Handbroms eller fotbroms ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-02/14:16

Torparens 'svammel' är trots allt tänkvärt.
Vad det handlar om är, att vi alla har olika förutsättningar, intresse och talang för både hoj- och bilkörning. Skickligheten varierar enormt, vilket man kan tycka vad man vill om men det är trots allt ett faktum.
Skillnaden mellan bil- och motorcykelkörning är dock, som jag ser det, att dels kräver mc-körning mer av föraren, dels får misstag ofta betydligt allvarligare konsekvenser. Av dessa anledningar tycker jag det är rimligt, att kraven för framförande av mc är högre än för framförande av bil. Att styra det hela med försäkringspremier fungerar säkert till en del, men det är ett trubbigt instrument. Det vore väldigt intressant att se lite mer statistik över inträffade mc-olyckor. Sådant som typ av mc, förarens ålder, kön och hur länge han/hon haft mc-behörighet, hur mycket olycksförarna kör per år och hur många som deltagit i någon form av frivillig fortbildning kan ge goda indikationer om var insatser kan vara effektiva.
Beträffande nyttigheten i Pacmans 'provokation' med att starta tråden, tycker jag debatten är både upplysande och tänkvärd - den visar också på ett grundproblem, nämligen attityden till den egna kunskapen och förmågan; Pacman får ursäkta, men bristen på ödmjukhet inför den samlade kunskapen (i detta fall att framhjulsbromsen bör användas vid varje inbromsning) är både skrämmande, och tyvärr troligen rätt så vanlig. Vi måste alla inse att hojåkning är både riskfyllt och svårt, och att alla (inklusive Pacman) tjänar på att inse att vi alla har felbeteenden att träna bort, och nya kunskaper att inhämta. Bonusen är att det blir ännu roligare att åka hoj, om man känner att man hela tiden utvecklas som förare!
Skam till sägandes har jag själv, trots goda intentioner, ännu inte varit med på någon SMC-utbildning. Jag har ingen ursäkt egentligen, mer än att jag prioriterat annat. Plus att jag tränat manöverbana och bromsning på egen hand, mycket för att jag är handledare när min bättre hälft övningskör och vill kunna visa hur övningarna går till.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav kennethjonsson » 2007-09-02/15:32

Jag använder fotbromsen mest varje dag. Det är ett rödjus som står i medlut när jag åker från jobbet, när jag står där och väntar har jag fotbromsen som parkeringsbroms.
Användarvisningsbild
kennethjonsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2006-04-28/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-02/15:42

Att lära sig det rätta beteendet är det lilla problemet. Det lärs ut bra och prövas ordentligt när man tar körkort.
Att nöta in det till reflex samt bibehålla detta riktiga, det är det krångliga.

Avrostning, helst i annans men annars i egen regi, är en god start.
Medvetenhet och vardagsövningar utgör en annan delmängd.
Åsså...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav GeCe » 2007-09-02/16:14

Vet inte om jag kan tillföra så mycket in den här intressanta tråden men själv använder jag båda fram-och bakbroms, ofta på samma gång vid normal körning. Har en cykel, Honda Transalp som är relativt hög och också med hög tyngdpunkt som jag ofta har passagerare på. Dessutom kör jag mycket på grusväg där det vid många tillfällen känns säkrast att använda fotbromsen och vara lite återhållsam med handbromsen även om jag använder den också även då.

Den höga tyngdpunkten som blir med passagerare på gör att man blir lite försiktig att nypa till för kraftigt med den effektiva handbromsen i situationer när det går lite saktare för att inte riskera att stå på "näsan" och lägga ikull sig. Exempelvis i stadstrafik. Har man förutom passagerare också packning så får man tänka sig för vid manövrar.

Provkörde en Yamaha allroandhoj som var hög så jag inte nådde ned till backen på normalt sätt för många år sen och höll på att stå på näsan vid första rödjuset när jag nöp till med handbromsen. En upplevelse som sitter starkt kvar i minnet fast det var nästan 15 år sen det hände.

Handbromsen borde väl vara första valet och den mest använda bromsen men fotbromsen sitter väl inte där för att inte användas. Varför inte använda bägge?





Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Bakåtsträvare

Inläggav Hans Säfström » 2007-09-02/16:48

HMR tycker jag är inne på en intressant syn på vad som är normalt och inte normalt med hänsyn till hur majoriteten i detta land bromsar!

Tanken för mig då vidare till att nu borde det ju kunna bli helt normalt att bromsa med bakbromsen om konstruktionen ändras till att bromsa på framhjulet istället.

Då blir det ju helt plötsligt onormalt att bromsa med frambromsen då den nu kommer att på verka bakhjulet... eller hur ver det nu, kanske är det enklare att reversera växellådan och slänga in backen istället och gasa fullt, så brukar jag göra då det är brådis.och isigt vinterföre :D
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-02/17:22

Nu tar jag risken att vara Bror Duktig
men varje gång innan jag gör en tur på allmän väg (motsats till bana), gör jag ett par inbromsningar från säg 70-100 km/h och till stillastående med frambromsen, bara för att repetera processen. Den kan nämligen inte tränas nog många gånger. På köpet får jag upp värmen lite snabbare i framdäcket också.

Självklart gäller att välja ett lämpligt, riskfritt ställe för bromsprovet men med lite fantasi brukar det lyckas.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-02/18:30

Bengt Allevad;19385 skrev:Nu tar jag risken att vara Bror Duktig
men varje gång innan jag gör en tur på allmän väg (motsats till bana), gör jag ett par inbromsningar från säg 70-100 km/h och till stillastående med frambromsen, bara för att repetera processen. Den kan nämligen inte tränas nog många gånger. På köpet får jag upp värmen lite snabbare i framdäcket också.

Självklart gäller att välja ett lämpligt, riskfritt ställe för bromsprovet men med lite fantasi brukar det lyckas.


Om du är bror, det vet jag inte.
Att du är duktig tror jag inte någon betvivlar!

Ditt tips är nog den allra bästa försäkringen om att kunskapen skall sitta kvar och fördjupas. Så gör vi!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-09-03/18:23

Guzzi-Leif;19379 skrev:Att lära sig det rätta beteendet är det lilla problemet. Det lärs ut bra och prövas ordentligt när man tar körkort.
...Åsså...


Tyvärr är det inte på alla MC-körskolar, hälser jag, som idag på Tylösand seminariet har diskuterad detta med bl. a sakkunninga från STR.....

Vi har fortfarende en bit kvar tills vi har rätt körkorts utbildning, enligt flera sakkunningas åsikter...
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Lime » 2007-09-03/19:00

Bengt Allevad;19385 skrev:Nu tar jag risken att vara Bror Duktig
men varje gång innan jag gör en tur på allmän väg (motsats till bana), gör jag ett par inbromsningar från säg 70-100 km/h och till stillastående med frambromsen, bara för att repetera processen. Den kan nämligen inte tränas nog många gånger. På köpet får jag upp värmen lite snabbare i framdäcket också.

Självklart gäller att välja ett lämpligt, riskfritt ställe för bromsprovet men med lite fantasi brukar det lyckas.


En annan bra "övning" som jag själv tillämpar är reflektion. Om någonting händer när jag är ute och kör som gör att jag får en "ooops!"-känsla, eller om jag tycker jag blir trängd av en bil eller liknande så försöker jag känna efter och reflektera över "vad hände? varför hände det? vad kände jag? vad kan jag göra för att inte hamna i den situationen igen?".

Samma metodik använde jag i helgen uppe på Rörken i den grupp där jag var instruktör. Har seriöst aldrig sett en grupp utvecklas så snabbt på så kort tid, något som en av deltagarna också påpekade. "Det är liksom enklare att förstå vad du vill att jag ska göra om jag själv måste komma på vad jag gör för fel".
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-03/22:22

Galne Dansken;19477 skrev:Tyvärr är det inte på alla MC-körskolar, hälser jag, som idag på Tylösand seminariet har diskuterad detta med bl. a sakkunninga från STR.....

Vi har fortfarende en bit kvar tills vi har rätt körkorts utbildning, enligt flera sakkunningas åsikter...


Det var i sanning en nedslående lärdom!
Men: Inte tusan blir väl dessa elever godkända vid förarprovets bromsdelar? Funkar det med inspektörerna så blir ju det en bra sållning (och ett kvitto för körskola/privatinstruktörer om de lär ut rätt).
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-09-04/08:05

Guzzi-Leif;19499 skrev:Det var i sanning en nedslående lärdom!
Men: Inte tusan blir väl dessa elever godkända vid förarprovets bromsdelar? Funkar det med inspektörerna så blir ju det en bra sållning (och ett kvitto för körskola/privatinstruktörer om de lär ut rätt).


Eftersom jag har ett ganska nytt A-körkort (Juli 2005) kan jag berätta att den förrättande tjänstemannen i mitt fall tyckte att jag mesade i bromsningen från 70 km/h. Själv tyckte jag att jag tog i rätt duktigt. Han var dock vänlig nog att be mig göra om det och han blev nöjd. Jag tror att dom lägger ganska stor vikt vid det momentet. Sen är det som många kloka redan sagt i tråden att det krävs träning, träning, och åter träning

Besökte SMC:s broms och kurvkurs för två veckor sedan och kan meddela att bromstekniken för vissa deltagare såg helt katastrofal ut i början. En del av dom var såpass unga att de också måste ha kört upp för A-behörigheten. Förmodligen har dom inte tränat särskilt aktivt efter det.....Efter några nötningar med feedback från instruktörerna som stod vid bromspunkten, ökade deras förmåga radikalt. Det bromsövningsmoment som verkligen tillförde en aha-upplevelse var att bromsa med bara en hand på styret. Man tvingades då lita på hojens stabilitet och använda sittställningen rätt och mjuka armar. Otroligt nyttigt, men testa inte på allmän väg första gången.;)
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-04/14:22

Alexander;19504 skrev:Eftersom jag har ett ganska nytt A-körkort (Juli 2005) kan jag berätta att den förrättande tjänstemannen i mitt fall tyckte att jag

*SNIPP*

efter det.....Efter några nötningar med feedback från instruktörerna som stod vid bromspunkten, ökade deras förmåga radikalt. Det bromsövningsmoment som verkligen tillförde en aha-upplevelse var att bromsa med bara en hand på styret. Man tvingades då lita på hojens stabilitet och använda sittställningen rätt och mjuka armar. Otroligt nyttigt, men testa inte på allmän väg första gången.;)


Det är för övrigt en mäktig och märklig upplevelse att stå vid sidan av som instruktör under en sådan övning.
Märkligt, därför att man så tydligt ser så många saker som föraren själv inte uppfattar.
Mäktigt, därför att man ofta kan förbättra prestationen så mycket med så enkla medel. Om föraren vill lyssna och ta till sig alltså...

Stora guldstjärnor till alla dem som tar på sig uppgiften att vara instruktör! Dels för det konkreta arbetet, ideellt och för kamraternas skull, men också för att man tar på sig ett rejält ansvar.

(Skriver en som, bland mycket annat, sett en förare rakt in i de tefatsstora ögonen när någon säkring gick under hjälmen på honom och vederbörande tok-höll låst frambroms (grus) från cirka 70 km/h tills den sproillans nya Suzuki-Jätte-Tourern låg helt stilla på marken - då kändes det inte bra att vara ansvarig instruktör och det verkade inte vara så skoj att vara nybliven Suzuki-ägare heller)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Tommy Bach » 2007-10-01/08:24

Dette er en absolut interessant tråd, om hvordan vi bremser forskelligt :o
Jeg bruger aldrig fodbremsen på min K 1200 RS fra 2002 og bruger kun
2 fingre til bremsningen. Maskinen har integralbremser.
Dette med de 2 fingre, er fordi bremsefunktionen, med servo er ganske kraftig og det er let at "dosere" bremse og gasgivning på den måde.
Jeg har övet bremsning på grus, först ganske langsomt og så öget hastigheden.
Det samme har jeg gjort på asfalt og for en måned siden havde jeg brug for en rigtig katastrofe opbremsning, hvor en bil körte ud foran mig for "fuldt stop"
Her fungerede det jeg havde "övet og bruger" som en refleks og ABS systemet fungerede perfekt.
Jeg fik körekort i 1964 og har kört både sommer og vinter men har aldrig vältet eller haft uheld.
Körepröven var på en Lambretta scooter og foregik i snestorm i februar måned, men det gik bra:D

Tommy Bach

BMW K1200 RS 2002
Med venlig hilsen
Tommy Bach

R 1200 GS 2010 og Suzuki DR 650 se
Användarvisningsbild
Tommy Bach
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2007-05-15/01:00

Föregående

Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst