Ny fråga angående frambromsen

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ny fråga angående frambromsen

Inläggav Pacman » 2007-09-01/07:22

Håller ni ett finger , två fingrar eller hela handen över bromshandtaget när ni kör ?

Mvh
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-01/07:59

Pacman;19311 skrev:Håller ni ett finger , två fingrar eller hela handen över bromshandtaget när ni kör ?

Mvh


Normal körning: Noll fingrar
Förhöjd bromsberedskap: Två fingrar
Bromsning: Alla fingrar. Alltid alla fingrar alldeles oavsett servon.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Sportster » 2007-09-01/09:15

Kör på samma vis som föregående talare.
Känns bäst att hålla hela handen / alla fingrar (fem) runt
gasrullen vid vanlig, avslappnad körning.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Två fingrar...

Inläggav Konsument » 2007-09-01/14:51

... alltid två. Kör mycket grus så det kan vara en förklaring till att det blivit en vana... övar på benknipet nu eftersom jag missat det från början... :o

Med moderna delintegral bromsarna, med servoförstärkning som jag testat vid ett par tillfällen, känns det som ett, med minimal muskelansträngning, finger räcker för att rackarns effektivt slå hejd på ekipaget... :cool:
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav reddevil » 2007-09-02/15:27

Kör alltid med enbart 2 fingrar, känns som man alltid har bra mycket mer kontroll än alla 4:a
reddevil
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2006-09-14/12:33

Inläggav Roma55 » 2007-09-02/19:32

Normal-körning: 0 fingrar
Bromsberedskap: 1-2 fingrar
Bromsning: 2-hela handen.

Använder jag för många fingrar får jag helt enkelt för kraftig inbromsning.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Dawan » 2007-09-02/20:07

Ofta två fingrar ibland ett finger.

Bromsa så att du tycker det känns bra, det brukar fungera bäst.
Dawan
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2005-07-17/21:36

Inläggav GeCe » 2007-09-03/17:18

Var tvungen och åka lite innan jag kunde svara på frågan.

Normal körning = Noll fingrar
Beredskap = Två fingrar (Plus 5 tår via fotsulan på fotbromsen, oftast).
Bromsning = Två fingrar normalt ibland hela handen (Plus 5 tår via fotsulan på fotbromsen, oftast).

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Lime » 2007-09-03/19:03

Bromsberedskap: 2 fingrar.
Broms: hela handen.

Det funkar bra att sitta och bromsa med två fingrar vid normal landsvägskörning men vid aktiv körning eller körning med mycket start/stop (inne i stad, kökörning o.s.v.) så blir jag otroligt trött i handen bara efter ett tiotal minuter. Samma sak vid körning på bana. Hela handen, annars orkar jag inte hela dagen.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-03/19:12

Lime;19482 skrev:Bromsberedskap: 2 fingrar.
Broms: hela handen.

Det funkar bra att sitta och bromsa med två fingrar vid normal landsvägskörning men vid aktiv körning eller körning med mycket start/stop (inne i stad, kökörning o.s.v.) så blir jag otroligt trött i handen bara efter ett tiotal minuter. Samma sak vid körning på bana. Hela handen, annars orkar jag inte hela dagen.


Instämmer i stort. Försökte observera hur jag gjorde under dagens 10-milatur på vindlande Västgötavägar i raskt tempo. Normalt är alla fingrar runt gashandtaget. Vid bromsberedskap 2 eller 3 fingrar. Vid inbromsning inför kurva 3 fingrar, eftersom pekfingret behövs runt gasrullen för att få lite precision när man ger mellangas vid nedväxling (överkurs???). Vid kraftig inbromsning hela handen runt bromshandtaget, för att få kraft, kontroll och bästa uthållighet.
Och såklart fem tår på bromspedalen både vid beredskap och alla sorters bromsning!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst