Pacman;19089 skrev:Själv använder jag i stort sätt alltid fotbromsen.
Handen känns redan upptagen med att sköta gasen , så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former.
Tycker handbromsen hugger som en kamphund när man rör handtaget.
Fotbromsen är inte lika "effektiv" så det blir mycket mjukare bromsning. :p
Vilken broms använder du mest ?
Mvh
Pacman;19089 skrev:Själv använder jag i stort sätt alltid fotbromsen.
Handen känns redan upptagen med att sköta gasen , så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former.
Tycker handbromsen hugger som en kamphund när man rör handtaget.
Fotbromsen är inte lika "effektiv" så det blir mycket mjukare bromsning. :p
Vilken broms använder du mest ?
Mvh
Pacman;19089 skrev:Själv använder jag i stort sätt alltid fotbromsen.
Handen känns redan upptagen med att sköta gasen , så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former.
Tycker handbromsen hugger som en kamphund när man rör handtaget.
Fotbromsen är inte lika "effektiv" så det blir mycket mjukare bromsning. :p
Vilken broms använder du mest ?
Mvh
Pacman;19089 skrev:Själv använder jag i stort sätt alltid fotbromsen.
Handen känns redan upptagen med att sköta gasen , så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former.
Tycker handbromsen hugger som en kamphund när man rör handtaget.
Fotbromsen är inte lika "effektiv" så det blir mycket mjukare bromsning. :p
Vilken broms använder du mest ?
Mvh
Pacman;19089 skrev:....
så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former......
Hans S;19116 skrev:Den broms jag använder mest är Motorbromsen.
Om ni planerar er körning och inte far fram som ett jehu så
behöver man vare sig fram eller bakbroms!
Men ni är väl sådana dära vägmarodörer allihopa !?
Hans S;19116 skrev:Den broms jag använder mest är Motorbromsen.
Om ni planerar er körning och inte far fram som ett jehu så
behöver man vare sig fram eller bakbroms!
Men ni är väl sådana dära vägmarodörer allihopa !?
Marie;19124 skrev:
Därmed inte sagt annat än att jag både accelererar och bromsar mjuuuuukt...
Hans S;19116 skrev:Den broms jag använder mest är Motorbromsen.
Om ni planerar er körning och inte far fram som ett jehu så
behöver man vare sig fram eller bakbroms!
Men ni är väl sådana dära vägmarodörer allihopa !?
Pacman;19089 skrev:Själv använder jag i stort sätt alltid fotbromsen.
Handen känns redan upptagen med att sköta gasen , så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former.
Tycker handbromsen hugger som en kamphund när man rör handtaget.
Fotbromsen är inte lika "effektiv" så det blir mycket mjukare bromsning. :p
Vilken broms använder du mest ?
Mvh
Pacman;19128 skrev:... Okej , nu har jag ABS på hojen så det ska väl vara svårare att gå omkull. Men jag känner inte för att testa gränserna.
Roma55;19160 skrev:Hur gör du en burnout
Sorry kunde inte låta bli
Guzzi-Leif;19162 skrev:Där har du ett rejält problem med integraltjofräsen. När jag stagar in här på villagatan och ska sätta ryk på bakslangen kan jag ju inte hålla igen med handbromsen (bromsar ju lika mycket bak då). Får lägga en klots framför framhjulet i ställlet.
Roma55;19160 skrev:Hur gör du en burnout
Sorry kunde inte låta bli
Guzzi-Leif;19162 skrev:Där har du ett rejält problem med integraltjofräsen. När jag stagar in här på villagatan och ska sätta ryk på bakslangen kan jag ju inte hålla igen med handbromsen (bromsar ju lika mycket bak då). Får lägga en klots framför framhjulet i ställlet.
gunnare;19165 skrev:Jag gasar och bromsar aldrig samtidigt. Burnouts tjänar enbart ett syfte i dragracing, i övrigt är det enbart att betrakta som misshandel av hojen.
Torparen;19170 skrev:Har faktiskt praktiserat att gå in i utförs-serpentin-kurvor med stödgas och samtidig inbromsning med frambromsen, mitt i svängen när det är dags att släppa bromsen och dra på gas så ligger stödgas redan på, och kurvtagningen förefaller gå snabbare och smidigare med direkt tyngdpunktsförflyttning utan att passera motorbromsstadiet - som känns som ett ingenmansland där cykeln varken vill svänga eller luta.
Snappade upp tipset från en "snubbe" i Göteborgsdistriktet som kör en modern ST-boxer, och fattade aldrig att tekniken är avsedd för just sådana moderna hojar med nervös bränsleinsprutning - för att unvika rycket mitt i kurvan.
Min gamla förgasarhoj har inga sådana ryck, så tricket var väl inte ämnat för mig egentligen.. fast metoden kändes helt okej. Iallafall tills frambromsen började mattas pga den alltför snabba nerfarten. R80GS har sina begränsningar när det går utför..
//L-E Jönsson
Pacman;19128 skrev:Okej , nu har jag ABS på hojen så det ska väl vara svårare att gå omkull. Men jag känner inte för att testa gränserna.
Pacman;19271 skrev:Kändes ingen större skillnad vid inbromsningarna på väg hem från jobbet då mitt körsätt inte kräver någon inbromsningar så ................
...........Men jag förstår att en meter längre bromssträcka kan vara skillnaden mellan sänkt bonus eller en osade ramsa som man inte kan hitta i den heliga skriften.
gösser;19270 skrev:Känner inte igen diskussionen om frambroms kontra
*SNIPP*
ett "Fontana-nav" om jag inte minns fel. Ekrarna var ca 5 cm långa och resten
var ett stort 4-backigt nav. Med det navet fick man lätt framdäcket att
kvittra i alla hastigheter med två fingrar. Gudars skymmning vilket bett det var! Betydligt bättre än på min 100 RS. Men jag tror inte att det kan mäta sig med dagens skivbromsar. Men bett var det!!
Lars
Pacman;19271 skrev:
Men jag förstår att en meter längre bromssträcka kan vara skillnaden mellan sänkt bonus eller en osade ramsa som man inte kan hitta i den heliga skriften.
H
Bengt Allevad;19279 skrev:Apropå en meter längre bromssträcka!!
Här får du några siffror från ett seriöst tyskt bromstest men en Ducati 1000S Multistrada.
Solo körning med bromsning från 100 km/h till stillastående
Enbart bakbroms: 94,6m
Enbart frambroms: 47,9m
Båda bromsarna: 46,3m
Solo körning med bromsning från 50km/h till stillastående
Enbart bakbroms: 23,1m
Enbart frambroms: 11,4m
Båda bromsarna: 10,1m
Hoppas dessa siffror får dig att börja tänka om.
Albert;19289 skrev:Paceman... av vad du beskriver så har du arbetat in en mycket farlig rutin för dig själv -:(
Precis som de flesta använder jag motorbromsen först och främst.
Jag "styr" ned hastigheten med frambromsen, och jag "rätar" upp cykeln med bakbromsen. Men även jag gör ett STORT fel - jag kniper inte om tanken som man SKA -:(
Om du ALLTID applicerar bromsarna i rätt ording och använder dem med sunt förnuft så har du en rutin som räddar dig den gång du måste använda bromsarna fullt ut.
Du skriver att du har ett LÅNGT avstånd till framförvarande... ok, på de vägar du kör mest på så kanske detta fungerar... men den gången som någon tycker att ditt säkerhetsavstånd är en perfekt lucka att slänga sig in i... då får du problem!
Att du på 12 år med 90% av din transport på MC aldrig bytt beläggen fram - antingen så kör du inte eller så...
JanneH;19283 skrev:Det handlar inte om sänkt bonus, Det handlar om ditt liv. Jag testade en gång att bromsa bara med bakbroms och det var som att bromsa med en segelbåt. Det blev en oerhört mycket längre bromssträcka än när jag bromsade med frambromsen.
Pacman;19291 skrev:
Tydligen kör vi väldigt olika här på forumet har jag förstått.
Jag försöker planera mig körning , titta långt fram , hålla avstånd och jag använder motorbromsen. Sedan sista biten för att sänka hastigheten mer eller stanna så använder jag fotbromsen. Jag har lite svårt att förstå allt ramaskri över det. För det som jag behöver bromsa under normal körning finns det bromskraft där bak så det både räcker och blir över. Vad är det då för fel att använda den då ?
Hit me!
Pacman;19271 skrev:... körsätt inte kräver några inbromsningar så att man kör klockspelet i tanken ...
'Nej du har nog rätt där men når jag pratar bromsning handlar det om att bromsa så effektivt som möjligt. Om du skrivit att det gällde att bromsa med bakbromsen så hade jag gjort det. Men när jag råkar ut för en situation på vägen så bromsar jag med frambromsen.Pacman;19297 skrev:Självklart är det längre bromssträcka med bakbromsen , har aldrig påstått något annat ! Som jag skrivit innan , jag använder åxå frambromsen när det krävs. Men kör man i 30 km/h och ska stanna lugnt så tycker jag bak bromsar lika bra som fram. Det är väl inte alltid som det svänger ut en traktor framför er när ni kör.
Mvh
Pacman;19291 skrev:Tydligen kör vi väldigt olika här på forumet har jag förstått.
Jag försöker planera mig körning , titta långt fram , hålla avstånd och jag använder motorbromsen. Sedan sista biten för att sänka hastigheten mer eller stanna så använder jag fotbromsen. Jag har lite svårt att förstå allt ramaskri över det. För det som jag behöver bromsa under normal körning finns det bromskraft där bak så det både räcker och blir över. Vad är det då för fel att använda den då ?
Men det är klart , kommer man i 100 Km/h och alltid ska tvärnita 46,3 meter bakom framförvarande bil så räcker givetvis inte någon fotbroms i världen till. Inte ens min. Då kan jag förstå att ni svettas när ni läser om min bromsteknik.
Hit me!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst