Tips på kompletering av verktygslådan

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tips på kompletering av verktygslådan

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-04/11:26

Nu kan jag inte hålla mig längre utan vill börja skruva =)

Tänkte köpa bladmått från Wurth och en synkmojäng från TwinMax
men vad ska man köpa för momentnyckel?
Är det värt att lägga 1200 sek på en Kamasa som klarar 3-25Nm?

/jörgen
Jörgen I Larsson
 

Inläggav dag » 2007-09-04/13:49

Spiff;19513 skrev:Är det värt att lägga 1200 sek på en Kamasa som klarar 3-25Nm?


Jag har letat momentnyckel men det är svårt att hitta något billigt & bra för lägre moment. Biltema, Claes Olsson mfl verkar ha slutat med dessa - de flesta modellerna börjar på 20 Nm.

Ska du ha något riktigt billigt kan du titta på http://www.micro.se/
De har några varianter för drygt 300 kronor.

Kamasa är väl OK, men inte så mycket mer. Har en större modell själv men jag är inte så imponerad.

Som alltid får man vad man betalar för. De billiga nycklarna är ofta svåra att ställa in med lite otydliga skalor. Ska du ha en bra nyckel med testcertifikat får du räkna med 2500-3000 kronor och uppåt. Men då kan du å andra sidan köpa en som täcker 5 - 50 Nm eller mer vilket gör den mera användbar och du klarar dig med en nyckel. Sedan håller den förmodligen livet ut...
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-04/18:59

Ok, tack

Ska kolla på Wurths momentnyckel när jag ändå skall dit. Ingen aning om vad den kostar. 2-3000 för en momentnyckel känns dyrt även om den håller tills jag tappar bort den =)
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Albert » 2007-09-04/21:05

Har använt biltemas två olika. Det tycks vara rätt ok. När andra efterdragit med sina verktyg så har momenten stämt överraskande bra.
Möjligt förresten att den större är från Micro...

Kvitt sak samma.
De flesta bultarna bör du -inte- dra med moment! Jag har provat... lär dig istället känna vad som är lagom. De du ska dra med moment är rätt få, ex., svänghjul o koppling, cylindertoppar, låsmutter på kraftöverföringar i kardan - resten vetekatten om du ska riskera att moment dra... gängerna ryker så jäddra lätt i BMWs aluminium...

Ser alltså inte någon motivering till att överköpa kvallité på momentnyckel om du inte skruvar väldigt mycket (i yrke eller som extensiv hobbie).
Lägg hellre dom pengarna på Kamasa hylsor och ringnycklar -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav dag » 2007-09-04/21:42

Albert;19572 skrev:De flesta bultarna bör du -inte- dra med moment! Jag har provat... lär dig istället känna vad som är lagom. De du ska dra med moment är rätt få, ex., svänghjul o koppling, cylindertoppar, låsmutter på kraftöverföringar i kardan - resten vetekatten om du ska riskera att moment dra... gängerna ryker så jäddra lätt i BMWs aluminium...


Min erfarenhet är den motsatta, nämligen att när man drar "på känn" blir det oftast för hårt.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-05/06:17

Albert;19572 skrev:
De flesta bultarna bör du -inte- dra med moment! Jag har provat... lär dig istället känna vad som är lagom. De du ska dra med moment är rätt få, ex., svänghjul o koppling, cylindertoppar, låsmutter på kraftöverföringar i kardan - resten vetekatten om du ska riskera att moment dra... gängerna ryker så jäddra lätt i BMWs aluminium...

Jag använder momentnyckel för att inte dra för hårt, för att inte dra det där sista lilla extra som drar loss gängorna :D

Albert;19572 skrev:Ser alltså inte någon motivering till att överköpa kvallité på momentnyckel om du inte skruvar väldigt mycket (i yrke eller som extensiv hobbie).
Lägg hellre dom pengarna på Kamasa hylsor och ringnycklar -;)


Nä jag tänkter inte skruva mycket det gjorde jag när jag var ung. Sånt jag vill kunna göra är byta vätskorna, justera ventilerna och synka insuget.


Jag kan lägga till att jag tillbringade kvällen igår med att försöka ta mig igenom websiten där dom säljer TwinMax. Allt är på franska och det krävdes lite hjälp från vänner att förstå vad man skulle klicka på. =)
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-05/06:52

Albert;19572 skrev:<snip>
Ser alltså inte någon motivering till att överköpa kvallité på momentnyckel om du inte skruvar väldigt mycket (i yrke eller som extensiv hobbie).
Lägg hellre dom pengarna på Kamasa hylsor och ringnycklar -;)


Min 'stora' momentnyckel från Clas Ohlson gör ett utmärkt jobb, särskilt med tanke på att den kostade under 300 kr. Tyvärr klarar den bara moment över 40 Nm, så en lillebror behövs! Jag har en liten rackare med 1/4" hylsfäste, fabrikat minns jag inte men jag vet att den är svindyr eftersom den från början var ett 'tjänsteverktyg'. Tyvärr klarar den bara upp till dryga 25 Nm, så jag går bet på momentåtdragningar 26-39 Nm.
Jag ser det som viktigare att ha precision i de låga åtdragningsmomenten, eftersom det för dessa (oftast) handlar om att dra åt mycket det går utan att överskrida gränsen för 'gängpaj'. Grövre förband som ska momentdras med högre moment har oftast betydligt större marginaler innan nåt går sönder, så där klarar man sig med en enklare momentnyckel (i alla fall när det handlar om så 'enkla' maskiner som MC- och bilmotorer).

För övrigt är jag av den uppfattningen att det finns bättre hylsor/ringnycklar än Kamasa, om man ska investera i riktigt bra verktyg - SnapOn är vad jag satsat på, och det har jag inte ångrat en sekund....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Albert » 2007-09-05/09:14

dag;19582 skrev:Min erfarenhet är den motsatta, nämligen att när man drar "på känn" blir det oftast för hårt.


Vad var det jag skrev ?!...

Det jag INTE skrev var att var enda en av de bultar som är fästa rakt i aluminium (motor, växellåda slutväxel) INTE tålde de av BMW specificerade momenten! (Gäller /7 och K från 80-talet - övriga har jag inte erfarenhet av).
Du MÅSTE lära dig KÄNNA - om du inte kan det så kanske du ska låta någon annan dra bultar och skruvar åt dig...

Det finns en modifiering som du garanterat rensar samtliga gängor på - oljedistansringen med dubbla trågpackningar!

Det vanligaste som ägare rensat gängor på är:
* oljefilterlocket
* nivåplugg på de kardaner med sådan
* kardan påfyllning och avtappning
* avtappningsplugg växellåda
Dessutom så lyckas man dra ur pinnbultar:
* ventilkåpor och toppar
Orsak - dragit för hårt och/eller litat på BMWs momentdragningslistor...

Lär dig känna när en skruv, bult, mutter "sätter sig" - det är rätt moment just då; untantagen listade jag i tidigare inlägg, men nämnde inte att det är på grund av att de bultarna SKALL bytas VARJE gång eftersom de är sträckbultar.

Med allt detta har jag inte sagt att du inte ska både ha och använda momentnyckel - för du klarar dig inte utan dem. Ha bara inte övertro på dem!
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-05/11:28

Albert;19600 skrev:Vad var det jag skrev ?!...

Det jag INTE skrev var att var enda en av de bultar som är fästa rakt i aluminium (motor, växellåda slutväxel) INTE tålde de av BMW specificerade momenten! (Gäller /7 och K från 80-talet - övriga har jag inte erfarenhet av).
Du MÅSTE lära dig KÄNNA - om du inte kan det så kanske du ska låta någon annan dra bultar och skruvar åt dig...

Det finns en modifiering som du garanterat rensar samtliga gängor på - oljedistansringen med dubbla trågpackningar!

Det vanligaste som ägare rensat gängor på är:
* oljefilterlocket
* nivåplugg på de kardaner med sådan
* kardan påfyllning och avtappning
* avtappningsplugg växellåda
Dessutom så lyckas man dra ur pinnbultar:
* ventilkåpor och toppar
Orsak - dragit för hårt och/eller litat på BMWs momentdragningslistor...

Lär dig känna när en skruv, bult, mutter "sätter sig" - det är rätt moment just då; untantagen listade jag i tidigare inlägg, men nämnde inte att det är på grund av att de bultarna SKALL bytas VARJE gång eftersom de är sträckbultar.

Med allt detta har jag inte sagt att du inte ska både ha och använda momentnyckel - för du klarar dig inte utan dem. Ha bara inte övertro på dem!


aha, så uppfattade inte jag det, jag missförstod :D
Jörgen I Larsson
 

Inläggav dag » 2007-09-06/10:20

Spiff;19513 skrev:Tänkte köpa bladmått från Wurth


Säljer de lösa bladmått - eller måste man köpa hela satser?
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-06/13:10

dag;19640 skrev:Säljer de lösa bladmått - eller måste man köpa hela satser?


Jo dom säljer lösa och dom är rätt bra tror jag. "Ventilbladmått"
Jörgen I Larsson
 

Inläggav dag » 2007-09-06/15:32

Spiff;19651 skrev:Jo dom säljer lösa och dom är rätt bra tror jag. "Ventilbladmått"


Kanon. Jag ska göra ett besök hos dom.

Dag
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-12/15:16

Efter en lång och märklig brevväxling (som även har engagerat mina fransktalande vänner) har jag nu lyckats beställa en TwinMax från det franska företaget som tillverkar dem. €93 inklusive frakt.
Ska bli spännande att se när den kommer och hur räkningen ser ut :D
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-24/09:13

Nu har Twinmax kommit!

Efter att ha legat på ICA i en vecka eftersom postens "företagspaket" inte innefattar utkörning till privatpersoner och inte verkar innebära avisering heller så lyckades jag spåra den till ICA-butiken.... milt frustrerande....
Men men, jag skuttade ut i garaget i alla fall för att testa hur det fungerade och första saken man upptäcker är att slangarna från dosan är för grova för rören de skall på, nödmeck med buntband löste det tillfälligt och mätningen fungerade otroligt bra. Visaren fladdrar lite på tomgång men det är inget problem att se var medelvärdet är och om det ligger där det ska (ska i alla fall inte justeras på 1200 om jag förstår det hela rätt) 2k rpm och nålen är helt stadig. Nu gjorde jag ingen justering för motorn var inte varm men det var kul att se hur väl instrumentet fungerade.
Jörgen I Larsson
 


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst