Flicka med Start-Problem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Flicka med Start-Problem

Inläggav Tess849 » 2007-09-02/19:44

Hej, jag är en liten okunnig flicka som undrar om det finns någon som kan försöka ge sig på att svara på vad det är för fel på min Bmw318I -94.

Åkte till jobber idag och stannade en snabbis på statoil och när jag kom ut till bilen igen för att köra vidare så starta/tände bilen men den dog omedelbart.
Jag har C-lås, polskt-larm och startspärr på bilen som har cp-at sig av och till men om jag larmat på och av bilen så har den alltid startat på första försöket. Har även haft problem en gång då den dog efter någon sekund på tomgång men startade den en gång till och gav grundgas och körde iväg som vanligt.

Annars har bilen alltid gått som en pärla, har aldrig hört några skumma ljud eller upptäckt tendeser på fel. Bytte nyss olja och oljefilter samt ventilkåpspackning på bilen så oljan är det iaf inget fel på däremot har jag inte bytt luftfiltret.

Nu när jag testa att starta den igen en timma senare så vill den inte starta alls, hör dock att startmotorn försöker rulla igång masineriet.
Har bensin i bilen så det räcker och blir över så d är inte det heller.

Kan det vara insprutningen? Luftfilter? Startspärren? Snälla hjälp mig för jag vet inte vad jag skall göra är helt vilsen! Eller skall jag bara bogsera in den till bmw och be dem göra en felsökning och vad kan det kosta? //Tess
Tess849
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-09-02/19:21

Inläggav Marie » 2007-09-02/20:21

Visserligen är detta ett forum för BMW motorcyklar så du har kanske kommit lite fel, men om du lugnar dig en stund så kommer säkert vårt tekniska underbarn, Gunnare, att på bästa sätt lösa även ditt problem..... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-02/20:41

Tess849;19404 skrev:Hej, jag är en liten okunnig flicka som undrar om det finns någon som kan försöka ge sig på att svara på vad det är för fel på min Bmw318I -94.

Åkte till jobber idag och stannade en snabbis på statoil och när jag kom ut till bilen igen för att köra vidare så starta/tände bilen men den dog omedelbart.
Jag har C-lås, polskt-larm och startspärr på bilen som har cp-at sig av och till men om jag larmat på och av bilen så har den alltid startat på första försöket. Har även haft problem en gång då den dog efter någon sekund på tomgång men startade den en gång till och gav grundgas och körde iväg som vanligt.

Annars har bilen alltid gått som en pärla, har aldrig hört några skumma ljud eller upptäckt tendeser på fel. Bytte nyss olja och oljefilter samt ventilkåpspackning på bilen så oljan är det iaf inget fel på däremot har jag inte bytt luftfiltret.

Nu när jag testa att starta den igen en timma senare så vill den inte starta alls, hör dock att startmotorn försöker rulla igång masineriet.
Har bensin i bilen så det räcker och blir över så d är inte det heller.

Kan det vara insprutningen? Luftfilter? Startspärren? Snälla hjälp mig för jag vet inte vad jag skall göra är helt vilsen! Eller skall jag bara bogsera in den till bmw och be dem göra en felsökning och vad kan det kosta? //Tess


Som Marie påpekar, är ju detta ett forum för BMW motorcyklar.
Bästa hjälp med din BMW-bil får du nog på forumet på http://www.autopower.se där Sveriges "BMW-elit" vad gäller bilar håller till.
Kan dock våga mig på en gissning, och det är att din startspärr är det som spökar. Alternativt har du problem med någon givare eller styrbox, men för att identifiera ett sådant fel är det enda raka att koppla upp sig mot en diagnosdator, som finns på BMW-verkstäder (och en del fristående som jobbar med BMW). Som sagt, mitt tips är startspärren (som du ju verkar vara inne på själv). Lägg ut frågan på Autopower-forumet, så får du garanterat svar - försök beskriva händelseförloppet och symptomen så detaljerat du kan, så ökar chansen att hitta rätt diagnos. Lycka till!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Björn Johnson » 2007-09-02/20:59

Vadå bil?, och framförallt vadå "cp-at" sig? :confused: :mad: Fördomsfulla bilister får söka sig till andra forum om dom vill ha hjälp hur okunniga dom än är...
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Albert » 2007-09-02/22:16

Nä vet ni va !
Det var tarvliga svar!

SAMTLIGA av er både vet och kan svaret på frågan!
SKÄMS!

Tess beskriver ju exakt på pricken hur det går när ett batteri precis faller ner under funktionsnivån; orkar fungera under körning, men tar inte laddning - och dör helt sonika efter ett stopp.

Visst kan det vara en rad andra saker; men av den beskrivning Tess ger så är det ett batteri som säckat - o det kunde ni faktiskt haft artigheten att svara.

Tess kan en vacker dag vara i en position där hon skulle kunna ge någon av oss en hjälpande hand - ska hon då välja att se åt annat håll när hon ser BMW loggon och minns det svar hon fick ?!

Dessutom så är BMW 318i en jäddra kul bil att köra -:)
Mora Trafikskola hade en 318 och en 520. Tänk om man hade haft 520 motorn i 318 karossen! -:)

Eloge till dig Tess som vågade fråga BMW motorcykelklubben en BMW bil fråga -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-02/22:31

Albert;19431 skrev:Nä vet ni va !
Det var tarvliga svar!

SAMTLIGA av er både vet och kan svaret på frågan!
SKÄMS!

Tess beskriver ju exakt på pricken hur det går när ett batteri precis faller ner under funktionsnivån; orkar fungera under körning, men tar inte laddning - och dör helt sonika efter ett stopp.

Visst kan det vara en rad andra saker; men av den beskrivning Tess ger så är det ett batteri som säckat - o det kunde ni faktiskt haft artigheten att svara.

Tess kan en vacker dag vara i en position där hon skulle kunna ge någon av oss en hjälpande hand - ska hon då välja att se åt annat håll när hon ser BMW loggon och minns det svar hon fick ?!

Dessutom så är BMW 318i en jäddra kul bil att köra -:)
Mora Trafikskola hade en 318 och en 520. Tänk om man hade haft 520 motorn i 318 karossen! -:)

Eloge till dig Tess som vågade fråga BMW motorcykelklubben en BMW bil fråga -;)


Nja, tarvlig vet jag inte.... jag försökte faktiskt en analys, och gav Tess en länk till det bästa forumet för hennes problem (ett forum där jag f.ö. själv deltar ganska flitigt). Ärligt talat tror jag heller inte i första hand på batteri-teorin, eftersom bilen ju faktiskt startade för att sedan dö!

För övrigt fanns BMW 318i med 520-motor, då hette den 320i och var inte ett dugg roligare än 318!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Ankan » 2007-09-03/00:26

Och är man ovan vid bakhjulsdrift så får man se upp. Bakänden släpper ganska lätt och..."En slank han dit o en slank han dit o en slank han ner i diket" :o :p










[SIZE="1"]Fast det är var ju när man var ung o dum[/SIZE] :rolleyes:
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Ankan » 2007-09-03/00:27

Och är man ovan vid bakhjulsdrift så får man se upp. Bakänden släpper ganska lätt och..."En slank han dit o en slank han dit o en slank han ner i diket" :o :p










[SIZE="1"]Fast det är var ju när man var ung o dum[/SIZE] :rolleyes:
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Skrattar

Inläggav Tess849 » 2007-09-03/02:29

Ska jag vara helt ärlig så var jag så desperat efter svar att jag inte ens upptäckte att det var en mc-site...och jag tycker faktiskt att man kan prata om både bilar och mc så länge det är BMW! Eller? Skulle någon däremot börja prata om ett helt annat märke så hade jag förstått irritationen.

Jag vill iaf tacka för att någon svarade överhuvudtaget och jag tror efter lite vägledning från er, autopwer-forumet och mina kära vänner att jag kanske kommer kunna hitta felet, fler hjärnor är alltid bättre än en!

Hoppas ni har det bäst här på erat Mc-forum vem vet ja kanske smyger förbi igen!
Tess849
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-09-02/19:21

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-03/09:16

Ankan;19437 skrev:Och är man ovan vid bakhjulsdrift så får man se upp. Bakänden släpper ganska lätt och..."En slank han dit o en slank han dit o en slank han ner i diket" :o :p

[SIZE="1"]Fast det är var ju när man var ung o dum[/SIZE] :rolleyes:



Det finns tre olika drivprinciper för bilar; Fyrhjulsdrift, bakhjulsdrift och felhjulsdrift. Myten att bakhjulsdrivna bilar är svårkörda kommer sig troligen av att normen i detta mellanmjölkens land är Volvo, som lusat ner våra vägar med de två uslaste bakhjulsdrivna konstruktionerna i bilhistorien - först 240, som understyr som en flodpråm innan den släpper greppet på ett totalt oförutsebart vis, och sen 740, som tappar greppet med bakvagnen för minsta lilla och sedan sladdar så brett att vägen inte räcker till...... BMW har korrekt konstruerade chassin, och är körsäkra, lätthanterliga bilar - som det går att styra med gasen, om man vill!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Arne Lindgren » 2007-09-20/13:52

Rensat pga risk för informationsspridning
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav dag » 2007-09-20/15:55

Arne Lindgren;20658 skrev:Dom bakhjulsdrivna var rundningsmärken på samma sätt som vi var det med våran pyttemotor när det var torrt. Och ja, det fanns tyska bakhjulsdrivna ickemersor med i fältet.


Opel Omega har väl aldrig varit känd för sin väghållning....:rolleyes:
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Arne Lindgren » 2007-09-21/09:48

Rensat pga risk för informationsspridning
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst