Kraschpuck till kardan

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kraschpuck till kardan

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-22/19:14

Är det någon som har sett sånna? Jag fick ett tips utav en av instruktörerna på Tuvängen för några veckor sedan om att det är fiffigt att ha, motorskydden som jag har hade han testat och dom fungerade över förväntan men kardan blev rejält misshandlad av marksyningen.

Har sett en firma (Schnitzer) som gör en krachpuck men den verkar vara svår att få tag i. Någon som har sett något annat alternativ?
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-22/19:42

Spiff;20791 skrev:Är det någon som har sett sånna? Jag fick ett tips utav en av instruktörerna på Tuvängen för några veckor sedan om att det är fiffigt att ha, motorskydden som jag har hade han testat och dom fungerade över förväntan men kardan blev rejält misshandlad av marksyningen.

Har sett en firma (Schnitzer) som gör en krachpuck men den verkar vara svår att få tag i. Någon som har sett något annat alternativ?


Hur i hela friden bär man sig åt för att skrapa kardanen vid en omkullkörning? Kardanaxeln sitter mig veterligen innesluten i röret som utgör baksvingen på alla kardandrivna BMW......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav MichaelWa » 2007-09-22/19:44

Kolla med dessa firmer om det finns till din modell:
http://www.bmwbikebits.co.uk/
http://www.pack-parts.com/

Jag har själv handlat ifrån pack-parts och det fungerade bra.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

I så fall...

Inläggav Mimmi » 2007-09-22/20:34

gunnare;20794 skrev:Hur i hela friden bär man sig åt för att skrapa kardanen vid en omkullkörning? Kardanaxeln sitter mig veterligen innesluten i röret som utgör baksvingen på alla kardandrivna BMW......


... är det en gammal rackare! Kardanaxeln blev inkapslad från -55 års modell.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-22/21:08

Spiff;20791 skrev:Är det någon som har sett sånna? Jag fick ett tips utav en av instruktörerna på Tuvängen för några veckor sedan om att det är fiffigt att ha, motorskydden som jag har hade han testat och dom fungerade över förväntan men kardan blev rejält misshandlad av marksyningen.

Har sett en firma (Schnitzer) som gör en krachpuck men den verkar vara svår att få tag i. Någon som har sett något annat alternativ?



Gör som Josef gjorde. Tag en vanlig kraschpuck och sätt den i svarven.

Jag kan hjälpa dig om du skaffar material och bestämmer måtten.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-23/07:57

gunnare;20794 skrev:Hur i hela friden bär man sig åt för att skrapa kardanen vid en omkullkörning? Kardanaxeln sitter mig veterligen innesluten i röret som utgör baksvingen på alla kardandrivna BMW......


Mimmi;20801 skrev:... är det en gammal rackare! Kardanaxeln blev inkapslad från -55 års modell.


Hur fan orkar ni? Är det lördagkvällens höjdpunkt att sitta och klanka ner på folk som använder felaktiga men rätt vedertagna uttryck?

Eftersom ni verkar ha så fattiga liv tycker jag ni ska ta lite av den ocean av tid som ni verkar ha och googla på några saker:
Charlie, uppåtpuffar och neråtpuffar (något som förskolan lär sig idag)
Forum och vad ett troll på forum är

Med inte så vänlig hälsning
Spiff
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-23/08:00

Imola;20795 skrev:Kolla med dessa firmer om det finns till din modell:
http://www.bmwbikebits.co.uk/
http://www.pack-parts.com/

Jag har själv handlat ifrån pack-parts och det fungerade bra.


Bengt Allevad;20803 skrev:Gör som Josef gjorde. Tag en vanlig kraschpuck och sätt den i svarven.

Jag kan hjälpa dig om du skaffar material och bestämmer måtten.


Toppen! Nu vet jag hur den ska se ut och var den skall sitta. Var lite fundersam på att sätta något i hjulcentrum eftersom det med stor sannolikhet skulle leta till spaltkorrosion och jag misstänker att hålet även skall kyla? Eller är det bara en designlösning?

Bengt, jag ska se om jag hittar nått bra material. Har du tillgång till svarv så är ju det kanon!

massor av vänliga hälsningar
Spiff
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Håkan Hedberg » 2007-09-23/09:04

Hej Spiff...Skickar med några kort om det är av intresse..De finns på http://www.piratesk12site.net/ . Hoppas det löser sig. Bara att hålla med om ditt sista inlägg / H
R1200GSA
Användarvisningsbild
Håkan Hedberg
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2007-07-04/19:44

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-23/09:31

Spiff;20813 skrev:Hur fan orkar ni? Är det lördagkvällens höjdpunkt att sitta och klanka ner på folk som använder felaktiga men rätt vedertagna uttryck?

Eftersom ni verkar ha så fattiga liv tycker jag ni ska ta lite av den ocean av tid som ni verkar ha och googla på några saker:
Charlie, uppåtpuffar och neråtpuffar (något som förskolan lär sig idag)
Forum och vad ett troll på forum är

Med inte så vänlig hälsning
Spiff


Jag ber om ursäkt om jag med mitt inlägg, som var halvt skämtsamt menat, sårat dig. Men faktum är att begreppsförvirringen är lite jobbig - jag fattade faktiskt inte vad du avsåg med 'kardan', trots att DU tydligen anser att det är ett vedertaget begrepp för slutväxelhuset. Jag anade att det kunde vara det du menade, men du kunde lika gärna ha syftat på kardanröret/svingen till exempel. Ställer man en fråga är det väl större chans att man får ett bra svar, om man använder tekniskt korrekta begrepp? För jag är rätt säker på att du faktiskt vet vad grejorna heter egentligen - hade jag inte trott det hade jag inte försökt retas med dig.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-23/18:05

Imola;20795 skrev:Kolla med dessa firmer om det finns till din modell:
http://www.bmwbikebits.co.uk/
http://www.pack-parts.com/

Jag har själv handlat ifrån pack-parts och det fungerade bra.


Lone Wolf;20817 skrev:Hej Spiff...Skickar med några kort om det är av intresse..De finns på http://www.piratesk12site.net/ . Hoppas det löser sig. Bara att hålla med om ditt sista inlägg / H


Det verkar vara dom här som tillverkar puckarna http://www.rg-racing.com/
Runt lusentappen för kardan och framgaffel.

Finns en svensk firma som har puckar som är så lika så antingen är det samma eller så är det produktintrång =)
Har mailat och frågat om de har till BMWs kardan och framgaffel.
http://www.ngc-racing.se/
Jörgen I Larsson
 

Man or Mouse?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-23/18:19

gunnare;20820 skrev:Jag ber om ursäkt om jag med mitt inlägg, som var halvt skämtsamt menat, sårat dig. Men faktum är att begreppsförvirringen är lite jobbig - jag fattade faktiskt inte vad du avsåg med 'kardan', trots att DU tydligen anser att det är ett vedertaget begrepp för slutväxelhuset. Jag anade att det kunde vara det du menade, men du kunde lika gärna ha syftat på kardanröret/svingen till exempel. Ställer man en fråga är det väl större chans att man får ett bra svar, om man använder tekniskt korrekta begrepp? För jag är rätt säker på att du faktiskt vet vad grejorna heter egentligen - hade jag inte trott det hade jag inte försökt retas med dig.


Hur ska du ha det? Antingen så fatta du inte vad det handlade om (vilket jag finner på gränsen till det otroliga) eller så är du ute för att retas precis som du skriver.

Eftersom det är det senare göm dig inte bakom argument som " jag förstod faktiskt inte vad du menade" utan kryp helt enkelt in under stenen du kom ifrån. Troll som du gör bara att forum degenererar och blir helt värdelösa.
Forum är till för att hjälpa och och sprida information inte för att bygga ditt personliga ego. Jag är admin på forum där barn och tonåringar håller till eftersom jag är med och driver en gamingsite. Dom har större respekt för varandra än vad en grupp på det här forumet har för för de som inte kan eller utrycker sig fel och då pratar vi om vuxna människor.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-23/18:21

Jag tycker två saker:
-Vänlighet är viktig i Forumet; kan bli trist om det blir för mycket näbbgäddande. De som kan en jäkla massa (och de är många här) ska givetvis fortsätta lära ut men det får nog lov att vara med "mjuka" medel.
-Det är viktigt för förståelsen att man använder begrepp riktigt; att man inte kallar växelspaken/-pedalen för "växelförare" (såna sitter inuti lådan), att slutväxeln och kardanaxeln förväxlas, med mera. Där börjar mc-tidningarna inklusive självaste Folket bli för jäkla kass och då missar man ju i pedagogiken.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Josef » 2007-09-24/09:09

Så här ser min hemgjorda puck ut efter en lättare marksyning, den har gjort sitt jobb väl och blivit lite stukad i processen. Det blir till att göra en ny i vinter och vis av erfarenheterna av den nuvarande så ska jag göra den nya något kortare. Detta dels för att minska momentet på infästningen vid krasch och dels för att den nuvarande faktiskt skapade i backen vid extrem kurvtagning.

Materialvalet för en seriös kraschpuck är Delrin vilket finns att köpa på Elfa i antingen vitt eller svart (den svarta var dock slut när jag handlade). Även styrändarna går lätt att ersätta med Delrinstav.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-24/16:30

Jo den ser onekligen ut som den är lite lång. Om man jämför med bilderna på de puckar man kan köpa ser din ut att räcka både fram och bak =)

När jag har funderat så har jag kommit fram till att den skall vara så kort det bara går för att momentet inte skall bli så stort där den är infäst, hade din skruv varit styvare så hade fästet kunnat gett med sig istället.

Hur får man bort plastlocket som sitter där i orginal?
Jag var ute och pillade lite men kan inte komma på hur den skall tas loss...
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Josef » 2007-09-25/08:13

Spiff;20918 skrev:Jo den ser onekligen ut som den är lite lång. Om man jämför med bilderna på de puckar man kan köpa ser din ut att räcka både fram och bak =)

När jag har funderat så har jag kommit fram till att den skall vara så kort det bara går för att momentet inte skall bli så stort där den är infäst, hade din skruv varit styvare så hade fästet kunnat gett med sig istället.

Hur får man bort plastlocket som sitter där i orginal?
Jag var ute och pillade lite men kan inte komma på hur den skall tas loss...


Den får inte vara FÖR kort eftersom den sitter så pass långt ner/fram att slutväxelhuset kan ta i trots pucken om man har lite otur vid en krasch, speciellt om man kör utan passagerarfotpinnar.
Hålet för infästning håller nog för en kraftigare skruv men en grövre skruv får inte plats, dock ska jag nog ta en med högre klassning.

Plastlocket ska dras ut, ingen gänga finns. Jag pillade in en liten skruvmejsel och bände bort det.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-25/08:39

Josef;20977 skrev:Den får inte vara FÖR kort eftersom den sitter så pass långt ner/fram att slutväxelhuset kan ta i trots pucken om man har lite otur vid en krasch, speciellt om man kör utan passagerarfotpinnar.
Hålet för infästning håller nog för en kraftigare skruv men en grövre skruv får inte plats, dock ska jag nog ta en med högre klassning.

Plastlocket ska dras ut, ingen gänga finns. Jag pillade in en liten skruvmejsel och bände bort det.


Man kanske ska ha en puck istället för passagerarfotpinnarna =)
Jag har dom ju kvar och om jag fattar det rätt så lägger den sig på cylindern, kardan och passagerarfotpinnen.

Skruven som sitter från andra hållet verkar vara M12X1,5X80 så den är nog grov nog

Ska försöka pilla loss locket så att jag kan måtta lite på hur det ska se ut.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Josef » 2007-09-25/10:46

Spiff;20984 skrev:Man kanske ska ha en puck istället för passagerarfotpinnarna =)
Jag har dom ju kvar och om jag fattar det rätt så lägger den sig på cylindern, kardan och passagerarfotpinnen.

Skruven som sitter från andra hållet verkar vara M12X1,5X80 så den är nog grov nog

Ska försöka pilla loss locket så att jag kan måtta lite på hur det ska se ut.


Sätter jag en puck ända ute vid passagerarfotpinnen får jag nog byta hela bakramen efter en vurpa, det blir stor hävstång och bakramen är av alu.

Min puck sitter inte med genomgående M12 utan med expander i befintligt hål, du ser vad jag menar när du fått bort plastlocket.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-25/11:58

Josef;20991 skrev:Sätter jag en puck ända ute vid passagerarfotpinnen får jag nog byta hela bakramen efter en vurpa, det blir stor hävstång och bakramen är av alu.

Min puck sitter inte med genomgående M12 utan med expander i befintligt hål, du ser vad jag menar när du fått bort plastlocket.


ja då är ju tanken med puckar förfelat, det ska ju skydda strukturen.

Jag får försöka få loss täckbrickan och titta.
Jörgen I Larsson
 

Moderatorns anmärkning!

Inläggav Michael Fored » 2007-09-25/22:39

Hej!
Jag råkar vara moderator för det här ämnet och nu har några forumanvändare klagat på tonen i den här tråden!

Det är tråkigt när seriösa frågor "postas sönder" av forumskribenter som egentligen inte är ett dugg intresserade av frågan. Samtidigt är det trist att moderera sönder forum. Jag förstår dem som klagat på vissa inlägg i den här tråden men eftersom ursäkter har postats och då tråden faktiskt har fortsatt i sin ursprungliga riktning tar jag inte bort några inlägg utan låter forum leva med fel, brister och underbara fördelar! ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Material till puckar

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-26/06:33

Någon som vet var man kan köpa Delrin i grövre dimensioner än 30 mm som de har på ELFA?

Edit: Tror jag har hittat en firma i Stockholm som säljer plaster i alla former.
Jan O Mattsson i Länna, säljer från lagret även till privatpersoner.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Josef » 2007-09-26/09:28

Spiff;21078 skrev:Någon som vet var man kan köpa Delrin i grövre dimensioner än 30 mm som de har på ELFA?

Edit: Tror jag har hittat en firma i Stockholm som säljer plaster i alla former.
Jan O Mattsson i Länna, säljer från lagret även till privatpersoner.


Kunde faktiskt vara bra med en grövre puck som kunde få stöd runt muttern och därmed avlasta infästningen. Snyggare också.

Då är frågan om man ska ha en diskret svart eller en färgmatchad gul?
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-26/10:24

Josef;21091 skrev:Kunde faktiskt vara bra med en grövre puck som kunde få stöd runt muttern och därmed avlasta infästningen. Snyggare också.

Då är frågan om man ska ha en diskret svart eller en färgmatchad gul?


Om dom har så kommer jag att köpa en meter svart 50 mm. Du får gärna en bit av den.

Här är min ritning så långt jag har kommit. Nu har jag pillat bort locket och förstår vad du menar när det gäller fastsättningen. Ritningen är inte helt ingengörsmässig men kom gärna med åsikter nu. Den går ju att göra längre eller kortare efter hur man vill ha det.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-28/13:57

Nu har jag hittat ett möjligt sätt att fästa pucken, mässingsplugg från essve
http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3535
Drar man "lagom" borde det fungera.
M8 så är hylsan 11mm och hålet verkar vara 11, något (vad man nu har för diameter till M12)

Länken funkar inte... men den heter Mässingsankare MS
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-01/08:37

Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-10-01/17:56

Spiff;21432 skrev:Nu börjar designen bli klar. =)

http://wiggum.imslab.net/~spiff/r1200gs/annat/kraschpuck%20kardan.png


Ser ut som en helkväll vid svarven:D

Välkommen :) när det är dags
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav skylt » 2007-10-01/18:32

Två relaterade frågor:

1. Jag har passagerarfotpinnarna kvar vid bankörning för att spara kåpor och lack är det en bra eller dålig idé?

2. Jag är fullkomligt ohändig och tyckte att det var dyrt med 900 spänn för 3 krashpuckar till min R12s - kan puckar enligt idéerna i denna tråd möjligen köpas av andra medlemmar och till en något lägre penning där de är färdigdesignade? :rolleyes:
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-01/19:31

Bengt Allevad;21458 skrev:Ser ut som en helkväll vid svarven:D

Välkommen :) när det är dags


Absolut :D
Ska bara få ihop materialet så att allt finns på plats innan vi drar igång svarven. Och tack!



skylt;21463 skrev:Två relaterade frågor:

1. Jag har passagerarfotpinnarna kvar vid bankörning för att spara kåpor och lack är det en bra eller dålig idé?

2. Jag är fullkomligt ohändig och tyckte att det var dyrt med 900 spänn för 3 krashpuckar till min R12s - kan puckar enligt idéerna i denna tråd möjligen köpas av andra medlemmar och till en något lägre penning där de är färdigdesignade? :rolleyes:


På 1 vet jag inte, det får någon med R12S svara på. Josef vill ju ha en lång som skyddar mer och han hade ju inte pinnarna för att inte ramen skulle ta skada.
och på 2 är svaret: Förhoppningsvis så kan vi göra några extra.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav tommykn » 2007-10-01/21:30

Hesa Motorsport http://www.hesa-motorsport.com/ verkar ha kraschpuckar till BMW F800S, K1200R och K1200S, men tyvärr inte till boxrarna - ännu. Sök på "sturzpads bmw"
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-02/06:41

tommykn;21493 skrev:Hesa Motorsport http://www.hesa-motorsport.com/ verkar ha kraschpuckar till BMW F800S, K1200R och K1200S, men tyvärr inte till boxrarna - ännu. Sök på "sturzpads bmw"


Här finns puckar till boxrarna http://www.rg-racing.com/ om du är ute efter "svingarmspuck" och "framgaffelpuck". Ska du ha andra kraschpuckar till en boxer blir dom nog väldigt långa... :D
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-10-02/06:50

skylt;21463 skrev:2. Jag är fullkomligt ohändig och tyckte att det var dyrt med 900 spänn för 3 krashpuckar till min R12s - kan puckar enligt idéerna i denna tråd möjligen köpas av andra medlemmar och till en något lägre penning där de är färdigdesignade? :rolleyes:



900 kr för tre puckar tycker jag låter som ett väldigt rimligt pris, om man inte kan göra dem själv.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Josef » 2007-10-02/08:29

Framaxelpuckar känner jag inte att det behövs, visst kan "gaffeln" ta i vid krasch om man har otur med stenar eller trotoarkanter men i det läget är det nog betydligt mer som är trasigt...

Jag tror passagerarfotpinnarna gör mer skada än nytta vid en krasch, dom har hävstång nog att kröka bakramen. Kåporna däremot absorberar smällen och ger ramen goda chanser att klara sig, naturligtvis är kåporna dyra så krachkåpor är beställda sedan flera månader.

Jag tyckte styrändar i delrin var ett bra komplement, dom kan iaf ge ett visst skydd pga sin stötupptagande förmåga och var lätta att svarva till.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav tommykn » 2007-10-02/19:10

Spiff;21503 skrev:Här finns puckar till boxrarna http://www.rg-racing.com/ om du är ute efter "svingarmspuck" och "framgaffelpuck". Ska du ha andra kraschpuckar till en boxer blir dom nog väldigt långa... :D


Tack för tipset, det var ju överkomliga priser - och det går ju tydligen att beställa även genom http://www.mitonga.se

Siktar f.f.a. på att INTE trilla. :)
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-03/09:16

Nu har jag det mesta av materialet!
Delrin (eller POM som det verkar heta när man gör saker av det)
http://wiggum.imslab.net/~spiff/r1200gs/annat/Svart%20POM.JPG
Hylsa för att få det att sitta kvar
http://wiggum.imslab.net/~spiff/r1200gs/annat/Hylsa.JPG

Det enda som saknas är skruv och bricka men det får nog bli lite labbande för att se hur lång skruven skall vara eftersom dess längd bestämmer hur hårt pucken kommer att sitta, alternativ att man får svarva skruven lite.
Jörgen I Larsson
 

Studiebesök i Tomteverkstaden!

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-12-28/14:25

Nu har vi äntligen lyckats få lite tid vid svarven. Tack Bengt!

Det tog en liten stund och mycket funderande, det var ett tag sedan jag stod vid en svarv.
Här ser ni resultatet.
Har ännu inte vågat prova om den passar men det är möjligt att det behövs lite justering innan det är helt perfekt. :D

Den passar nästan :)
Jag var lite snål när jag svarvade innanför kanten så det bottnar mot 6-kantsskallen någon millimeter innan det bottnar mot ytterkant. Tror den klarar jobbet som det är men inte helt perfekt. Det får bli en liten justering när andan faller på.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-12-28/15:50

Spiff;26659 skrev: Det får bli en liten justering när andan faller på.



Tur vi tog ur som vi gjorde då men det räckte tydligen inte.

Du är så välkommen :) när som helst, ty det är inget kul att sluta så nära målet även om det är långt till skarp användning.

Räcker det med det "innerstål" vi har, för att få en tillräckligt djup och skarp profil på urtaget för muttern?
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-12-28/16:15

Hej =)

Ja det verktyget funkar, bara jag är lite mer noggrann. Tror det blev tillräckligt bra i "hörnen" det är i mitten som jag slarvade.

Det är verkligen sjukt kul att göra saker.... :D
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Josef » 2007-12-29/13:47

Snygg puck!

Frågan är om den är lång nog att skydda slutväxeln?

Min var ju iofs i längsta laget och tog i marken vid kurvtagning:D
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-12-29/17:31

Josef;26719 skrev:Snygg puck!

Frågan är om den är lång nog att skydda slutväxeln?

Min var ju iofs i längsta laget och tog i marken vid kurvtagning:D


Har ingen aning om den är lång så det räcker men vi får hoppas det (och att jag aldrig får reda på om den var för kort). Om den tar i vid kurvtagning blir det ju lite lätt obehagliget :D

Nu har vi dessutom svarvat till det sista så den går in ordentligt och ligger an där den ska. Bengt tog lite bättre bilder än de jag tog.
Jörgen I Larsson
 

Nu är den klar!! (nästan)

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-12-30/09:10

Så här blir slutresultatet.
Det enda som inte är perfekt är djupet på försänkningen för skruven. Det blev lite grunt så expandern får inte fäste men det är lätt fixat.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-12-30/09:59

Spiff;26763 skrev:Så här blir slutresultatet.
Det enda som inte är perfekt är djupet på försänkningen för skruven. Det blev lite grunt så expandern får inte fäste men det är lätt fixat.


Kom förbi när du åker från jobbet någon kväll så tar vi ur det sista.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-12-30/10:30

Bengt Allevad;26764 skrev:Kom förbi när du åker från jobbet någon kväll så tar vi ur det sista.


Tack Bengt!

Det blir ju lite så här när man inte har med sig hojen och kan prova direkt.
Ska testa med en längre skruv för att se hur det funkar först.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Hubbiken2 » 2007-12-30/12:18

Snyggt killar!

Hur långt sticker pucken ut till slut?
Blev den längden optimal?
Ni behöver inte testa skapt, tack! Bara en bedöming.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-12-30/16:53

Ingen aning om längden är optimal men när jag syftar så ser det ut som om den ska ta i ungefär samtidigt som cylindern går i. Men vem vet hur det blir när saker och ting rör på sig... jag får återkomma till våren efter lite provkörning.
Den sticker ut 32,5 mm, diametern är 50,5 mm

/spiff


hubbiken;26771 skrev:Snyggt killar!

Hur långt sticker pucken ut till slut?
Blev den längden optimal?
Ni behöver inte testa skapt, tack! Bara en bedöming.

/mark
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Helmetrock » 2007-12-30/22:36

Är det någon som har koll på om R1150R tar i på samma sätt? De har ju ungefär samma konstruktion...
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst