Smarta sniklösningar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Smarta sniklösningar

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-10/06:17

Det finns en hel del smartness att lära av.
Vilka är era bästa sniktips?

Här kommer i alla fall en lösning i den högre skolan: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=166170
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Albert » 2007-09-10/06:36

...vill man bli grillad så... -:D!!!

Det som fungerar bra är dockskåpssladd som Clas-i-sjön slutat sälja. Att använda bilsätestrådar blir för hett och de ligger för glest.

Är man smart, lat och ger sig råd så köper man ett Gerbingställ istället -;)
http://www.gerbing.com/


Bild på värmeväst med dockskåpssladd:
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-10/08:08

Albert;19961 skrev:...vill man bli grillad så... -:D!!!

Det som fungerar bra är dockskåpssladd som Clas-i-sjön slutat sälja. Att använda bilsätestrådar blir för hett och de ligger för glest.

Är man smart, lat och ger sig råd så köper man ett Gerbingställ istället -;)
http://www.gerbing.com/


Bild på värmeväst med dockskåpssladd:


Finessen med sporthojarens lösning var väl annars att man inte behövde göra så mycket själv. Bara sprätta lagom mycket av "gångjärnet" mellan sits o ryggdel samt trä över huvudet.
Om det bara håller någon månad gör väl inte det så mycket?
Vill man ha lite lyxigare finns ju versioner med olika effektlägen.
Fult och "B"? What the heck!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Torparen » 2007-09-10/12:48

Lysande enkel konstruktion på värmeväst! Sån´t gillar jag - att hitta enkla och billiga lösningar. Om man inte har kosing att köpa prylar till hojen, så kan man ju alltid försöka lösa funktion med uppfinningsrikedom.

Själv har jag allt möjligt skit liggande eftersom jag ständigt måste hålla efter huset som har rätt många år på nacken. Således presenterar jag med viss stolthet mina patentare på "der alte".



Bild

En rejäl drickahållare som tar stora Pet-flaskor utan knot och utan att störa packningen. Bara att gå in på mackarna efter resans gång och köpa en ny flaska friskt vatten. Den tar även termosar..
En bit av ett avloppsrör faststrippat med tjocka buntband, flaskan står direkt på ett byggvinkeljärn som är bultat där den bakre fotpinnen satt.
Snyggt? nix, men praktiskt..



Bild

Highwaypegs - de gamla fotpinnarna har fått flytta fram och fått ett överdrag av böjlig vattenslang..



Bild

Questhållare i siktfältet - ett byggbeslag som är klamrat fast. Notera stödet för antennen.


Tja, det var mina bidrag till den teknologiska utvecklingen.:D


//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Helmetrock » 2007-09-14/20:14

Torparen, är det inte den som ligger på blocket? Tycker jag känner igen den??
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Arne Lindgren » 2007-09-27/08:28

Rensat pga risk för informationsspridning
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav Torparen » 2007-09-27/21:37

Mycket smart! Så´na där små vindor kan säkert användas till ännu fler lösningar.. skall ha dem i åtanke hädanefter.

För att svara Helmetrock: Jo den låg på blocket men ingen var intresserad. Jag tror att de flesta föredrar nå´t som ser bra ut på uppfarten, framför något som är lite mer praktiskt inriktat..:)

Kan förresten även tipsa om att passagerar-fotpinnarna som är i gummi, kan flyttas fram till föraren med en enkel modifiering. Vinsten är ca 2 cm lägre placering, och slut på små irriterande vibrationer i fotsulorna. (Gäller R80GS)

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst