Handbroms eller fotbroms ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Handbroms eller fotbroms ?

Inläggav Pacman » 2007-08-28/21:13

Själv använder jag i stort sätt alltid fotbromsen.
Handen känns redan upptagen med att sköta gasen , så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former.
Tycker handbromsen hugger som en kamphund när man rör handtaget. :eek:
Fotbromsen är inte lika "effektiv" så det blir mycket mjukare bromsning. :p

Vilken broms använder du mest ?

Mvh
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav Janne Hammarström » 2007-08-28/21:40

På alla Smc och BMW mcklubbens avrostningar lär man ut att för effektiv bromsning ska man använda handbromsen i första hand och även bakbromsen men handbromsen är effektivare så lär dig använda den och på BMW med ABS är det ingen större risk att bromsa omkull sig. Prova också under ordnade former att bromsa så kraftigt att ABSsystemet börjar jobba.

Inte för att vara elak men som en varning. Om du bara bromsar med fotbromsen är det stor risk att några av dina arbetskamrater får komma och ta hand om dig en dag.;)
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-28/21:44

Pacman;19089 skrev:Själv använder jag i stort sätt alltid fotbromsen.
Handen känns redan upptagen med att sköta gasen , så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former.
Tycker handbromsen hugger som en kamphund när man rör handtaget. :eek:
Fotbromsen är inte lika "effektiv" så det blir mycket mjukare bromsning. :p

Vilken broms använder du mest ?

Mvh


SKOJAR DU????:eek:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Menar Du...

Inläggav Mimmi » 2007-08-28/21:58

Pacman;19089 skrev:Själv använder jag i stort sätt alltid fotbromsen.
Handen känns redan upptagen med att sköta gasen , så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former.
Tycker handbromsen hugger som en kamphund när man rör handtaget. :eek:
Fotbromsen är inte lika "effektiv" så det blir mycket mjukare bromsning. :p

Vilken broms använder du mest ?

Mvh



... verkligen allvar nu:confused:

OM det nu är så att frambromsen hugger på Din GS, då är det något fel på den! Vi verkar ju ha likadana maskiner (åtminstone än så länge), och frambromsen är hur sensibel som helst på Gullan. Det går att göra hur mjuka eller hårda inbromsningar jag vill, det beror endast på hur jag hanterar bromshandtaget...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-08-28/22:04

Jag har rört fotbromsen tre gånger på 500 mil, 2 gånger på grus och 1 gång på asfalt för att se vad som hände.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-28/22:30

Pacman;19089 skrev:Själv använder jag i stort sätt alltid fotbromsen.
Handen känns redan upptagen med att sköta gasen , så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former.
Tycker handbromsen hugger som en kamphund när man rör handtaget. :eek:
Fotbromsen är inte lika "effektiv" så det blir mycket mjukare bromsning. :p

Vilken broms använder du mest ?

Mvh


Vänta! Jag tänker...

Om du menar FLEST antal gånger, då är det nog fotbromsen. Under jullrande vid trafikljus och i korsningar, på garageuppfarten och så vidare.
Om du menar med vilken broms jag utför mitt egentliga bromsarbete, då är det handbromsen - otvetydigt! Därför att det är den enda effektiva (bahjulets friktion närmar sig snabbt noll vid hård bromsning) om man inte har integral kopplad till fotbromsen förstås (RT och Guzzi).

För övrigt fick jag ett efterlängtat kvitto häromdagen: En bil försökte sig på en rundpall alldeles när jag skulle passera och reflexen drog handbroms, Gudskelov. Faktiskt inte alldeles självklart eftersom det händer relativt sällan att man måste övergå till "automat-mode" samt att även jag kör en hel del bil. Gott att träning ger resultat...

Jag delar ditt bekymmer med okänsliga bromsar; min servo är jäkligt digital. Å andra sidan: Under vanlig landsvägskörning är det inte många gånger per dag man över huvud taget behöver bromsa.

Om du inte gjort det förut:
Börja med att använda handbromsen VARJE gång du bromsar så att d efterhand nöter in ett riktigt beteende! Gör till vana att några gånger per kör-dag öva riktigt hård bromsning från ökande hastigheter (givetvis utan medtrafikanter yrande runt dig) - viktig kunskap!

I all vänlighet och utan att blicka ned från några höga hästar/Bror Duktig himself
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-08-29/00:13

Tänkvärd läsning från veckan som gick: [url="http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2842"]LÄNK[/url]
Här finns även en länk till senaste med Vägverkets åsikt om [url="http://www.nwt.se/ArticlePages/200708/22/20070822210651_NWT343/20070822210651_NWT343.dbp.asp"]MC BROMS[/url]

En broms reflex tar det ca. 3.000 bevista bromsningar att få till att sitta! Så det är bara att öva flittigt på "därframme"

Fotbromsen hettar på engelska "balance brake" och den har sin nyttja vid krypkörning och sväng i väldigt låg hastighet vart den hjälpar att hålla balancen på cycklen.

MC Branchen och SMC diskuterar faktisk att arrangera en "Broms vecka" våren 2008 på en mängd olika platser runt om i Sverige - för att få ett bättra bromskunskap spritt utt blant knutterna...
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-29/01:09

Pacman;19089 skrev:Själv använder jag i stort sätt alltid fotbromsen.
Handen känns redan upptagen med att sköta gasen , så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former.
Tycker handbromsen hugger som en kamphund när man rör handtaget. :eek:
Fotbromsen är inte lika "effektiv" så det blir mycket mjukare bromsning. :p

Vilken broms använder du mest ?

Mvh


Jag hoppas verkligen du antingen skojar, eller är ute efter att provocera.
All grundläggande bromsteknik på MC utgår från att framhjulsbromsen står för huvudparten av bromskraften (70-100% beroende på MC-typ, last och vägförhållanden). Att bara bromsa med fotbromsen är ett livsfarligt felbeteende, som årligen kostar flera motorcyklisters liv. Att vanemässigt bromsa med endast fot/bakbroms 'nöter' in detta felbeteende, som då riskerar att bli automatiskt i en paniksituation.
Ta för sjutton för vana att ALLTID bromsa med handbromsen - du behöver inte högerhanden till gasen när du bromsar, eftersom man ändå aldrig gasar och bromsar samtidigt!

Har för övrigt lite färska exempel - ungefärliga och amatörmässigt uppmätta, förvisso - från bromsövningar vi gjort under övningskörning:

Från 50 km/h med enbart fotbroms = 30 m
Från 50 km/h med enbart handbroms = 12 m
Från 50 km/h med både hand- och fotbroms = 10 m
Från 50 km/h med hand+fotbroms och ABS = 8-9 m

Dessutom ledde panikbroms med enbart fotbroms (utan ABS) nästan ofelbart till hjullåsning och i alla fall början till sladd.
Med ABS är det bara att nypa till bägge bromsarna allt det går, så stannar hojen helt utan dramatik!

Slutsats 1: kan du inte koordinera bromsningen så du använder bägge, koncentrera dig på handbromsen!
Slutsats 2: ABS är en enormt effektiv säkerhetsdetalj!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-29/01:44

Pacman;19089 skrev:....
så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former......


Hmm... kan det föreligga ett litet missförstånd här..?
Jag hoppas att Pacman menar situationer där man helt enkelt bara behöver minska farten eller stanna till vid redan mycket låga hastigheter.. ELLER?
Jag är med andra ord inne på samma tankar som Guzzi-Leif nämner i början av sitt inlägg.. Om INTE så är det bara att hålla med "alla andra" dvs...HANDBROMSEN!!!
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Fartblinda?

Inläggav Hans Säfström » 2007-08-29/07:04

Den broms jag använder mest är Motorbromsen.

Om ni planerar er körning och inte far fram som ett jehu så
behöver man vare sig fram eller bakbroms!

Men ni är väl sådana dära vägmarodörer allihopa !? :eek:
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-29/10:38

Hans S;19116 skrev:Den broms jag använder mest är Motorbromsen.

Om ni planerar er körning och inte far fram som ett jehu så
behöver man vare sig fram eller bakbroms!

Men ni är väl sådana dära vägmarodörer allihopa !? :eek:


Med tanke på vilken kraftig motorbroms de flesta BMW har så är då nackdelen att man förlägger slitaget från både acceleration och inbromsning till bakhjulet. För min egen del tycker jag att det känns bättre att fördela slitaget mellan fram och bakhjul så att jag byter båda samtidigt. På det viset får jag längsta körsträcka mellan däcksbytena (i synnerhet viktigt vid semesterresor på runt 1000 mil ner genom Europa) Inte kul att behöva skifta däck under resan.

Därmed inte sagt annat än att jag både accelererar och bromsar mjuuuuukt...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-08-29/10:43

Hans S;19116 skrev:Den broms jag använder mest är Motorbromsen.

Om ni planerar er körning och inte far fram som ett jehu så
behöver man vare sig fram eller bakbroms!

Men ni är väl sådana dära vägmarodörer allihopa !? :eek:


Helt rätt - man behöver inte studsa omkring som en gräshoppa. Vid planerad körning räcker det i normalfallet med motorbroms + lite hjälp av bromsen vid rödljus, stopp i backe o s v.

De flesta vet att bakkbromsen inte funkar så bra p g a att kraften mellan däck och underlag minskar kraftigt bak - i extremfallet blir den till noll man bromsar hårt med frambromsen då bakhjulet helt enkelt lyfter.

Fram förhåller det sig tvärtom - ju hårdare bromsning - desto mera kraft mellan däck och underlag vilket ger mera bromskraft.

Dock är det rätt många som inte klarar av handbromsen, marksyning vid grusväg, rullgrus samt övergångsställen är ganska vanliga - särskilt hos dem som inte har mc-kort.

Den vita bemålningen vid övergångsstället kan bli mycket hal vid regn, själv hjälpte jag en ung tjej för någon vecka sedan som just hade kört omkull på övergångsstället på infarten till en rondell.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-08-29/11:51

Marie;19124 skrev:
Därmed inte sagt annat än att jag både accelererar och bromsar mjuuuuukt...


Aldrig förr har ett bakdäck varat så länge som på min R80 RT - det måste vara att denna maskin inbjuder till ett betydligt lugnare körsätt än mina tidigare riskokare gjort.

Däremot så går det nog uppskattningsvis 2-3 bakdäck på 1 framdäck.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Fotbromsens vänner.

Inläggav Pacman » 2007-08-29/12:35

WOW !!! Det rörde runt i grytan vill jag lova….
Skrev jag att jag använder skosulorna åxå !?? He,he…

Jorå , jag vet att handbromsen har överlägset med kraft när det gäller att få stopp på hojen.
Och jag köper Galne danskens resonemang till 110 % om att det tar tid nöta in en reflexhandling som behövs för att vara reptilsnabb på hejdaren.

Anledningen till jag använder fotbromsen är nog att jag för många år sedan åxå använde handbromsen till den dagen då framhjulet låste sig , och innan jag hann säga â€
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav Pacman » 2007-08-29/13:08

Hans S;19116 skrev:Den broms jag använder mest är Motorbromsen.

Om ni planerar er körning och inte far fram som ett jehu så
behöver man vare sig fram eller bakbroms!

Men ni är väl sådana dära vägmarodörer allihopa !? :eek:



Kanonbra skrivet ! Mer än så behövs inte.
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav Hans Säfström » 2007-08-29/18:27

Nja Packman jag svarade egentligen bara på din fråga:
"Vilken broms använder du mest ?"

Tom. på bana kör man med planering MEN då man bromsar så är det
inte huvudsakligen med bakbromsen. Fram är ju många gånger effekttivare.

Jag vill inte sprida några missförstånd på den punkten.
Använd frambroms utom vid parkering då man annars lätt tappar hojen.

Ta och öva i låg fart ( för att sedan öka) på parkeringsplats långt från allmänhet och annat störande.
Försök att inte hänga på styret vid bromsning utan kläm med knän mot sidorna på tanken.
Prova att bromsa med en hand på styret så
förstår du principen.

Jag lovar att du skulle få en AHA-upplevelse på både avrostning och B&K,
unna dig det, jag garanterar att du skulle gilla det.

Men kanske du skojar lite med oss och skämtar aprillo i så fall så
har det i alla fall ventilerats en hel del intressant i tråen
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-08-29/19:11

Pacman;19089 skrev:Själv använder jag i stort sätt alltid fotbromsen.
Handen känns redan upptagen med att sköta gasen , så det känns mer naturligt att använda foten när man ska bromsa under lugna former.
Tycker handbromsen hugger som en kamphund när man rör handtaget. :eek:
Fotbromsen är inte lika "effektiv" så det blir mycket mjukare bromsning. :p

Vilken broms använder du mest ?

Mvh


Helt rätt, det är bakbromsen som gäller. Med fotbromsen så har man ju hela styrkan i benet att använda...bara att stampa till, tvärstopp!!
Handbromsen är rätt mesig i jämförelse då man bara kan klämma om med några fingrar....och om det nyper slår man lätt runt på nolltid, livsfarligt.
Sedan tycker jag att skivorna fram är lite väl stora och blänker rätt mycket, man blir rätt lätt bländad. D.v.s. bäst är det om man monterar bort dem så är man av med den säkerhetsrisken.
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-29/19:53

[quote="Pacman;19128"]WOW !!! Det rörde runt i grytan vill jag lova….
Skrev jag att jag använder skosulorna åxå !?? He,he…

Jorå , jag vet att handbromsen har överlägset med kraft när det gäller att få stopp på hojen.
Och jag köper Galne danskens resonemang till 110 % om att det tar tid nöta in en reflexhandling som behövs för att vara reptilsnabb på hejdaren.

Anledningen till jag använder fotbromsen är nog att jag för många år sedan åxå använde handbromsen till den dagen då framhjulet låste sig , och innan jag hann säga â€
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Jösses...

Inläggav Konsument » 2007-08-29/21:39

Pacman;19128 skrev:... Okej , nu har jag ABS på hojen så det ska väl vara svårare att gå omkull. Men jag känner inte för att testa gränserna.


Jaha du... det är väl just det du ska börja med att öva upp inför varje säsong eller kontinuerligt!!! Eller ska du börja öva först när det nära hojen, fast du har lååååång lucka till framförvarande fordon, helt plötsligt kommer upp en söt liten grävling framför hojen???!

Personligen använder jag bakbromsen enbart till att balansera/korrigera kursen inför eller i en kurva som inte var riktigt som jag först trodde.

Jag åker alltid med två fingrar på bromshandtaget oavsett underlag. (Ja, även stående körning i terräng.) Enda undantaget är när det är svinkallt och jag vill nyttja handtagsvärmen effektivare en liten stund och vägen7farten är tillsynes passande.

Nej, ut och försök nita med dina ABS och känn vad kul det är att ha ett härligt bett utan att hjulen kasar iväg eller tappar styrförmågan!!! Mycket fascinerande!

Delintegral-bromsarna har jag "våta drömmar" om att få på någon framtida hoj. Sagolika!
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-08-29/21:46

gunnare;19111 skrev:Ta för sjutton för vana att ALLTID bromsa med handbromsen - du behöver inte högerhanden till gasen när du bromsar, eftersom man ändå aldrig gasar och bromsar samtidigt!


Hur gör du en burnout :D

Sorry kunde inte låta bli
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-29/21:55

Roma55;19160 skrev:Hur gör du en burnout :D

Sorry kunde inte låta bli


Där har du ett rejält problem med integraltjofräsen. När jag stagar in här på villagatan och ska sätta ryk på bakslangen kan jag ju inte hålla igen med handbromsen (bromsar ju lika mycket bak då). Får lägga en klots framför framhjulet i ställlet.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-08-29/22:00

Guzzi-Leif;19162 skrev:Där har du ett rejält problem med integraltjofräsen. När jag stagar in här på villagatan och ska sätta ryk på bakslangen kan jag ju inte hålla igen med handbromsen (bromsar ju lika mycket bak då). Får lägga en klots framför framhjulet i ställlet.


Lol, Aha det är därför jag har problem :D.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-29/22:02

Roma55;19160 skrev:Hur gör du en burnout :D

Sorry kunde inte låta bli


Jag gasar och bromsar aldrig samtidigt. Burnouts tjänar enbart ett syfte i dragracing, i övrigt är det enbart att betrakta som misshandel av hojen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-29/22:03

Guzzi-Leif;19162 skrev:Där har du ett rejält problem med integraltjofräsen. När jag stagar in här på villagatan och ska sätta ryk på bakslangen kan jag ju inte hålla igen med handbromsen (bromsar ju lika mycket bak då). Får lägga en klots framför framhjulet i ställlet.


Orkar du inte hålla emot med fötterna???
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Torparen » 2007-08-29/23:14

gunnare;19165 skrev:Jag gasar och bromsar aldrig samtidigt. Burnouts tjänar enbart ett syfte i dragracing, i övrigt är det enbart att betrakta som misshandel av hojen.


Har faktiskt praktiserat att gå in i utförs-serpentin-kurvor med stödgas och samtidig inbromsning med frambromsen, mitt i svängen när det är dags att släppa bromsen och dra på gas så ligger stödgas redan på, och kurvtagningen förefaller gå snabbare och smidigare med direkt tyngdpunktsförflyttning utan att passera motorbromsstadiet - som känns som ett ingenmansland där cykeln varken vill svänga eller luta.

Snappade upp tipset från en "snubbe" i Göteborgsdistriktet som kör en modern ST-boxer, och fattade aldrig att tekniken är avsedd för just sådana moderna hojar med nervös bränsleinsprutning - för att unvika rycket mitt i kurvan.

Min gamla förgasarhoj har inga sådana ryck, så tricket var väl inte ämnat för mig egentligen.. fast metoden kändes helt okej. Iallafall tills frambromsen började mattas pga den alltför snabba nerfarten. R80GS har sina begränsningar när det går utför..

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-29/23:24

Torparen;19170 skrev:Har faktiskt praktiserat att gå in i utförs-serpentin-kurvor med stödgas och samtidig inbromsning med frambromsen, mitt i svängen när det är dags att släppa bromsen och dra på gas så ligger stödgas redan på, och kurvtagningen förefaller gå snabbare och smidigare med direkt tyngdpunktsförflyttning utan att passera motorbromsstadiet - som känns som ett ingenmansland där cykeln varken vill svänga eller luta.

Snappade upp tipset från en "snubbe" i Göteborgsdistriktet som kör en modern ST-boxer, och fattade aldrig att tekniken är avsedd för just sådana moderna hojar med nervös bränsleinsprutning - för att unvika rycket mitt i kurvan.

Min gamla förgasarhoj har inga sådana ryck, så tricket var väl inte ämnat för mig egentligen.. fast metoden kändes helt okej. Iallafall tills frambromsen började mattas pga den alltför snabba nerfarten. R80GS har sina begränsningar när det går utför..

//L-E Jönsson


OK, jag ger mig - det finns tillfällen när man använder gas o broms samtidigt.
Fast det ovan beskrivna får nog anses falla inom kategorin överkurs; i alla händelser är utgör det inget som helst argument för att bara bromsa med fotbromsen vid 'normalbromsning'.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-08-30/07:03

Pacman;19128 skrev:Okej , nu har jag ABS på hojen så det ska väl vara svårare att gå omkull. Men jag känner inte för att testa gränserna.




Starkt av dig att träda fram och nämna ovanstående och likaväl att berätta hur du använder bakbromsen:)

Däremot skulle jag verkligen tycka att det vore bra om du kunde besöka våra B&K-övningar eller åtminstone en avrostning där du ger oss chansen att lära dig bromsa en motorcykel.

Det du beskriver i bromsteknik fungerar inte i en situation där du i förväg inte kan planera en inbromsning. D.v.s i körning i trafik.

Observera att jag ber dig om detta bara av välmening och omsorg om att du inte skall råka ut för en helt onödig olycka när du kör motorcykel.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-08-30/08:29

Ojojoj, vilken underhållande och nyttig tråd att läsa!
Ironiska inlägg ;) och förvånat höjda ögonbryn :confused: samt en o annan pekpinne. Bonusen blev flera kunniga inlägg och en debatt om något av det viktigaste med MC-körning, nämligen hur man säkrast får stopp på skrotet. Tack för att du bjöd upp till dans Pacman!

Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Vurpa.

Inläggav Mimmi » 2007-08-31/14:33

Hej!

Jag har också vurpat på grund av framhjulssläpp. Men det är inte 12 år sedan, däremot var jag 12 år gammal... alltså 1967.
Det var med en moped, en Viktoria, VickyIII, som saknade fotbroms. Pappa hade sagt att fotbromsen är inte så viktig, det är handbromsen som är huvudbromsen. Men det var det inte upptäckte jag när jag bromsade hårt samtidigt som jag svängde och underlaget bestod av vått gräs:D .
Resultatet blev ett sjukhusbesök där jag syddes ihop i ena benet med 12 stygn:eek: .

Men som resultat lärde jag mig att hantera bromsutrustningen rätt, och med urskiljning. Så handbromsen är min huvudbroms, fotbromsen använder jag vid manövreringskörning i sakta mak, som en stabiliserande faktor, samt ibland vid lugna, mjuka inbromsningar i trafikköer exempelvis.
Efter den omkullkörningen har jag aldrig kört omkull med någon tvåhjuling. Kalle välte en gång med mig på, men det var ingen regelrätt omkullkörning. Han dog nämligen när jag körde på tomgång och hade fullt styrutslag. Då blev det tvärstopp och han fullständigt kastade sig åt höger...:mad:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Frambroms

Inläggav gösser » 2007-08-31/18:06

Känner inte igen diskussionen om frambroms kontra bakbroms. Jag tog mc-kort
för "lätt" mc i början av sjuttiotalet,(vad gammal man börjar bli) och gick även
en frivillig kurs i 9:an,(som dessutom var gratis) för att lära mig mer om i
stort sett allt. På den tiden propagerades det för att det var 60/40, d.v.s
60% fram och 40% bak när man bromsade. På den tiden var inte bromsarna
lika effektiva som idag men redan då insåg man att det var frambromsen som
gjorde jobbet. Idag är det kanske 70/30 med den utveckligen vi har. Jag har
en kamrat som tyckte att R 90/6 bromsar var i klenaste laget och satte dit
ett "Fontana-nav" om jag inte minns fel. Ekrarna var ca 5 cm långa och resten
var ett stort 4-backigt nav. Med det navet fick man lätt framdäcket att
kvittra i alla hastigheter med två fingrar. Gudars skymmning vilket bett det var! Betydligt bättre än på min 100 RS. Men jag tror inte att det kan mäta sig med dagens skivbromsar. Men bett var det!!

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Pacman bromsar igen

Inläggav Pacman » 2007-08-31/18:12

Dansar man ut i ett minfält så får man räkna med en å annan smäll.
Förstod att det skulle bli ett ramaskri när jag skrev om min kära fotbroms.
Har varit med om det fler gånger. Sitter man tex med ett gäng som kör Mc och samtalen börjar dö ut så är det bara att klämma i med att "handbroms är för kärringar". ( Förlåt alla damer ) Sedan är skyttegravarna grävda och det svingas många bägare öl innan det ämnet är utnött kan jag lova.. Precis som här.

Håll nu hårt i tangentbordet innan du läser vidare !!!

Jag använde nödbrom... , jag menar handbromsen i dag. :eek:
Jodå , den funka. Oken hade inte rostat fast. Synd bara att behöva repa dom fina skivorna. Å jag som precis hade polerat och vaxat dom :D

Kändes ingen större skillnad vid inbromsningarna på väg hem från jobbet då mitt körsätt inte kräver några inbromsningar så att man kör klockspelet i tanken varje gång farten ska reduceras en aning. Något som vissa tydligen har stort behov av. :p

Men jag förstår att en meter längre bromssträcka kan vara skillnaden mellan sänkt bonus eller en osade ramsa som man inte kan hitta i den heliga skriften.

Ha en go helg. :p
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Bromsar

Inläggav gösser » 2007-08-31/18:31

Det finns integrerade bromsar också.....
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-08-31/21:04

Pacman;19271 skrev:Kändes ingen större skillnad vid inbromsningarna på väg hem från jobbet då mitt körsätt inte kräver någon inbromsningar så ................


...........Men jag förstår att en meter längre bromssträcka kan vara skillnaden mellan sänkt bonus eller en osade ramsa som man inte kan hitta i den heliga skriften.



Apropå en meter längre bromssträcka!!

Här får du några siffror från ett seriöst tyskt bromstest men en Ducati 1000S Multistrada.

Solo körning med bromsning från 100 km/h till stillastående
Enbart bakbroms: 94,6m
Enbart frambroms: 47,9m
Båda bromsarna: 46,3m


Solo körning med bromsning från 50km/h till stillastående
Enbart bakbroms: 23,1m
Enbart frambroms: 11,4m
Båda bromsarna: 10,1m

Hoppas dessa siffror får dig att börja tänka om.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-31/21:57

gösser;19270 skrev:Känner inte igen diskussionen om frambroms kontra

*SNIPP*

ett "Fontana-nav" om jag inte minns fel. Ekrarna var ca 5 cm långa och resten
var ett stort 4-backigt nav. Med det navet fick man lätt framdäcket att
kvittra i alla hastigheter med två fingrar. Gudars skymmning vilket bett det var! Betydligt bättre än på min 100 RS. Men jag tror inte att det kan mäta sig med dagens skivbromsar. Men bett var det!!

Lars


Förlåt några OT-rader!
Jag sitter här rörd, med tårar i ögonen, vid läsningen av ditt inlägg. De där naven är ju så överjordiskt vackra!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2007-08-31/21:59

Pacman;19271 skrev:
Men jag förstår att en meter längre bromssträcka kan vara skillnaden mellan sänkt bonus eller en osade ramsa som man inte kan hitta i den heliga skriften.

H

Det handlar inte om sänkt bonus, Det handlar om ditt liv. Jag testade en gång att bromsa bara med bakbroms och det var som att bromsa med en segelbåt. Det blev en oerhört mycket längre bromssträcka än när jag bromsade med frambromsen.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-31/22:20

Att vid medvetna inbromsningar eller i situationer där man haft mental beredskap för att något ska ske, använda handbromsen är Gudskelov något självklart för de allra flesta.
Omvandling till ett reflexmässigt beteende är en annan sak. Skulle vara intressant att se vederhäftig forskning på det området. Dels avseende hur vanligt det är med aphjärnekoppling till foten och dels vilken typ av träning (förutom stora mängder förstås) som snabbast leder till målet.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Albert » 2007-08-31/23:01

Paceman... av vad du beskriver så har du arbetat in en mycket farlig rutin för dig själv -:(

Precis som de flesta använder jag motorbromsen först och främst.
Jag "styr" ned hastigheten med frambromsen, och jag "rätar" upp cykeln med bakbromsen. Men även jag gör ett STORT fel - jag kniper inte om tanken som man SKA -:(

Om du ALLTID applicerar bromsarna i rätt ording och använder dem med sunt förnuft så har du en rutin som räddar dig den gång du måste använda bromsarna fullt ut.
Du skriver att du har ett LÅNGT avstånd till framförvarande... ok, på de vägar du kör mest på så kanske detta fungerar... men den gången som någon tycker att ditt säkerhetsavstånd är en perfekt lucka att slänga sig in i... då får du problem!

Att du på 12 år med 90% av din transport på MC aldrig bytt beläggen fram - antingen så kör du inte eller så...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Pacman » 2007-08-31/23:21

Bengt Allevad;19279 skrev:Apropå en meter längre bromssträcka!!

Här får du några siffror från ett seriöst tyskt bromstest men en Ducati 1000S Multistrada.

Solo körning med bromsning från 100 km/h till stillastående
Enbart bakbroms: 94,6m
Enbart frambroms: 47,9m
Båda bromsarna: 46,3m


Solo körning med bromsning från 50km/h till stillastående
Enbart bakbroms: 23,1m
Enbart frambroms: 11,4m
Båda bromsarna: 10,1m

Hoppas dessa siffror får dig att börja tänka om.


Jag uttryckte mig nog lite otydligt och klumpigt när jag skrev "en meter".
Som en del har påpekat tidigare så måste man vara van användare av handbromsen för att blixtssnabbt och reflexmässigt klämma åt den när det gäller. Jag som kanske inte har handbromsen i ryggmärgen hinner nog rulla "en meter" extra innan jag hinner nypa till med högra handen.

Jag betvivlar inte en sekund att dom siffrorna du presentera angående bromssträckor stämmer. JAG VET att handbromsen är ruggit mycket effektivare än fotbromsen när det gäller att få stopp på järnhästen på kortaste möjliga sträcka. Och då använder även jag handbromsen.


Och JAG HAR klämt i för kung & fosterland ett antal gånger när någon gjort något galet på vägen där man kommer.

Tydligen kör vi väldigt olika här på forumet har jag förstått.
Jag försöker planera mig körning , titta långt fram , hålla avstånd och jag använder motorbromsen. Sedan sista biten för att sänka hastigheten mer eller stanna så använder jag fotbromsen. Jag har lite svårt att förstå allt ramaskri över det. För det som jag behöver bromsa under normal körning finns det bromskraft där bak så det både räcker och blir över. Vad är det då för fel att använda den då ?

Men det är klart , kommer man i 100 Km/h och alltid ska tvärnita 46,3 meter bakom framförvarande bil så räcker givetvis inte någon fotbroms i världen till. Inte ens min. Då kan jag förstå att ni svettas när ni läser om min bromsteknik.

Hit me!
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav Pacman » 2007-08-31/23:30

Albert;19289 skrev:Paceman... av vad du beskriver så har du arbetat in en mycket farlig rutin för dig själv -:(

Precis som de flesta använder jag motorbromsen först och främst.
Jag "styr" ned hastigheten med frambromsen, och jag "rätar" upp cykeln med bakbromsen. Men även jag gör ett STORT fel - jag kniper inte om tanken som man SKA -:(

Om du ALLTID applicerar bromsarna i rätt ording och använder dem med sunt förnuft så har du en rutin som räddar dig den gång du måste använda bromsarna fullt ut.
Du skriver att du har ett LÅNGT avstånd till framförvarande... ok, på de vägar du kör mest på så kanske detta fungerar... men den gången som någon tycker att ditt säkerhetsavstånd är en perfekt lucka att slänga sig in i... då får du problem!

Att du på 12 år med 90% av din transport på MC aldrig bytt beläggen fram - antingen så kör du inte eller så...


Trist om du tror att jag skriver en massa lögner bara för att få på truten så mycket som möjligt.

:(
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav Pacman » 2007-08-31/23:43

JanneH;19283 skrev:Det handlar inte om sänkt bonus, Det handlar om ditt liv. Jag testade en gång att bromsa bara med bakbroms och det var som att bromsa med en segelbåt. Det blev en oerhört mycket längre bromssträcka än när jag bromsade med frambromsen.


Självklart är det längre bromssträcka med bakbromsen , har aldrig påstått något annat ! Som jag skrivit innan , jag använder åxå frambromsen när det krävs. Men kör man i 30 km/h och ska stanna lugnt så tycker jag bak bromsar lika bra som fram. Det är väl inte alltid som det svänger ut en traktor framför er när ni kör.

Mvh
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav Janne Hammarström » 2007-08-31/23:52

Pacman;19291 skrev:
Tydligen kör vi väldigt olika här på forumet har jag förstått.
Jag försöker planera mig körning , titta långt fram , hålla avstånd och jag använder motorbromsen. Sedan sista biten för att sänka hastigheten mer eller stanna så använder jag fotbromsen. Jag har lite svårt att förstå allt ramaskri över det. För det som jag behöver bromsa under normal körning finns det bromskraft där bak så det både räcker och blir över. Vad är det då för fel att använda den då ?


Hit me!


Jag planerar också min körning, tittar långt fram,håller avstånd och använder motorbromsen. Visst använder jag fotbromsen för att styra upp hojen vid krypkörning.
Vad jag talat om tidigare i tråden är att vid panikbromsning så ska frambromsen användas.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Kniiiip, det är braaaa.....

Inläggav Konsument » 2007-09-01/00:03

Pacman;19271 skrev:... körsätt inte kräver några inbromsningar så att man kör klockspelet i tanken ...

Då kommer vi in på en annan del av bromsutbildningen (som jag flitigt övar på) och det är att knipa åt med benen om "tanken" (eller det som ser ut som det placerad mellan styret och sadeln) vid inbromsning för att kunna ha lättmanövrerade och avlastade armar och händer. (och som bieffekt spara fortplantningsorganet på män...)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2007-09-01/00:29

Pacman;19297 skrev:Självklart är det längre bromssträcka med bakbromsen , har aldrig påstått något annat ! Som jag skrivit innan , jag använder åxå frambromsen när det krävs. Men kör man i 30 km/h och ska stanna lugnt så tycker jag bak bromsar lika bra som fram. Det är väl inte alltid som det svänger ut en traktor framför er när ni kör.

Mvh
'Nej du har nog rätt där men når jag pratar bromsning handlar det om att bromsa så effektivt som möjligt. Om du skrivit att det gällde att bromsa med bakbromsen så hade jag gjort det. Men när jag råkar ut för en situation på vägen så bromsar jag med frambromsen.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-09-01/09:11

3.000 stycks BEVISTA bromsningar krävs det för att få ändrad ett bevist beteende till en reflex..

Fungerar inte med små tjatt bromsningar - du måste vara fokuserad, och fullt koncentrerad på vad du gör gör.. Det är ju långt över det antal bromsningar som den vanliga motorcyklist har.

Vi räknade lite på detta för några år sedan - om man nu var deltagare på Rörken kurserna. Här körs en runda på ca. minutten och det bromsas ca. 5 ställen per runda. Ett pas är 15 rundar, och fyra pas på en kväll; 250..

Så efter ca. 12 gokartbana kurser bör det börja sitta.. (om man joibbar bevist med sakan..)
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-01/11:31

Pacman;19291 skrev:Tydligen kör vi väldigt olika här på forumet har jag förstått.
Jag försöker planera mig körning , titta långt fram , hålla avstånd och jag använder motorbromsen. Sedan sista biten för att sänka hastigheten mer eller stanna så använder jag fotbromsen. Jag har lite svårt att förstå allt ramaskri över det. För det som jag behöver bromsa under normal körning finns det bromskraft där bak så det både räcker och blir över. Vad är det då för fel att använda den då ?

Men det är klart , kommer man i 100 Km/h och alltid ska tvärnita 46,3 meter bakom framförvarande bil så räcker givetvis inte någon fotbroms i världen till. Inte ens min. Då kan jag förstå att ni svettas när ni läser om min bromsteknik.

Hit me!


Det jag reagerat över är INTE att du planerar din körning och försöker undvika att bromsa. Det gör givetvis jag också, och sannolikt de flesta här...

Det jag och sannolikt många andra reagerar över är att du inte i princip alltid (med vissa givna undantag) använder handbromsen när du verkligen använder något bromssystem. Detta för att nöta in reflexen så att handbromsen i en paniksituation automatiskt kommer in som huvudsaklig broms från första sekunden....
i nittio knyck hinner hojen rulla 25 meter på en sekund......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-09-01/15:23

Helt vansinnigt tankesätt att "jag använder frambroms om det blir panikläge annars är det bakbroms som gäller". När det uppstår en panik- eller krissituation hinner man inte tänka. Saker sker automatiskt från ryggmärgen eller inte alls! Följden av att inte bromsa på rätt sätt med fram- och fotbroms även i normala situationer, (visst motorbromsa hur mkt ni vill), blir att man enbart använder fotbroms vid krissituation med ett fett bett i asfalten eller hindret!

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-09-02/09:57

Jag tycker att Pacmans inlägg, och att han torgför sina åsikter, är utmärkt bra!

Inte för att jag håller med utan för att han representerar fler än halva MC-kollektivet i Sverige. Därför är det med automatik Pacmans beskrivning som är "normal" och övrigas som är "onormala".

Debatten visar att de MC-bromsar som finns på de flesta modeller är felkonstruerade då de uppenbart inte kan användas av de allra flesta MC-förare.

I vissa länder finns olika körkort för bilar med & utan automatlåda. Kanske dags för något liknande för MC?

Dvs ett enklare körkort som bara gäller för MC försedda med helintegral ABS bromsar. Samt ett mer kvalificerat som gäller för alla MC.

En stor mängd svåra MC-olyckor kommer av bristande bromsteknik (eller felaktig MC design...) såsom omkullkörning i kurva och krasch i bil som plötsligt kör ut från en biväg.

Att inbilla sig att man klarar en fullbromsning i nödsituation utan att ha övat i förväg är naturligtvis rent nonsens.

Gammeldanskens förslag om utbildning i all ära - men dom som behöver den bäst kommer inte. Krävs nog att försäkringsbolagen kräver återkommande bromsutbildning för att få rimligt låg försäkringspremie för att locka alla de glidarförare som anser "jag kör ju så försiktigt" till utbildningen.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-09-02/12:24

Bra skrivert HMR!

Tror dock att det i harmoniseringstider med EU blir mkt svårt att införa restriktioner för mc med diverse underavdelningar.

Jag skulle rekomendera alla att prova en glidare. Deras bromsar finner jag överlag mindre än adekvata särskilt med så mkt skrot och vikt. Däcken är rätt slitstarka med, 2000 mil på ett däck är inte ovanligt. Hur bra grepp har ett dylikt däck?
Visst nu kommer invändningen "men vi glider ju runt och kör så försiktigt"! Visst och en bil eller älg kommer dyka upp framför hojen särskilt försiktigt för Er med! :D

Nää fram för lägre premier för oss som tar mckörning på lite alvar och inte bara ser det hela som en leksak.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Torparen » 2007-09-02/13:36

Svammelinlägg:

Isåfall så borde vi kanske ha olika försäkringsnivåer på bil också. De allra flesta kör ju fullständigt fantasilöst utan någon som helst framförhållning. Det är ju så enkelt, bara att trycka på en motståndslös gaspedal när man skall framåt. Det lämnar gott om hjärnkapacitet över för att knappa med alla prylar som tillhör livets nödtorft, eller prata dada med ynglet vidsidan om.

Extra mycket tid för annat än bilkörning får man om man låser in sig på framförvarande bakljus som en målsökande missil, med två meters avstånd så behöver man inte ens bry sig på vägens sträckning eller om det dyker upp något som man måste ta ställning till. För nu har man ju som ett komplement till vägverkets skyltar fått ett par lampor som talar om var man skall köra, och dessutom så lyser de extra starkt när man skall bromsa. Visst är det bra att slippa tänka själv.

Tusan också, det finns ingen tråd som passar till detta inlägg.. Det var HMR som nämnde olika försäkringsnivåer, och se´n rann det på...tusan också..:(

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Torparen » 2007-09-02/14:04

Som avbön på mitt tidigare svammlande, kan jag kanske få tillföra en praktisk metod för att lära sig använda frambromsen. Köp en R80GS, den är i princip omöjlig att få stopp på med enbart bakbroms!

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Nästa

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst