Helt apropå ingenting: -Avfettningsmedel! Vilket ska man anv

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Helt apropå ingenting: -Avfettningsmedel! Vilket ska man anv

Inläggav Blomqvist » 2007-08-19/21:12

Dom flesta av oss tycker säkert om att hålla våra motorcyklar, och säkert också bilar(?) rena.

Därför är vi nog många som undrar över marknadens alla olika sorters avfettning och dess funktioner och egenskaper.

Passande nog besitter jag en del kunskap inom området fordonsvård, och blev inspirerad av Guzzi-Leif´s tråd om flugmos och medel mot det. :)

Därför beslutade jag mig att reda ut begreppen om just avfettningsmedel en gång för alla.

Det finns enkelt uttryckt tre olika kategorier av avfettningsmedel på marknaden:



1: -Petroleumavfettning.

Detta är en avfettning som är baserad på petroleum och dessutom även ibland en mängd olika alkoholer. Denna sorts avfettning lämpar sig för att avlägsna feta beläggningar så som olja, fett, tjära, asfalt, etc.

Petroleumavfettning används i koncentrerad form och skall inte spädas. Kräver OFTAST torra ytor, därför är det i regel det medel man sprutar på först av allt.

Det stämmer inte att man generellt kan säga att en petroleumbaserad avfettning är skadlig för lackskyddsbehandlade ytor.



-Kallavfettning.

Kallavfettning innehåller mycket lösningsmedel som till exempel aromatiska lacknaftor, n-paraffiner mer mer. Detta gör den mycket lämplig för till exempel motortvätt och annan mycket svår och fet smuts så som asfalt och tjära.

Kallavfettning ska läggas på torra ytor och används koncentrerad.

Vad är då skillnaden mellan kall avfettning och petroleumavfettning? Kallavfettning och petroleumavfettning är faktiskt olika benämningar för samma typ av produkt. De är avfettningsmedel som är baserade på naftor och starka lösningsmedel, därför sorterar jag kallavfettning under samma kategori som petroleumavfettning.



2: -Alkalisk avfettning.

I regel är det alkaliskt avfettningsmedel man använder på sommaren.
Det används för att avlägsna torra, lätta partiklar som damm, vägdamm, pollen, sot, etc.

Alkaliskt avfettningsmedel skall i regel spädas - mycket!!
Särskillt om det kommer i koncentrat.
Jag har till exempel en variant i garaget där en enda liter ger 25 liter färdig avfettning.
-Ni kan lätt tänka er vad den skulle göra för skada om den kom direkt på lacken i outspädd form!

Alkaliskt avfettningsmedel är en gemensam benämning för avfettningsmedel som har ett pH-värde som ligger över 7.

Observera att alkaliskt avfettningsmedel kan skada krom och aluminium!



3: -Microavfettning (Microemulsion).

Microavfettning är en kombination av kallavfettning och alkalisk avfettning. Det innehåller både lösningsmedel och alkaliska ämnen (samt tensider).

Detta avfettningsmedel lämpar sig absolut bäst som vinteravfettningsmedel, om ens till något alls.
Jag har faktiskt inte träffat på något medel ur den här kategorin som faktiskt fungerar.

Microavfettning kan läggas på våta ytor, och används i koncentrerad form.




-Slutsatser?

Kanske någon har uppmärksammat grundregeln genom att läsa vad dom olika kategorierna avfettningsmedel innehåller och vad dom är bra på?

Grundregeln är nämligen att lika löser lika.

Ett alkaliskt avfettningsmedel löser smuts från växt- och djurriket medans ett petroleumbaserat avfettningsmedel löser just smuts bestående av olika petrolier, naftor, oljor och fetter.

För att få ett fordon riktigt rent krävs en riktigt bra microavfettning, om man hittar någon, eller så måste man använda både kallavfettning/petroleumavfettning och ett alkaliskt avfettningsmedel.

Först använder man petroleum/kallavfettningsmedlet. Det ska ju läggas på en torr yta.

När det har legat på några minuter, (utan att torka!), spolar man av fordonet.

Efter det lägger man på det alkaliska avfettningsmedlet, låter ligga några minuter, och spolar av igen.

Nu har man fått bort alla sorters smuts, det vill säga dels den "vanliga" smutsen, och dels den feta smutsen.

Därefter kan fordonet tvättas med svamp.

Ett påstående som jag fått höra många gånger är att "Det och det avfettningsmedlet är bara skit".

När man sedan frågat närmare har det framkommit att det nog var ett petroleum/kallavfettningsmedel som dom använde den där gången när dom skulle tvätta bilen inför midsommar.
Självklart blir inte bilen ren - detta medel tar ju bara bort den FETA smutsen. Allt vägdamm, sot, med mer sitter ju kvar.

Likaså om man bara använder ett alkaliskt avfettningsmedel på vintern: "Åååå... Jag fick inte bort det där äckliga saltet... Känn vilken sträv yta jag har på lacken..."

I 99% av fallen är det inte saltet som gör den sträva ytan, utan tjära och asfalt som lösts upp av saltet och hamnat på bilen.
Och alkaliskt avfettningsmedel biter som bekant inte på det.

-Har någon några frågor eller synpunkter är ni välkomna att kommentera i tråden! :)

Som svar på fråga om jag har för lite att göra ikväll, är svaret: -Ja. ;) :p
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-19/22:22

Den typen av klarläggande artiklar är alltid välkomna!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-20/00:54

Blomqvist;18609 skrev:.........

-Har någon några frågor eller synpunkter är ni välkomna att kommentera i tråden! :)
:p


Härligt! :)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst