enda alternativet i sådana fall är laddare
71 60 7 688 864 som beskrivits ovan.
BMW Motorrad vill därför härmed varna för att använda andra laddare än avsedd laddare för BMW's CAN-bus elsystem . Motorcykelns styrenheter kan inte skadas, men det är mycket stor sannolikhet för att laddaren skadas.
Marknaden erbjuder en stor mängd batteriladdare av skiftande kvalité. Ett antal märken utöver BMW´s underhållsladdare är erkända som mycket bra, med en anpassad laddning till batteriets konstruktion och kondition.

Dock så uppstår det problem när man försöker ladda batteriet på motorcyklar via strömuttaget med en alternativ laddare på BMW MC med CAN-bus elsystem. Laddaren kan förstöras som tidigare nämnts.

De enda laddare som kan användas i strömuttaget på BMW med CAN-bus elsystem är BMW´s egen gråa laddare, oavsett vad försäljaren av den alternativa laddaren påstår
.


Detta uteslutar alltså laddning via eluttaget med andra laddare än BMW´s på hojjar (R1200GS Adv) med CanBus??
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Marie » 2007-06-28/10:39

Jompa;15694 skrev:Detta uteslutar alltså laddning via eluttaget med andra laddare än BMW´s på hojjar (R1200GS Adv) med CanBus??


Helt korrekt slutsats som jag uppfattar det!

Inget annat än BMWs egen specialladdare kan användasför att ladda via det fabriksmonterade strömuttaget OM HOJEN HAR CANBUS.

Därmed inte ett ord sagt om annat än att hojar UTAN CANbus kan laddas via strömuttaget med vilken laddare som helst.
Monterar man en speciell laddningskontakt direkt till batteriet så kan man även på CANbushojar använda vilken laddare som helst.

Av vad som tidigare skrivits här kan man dessutom misstänka att BMWs originalladdare kanske inte är lika duktig på att stå kontinuerligt inkopplad över vintern som en CTEK....
Den enda egenskapen hos BMWs originalladdare som dokumenteras i citatet är att den är den enda som kan användas via ett CANbus-styrt eluttag.......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Det är så smidigt...

Inläggav AnWi » 2007-06-28/19:39

...med C-tek-laddaren. På var och en av mina maskiner har jag monterat ringkabelsetet, via säkring, direkt till batteripolen. Man kan köpa en extra C-tek-kabelsats på Clas Ohlson för 49kr (dock var det beställningsvara i Norrköping).
Kontakten har jag under sadeln och laddaren normalt i taket på garaget. Behöver jag ladda eller bara kolla spänningen lyfter jag på sadeln och där finns kontakten. Den är ju dessutom väderskyddad med sitt gummilock.
Smidigare kan det inte bli tycker jag. Inga problem med dålig kontakt, CAN-buss eller annat strul. Raka spåret till batteriet är bäst.

En stor eloge till Peter för dina vetenskapliga inlägg. Det uppskattas mycket!


/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Raketen » 2007-06-29/08:50

AnWi;15720 skrev:...med C-tek-laddaren. På var och en av mina maskiner har jag monterat ringkabelsetet, via säkring, direkt till batteripolen. Man kan köpa en extra C-tek-kabelsats på Clas Ohlson för 49kr (dock var det beställningsvara i Norrköping).
Kontakten har jag under sadeln och laddaren normalt i taket på garaget. Behöver jag ladda eller bara kolla spänningen lyfter jag på sadeln och där finns kontakten. Den är ju dessutom väderskyddad med sitt gummilock.
Smidigare kan det inte bli tycker jag. Inga problem med dålig kontakt, CAN-buss eller annat strul. Raka spåret till batteriet är bäst.

En stor eloge till Peter för dina vetenskapliga inlägg. Det uppskattas mycket!


/Anders



Jag kör också med C-tek laddare men har monterat ett extra el-uttag vid panelen som via en säkring är ansluten till batteriet.

Bara att plugga i laddaren (typ ciggpropp) och ladda.
Uttaget använder jag även till GPS:en.

Det inbyggda uttaget kopplas bort efter 15 minuter (tror jag) av CAN Bussen, om inte BMW original laddare används eftersom den "beordrar" styrboxen att lämna uttaget "öppet".

BMW laddaren är dyr och inte lika bra som C-tek.
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-06-30/20:06

Jompa;15691 skrev:Hur lång tid, ca, behöver en MC (AGM 12v 14Ah, batteri) för att bli fulladdad efter ha stått i garage 4veckor med "enbart" klocka som drar ström?


Nån som vet eller får man "besked" via laddaren när den ansluts?
:confused:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-06-30/21:19

Jompa;15822 skrev:Nån som vet eller får man "besked" via laddaren när den ansluts?
:confused:


Det är ju rätt svårt att säga eftersom det är rätt mycket som spelar roll, antingen så säger laddaren till om den är bra eller så får man mäta vilospänningen på batteriet.

12,9 V fullt
12,6 V 75 %
12,3 V 50 %
12,0 V 25 %
11,7 V tomt

/jorgen
Jörgen I Larsson
 

Om Du har...

Inläggav Mimmi » 2007-06-30/21:22

Jompa;15822 skrev:Nån som vet eller får man "besked" via laddaren när den ansluts?
:confused:




... en CTEK, i alla fall en XS 3600, så lyser en grön diod när batteriet är fulladdat.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-07-01/00:16

Jompa;15691 skrev:Hur lång tid, ca, behöver en MC (AGM 12v 14Ah, batteri) för att bli fulladdad efter ha stått i garage 4veckor med "enbart" klocka som drar ström?


Tackar för svar! :)
Ok, mitt scenario är: om jag hittar ett eluttag i storgaraget vill jag utnyttja det och undrar hur lång tid det räcker att ladda upp ett "normaluttdraget" batteri så att jag i bästa fall slipper lämna kvar laddaren kopplat till hojjen, som i sin tur troligtvis är ståendes på helt fel plats till förtret för vaktmästare mfl..? Låt säga att batteriets nivå är ca 50% (12.3V) tar det 3timmar eller tar det 30timmar..? Jag är totalt aningslös! :eek:
Inga världsproblem direkt men..
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-01/08:22

Hej!

Ett försök till förklaring:
Batteri 14 Ah laddat till 50% = 7Ah
Om du kan ladda med 1 A i 7 h så är batteriet fullt.
Om du kan ladda med 7 A i 1 h så är batteriet fullt.

Nu är ovanstående inte riktigt sant för batterier kan inte ta till sig laddning hur fort som helst, man pratar om laddmotstånd. Ett rimligt mått på hur fort man kan ladda är 1/10 av batteriets kapacitet dvs 1,4 A i det här fallet. Så då skulle det bli 7 Ah/1,4 A = 5 h men sedan ökar motståndet ju fullare ett batteri blir så de sista procenten tar lång tid.

Däremot så tror jag det tar ganska lång tid innan klockan har lyckats dra ur batteriet så mycket så att du är nere på 50%

Jag ska mäta på min hoj hur stor strömmen (A) är så kan vi räkna på det också.

Nu har jag ett mätvärde (och en bula i huvudet... man ska öppna garageporten helt innan man går in...)

Jag fick det till 1,2 milliamper (mA).
0,0012 A * 24 h * 28 dagar = 0,8 Ah

(14 Ah -0,8 Ah) /14 Ah = 0,94 så du är bara nere på 94% efter 4 veckor.
0,8 Ah /1,4 A = 35 minuter.

Det skulle betyda att du ha ett rätt bra laddat batteri på 1 timme om du kör med en cetek Zafir 90 på vinterläget om jag förstår det rätt (vinterläget har lite högre slutspänning (14,7 V) vilket AGM batterier behöver för att bli fulladdade).

Ett annat bra tips om man aldrig har mekat med el i fordon är att alltid koppla bort minuspolen först. Om man tar plus först och råkar komma åt någon del av chassit med andra änden av verktyget blir det kortslutning vilket brukar vara obra.



h = timme
A = Amper http://sv.wikipedia.org/wiki/Ampere
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-01/13:43

Spiff;15844 skrev:Hej!

Ett försök till förklaring:
<snip>

Däremot så tror jag det tar ganska lång tid innan klockan har lyckats dra ur batteriet så mycket så att du är nere på 50%

Jag ska mäta på min hoj hur stor strömmen (A) är så kan vi räkna på det också.
<snip> ....så du är bara nere på 94% efter 4 veckor.
0,8 Ah /1,4 A = 35 minuter.

Det skulle betyda att du ha ett rätt bra laddat batteri på 1 timme om du kör med en cetek Zafir 90 på vinterläget om jag förstår det rätt (vinterläget har lite högre slutspänning (14,7 V) vilket AGM batterier behöver för att bli fulladdade).


Rätt tänkt, men tyvärr inte riktigt fullständigt. För det första så laddar ett batteri ur ("självurladdar") även om man inte tar någon som helst ström ur det (det "kryper") alltid lite internt i batteriet). Hor stor den självurladdningen är beror på en massa saker - batteriets typ, kapacitet och kondition, temperatur, luftfuktighet osv. Generellt kan sägas att självurladdningen är lägre ju kallare det är.
För det andra är laddningsprocessen ganska komplex - dels blir inte all energi man skickar in omvandlad till laddning i batteriet (en del blir värme och lite grand går åt till den kemiska processen), dels varierar laddningsströmmen ganska kraftigt under laddningsförloppet både pga själva batteriet, och beroende på hur laddaren reglerar (eller inte reglerar, om den är av enkel typ).

Summa summarum finns det inte en chans att ladda ett batteri fullt på så kort tid som en timme. Snarare behövs ett dygn eller mer. Ju längre batteriet varit utan laddning, ju längre tid tar det att ladda det fullt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-01/14:55

gunnare;15865 skrev:Rätt tänkt, men tyvärr inte riktigt fullständigt. För det första så laddar ett batteri ur ("självurladdar") även om man inte tar någon som helst ström ur det (det "kryper") alltid lite internt i batteriet).


Det var inte meningen att det skulle vara en doktorsavhandling i batteriladdning... visst har man självurladdning, i ett AGM batteri kanske 3% på en månad.


gunnare;15865 skrev:Summa summarum finns det inte en chans att ladda ett batteri fullt på så kort tid som en timme. Snarare behövs ett dygn eller mer. Ju längre batteriet varit utan laddning, ju längre tid tar det att ladda det fullt!


Möjligt att en timme är i underkant men om det inte går att ladda 10% på mindre än 1 dygn så får du ta ett snack med mina batterier i båten för de har inte fattat det än, dom är ner på cirka 80% på kvällen och är på 100% vid 15:00 tiden om det är soligt. Men jag är ingen expert, jag har bara lärt mig det jag behöver kunna för att hålla maten kall.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-01/17:31

Spiff;15869 skrev:Möjligt att en timme är i underkant men om det inte går att ladda 10% på mindre än 1 dygn så får du ta ett snack med mina batterier i båten för de har inte fattat det än, dom är ner på cirka 80% på kvällen och är på 100% vid 15:00 tiden om det är soligt. Men jag är ingen expert, jag har bara lärt mig det jag behöver kunna för att hålla maten kall.


Intressant, hur mäter du då laddningsgraden i batteriet? Att bara mäta polspänningen omedelbart efter laddning ger tyvärr ingen säker indikation på hur 'fulltankat' ett batteri är - det säkraste sättet är med en syraviktsmätare (densitetsmätare), men den funkar ju tyvärr inte på slutna batterier eller på batterier utan friflytande syra (Gel- och AGM-batterier t ex).
Jag håller med om att det går att få i en hel del laddning i ett batteri på relativt kort tid, men att komma upp i 100% laddning kräver dels tid och dels en laddare som är kapabel att anpassa sig till batteriets typ, kondition och laddningsgrad.
Med en enkel, oreglerad laddare, eller hojens (alt. båtens/bilens) generator/regulator är det i princip omöjligt att ladda ett batteri helt fullt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Torparen » 2007-07-01/18:23

"Lantis-kontroll" av batteriet:
Om hojen inte startar pga att startmotorn inte går runt, så kan det vara idé att ladda batteriet. Om hojen startar..ut å kör.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-07-01/20:18

Tackar för alla svar o inlägg!
Jag älskar detta forum! Det är fullt med humor, självironi, kunskap och högt i tak gällande glada amatörers frågor.. :D :p

Man/jag kanske inte måste ha 100% laddning men i varje fall ladda 1ggn/4v (enligt manualen) för att undvika batteriets allt för tidiga hädangång...?

Gällande "lantis-kontroll", så gjorde jag så med min första hojj vintern 03-04..Det sa bara knack i starmotorn.. Stendött.. Tog loss batteriet o kollade..alla celler utom 1 var tomma på vatten! Tja, när jag ändå hade tagit ur batteriet så kan jag lika väl chansa o hälla i vatten (döfött enligt experterna). Sen lät jag den stå på laddning m.ha av en billig laddare och mätte varje cell med en "sugpipett" innehållande kulor av olika kulör. Efter nåt dygn..(36tim?) så hade 1 cell nästan 100% laddning, 2-3st hade ca 80%, 1st hade ca 70% och den sista ca 50% (jag minns säkert lite fel!).
Tillbax o montera in batteriet i hojjen o prova----- Vrooaammm (nåja...det var bara en F650Funduro!).. Hojjen sparkade igång!
Körde några dar och turer senare till BMW Mölndal för årsservice. Där rekommenderade verkstads killen att byta till nytt batteri vilket jag gjorde "för att vara på säkra sidan"...
Denna lilla episod skrev jag om i gamla forumet och vill minnas att någon där svarade att detta "hade han aldrig hört talas om tidare", att ett batteri kan vakna till liv efter varit TOMT på vatten i cellerna..
Hur som helst...kontentan av detta var ändå onödig strul och bekymmer och något jag helst vill undvika nästa gång jag startar hojjen efter en längre tids uppehåll. Vilket tyvärr sker relativt ofta (2-4v), då jag arbetar till sjöss vecka-vecka försvinner tiden relativt fort särskilt om man den lediga vecka drar iväg på annat än hoj äventyr! ;)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-01/20:33

Jompa;15888 skrev:......
Man/jag kanske inte måste ha 100% laddning men i varje fall ladda 1ggn/4v (enligt manualen) för att undvika batteriets allt för tidiga hädangång...?


Jag ber om ursäkt för alla utvikningar, inser nu att du faktiskt inte fått något vettigt svar på din egentliga fråga... Självklart är det bra att ladda var 4:e vecka (eller så ofta du kommer åt), även om tiden inte räcker för att ladda batteriet fullt. Det bästa är såklart att ha en 'intelligent' laddare med bra kapacitet (t ex CTEK 3600 eller Onyx), så att du laddar så mycket batteriet är kapabelt att ta emot på den tid som står till buds. Om möjligt, försök också ha så kallt som möjligt där hojen (eller snarare batteriet) förvaras, eftersom självurladdningen är lägre ju kallare batteriet hålls.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-01/20:39

gunnare;15872 skrev:Intressant, hur mäter du då laddningsgraden i batteriet? Att bara mäta polspänningen omedelbart efter laddning ger tyvärr ingen säker indikation på hur 'fulltankat' ett batteri är


Klart jag använder en multimeter, jag har gått ifrån sextanten också.
Dock får batteriet vila lite innan jag mäter. Det duger rätt bra åt mig.

Jompa;15888 skrev:JVilket tyvärr sker relativt ofta (2-4v), då jag arbetar till sjöss vecka-vecka försvinner tiden relativt fort särskilt om man den lediga vecka drar iväg på annat än hoj äventyr! ;)


Ta med den på skutan och träna på att köra på bakhjulet!
Jörgen I Larsson
 

Torrt batteri

Inläggav 2650852 » 2008-01-07/09:16

Jag har även haft ett torrt batteri som jag laddat och det fungerade. När cykel tinade fram ur snödrivan en vår så satte jag på en vanlig 4 amp billaddare men batteriet ville inte ta emot någon laddning, efter några dagar så kollade jag syrenivån i batteriet och det var torrt. Jag tog och fylde det med vanligt vatten och satte dit laddaren igen. När den hade varit inkopplad par dagar så orkade batteriet dra igång motorn. Jag använde samma batteri två somrar till utan problem. Cykeln var en R100RS.
2650852
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 1988-11-07/01:00

Inläggav PierreC » 2008-01-13/13:48

Jompa;15839 skrev:Tackar för svar! :)
Ok, mitt scenario är: om jag hittar ett eluttag i storgaraget vill jag utnyttja det och undrar hur lång tid det räcker att ladda upp ett "normaluttdraget" batteri så att jag i bästa fall slipper lämna kvar laddaren kopplat till hojjen, som i sin tur troligtvis är ståendes på helt fel plats till förtret för vaktmästare mfl..? Låt säga att batteriets nivå är ca 50% (12.3V) tar det 3timmar eller tar det 30timmar..? Jag är totalt aningslös! :eek:
Inga världsproblem direkt men..


Nere i min lilla bur i vårt storgarage så har jag gjort en liten fuling...

Jag tar med batteriet från båten hem, det används ju ändå inte så mycket vintertid, och har till det kopplat en spänningsomvandlare från 12V till 230V.
Sedan hänger jag på min Ctek till det och laddar på så vis hojen utan att ha tillgång till eluttag. Sedan får mitt båtbatteri motion. När det behövs ladds så tar jag ju bara upp det till lägenheten.

Båtbatteriet(60Ah) räcker till c:a 4-5 dagars drift med påkopplad Ctek. Sedan tjuter varingen för låg spänning har jag märkt! :o

Har kollat lite på kretsar för spänningsomvandling från 12V-14.4 men har inte hittat något vettigt så jag kör på med min egna variant trots att det kan kännAs som lite av en omväg, men det funkar ändå riktigt smidigt!!

/Pierre
PierreC
 

Inläggav Johnny Kinnunen » 2008-03-13/04:33

PierreC;27573 skrev:Nere i min lilla bur i vårt storgarage så har jag gjort en liten fuling...

Jag tar med batteriet från båten hem, det används ju ändå inte så mycket vintertid, och har till det kopplat en spänningsomvandlare från 12V till 230V.
Sedan hänger jag på min Ctek till det och laddar på så vis hojen utan att ha tillgång till eluttag. Sedan får mitt båtbatteri motion. När det behövs ladds så tar jag ju bara upp det till lägenheten.

Båtbatteriet(60Ah) räcker till c:a 4-5 dagars drift med påkopplad Ctek. Sedan tjuter varingen för låg spänning har jag märkt! :o

Har kollat lite på kretsar för spänningsomvandling från 12V-14.4 men har inte hittat något vettigt så jag kör på med min egna variant trots att det kan kännAs som lite av en omväg, men det funkar ändå riktigt smidigt!!

/Pierre


Är det nåt liknande en sån här du använder? (bild)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19567641
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav PierreC » 2008-03-13/20:15

Jompa;30985 skrev:Är det nåt liknande en sån här du använder? (bild)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19567641


Japp, ungefär en sån......
PierreC
 

Re: om batteriet igen

Inläggav DustRat » 2008-05-29/21:09

spico skrev:
Vanligen behöver inte bry om batteriet om allting rätt inställd i elektroniken. (laddnings krets) Men även i en bra laddnings kretsen jobbar bara i ca 80 - 90% av batteriets spännings / kapacitets området som inte är den bästa.

.....

Problemet är att ladda ett blybatteri fullt upp kräver egentligen 2,45V/cell = 14,7V PRECIS!
Om detta underskreds då batteriet laddas aldrig helt upp, om detta överskreds då går sönder.

.....


Så även om man har en relativt rätt inställd elektronik (laddning) kan hända att laddnings spänningen ligger under den optimala 14,7V. Det räcker med en spänningsavvikelse på -0,2 0,3V då laddas aldrig batteriet fullt utan vanligen kan ligga på 70 – 90%. Det påverkas batteriet negativt även på det sättet att en aldrig fullt laddad batteri blir â€



Innebär detta att jag med min CTEK Multi XS3600 alltid skall ladda bilens (tung BMW som körs oftast korta sträckor) och hojens (canbus) moderna batterier, varav båda troligen är någon typ av GEL/AGM-batterier, med det speciella "snöflinge-läget" som laddar med 14,7V i stället för det vanliga "bil-läget" på 14,4V för att nå full kapacitet?

Bild Bild

gunnare skrev:.....

BMW:s egen laddare är sämre, och dyr - t o m BMW själva säljer CTEK-laddare för hälften av vad en BMW-laddare kostar!


Följdfråga:
Är BMWs mc-laddare, den grå speciellt rekommenderad för laddning genom hojens eluttag med canbus-system, bara skit? Jag har en sådan laddare också och frågan är om jag hellre borde montera fast kabelögglor direkt på batteriet och använda min CTEK på "snöflinge-läget" eller kanske enbart i "bil-läget"?


På CTEKs hemsida, framför allt under "Batteriladdarskolan" och "Frågor" finns det massor för noviser som mig att lära, men som jag brukar säga, "Ju mer man lär sig, desto mer förstår man att man inte kan!" :roll:
http://www.ctek.com/SV/Default.aspx
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Albert » 2009-01-18/15:50

niklas.r skrev:1)
Jag blir inte riktigt klok när jag läser batteritrådarna,... En BMW-kollega påpekade att jag borde underhållsladda var 3e vecka under säsong, trots att jag kör dagligen. ... Det låter inte vettigt att generatorn inte skall kunna försörja batteriet med laddningsmängd. Än så länge har jag inte haft några problem och har aldrig laddat. Vad gäller?

2)
...Vilken laddare ska jag använda när det blir dags ...?
Niklas R


Fråga 2 har du fått ett antal bra svar på.


Fråga 1 har du fått bra/dåliga/kryptiska svar på. Här är mitt bidrag:

Det som gäller i praktiken är, att du under sommartid, normalt sett, inte ska behöva underhållsladda. Du kan göra som jag gör - koppla in en laddare när du kommer hem, bara för att "toppa" laddningen av batteriet, men egentligen behövs det inte.

När du kör i kallare klimat, kan du behöva underhållsladda tillföljd av extra belastning som tycks dra ur batteriet en aning mer... mycket besynnerligt tycker jag, men mina batterier har samtliga betett sig på detta sätt ända sedan jag började kör 1987, så jag accepterar den förkrossande bevisföring av mina batterier från/på mina fordon gällande detta fenomen.

På din generator sitter en 14V's regulator - denna kan du byta till en med annan spänning, om du önskar eller ser ett behov av det. Skulle du köra när det är riktigt kyligt ute, under -15'C, så måste du i det närmaste byta till en 14.5V's eller 14.8V's regulator, men det är en annan historie.
http://www.startmotor.se/
http://www.startmotor.se/Category?categ ... /Regulator
http://www.startmotor.se/Category?categ ... ator/Bosch
Se även http://www.hella.se , http://www.biltema.se , m.fl.

Visst drar klockan ström även när du stängt av motorcykeln - men hur många mA är det ?... -;) Finns det mer elektronik på dessa BMWn som drar ström, >mA, när tändningen är avstängd? Hur länge man låta dem stå orörda, utan laddning, och ändock ha ström kvar som räcker för att med lätthet starta motorn ?
Låter som om den propå du fått är från någon som först kört 2-ventilare - de modellerna drar nämnligen ur batteriet på 2-4v (generellt sett - undantag finns); och de behöver normalt sett -alltid- laddas efter man kört dem.

Om du inte har problem att starta, så räcker den laddning din generator ger -:)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Arne Lindgren » 2009-05-23/08:34

Mycket intressant tråd..
Om urdragning över vintern.
Min frus Funduro med klocka med visare drar alltid ut (och torkar ur) batteriet men min Africa med nån sorts digitalur gör det inte, så klockan kan nog vara kamelens halmstrå.
En annan grej jag såg i ett av dom första inläggen, att all elektronik skulle vara 12 volt.
Jag misstänker att elektroniken som har med sprutet att göra handlar om 5 volt, det gör det i alla fall i Boschs bilsystem, och i dom flesta andra bilsystem.
Kan vara bra att komma ihåg om man ska testa nån givare nån gång.
Ett resultat av det är att plussen till spridarna ligger på 12 volt och är på hela tiden tändningen är på.
Däremot är pulserna minus, troligen för att man ska slippa släppa in 12voltplus i boxen. (Nu kommer vän av ordning att strömmen går ju runt så det blir 12 volt genom effekttransistorn ändå, visst, men styrpulsen in i transisrorn från chippet är 5 volt.)
Om nån är intresserad av att fördjupa sig i insprutning har Haynes 2 böcker om bilens elektroniska system, och om insprutning, dom kompletterar varandra. Rekommenderas. Troligen är mc-systemen i grunden väldigt lika bilsystemen.
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Gustav Johansson » 2009-09-23/23:15

En slutsats man borde kunna dra av spico:s eminenta inlägg ovan borde vara att det är bra att ladda upp batteriet med ganska jämna intervall för då slipper generatorn (som via laddningsrelät, reglerar strömstyrkan) skuta på med 14v å slita på glödlampor och eldkomponenter!? och batteriet borde få bättre livslängd när det laddas fullt och inte bara till 80-90% som generatorn klarar?
Gustav Johansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-08-17/08:06

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Ante » 2010-11-18/08:47

Hej.

På R1200C Independenten jag har. Har jag ännu originalbatteriet från 2002. Sen jag köpte cykeln nästan ny (150 mil typ) har jag kört med en C-tek som laddar genom eluttaget. Det batteriet fungerar bra ännu i dag.

Men det finns ju lite fällor. På den cykeln sitter ju batteriet idiotistkt till placerat, så att sätta ett vätskebatteri så, kräver att man kollar nivån, annars så är det kört. Torrt en bit ner så är det bara att gratulera. Lite dålig nivå och sedan sidostöd på cykeln, njae!.

Sen oavsett vilken laddare man köper kan det vara intressant att kolla upp allt om man har tillgång till en bra mätare. Att laddaren inte överladdar/underladdar, vad man har för tomspänning på batteriet, samt vad generatorn ger vid normal laddning mm.. Att det är en fin laddare eller märke, garanterar ju inte att den är felfri.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Fredric Fredricson » 2010-11-19/17:40

Gujo skrev:En slutsats man borde kunna dra av spico:s eminenta inlägg ovan borde vara att det är bra att ladda upp batteriet med ganska jämna intervall för då slipper generatorn (som via laddningsrelät, reglerar strömstyrkan) skuta på med 14v å slita på glödlampor och eldkomponenter!? och batteriet borde få bättre livslängd när det laddas fullt och inte bara till 80-90% som generatorn klarar?

Mja, generatorn har nog ingen uppfattning om hur bra batteriet är laddat utan "krämar på" med 14.4V eller vad den nu är inställd på i alla lägen. Det här är naturligtvis nåt som lamptillverkare och tillverkare av bilelektronik är väl medvetna om och tagit hänsyn till.

Jag jobbade för många år sedan med batteriladdare för truckar å sånt. Det jag lärde mig då, och som nog gäller fortfarande även med moderna gel-batterier mm är bland annat följande:

1. Man kan generellt inte mäta batteriets laddningsgrad med polspäningen.
2. Två batterier är inte lika. Även om det är samma fabrikat.
3. Batteriers gasningsspänning är temperatur, fabrikat och individberoende.
4. Så fort man tycker att man begripigt hur blybatterier fungerar så slutar dom.
5. De ljsubågar som blir när man kopplat in ett 120V 80Ah truckbatteri lite slarvigt slocknar av sig själva efter 5-10 sekunder.

Kom ihåg att alla faktablad och "teknisk information" som släpps är filtrerade genom en marknadsavdelning.

Min poäng är: Batterier är som barn. Bara för att du vet vad som funkade på dina ungar och batterier är det inte säkert det funkar för andra.

Men ett vet jag: eftersom blybatterier inte far illa av att stå laddade, så länge dom inte gasar, så kan man ladda dom hur ofta man vill.
Det sägs ju också att gel-batterier klarar av att stå urladdade, men hur det egentligen är med den saken vet jag inte.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Albert » 2010-11-19/18:56

Gujo skrev:En slutsats man borde kunna dra av spico:s eminenta inlägg ovan borde vara att det är bra att ladda upp batteriet med ganska jämna intervall för då slipper generatorn (som via laddningsrelät, reglerar strömstyrkan) skuta på med 14v å slita på glödlampor och eldkomponenter!? och batteriet borde få bättre livslängd när det laddas fullt och inte bara till 80-90% som generatorn klarar?


Min erfarenhet är att laddar man batteriet efter det man kört, så är det lättare att starta nästa gång.

Mina Voltmätare, på samtliga av mina fordon, visar precis tvärt om mot din slutsats ovan... dvs att ett fulladdat batteri ger -högre- spänning under de första minuterna av körning, och att ett icke underhållsladdat batteri ger -lägre- spänning den först halv (½) timmen av körning; för att sedan plana ut på den spänning som laddnings-/spänningsregulatorn är ställd på.

Nu är jag intresserad av att hör om detta är en gängse iaktagelse, eller om det enbart råkar vara mina fordon som uppvisar dessa svängningar i spänningen.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Känslighet gel batteri

Inläggav lem » 2011-02-20/08:05

Hej!

Jag skummade tråden men hittade inte ngt om följande:

Ett vanligt vått blybatteri kokar/gasar när det blir full-laddat och inget händer direkt förrän det kokar torrt.
Ett GEL batteri som överladdas kan pga gelen INTE koka utan gasar (genom ngn ventil) och förstörs mycket fort om man låter det ladda med vanlig 4A-laddare som inte spänningsbegränsade korrekt. Jag gjorde det själv i min ovetskap för ett antal år sedan på K11LT och köper därför aldrig svindyra BMW originalbatterier. Det höll bara 1 år då jag i överdriven ambition satte det på underhållsladdning.

Är det någon som har full koll på vilken max-spänning man kan låta original GEL komma upp i vid kyla utan att skada det (har ett som är bara 1 år gammalt i nya K12GT -04 (äkta K) som jag vill vara rädd om)?
Jag laddar med spänningsaggregat och har full frihet att välja både ström och spänning.

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-03-26/02:35

Gasningsspänning på en blyack ligger på runt 2.36-2.38 V/cell. Detta är dock temperaturberoende.

Man ser också ofta siffran 14.4 V för ett 12V batteri, men det tror jag är lite i överkant.

Om du bara vill hålla batteriet friskt över vintern, och du kan ställa spänningen fritt, är 2.25 V/cell (13.5V) lagom. Då riskerar du ingen gasning (om alla celler är hela) och batteriet blir utjämnat mellan cellerna.

Eller så spenderar du 5-600:- på en "riktig" laddare typ den här.
/Fredric

PS. Mina kunskaper om batteriladdning är från sent 70-tal då jag utvecklade elektroniska laddare för truckbatterier. Nya gel-batterier kan ha andra egenskaper, men vanliga blyaccar har inte utvecklats mycket sedan dess...
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Hasse Gustafsson » 2011-04-09/19:44

Nu har mitt andra batteri rasat! Har i alla år använt ''vanliga'' laddare och det har fungerat bra.
Visst man får byta batteri då och då.
Efter att börjat med C-tec laddare så har jag nu förstört två batterier på kort tid :evil:
Det kanske är en tillfällighet, men jag tror inte det. Skulle starta idag, laddaren mycket varm
och batteriet dött.
OBS har inte använt samma laddare till de batterier som rasat.
Laddar nu med en vanlig laddare så får vi se om batteriet kan räddas.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav anonym1 » 2011-04-09/19:56

Det låter inget vidare Hasse.

För oss andra, vilken typ av batteri är det? Och vilket läge har laddaren varit inställd på?
anonym1
 

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Guzzi-Leif » 2011-06-27/20:45

Visst är det lustigt hur känsligheten för batteristatus varierar mellan olika konstruktioner!
Redan när jag köpte nuvarande maskinen var batteriet halvdant. Nu har jag kört med det sedan sommaren 2009 och det har ju inte blivit bättre...
Fram till i dagarna har det i alla fall legat över 12V efter laddning + vilotimmar men nu visar multimetern 11,9 (vid körning har jag dock normala värden) - och den startar lik förbaskat om än med flimrande display då och då.

Hur som haver har jag beslutat köpa nytt. Tyckte priset på batteriet till min R1150RS var högt men det var rena rean gentemot detta; ett lite speciellt (väldigt kort) Yuasa som kostar över 2 000:- Varken Batterilagret, Biltema eller andra pålitliga lågprisare säljer denna guldtacka så jag får väl bita i det syrliga äpplet...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Thomas Stadin » 2012-04-16/09:25

Guzzi-Leif skrev:Visst är det lustigt hur känsligheten för batteristatus varierar mellan olika konstruktioner!
Redan när jag köpte nuvarande maskinen var batteriet halvdant. Nu har jag kört med det sedan sommaren 2009 och det har ju inte blivit bättre...
Fram till i dagarna har det i alla fall legat över 12V efter laddning + vilotimmar men nu visar multimetern 11,9 (vid körning har jag dock normala värden) - och den startar lik förbaskat om än med flimrande display då och då.

Hur som haver har jag beslutat köpa nytt. Tyckte priset på batteriet till min R1150RS var högt men det var rena rean gentemot detta; ett lite speciellt (väldigt kort) Yuasa som kostar över 2 000:- Varken Batterilagret, Biltema eller andra pålitliga lågprisare säljer denna guldtacka så jag får väl bita i det syrliga äpplet...


Kolla även med TH Pettersson: http://www.th-pettersson.se/ innan du käkar dina äpplen. De säljer bl a Exide batterier till ett bra pris (TH benämner Exide som Tudor).
Innan jag bytte batteri på min Fireblade förra året samlade jag in data och gjorde en jämförelse mellan olika batterier inkl orig Yuasa YTZ. Exides spec matchade Yuasa YTZ på alla punkter men till en bråkdel av priset.
Se upp med Vartas batterier, de specade CCA (Cold Cranking Ampere) ca 25% lägre än Yuasa/Exide.
Biltemas batterier hade överlag något lägre energiinnehåll än övriga (stort skal - lite innehåll).
Exidebatteriet fungerar nu utmärkt i Firebladen och priset var 575:- jämfört med 2.795:- som Yuasabatteriet då skulle ha kostat.

Nästa gång jag köper batteri skulle jag vilja testa ett Li-Ion. De sparar en hel del vikt (70-80%), men det är inte säkert att de är helt plug'n'play på mc:n.
http://www.skyrichbattery.com
Det finns fler lev med liknande lösningar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Aldrin » 2012-08-02/09:40

Har oxå en batterifråga ...

Har en R12 GSA 2008 som har stått i ca 10 månader (bor utomlands). Har inte haft ngn underhållsladdning under tiden så jag kopplade in en CTEK 3600 för att ladda upp batteriet (efter att ha läst om hur man ska göra i detta utmärkta forum).

1. Skruvade av kablarna till polerna och kopplade på CTEK med mode MC
2. Lät den stå över natten
3. Startade fint nästa morgon, tog en kort sväng och stängde av motorn
4. Tre timmar senare var det dags för en tur och då startade den inte. Elen är på men ingen ork att dra runt startmotorn.
5. På med CTEK igen över natten.
6. La till tre timmar med "snöflinga" inställning på CTEK (efter att ha läst ännu mera i forumet)
7. Dags att starta - elen funkar men nu "knackar" det bara från startmotorn, verkar inte ens som om den går runt.

Ngn som kan ge en hint om vad som kan ha hänt? Batteriet eller startmotorn eller ...?

Håkan
www.hakanaldrin.com
Aldrin
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-01-01/11:29

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-02/10:51

Aldrin skrev: Ngn som kan ge en hint om vad som kan ha hänt? Batteriet eller startmotorn eller ...? Håkan

10 månader utan underhållsladdning, på ett 4-5 år gammalt batteri...... det är nog bara att byta batteriet.
Prova att starta hojen med startkablar från t ex ett bilbatteri - startar den då är det ingen tvekan om att batteriet är kass.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Dennis Johansson » 2012-08-02/10:53

JAg tror till 99,9% på batteriet.

Det har varit tomt så länge att det troligen är slut.
Startmotorn låter så när solonoiden skjuter ut startmotordrevet till drevet i motorn för att dra runt den, men den orkar inte mera en så...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Dennis Johansson » 2012-08-02/10:54

Och Gunnar han före igen!
Du är snabb Gunnar
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Aldrin » 2012-08-02/11:23

Tack - det får bli ett nytt batteri. Ngt särskilt märke/typ att rekommendera?
www.hakanaldrin.com
Aldrin
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-01-01/11:29

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-02/11:40

"Top-of-the-line" är, enligt de flesta erfarenheter, Odyssey-batterierna från Hawker.
Om jag minns rätt krävs en mindre modifikation för att Odyssey PC535 ska kunna monteras i R1200GS, men det är det nog värt.
Se denna tråd: http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=30&t=15819&st=0&sk=t&sd=a&hilit=odyssey
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Aldrin » 2012-08-02/11:49

Hinner inte göra ngn modifikation innan det är dags att lämna Sverige. Måste bli ngt som passar direkt.
www.hakanaldrin.com
Aldrin
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-01-01/11:29

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-02/12:29

Om Du vill ha ett batteri som tål att stå utan underhållsladdning, kanske ett Shorai Litium-jonbatteri kan vara ett bra alternativ.
Kopplar man ur batteriet, laddas det knappt ur alls och tål att stå utan underhållsladdning långa perioder.

Ett LFX21A6-BS12 passar direkt, utan modifiering.
Jag köpte ett från http://www.nfracing.se/start.htm till vår F650GS - leverans på två dagar.

Se denna tråd: http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=217&t=16604
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Dennis Johansson » 2012-08-02/14:29

Men Gunnar, passar ett sådant direkt och sedan skall man väl annars ha en annan laddare för de batterierna.

Skall du ha ett vanligt batteri, så är troligen Yuasa det bästa. Det finns dock en budgetserie du skall undvika.

Det märkliga är att många jag känner bl.a. min far har haft samma Biltema batteri på sin Kawazaki i många år och den underhålladas inte alls vintertid och startar snällt varje vår.
Så alternativt använda billiga batteriet och kanske byta oftare om kvaliteten är spridd.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Batterifråga - omstart

Inläggav Kovlingen » 2012-08-02/15:02

Jag skulle i alla fall satsa på ett säkrare batteri än "feltemas" även om de kanske
håller ett tag . Inte kul att stå med en GS och batteriet är dött . Man springer då
inte igång den . Det är då säkert :=(
I min 1150 r sitter samma då nya batteri som när jag köpte den hösten -08 . Jag har
underhållsladdning på hela vintern och det funkar fortfarande . ( Peppar Peppar )
Undrar hur länge jag slipper den utgiften ? ? :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Nästa

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst