Nu kan jag inte hålla mig längre utan vill börja skruva =)
Tänkte köpa bladmått från Wurth och en synkmojäng från TwinMax
men vad ska man köpa för momentnyckel?
Är det värt att lägga 1200 sek på en Kamasa som klarar 3-25Nm?
/jörgen
Spiff;19513 skrev:Är det värt att lägga 1200 sek på en Kamasa som klarar 3-25Nm?
Albert;19572 skrev:De flesta bultarna bör du -inte- dra med moment! Jag har provat... lär dig istället känna vad som är lagom. De du ska dra med moment är rätt få, ex., svänghjul o koppling, cylindertoppar, låsmutter på kraftöverföringar i kardan - resten vetekatten om du ska riskera att moment dra... gängerna ryker så jäddra lätt i BMWs aluminium...
Albert;19572 skrev:
De flesta bultarna bör du -inte- dra med moment! Jag har provat... lär dig istället känna vad som är lagom. De du ska dra med moment är rätt få, ex., svänghjul o koppling, cylindertoppar, låsmutter på kraftöverföringar i kardan - resten vetekatten om du ska riskera att moment dra... gängerna ryker så jäddra lätt i BMWs aluminium...
Albert;19572 skrev:Ser alltså inte någon motivering till att överköpa kvallité på momentnyckel om du inte skruvar väldigt mycket (i yrke eller som extensiv hobbie).
Lägg hellre dom pengarna på Kamasa hylsor och ringnycklar -;)
Albert;19572 skrev:<snip>
Ser alltså inte någon motivering till att överköpa kvallité på momentnyckel om du inte skruvar väldigt mycket (i yrke eller som extensiv hobbie).
Lägg hellre dom pengarna på Kamasa hylsor och ringnycklar -;)
dag;19582 skrev:Min erfarenhet är den motsatta, nämligen att när man drar "på känn" blir det oftast för hårt.
Albert;19600 skrev:Vad var det jag skrev ?!...
Det jag INTE skrev var att var enda en av de bultar som är fästa rakt i aluminium (motor, växellåda slutväxel) INTE tålde de av BMW specificerade momenten! (Gäller /7 och K från 80-talet - övriga har jag inte erfarenhet av).
Du MÅSTE lära dig KÄNNA - om du inte kan det så kanske du ska låta någon annan dra bultar och skruvar åt dig...
Det finns en modifiering som du garanterat rensar samtliga gängor på - oljedistansringen med dubbla trågpackningar!
Det vanligaste som ägare rensat gängor på är:
* oljefilterlocket
* nivåplugg på de kardaner med sådan
* kardan påfyllning och avtappning
* avtappningsplugg växellåda
Dessutom så lyckas man dra ur pinnbultar:
* ventilkåpor och toppar
Orsak - dragit för hårt och/eller litat på BMWs momentdragningslistor...
Lär dig känna när en skruv, bult, mutter "sätter sig" - det är rätt moment just då; untantagen listade jag i tidigare inlägg, men nämnde inte att det är på grund av att de bultarna SKALL bytas VARJE gång eftersom de är sträckbultar.
Med allt detta har jag inte sagt att du inte ska både ha och använda momentnyckel - för du klarar dig inte utan dem. Ha bara inte övertro på dem!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst