Luftning av bakre system (ABS)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Luftning av bakre system (ABS)

Inläggav Mickemeck » 2007-07-04/20:05

Sänkte pedalerna och var därför tvungen att förlänga bromsrören på min R1100S. Givetvis blev det en massa luft i systemet och pedalen bottnar nu tomt.

Hade batteriet på laddning så har ej kunnat köra med ABS:en. Det får bli morgondagens äventyr.

Hur ska jag gå tillväga och vad ska jag tänka på?
//Micke
Mickemeck
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-04/19:51

Inläggav PierreC » 2007-07-04/22:10

Mickemeck;16069 skrev:Sänkte pedalerna och var därför tvungen att förlänga bromsrören på min R1100S. Givetvis blev det en massa luft i systemet och pedalen bottnar nu tomt.

Hade batteriet på laddning så har ej kunnat köra med ABS:en. Det får bli morgondagens äventyr.

Hur ska jag gå tillväga och vad ska jag tänka på?
//Micke


Lufta bak vid oket precis som vanligt, känns pedalen fortfarande svampig så har du troligtvis kvar luft uppe i ABS-enheten. Då är det "bara" att lyfta bort tanken och lufta vid direkt på den. Ganska smidigt att använda sportdrycksflaska med slang i korken, fylla den med en skvätt bromvätska, koppla på den på nippeln och vända den upp och ner! Sen är det bara att lufta järnet!
PierreC
 

Inläggav Mickemeck » 2007-07-13/12:46

Tar upp ämnet igen.

Har alltså sänkt pedalerna och förlängt bromsröret, samt satt dit en ny slang mellan behållaren och bromscylindern.

Försökt alla befintliga nippelstängningtekniker. Pumpat som en gaaalning, men får inget flöde i oljan. Inget tryck, men en massa bubblor. Läcker tjyvluft nånstans kanske?
Mickemeck
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-04/19:51

Veckans dumstrut.

Inläggav Mickemeck » 2007-07-13/14:59

Jag skäms. Jag är knappt värdig min BMW. Tilldelar härmed veckans dumstrut till mig själv.

Luftade o luftade o luftade o undrade varför in i h******e det inte kom någon olja.

Jo...

Hade glömt att lyft ur den svarta gummihatten ur bromsvätskebehållaren när jag fyllde på. Tro tusan att den inte rann till då.

Sen var allt fixat på en halvtimme.

Trvlig helg!
Mickemeck
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-04/19:51

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-13/21:53

Mickemeck;16522 skrev:Jag skäms. Jag är knappt värdig min BMW. Tilldelar härmed veckans dumstrut till mig själv.

Luftade o luftade o luftade o undrade varför in i h******e det inte kom någon olja.

Jo...

Hade glömt att lyft ur den svarta gummihatten ur bromsvätskebehållaren när jag fyllde på. Tro tusan att den inte rann till då.

Sen var allt fixat på en halvtimme.

Trvlig helg!


Tack för att du bjussade på den!
Misstag gör vi allihop, de blir bara olika roliga beroende på person och om man delar med sig. Ska försöka hitta Sporthojs absolut bästa tråd; en sjujäkla massa inlägg om olika mekartabbar...

Eftersom du väckte ämnet: Lika viktigt som att våga prova och på så sätt skaffa erfarenhet, är det nog att avstå det man inte känner sig trygg med. Svår balansgång som jag själv snubblat över många gånger.

Edit: Den sökta Sporthojstråden verkar tyvärr borttagen

Edit 2: Nya möjligheter kan uppstå i följande trådar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161322
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161301
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Hittad länk

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-16/12:13

Den som söker, han/hon finner!

Här är då den vanvettigt underhållande Sporthojslänken; läs, skratta och njut (åsså rodna om du känner igen dig): http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=24386
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst