Byta tändningslås på R1100?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byta tändningslås på R1100?

Inläggav Gabbe » 2007-08-09/11:23

Nåja, nu är saken inte fullt så enkel.
Jag upptäckte 1 timme innan avfärd till Finland för dygt två veckor sedan, att någon hade brutit upp låset på hojjen. Fick konka in den i bilburen så att den inte blev stulen under resan.
[COLOR="Red"]Nu är frågan hur man ska bära sig åt för att få ut den gamla låscylindern?[/COLOR]
Enligt mina erfarenheter i bilvärlden så är tändninglås på tyska bilar väldigt lätta att byta så länge man kan använda nyckeln. I detta fallet kan man inte göra det så klart.

Att toppackningen small på Mazdan (pärlan) när vi kom till Stockholm och numera är skrotad, är en helt annan sak...
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-08-10/14:36

Gabbe;18087 skrev:[COLOR="Red"]Nu är frågan hur man ska bära sig åt för att få ut den gamla låscylindern?[/COLOR]


Jag kunde inte gärna vänta längre än ett dygn på tips, så det blev att försöka efter bästa förmåga. Knacka-bryt-vrid-metoden funkade så att jag kan köra till jobb och ta ut resterna från det gamla låset.
Nu får man bara hoppas att inte allt för mycket blev skadat i hylsan för låscylindern. Får väl vara glad att det var amatörer (ungar?) som inte var förmögna att få upp låset med våld med tanke på att det tog ca. 30 minuter att få runt låset till tändning när jag var rädd om prylarna.
Annars hade det kanske tagit 5 minuter...

Till er som undrar:
Färdigkodad låscylinder kostar 450:-, men gick inte att beställa av någon anledning. Fick bli en rep.sats som de kodar efter min nyckel när jag hämtar den och denna kostar 250:-, vilket får räknas som en trevlig överraskning i sammanhanget.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst