Balansering av hjul på GSA

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Balansering av hjul på GSA

Inläggav Bumse » 2007-07-28/12:24

Fick monterat nya TKC 80 däck på min GSA.
Dock fick jag inte däcken balanserande,killen påstod att dom inte hade möjlighet.......stort skämt,Euromaster (Trelleborg) :mad:
Tidigare har det gått bra när jag kommit in med mc fälgar från andra hojar.

Hur pass viktigt är det att balansera hjulen med TKC 80 däck?

Är man ute mitt i "öknen" och byter däck blir detta inte gjort.
Dock har man alltid hört att fram är viktigare att få balanserat.
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Inläggav HMRHMR » 2007-09-02/10:11

Noterar att ingen svarat på detta inlägg - så nu gör jag det. :)

Det finns ingen anledning att balansera ett bakhjul med TKC80. Du märker ingen skillnad. Av slitageskäl kan du ändå inte köra någon längre sträcka i hastigheter över 110 km/h.

Bakhjulet kan balanseras i en vanlig bilhjulbalanseringsapparat så det kan alla gummiverkstäder.

Möjligen kan man balansera framhjul med TKC80 men jag menar att även det är onödigt. Balansera gör man enkelt själv. Sätt axeln (försiktigt) i ett skruvstäd och häng upp hjulet. Flytta vikterna så att hjulet kan stoppas i vilken position som helst. Den nogrannhet du uppnår på detta vis räcker faktiskt även till landsvägsdäck och hastigheter över 150 km/h. Klistervikter kan du köpa hos alla gummiverkstäder.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst