Tips på verktyg- skjutmått?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tips på verktyg- skjutmått?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-27/21:41

Undrar över om det finns nåt instrument som klarar av att mäta bl.a bromskivors tjocklek och däckmönster/djup..?
Hmm.. är det nån skillnad i användningsområde mellan "caliper gauge" (bild vänster) och digitalt skjutmått (bild höger)?
Var hittar man en "caliper gauge" ?
Har inte hittat nåt på nätet..
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-27/21:55

Jompa;19034 skrev:Undrar över om det finns nåt instrument som klarar av att mäta bl.a bromskivors tjocklek och däckmönster/djup..?
Hmm.. är det nån skillnad i användningsområde mellan "caliper gauge" (bild vänster) och digitalt skjutmått (bild höger)?
Var hittar man en "caliper gauge" ?
Har inte hittat nåt på nätet..


Det jag kallar "mikrometer" (den vänstra bilden) anses väl allmänt ge betydligt större precision än ett skjutmått, oavsett om det senare har en digital display eller hederlig nonieskala. En orsak till detta är att man inte mäter över en bred yta, dessutom med krav på att hålla måttet vinkelrätt, utan endast en punkt i taget.
Mikrometrar kan du köpa av de flesta verktygshandlare, i bästa fall dessutom med kalibreringsprotokoll (det är ett precisionsinstrument!).

För mätning av däcksmönster används inte såpass fina och känsliga instrument som skjutmåttet utan en billig/gratis liten plastmojäng som ofta kan fås fritt hos däcks-gubben.

Kolla förresten på detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrometer_%28m%C3%A4tverktyg%29
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-27/21:57

Jompa;19034 skrev:Undrar över om det finns nåt instrument som klarar av att mäta bl.a bromskivors tjocklek och däckmönster/djup..?
Hmm.. är det nån skillnad i användningsområde mellan "caliper gauge" (bild vänster) och digitalt skjutmått (bild höger)?
Var hittar man en "caliper gauge" ?
Har inte hittat nåt på nätet..


Den 'Caliper Gauge' som visas på bilden ser ut som en vanlig mikrometerskruv.
Passar utmärkt att mäta tjockleken på bromsskivor med, vilket inte ett skjutmått gör (digitalt eller gammaldags, hederligt 'analogt' kvittar). Anledningen är att bromsskivans tjocklek kan variera över ytan, och skjutmåttet har ju en ganska stor anliggningsyta vilket betyder att det du mäter med skjutmåttet bara är det tjockaste partiet av skivan. Mikrometern är dessutom betydligt exaktare än ett skjutmått. Däremot är mätområdet för en mikrometerskruv klart begränsat, den kanske 'gapar' 25-30 mm som mest. Och så kan skjutmåttet ta även invändiga mått + djupmått (t ex mönsterdjup), vilket är tricks mikrometern inte behärskar. Kort sagt, du behöver både mikrometer och skjutmått, för att klara alla mätningar. Men skipa digital-skjutmåttet, det är bara dyrt och bökigt och känsligt utan att ge ett enda dugg bättre mätnoggrannhet. (Det är snabbare att läsa av dock, men det har bara betydelse för industriellt bruk egentligen).

Edit: Jula har en mikrometer för 139 kr, som säkert duger utmärkt till mätning av bromsskivor och annat. http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=248997251&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-162025&dept_id=
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-27/22:24

gunnare;19038 skrev:...Och så kan skjutmåttet ta även invändiga mått + djupmått (t ex mönsterdjup), vilket är tricks mikrometern inte behärskar. ..


Tack Guzzi-Leif och Gunnare! :)
Duger vilket skjutmått som helst för att ta djupmått?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-27/22:37

Jompa;19043 skrev:Tack Guzzi-Leif och Gunnare! :)
Duger vilket skjutmått som helst för att ta djupmått?


Absolut.
Bara att kolla så mätområdet räcker till.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-27/22:59

Jompa;19043 skrev:Tack Guzzi-Leif och Gunnare! :)
Duger vilket skjutmått som helst för att ta djupmått?


Absolut! Det är 'pinnen' som sticker ut i bakkant som används för det ändamålet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Bits- och hylssats?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-27/23:08

När jag ändå är inne på att fråga efter verktygs tips så fortsätter jag med att undra över om denna verktygssats klarar det mesta av "muttrar" på en R1200GSA-06? Kvaliteten ok? Kan man se hur specifika Nm vridmoment uppnås?
(bild vänster Biltema, artikelnr 10-129)
Eller ska jag nöja mig med nåt billigare? (ex.Biltema art.nr 10-532)
Eller måste jag upp i prisklass? (ex.Biltema art.nr 10-125)

De verktyg som följde med hojjen (bild höger) är ok till det de passar men problemet är just att de inte passar till allt! :o
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Gabbe » 2007-08-27/23:57

Jompa;19034 skrev:Undrar över om det finns nåt instrument som klarar av att mäta bl.a bromskivors tjocklek och däckmönster/djup..?
Hmm.. är det nån skillnad i användningsområde mellan "caliper gauge" (bild vänster) och digitalt skjutmått (bild höger)?
Var hittar man en "caliper gauge" ?
Har inte hittat nåt på nätet..


Varken skjutmått eller mikrometern är idealiska för mätning av bromsskivor egentligen. Det finns specialverktyg för det som egentligen är ett skjutmått med små kontaktytor så att man kan leta upp den mest slitna delen av bromsytan och ett "överhäng" så man kan mäta trots slitkanter på skivan.
Överkurs till MC kanske men...
Sen kan man diskutera hur pass noga det är också... kanske det hade räckt med dessa: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79587

På sidan 12 i denna pdf-fil finns verktyget som vi använder på jobb:
http://www.auto-tools.com/2005/klann/SchwedenKap.05_LowRes.pdf
Där finns för övrigt det mesta till bromsar.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-08-29/19:00

Jompa;19034 skrev:Undrar över om det finns nåt instrument som klarar av att mäta bl.a bromskivors tjocklek och däckmönster/djup..?
Hmm.. är det nån skillnad i användningsområde mellan "caliper gauge" (bild vänster) och digitalt skjutmått (bild höger)?
Var hittar man en "caliper gauge" ?
Har inte hittat nåt på nätet..


Det som Guzzi-Leif och Gunnare säger är helt korrekt men jag har ibland gjort en fuskvariant med skjutmått då jag inta haft tillgång till micrometer.
Mät tjockleken som vanligt du får då måttet på den höga slitkanten. Sen tar du djupmåttet från den höga slitkanten ner till slitytan om du förstår vad jag menar.
Dra sedan ifrån det måttet från den höga slitkanten.
Inte optimalt men funkar i nödsituationer.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav svekke » 2007-09-04/11:38

Jompa;19048 skrev:När jag ändå är inne på att fråga efter verktygs tips så fortsätter jag med att undra över om denna verktygssats klarar det mesta av "muttrar" på en R1200GSA-06? Kvaliteten ok? Kan man se hur specifika Nm vridmoment uppnås?
(bild vänster Biltema, artikelnr 10-129)
Eller ska jag nöja mig med nåt billigare? (ex.Biltema art.nr 10-532)
Eller måste jag upp i prisklass? (ex.Biltema art.nr 10-125)

De verktyg som följde med hojjen (bild höger) är ok till det de passar men problemet är just att de inte passar till allt! :o

Jag kan inte svara på om Biltema-satsen fyller behoven för just den hojen, men, om du bara ser till att du köper de Biltemaverktyg som har 10 års garanti, så får du helt OK kvalitet i förhållande till priset.

Dock behöver du komplettera med Momentnyckel för att kunna avläsa åtdragningsmoment i Nm. Jag kan inte svara på om Biltems momentnyckel är "tillräckligt" bra (men jag har en själv).
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst