Rödglödgade avgasrör, ska det vara så?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Rödglödgade avgasrör, ska det vara så?

Inläggav Joar » 2007-10-07/21:08

Tog just en kvällstur och upptäckte vid ett stopp att det lös svagt rött framför cylindern. Jag funderade på om det knasigt nog kunde sitta någon form av lampa eller diod där, men när jag tittade närmare såg jag att det var första kröken på avgasrören som var så varmt att det var rödglödgat. Ska det vara så?

Det lös ju inte jättestarkt, men ändå. Jag fick också under turen en del baksmällar eller vad det heter (skratta inte! :)). Ni vet, när det smäller från avgasröret. Inga stora hårda men det hördes skillnad i ljud, som små pysningar när jag släppte på gasen och varvtalet sjänk mot tvåtusen eller så och någon enstaka gång kom en större puff.

Kan något av ovanstående bero på för fet blandning från förgasaren?

Hojen är en f650st -97 som gått 4200 mil.

Mvh
Joar
Joar
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-09-07/20:21

Inläggav Claes Jonsson » 2007-10-07/21:58

Avgasrören närmast cylindern blir faktiskt ganska snabbt röda.
Jag upptäckte det en vinterförvaring på min förra hoj, F650 -94 när jag ville vara "snäll" mot hojen och låta den gå en stund på tomgång. Visserligen inne i förrådet med dörren öppen. Kanske därför det blev rött på kanske bara 2-3 minuter.
Det var sista gången. Nu får den bara stå hela vintern.

Och att den poffar är kanske bara normalt. Men låt någon med motoröra lyssna kanske. Min poffade till ibland så motorn stannade.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-10-07/23:20

Joar;21876 skrev:Tog just en kvällstur och upptäckte vid ett stopp att det lös svagt rött framför cylindern. Jag funderade på om det knasigt nog kunde sitta någon form av lampa eller diod där, men när jag tittade närmare såg jag att det var första kröken på avgasrören som var så varmt att det var rödglödgat. Ska det vara så?

Det lös ju inte jättestarkt, men ändå. Jag fick också under turen en del baksmällar eller vad det heter (skratta inte! :)). Ni vet, när det smäller från avgasröret. Inga stora hårda men det hördes skillnad i ljud, som små pysningar när jag släppte på gasen och varvtalet sjänk mot tvåtusen eller så och någon enstaka gång kom en större puff.

Kan något av ovanstående bero på för fet blandning från förgasaren?

Hojen är en f650st -97 som gått 4200 mil.

Mvh
Joar


Om en motor "skjuter" vid pådrag/under gång handlar det nästan alltid om för mager blandning i förgasare/insprut eller tjuvluft på insugssidan alternativt felaktig tändtidpunkt (grundtändningsinställning eller felaktig tändkurva (regulator om sådan finnes eller elektronikunderverket)).
Puffar vid avslag är normalt för vissa mc men kan också ha sin orsak i tjuvluft; mellan spjäll (trottel) och topplock eller mellan topp och avgasrör.


Och du:
Här skrattar vi inte åt folk för att de är oerfarna eller okunniga! ;)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Arne Lindgren » 2007-10-08/08:13

Går den bra annars? Stopp i katalysatorn på bilar brukar ge hiskeliga temperaturer på bilar.. fast då hade nog luftburken smält.... *raderade inte texten, att välja bort en felkälla kan vara bra*.
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav Sportster » 2007-10-08/08:16

Joar;21876 skrev:Tog just en kvällstur och upptäckte vid ett stopp att det lös svagt rött framför cylindern. Jag funderade på om det knasigt nog kunde sitta någon form av lampa eller diod där, men när jag tittade närmare såg jag att det var första kröken på avgasrören som var så varmt att det var rödglödgat. Ska det vara så?

Det lös ju inte jättestarkt, men ändå. Jag fick också under turen en del baksmällar eller vad det heter (skratta inte! :)). Ni vet, när det smäller från avgasröret. Inga stora hårda men det hördes skillnad i ljud, som små pysningar när jag släppte på gasen och varvtalet sjänk mot tvåtusen eller så och någon enstaka gång kom en större puff.

Kan något av ovanstående bero på för fet blandning från förgasaren?

Hojen är en f650st -97 som gått 4200 mil.

Mvh
Joar


Att avgasröret lyser rött känns inte normalt!

Kolla på tändstiftet. Mörkt och sotigt, då går motorn fett.
Alldeles kritvit isolator, då kan den gå magert.

Med hänvisning till Guzzi-Leif´s inlägg, kan ju orsaken vara att motorn
går något fett och samtidigt har ett litet läck mellan avgasrör och topplock?

Prova skruva åt avgasrörsflänsen, alternativt byt packningen.
Kolla luftfiltret så det är rent.
Har du koll på bensinförbrukningen? Ökat på sistone?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Kjell Johansson » 2007-10-08/11:28

Jag är inte säker på att det där är OK. Jag har fått bilavgasrör vitglödande genom felinställd tändtidpunkt - de krökte sig faktiskt nedåt och jag fick krypa under och hålla upp dem (2 st pga V8) med ett par vedträn medan rören svalnade.

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Joar » 2007-10-08/16:26

Tack för alla svar!

Alltså, det där med att rören blev röda. Det var ju alltså en kvällstur och det var verkligen becksvart där jag såg det hela. Hade jag haft en lampa ens i närheten skulle jag nog aldrig lagt märke till det. Men ändå, det lös av sig självt...

Jag tycker nog att hojen går bra i övrigt med reservation för att jag inte kört den så mycket och att jag hade Fuel Puking syndrome fram tills för ett tag sedan. Jag har ingen aning om hur den SKA gå så att säga. Bra respons på gasen tycker jag och inga smällar under acceleration, bara när jag motorbromsar. Den är fruktansvärt lättstartad. Även om det är kallt och den inte är körd på över en vecka startar den nästan omedelbums om jag använder choken, vilken jag kan stänga av bara jag kommit i rullning med hojen.

Jag har aldrig kört den några längre sträckor utan konstigheter såsom läckande bensin så jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket det drar.

Jag lär ju ska kolla tändstiften och se om jag kan hitta några luftläckage någonstans. Fina tips!
Joar
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-09-07/20:21

Inläggav dag » 2007-10-08/20:24

Joar;21876 skrev:Kan något av ovanstående bero på för fet blandning från förgasaren?


Om motorn går väldigt magert blir avgaserna hetare. Felaktig tändinställning, felaktiga tändstift, eller mager luft/bränsleblandning i förgasaren (kolla munstyckena) kan vara en orsak. Öppnare avgassystem och tjuvluft kan även påverka så att den går hetare.

Ta ur tändstiftet och kolla färgen.

Det är inte bra om en motor går extremt magert - bl.a. riskerar man brända avgasventiler.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Joar » 2007-10-08/22:13

Hmm. Alla hintar får mig att fundera. Jag köpte ju hojen av en mekaniker. Eftersom den haft fuel puking syndrome har den ju gått fett en hel del. Nu är ju felet åtgärdat, förgasarna rena liksom luftfiltret. Kan mekanikern på något sätt justerat blandnigen för att matcha den tidigare feta gången tro? Det kan ju ingen svara på, men hur justerar man normalt blandningen om den skulle vara för fet eller mager? Jag fotograferade av märkningen på munstyckena, 137,5 står det på dem. Många tankar blir det... :confused:

Men jag är mycket tacksam för att ni delar med er av era idéer! :)

Mvh
Joar
Joar
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-09-07/20:21

Inläggav Sportster » 2007-10-09/07:34

Att du får smällar (eller bludder) från avgasröret vid motorbroms tycker
jag tyder på att motorn går fett!
Känner inte till uttrycket "fuel puking syndrome", men jag tolkar det som
att förgasaren flödar över. Dvs flottörnivån kan va för hög pga läckande
nålventil, eller trasig/kärvande flottör.
Tror du att munstyckena är bytta? 137,5 låter som huvudmunstycke.

Återigen, kolla tändstiftet!!! Visar direkt om blandningen är rätt!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Arne Lindgren » 2007-10-09/08:25

Sportster;21964 skrev:Att du får smällar (eller bludder) från avgasröret vid motorbroms tycker
jag tyder på att motorn går fett!
Känner inte till uttrycket "fuel puking syndrome", men jag tolkar det som
att förgasaren flödar över. Dvs flottörnivån kan va för hög pga läckande
nålventil, eller trasig/kärvande flottör.
Tror du att munstyckena är bytta? 137,5 låter som huvudmunstycke.

Återigen, kolla tändstiftet!!! Visar direkt om blandningen är rätt!


http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=1796

Där har du Fuel Puke Problem.. En tredje variant på anledning till överflödning. Sätet under nålventilen sitter för löst och soppa rinner ut baklänges genom luftburken. Vi är väl tre nu härinne som haft det.
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Röda rör.

Inläggav Mimmi » 2007-10-09/19:14

Hej!

Det behöver inte alls vara fel på en motor för att avgasrören skall bli röda.
Vid hård belastning så lyser t.om tjockväggiga gjutjärnsgrenrör...
Jag har sett det vid åtskilliga tillfällen, dels på traktorer (bensin och fotogendrivna), men även på stationära dieslar. T.ex Scania DS11 som drog reservelverket på ett ställe jag arbetade, samt på en gammal Klöckner-Humboldt-Deutz som stod som hjälpkärra i en kraftcentral jag arbetade i.
Även min snöslunga har en rödlysande ljuddämpare när den har arbetat hårt en lång stund...

Även Gullan´s avgasrör har jag sett lysa någon gång. Det var när jag kom hem efter mörkrets inbrott som jag såg en djup körsbärsnyans den närmsta biten intill cylindern.
Och hon går perfekt!

Om avgasknallar vid avdrag så kan det ju även handla om brända/otäta avgasventiler som släpper ut färskgas, och som antändes i avgassystemet.
Det är väl ungefär samma fenomen som uppstår vid kraftigt overlap.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst